Na ruim een uur gekeken te hebben naar diverse foto's kan ik nog amper de juiste woorden vinden om uit te drukken hoe gevaarlijk de constructies eruit zien.
We zoeken eigenlijk nog een testrijder
Dit is op deze manier een compleet ongefundeerde stelling....... Zou je misschien toch de juiste woorden kunnen gaan zoeken en je opmerking iets meer duiden?
Ik neem aan dat je wel eens met het vliegtuig op vakantie gaat. Als ik jou was zou ik dan ook nooit de constructie bestuderen hoe een vliegtuig motor opgehangen is. Want dan stap jij waarschijnlijk nooit meer in. Toch is daar niet zomaar voor gekozen maar zit er degelijk denk en reken werk achter om het mogelijk te maken. Licht en voldoende sterk.
Het zal je verbazen hoe sterk bijv 1 m6 8.8 boutje is. Er bestaat ergens een test waar men een VW kever aan 1 m6 boutje opgetild heeft, alles valt of staat met de juiste voor(klem)spanning op bouten en materiaal.
Ik ben ook erg benieuwd naar de technische onderbouwing van die opmerking.
Hoewel ik het zelf ook een erg spannend ontwerp kan ik niet zeggen dat de fiets er zo vanaf de plaatjes 100% gevaarlijk uit ziet.
Dit is op deze manier een compleet ongefundeerde stelling....... Zou je misschien toch de juiste woorden kunnen gaan zoeken en je opmerking iets meer duiden?
Mee eens, alleen het puntje van 'duik'-effect ben ik het niet helemaal mee eens.. het huidige veersysteem in de hoogste klassen (en eigenlijk overal) werkt idd wel op basis van dit principe.. er zijn echter mensen bezig die hier andere (theoretisch en semi-geteste) opvattingen over hebben... google maar eens even op het Franse GECO. Hoewel die fransman met het idee er achter behoorlijk onuitstaanbaar is (op facebook dan vooral) lijkt het ding wel hard rond te kunnen gaan. In het voorjaar gaan ze er meer mee testen.
Dan blijven wij het oneens. Maar dat is maar beter ook anders zou er nooit van dit soort interessante projecten worden gebouwd. En zou niemand meer over een andere oplossing nadenken.
Die Geco kende ik idd nog niet, mooi en interessant. Alleen op het eerste gezicht lijkt het een erg ingewikkelde motor, zowel voor als achter om reactie krachten op te vangen. Alleen is volgens mij een ingewikkelde oplossing zelden de juiste oplossing. Ik ken wel de JBB met naafbesturing uit Frankrijk, daar wordt daadwerkelijk mee in de Endurance geraced. Maar ook dat is nog niet een heel groot succes. En hier hebben ze dus juist een vorm van duik-effect ingebouwd, op verzoek van de coureurs. Maar ook de Britten waar iedereen zo lyrisch over is, was juist de voorvork altijd punt van discussie..... Alleen een discussie met John Britten was voor vrijwel iedereen kansloos vanaf het begin.
Is ook een keer gebroken bij een rijdende testsessie.. rijder heeft het overleeft .
Verder probeer ik wat ik kan te berekenen, wat ik niet kan berekenen in te schatten. Praktijk gaat t straks uitwijzen als g flater onze testpiloot wordt
Maar ik kan je bezorgdheid absoluut niet delen of plaatsen.
Bedankt loki voor je toelichting. De as is dia 20mm zoals standaard op de gsxr waar het voorwiel vanaf komt. De opname is hier minder kritisch dan bij een telescoop vork
en het gelaste dingetje boven het wiel kan wel degelijk veel stijfheid brengen met maar 3 bouten. Zoals g flater aangeeft zijn er wel veel punten waar speling kan optreden.
Die punten liggen dan wel weer ver uit elkaar...
Het is een groot experiment dus ja, we kijken goed uit. Op alle slakken zout leggen zou het echter onmogelijk maken om iets nieuws te proberen.
Gevaarlijk naïef, andere woorden heb ik er niet voor.
Succes met het project, en test op een afgelegen stuk asfalt. Ultime goal lijkt mij om via het RDW een kenteken te krijgen
Maar goed, probeer je nooit iets nieuws of aan iets onbekends, wordt het leven erg saai en is er geen voortgang meer.
Succes met het project, en test op een afgelegen stuk asfalt. Ultime goal lijkt mij om via het RDW een kenteken te krijgen
Ik vind het ook een goeie tip!Kijk, dat circuit wist ik ook nog niet. Mooie optie voor mijn project......of de supermoto
Bedankt! RDW is wel de bedoeling, maar dat is nog ver weg.
Over dimensioneren vind ik wel handig, maar als je niets weet dan weet je ook niet of je over dimensioneert. (volg je hem nog?)
Vandaar dat ik dingen probeer te berekenen en vervolgens een veiligheidsfactor toepas.
En het moet ook een beetje spannend blijven he
Gisteravond besloten om de tank overnieuw te maken. Er is teveel gekloot mee.
Ik heb nu de vorm die ik wil, dus kan ik die natekenen en de platen op maat laten snijden. Dan begin ik met een strakke basis, die ook schoon is.
Ik had veel last van troep bij het lassen en ik denk dat de snijolie die ik gebruikte om de platen te zagen niet heeft geholpen. Veel moeite in gestopt, maar goed. Beter in twee keer goed dan in een keer een rommeltje.
Er is nog een lange weg te gaan, dat is de reis naar Ithaka ook geloof ik dus we genieten ervan.