Ik heb zo maar weer wat vrije tijd, dus weer even een vervolg op het "project920"
Na het knutselen aan de tank zijn er weer volgende onderdelen aan de beurt, ik heb in de wintermaanden een en ander gezocht, gevonden en besteld op het wereldwijde web, tevens de nodige filmpjes en projecten bekeken om ideeën op te doen en wat meer op details te letten.
Altijd nuttig om te kunnen zien of de ideeën die ik heb ook kunnen of om gewoon ideeën op te doen.
(uiteindelijke conclusie is dat ik een loods moet kopen met ruimte voor nog 14 projecten en alle gereedschap wat op mijn verlanglijstje staat)
Maar goed, eerst hier maar eens mee verder gaan.
Rem schakelsets, na eerst nog het idee gehad te hebben om de originele sets van de MT10 te gebruiken had ik daar toch geen goed gevoel bij (wat betreft kosten wel, ik heb ze toch liggen, maar wat betreft uiterlijk, het past toch niet echt)
Dus na het zoeken en bekijken van de verschillende sites en setjes deze gekozen, betaalbaar en redelijk simpel wat betreft het uiterlijk, eigenlijk wel wat ik zocht. aangezien er nergens fancy cnc aluminium onderdelen opzitten heb ik de rem/schakelset ook niet in fancy alu gekocht, vindt dat wel mooi, maar als een ooit volgend project dan, dit is immers ook een leerproces uiteindelijk.
Dat chromen deeltje gaat nog wel even in een andere kleur, omdat ik nergens chroom heb, maar dat komt nog.
Met dit setje in de hand en de onderdelen die er nog zijn maar eens bedenken hoe ik een en ander op de motor ga bevestigen.
De meeste xv caferacers gebruiken nog wel de oude schetsplaten, ik had wel het idee om de oude niet meer te gebruiken omdat ik ze niet mooi vond (uiteindelijk alleen degene met de montagepunten voor de accubak, die is me te lomp vanwege dat hele accu gebeuren.
Dus even de onderdelen erbij zoeken en passen.
Afgezien van de oude transparante laklaag die er op zit en helemaal verweerd is en er een laagje "verweerde zooi" op de platen zit (wat zou ik toch graag een straalcabine hebben) heb ik wel het idee om deze te gebruiken, al zal het schuren een ware hel worden
Al snel is besloten om het "bovenste" gat te gebruiken om de stapjes op te zetten.
bij het onderste gat moeten uiteraard wel die blokjes eraf, tevens moet er stukje van die "verhoging" af om de set er goed op te kunnen zetten, de andere optie is om er ringen tussen te zetten maar dan komt het stoepje te veel naar buiten, ik vind dat dan weer niet mooi.
Eerst het grote deel er maar af gezaagd, dan later de rest met de slijptol er wel af, het past zo in ieder geval heel veel beter.
Dus maar weer even verder kijken wat er nog moet gebeuren, uiteindelijk was ik nu ook aan het kijken naar het luchtfilter, ik was het er al een tijdje over eens dat het filter aan de zijkant zou moeten komen, al een tijdje aan het denken hoe je nou het beste dat filter moet monteren.
En dan ineens komt er iets op je pad wat tevens de kracht van een forum als dit bewijst. Er is nog iemand die een Caferacer wil bouwen met een zelfde basis, en dat is natuurlijk altijd leuk, en laat Timo84 (want die is het) een geweldig aanbod hebben?
Hij was van plan een flens te draaien om deze op zijn motor te gebruiken en of ik er dan ook eentje wilde hebben, kijk dat is toch geweldig? daar hou ik van, dus dankbaar gebruik gemaakt van zijn aanbod en een poosje later lag er een keurig pakketje voor de deur (soms is het beter dan met de kerst
) wederom bedankt Timo, echt top!
Dus dan op zoek naar het filter.....
En ook die is weer binnen, wil dan weer wel de deksel van chroom naar mat zwart wijzigen, zoals gezegd, ik heb geen chroom op de motor, dus dit ook niet.
Mogelijk dat ik dat wel met wrap kan gaan doen.
Maar dan weer verder kijken en op het internet even wat rondzoeken en bekijken en dan kom je erachter dat zandstralen toch wel een hele mooie uitvinding is, alugrid om de verf weg of verweerde laag weg te halen en op te ruwen of soda om de ondergrond glad te houden maar wel de verf weg te halen.
Uiteindelijk is even kijken, we hebben wat extra's verdiend en HBM heeft weer eens een mooie aanbieding en dan is het snel 1+1 en dus kon je een paar dagen later een hoop spullen ophalen.
Een flinke compressor met 365 liter netto opbrengst, 10 bar, meer dan genoeg om te stralen, banden op te pompen en lucht gereedschap te gebruiken, helemaal blij mee.
De "cabine" zal even een provisorische moeten worden, aangezien er niet echt permanente ruimte is voor een bak die groot genoeg is. maar dat mag de pret niet drukken!
Dus dan eerst maar weer even de setjes passen en testen, ook aan deze kant is de verhoging aangepast.
Ondanks dat ik aan deze kant de plaat veel te lomp vind, ik bedoel die gaten en ophanging zijn niet mooi, en ga ik ook niet meer gebruiken.
Maar goed, we zijn nog niet klaar!
Maar dan natuurlijk het grote moment, de flens!
Een prachtige stukje werk en zelfs de schroefjes worden bijgeleverd! wat wil je nog meer?
En het past perfect! hier hou ik van, moet nog wel een rubber ring tussen, maar die is ook onderweg, ik moet nog meer afdichtingen hebben dus dat wordt een bulkbestelling.
En het filter erop, past echt perfect, alleen moet dat chrome er wel af, alleen is dit filter niet leverbaar in het zwart, we vinden er wel weer wat op.
Nog even een overzichtje voor de grote lijnen.
De remmerij moet natuurlijk weer aangesloten worden, is wel handig dat dat voor voor de eerste testrit gebeurt...
Hier heb ik wel even op gepuzzeld, moet de "oude" rempook, ook al zaag ik hem af omhoog staan of omlaag, hoe lang moet ie zijn? moet er een andere op? Dit is wel een actie die voor de verandering eens overdacht moet worden.
Uiteindelijk de lengte bepaald, hij staat naar beneden, vindt dat logischer en ik vind het beter/mooier staan, aangezien er een bochtje zit in de originele pook heb ik deze dusdanig afgeslepen dat er uiteraard nog genoeg dikte is, maar de bocht er wat meer uit is en hij dus rechter is.
Wel jammer dat ik de as er nog niet tussen kan zetten, dit zal een draadeind moeten worden, en daar wil ik een bus overheen maar gezien de maatregelen kun je nou eenmaal niet even langs je favoriete hardware store om wat spullen te halen, en dat is echt wel jammer!
Ondertussen de andere kant ook maar even aan het passen en meten.
En dus is het tijd om even de zandstraal erover te halen, uitproberen en kijken wat het doet.
Plan is om dit met een aluminiumgrid te stralen aangezien dit de boel meteen "opruwt" en ik hoop dat de verweerde laag er af gaat aangezien dit erg hard is en vooral erg lelijk.
Bovenstaande foto is dus VOOR.....
Onderstaande foto is dan NA:
Na een eerste poging (het gaat beter en sneller dan verwacht) ziet dit er al heel veel beter uit, al het vuil, de oude laklaag en de verwering is er gewoon af. Het is gewoon glad en klaar om in de primer te gaan, helemaal blij, dit scheelt zo veel werk en frustratie, kapotgescheurde vingers en ellende.
Nou ja, we zijn vrijwel bij, ik ben blij met de resultaten en de rest komt weer wat later!
Fijn weekend, blijf klussen en bouwen en dan ook hier posten natuurlijk!