Xv920 naar café, tips & tricks gevraagd

mt03doorn

MF'er
23 nov 2014
56
0
doorn
Een goedemiddag en aan allen nog een gelukkig nieuwjaar :) ,

Ik heb laatst een heuse xvv920 aangeschaft en nu kan je natuurlijk al raden dat deze een cafebehandeling nodig heeft ;) wou eerst voor de bekende weg kiezen, benelli tankje erop en spaakwielen maar dat zie je nu zoveel dat ik een andere weg uit wil.
Mijn "plan" voor zover ik dat heb is het volgende;
- originele xv750 tank
- aftermarket zadeltje, misschien 1 van caferaceronderdelen.nl
- blok wat opfrissen met nieuwe lak
- luchtfilter aan het frame ( tips gevraagd )
- contactslot verplaatsen
- wielkeuze ben ik nog niet uit, vind een achterwiel als voorwiel mbv zo'n adapter ook wel mooi
- clipons en nieuwe schakelaars ( tips gevraagd )
- voorvork onder handen nemen, evt inkorten of poten door de kroonplaat steken? Wederom tips gevraagd.
- mooie dempertjes, welke weet ik nog niet
- schokbreker vervangen, van een r6 past er zo op dacht ik?

Kleurstelling etc. Ben ik nog niet uit, zat zelf te denken aan geel en dan met de bekende Yamaha racing stripes ofzo. En dan met een gele koplamp voor de 70's feels.

Zit men hier te wachten op een zoveelste caferacertopic of niet? Anders kann ik evt. Wel wat fotootjes plaatsen mocht er animo zijn :)


Zo de kop is eraf :W mocht er al iemand zijn met een xv750 tank en deze wilt verkopen dan hou ik me aanbevolen.
 
Dat is goed om te horen dan :) zal eens kijken of ik binnenkort wat foto's kan maken (garagefoto's vind ik persoonlijk niks en als ik klaar ben met werken is het meestal al donker -O- ) Dus die houden jullie nog te goed. Het is trouwens zo 1 (niet mijn foto);
xv920j_109.jpg

Model J. Alleen die van mij heeft een andere zadelovertrek en nog de originele vierkante spiegels :r :9
Heb hem zojuist nog ff aan de accu gehad en het was gelijk weer starten en lopen na een tijdje stilstaan :} . Startkoppeling ratelt wel behoorlijk bij het starten alleen dat schijnt een veelvoorkomend euvel bij dit type te zijn. Daar moet dus nog even naar gekeken worden. Verder valt de teller me niks tegen voor 1983; computerized monitor van cycom staat erop. Toerenteller en mph teller allemaal digitaal en lampjes ook allemaal mooi geintegreerd, en dat voor 1983 *D gaat er wel af natuurlijk :+

Die van mij heeft 18570 mijlen gelopen, nog niet zo heul erg veul dus. Blok gaat er uit om gespoten te worden (originele zilvere verf kan opzich nog wel maar wil alles weer mooi en netjes hebben). Zou het wijsheid zijn om gelijk e.a. los te halen voor onderhoud of kan ik het gewoon laten zitten? (ding heeft maar 18570 gelopen) Carbs moeten er sowieso vanaf om schoongemaakt te worden. Voor het luchtfilter zou ik iets ander willen hebben ipv die plastic bak. Maar zo'n powerfiltje die je vroeger vaak op scooters zag vind ik ook weer niet alles, iemand daar nog een suggestie voor?

En dan de uitlaten, zoiets lijkt me wel wat:
Aan beide kanten 1. Deze xv750 laat ook al redelijk zien wat ik ongeveer voor ogen heb; dus met originele xv tank mooi kontje kleurscheme met die yamaha strepen etc. Maar nu kwam ik deze tegen;
yamaha-virago-XV920-classified-moto_1.jpg

En dát vind ik ook wel weer een mooi idee voor een uitlaat (rest van de bike vind ik niet zo...). En dan inplaats van aan iedere kant 1 maar 1tje aan de rechterkant. Mogelijk deze van caferaceronderdelen.nl; http://www.caferaceronderdelen.nl/cafe-racer-gp-demper-db-killer.html voor dat geld het proberen waard lijkt me.

En dan nog even over het wielidee;
Yamaha%20Virago%20caf%C3%A9%20racer%20%201.jpg

Vind dat er persoonlijk echt zo vet uit zien *D moet alleen weten waar ik zo'n adapter ervoor kan halen, iemand die dat weet of er 1 kan maken? Laat het me weten :)
kit-1.jpg

Iemand die er ervaring mee heeft of weet hoe het rijd? Hoeft ook geen supersnelle te worden maar een beetje goed sturen is wel prettig natuurlijk. Kwam deze nog tegen op caferaceronderdelen, met originele wielen ziet het er opzich nog niet eens zo slecht uit;
yamaha-virago-cafe-racer-subframe-20.jpg

Dat was het weer even voor nu, eerst maar eens dat ding uit mekaar trekken en een plan van aanpak maken ;)
 
heb nog wel tank liggen van 750 is alleen geklopt weet niet of je er iets aan hebt ,veel foto,s maken hoor om een dik voor wiel erin te vogelen is niet zo spannend hoor, maar als je geen draaibank hebt ,ben je al vlug afhankelend,stuur zou ik zeggen poten door steken en stuur clipons boven de kroonplaat zelf maken,maar is mijn mening foto van de tank
full
 
blij dat je niet voor de zoveelste gaat met benelli tank en zit , zie er zoveel van inmiddels waarvan alleen de kleur maar anders is , wordt al bijna weer een "normale" motor ipv. custom
USD voorvork blijf ik erg gaaf vinden in een xv
 
MaartenGS, Jurgent en zenabi leuk dat jullie volgen :) conan60 (vernoemd naar Conan the Destroyer :o ? ) die tank heb je netjes de vorm ingeklopt, alleen helaas niet geschikt voor mijn project. Maar ben al met iemand in onderhandeling :) Heb al wat onderdelen in het winkelmandje gedaan maar loop tegen 1 ding aan; de diameter van de uitlaatbochten. De voorste leek 51mm te zijn en de achterste iets van 39mm. Echter nu de uitlaat eraf is lijkt er gewoon een 39mm (kan ook 38 zijn) in te zitten en is de dikkere buitenkant "maar voor de show". Betekent dit dat ik gewoon 38mm kan gebruiken om een rvs systeem van te maken??
 
Goedenavond,

Jazeker kan je een systeem maken van 38mm RVS :) Die voorste bocht is dubbelwandig uitgevoerd voor de show, zo verkleurt het chroom minder snel.
Het is wel van invloed op je motorkarakter wat voor diameter je gebruikt voor je uitlaat. Let erop dat de voorste en achterste bocht gelijk van inhoud zijn voordat ze samenvoegen. geeft een goede flow!
Wat die lengte of inhoud dan moet zijn is nogal complexe materie.... heb ik ook niet tot op de bodem uitgezocht ;) als ze gelijk zij zit je in ieder geval al een heel eind in de richting. Veel of weinig bocht, scherp of vloeiend maakt geen R**T uit :+
Ik heb ook een compleet systeem gemaakt en ik kan je verzekeren het is een GROTE klus, maar wel leuk werk!

Wat betreft de wielen.... ik neem aan dat je een cardan hebt? dan is de keuze nogal beperkt geloof ik. Ik heb een TR1 en die heeft een ketting :) en dan kan er van alles. Spaakwielen zijn dan relatief een eitje. Ik heb geen idee welke naven je moet hebben voor spaakwielen....

Als je verder een goed sturende motor wil zou ik nooit de achterwiel conversie aan de voorkant plaatsen, dat kan gewoon nooit zo goed sturen als een standaard volgens mij. En verder moet je opletten met een dikke USD vork, je houdt dan HEEL weinig grondspeling over.... en het blok is stiekum best dik en lomp.

Verder wel leuk dat er weer iemand een XV gaat verbouwen :9

Succes en post maar veel plaatjes! ook die uit de werkplaats :Y

Later,

Loek
 
Ik wou na een maand weer eens een reactie typen zie ik opeens een oma met een soort lasbril oid :? :+ Anyhoe.. hier een aantal foto's. Vergeet die dingen steeds te maken en deze zijn ook al 2 weken oud dus hij staat er ondertussen al iets anders bij maar voor het idee:

34pcrp1.jpg


Ik weet, het ziet er heel erg vaag uit zo met die oude stuurdelen er nog op, was enkel om hem te verplaatsen. Heb ondertussen mooi zwart geanodiseerde clipons erop zitten :) De "demper" was een model dat ik had gemaakt uit papier en schilderstape en dan zwart gespoten om te kijken hoe het eruit zou zien. Die zwarte slang is ook ff om te kijken hoeveel rvs ik nodig zou hebben en hoe het eruit zag. Had de demper uiteindelijk besteld maar was niet tevreden over de kwaliteit (handgemaakt, waarschijnlijk in China) dus heb die weer retour gestuurd *D Ook ff van het idee om hem onder het zitje te doen afgestapt, staat niet cafe genoeg. Denk dat ik nu 2 originele uitlaatpijpen van een moto guzzi of een harley ga gebruiken en dan rvs pijpen ervoor lassen. Die megaton of hoe die dingen ook heten die je voor 50 euro per stuk nieuw kan kopen heb ik geen vertrouwen in :N

jaifm8.jpg


Vorm van de originele tank, lijkt heel veel plamuur op te zitten maar valt goed mee (nog bijna niks aan geschuurd op deze foto, is ondertussen mat zwart om te kijken of het wat is) Veel klopwerk aan gehad maar weet nog niet of ik ermee verder ga of alsnog een xv750 tank erop zet. Benelli tank wil ik nog steeds niet, blok is mooi groot en daar hoort ook een redelijk stevig tank bij vind ik.

1z69nyp.jpg


Nieuwe plek voor dat afstelgebeuren van de schokker, let niet op de schroevendraaier was dat ding namelijk uit elkaar aan het draaien toen ik me bedacht dat ik toch wel ff een fotootje wou :P

35baz9c.jpg


En nog een schetje, is op m'n kamer gemaakt met iPhone dus kwaliteit is best bagger. Kleur komt ook niet goed tot z'n recht op de foto maar het is Chrysler Prowler orange (google voor idee ;) ) Echt een prachtige kleur om te zien, de man waar ik m'n lak haal had hier net een auto in die kleur gespoten en ik was gelijk verkocht :9~ Wou eerst voor een "burnt"orange gaan zoals je vroeg vaak zag bij Yamaha's maar deze vind ik mooier :)

Morgen heb ik nog wat vragen voor jullie mbt geometrie veranderingen (voorvork verlagen, poten laat ik niet zo doorsteken vind ik niet mooi) en misschien dat ik nog een andere schokker van achter wil. Maar nu eerst ff liggen :z
 
Laatst bewerkt:
Word dat niet een beetje warm aan de binnen kant van je benen?

Ik vind het kontje een beetje aan de korte kant maar dat is smaak natuurlijk.
Wel een simpele maar duidelijke tekening wou dat ik dat zo kon.

Succes met het bouwen
Ik blijf het volgen.
 
Word weer een leuk projectie,succes ermee. :+ Er hebben hier in de werkplaats ook al wat van die dingen gestaan.(Voor voorbeeldpics de link hieronder effe aanklikken)
 
Word dat niet een beetje warm aan de binnen kant van je benen?

Ik vind het kontje een beetje aan de korte kant maar dat is smaak natuurlijk.
Wel een simpele maar duidelijke tekening wou dat ik dat zo kon.

Succes met het bouwen
Ik blijf het volgen.
Zou het eerlijk gezegd niet weten :+ maar denk dat het meevalt. Het bochtwerk is 38mm dik maar aan de voorste pijp zit er nog een buis van 42mm rond. Ziet er net wat mooier uit vind ik dus wellicht dat ik dat trucje ga toepassen wanneer ik het systeem ga lassen. Bochten verkleuren op die manier ook minder snel :)

Die tekening is maar een snelle schets om een idee te krijgen. Zoals je misschien ziet is dat kontje getekend op een los paiertje dat met een plakbandje op z'n plek gehouden word. En de tank is geknipt uit kartonpapier en gespoten met de lak die ik ervoor gehaald heb. Op deze manier is alles "demonteerbaar" zodat ik niet telkens opnieuw hoef te schetsen, slim he :9 De onderste foto heb ik in zwart wit geprint zodat ik hierop kan schetsen en verschillende onderdelen "in kan kleuren" waardoor ik een zeer realistisch beeld kan krijgen van hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien.

De originele tank ga ik nog mee verder maar denk dat ik nog een extra set erbij ga maken. Spullen voor die oude yamaha's kosten toch de wereld niet. Hier in een stad dichtbij zit een motorsloop die een XJ550 gesloopt heeft. Wellicht dat ik daar het voorwiel van pak, is namelijk precies hetzelfde model alleen dan wat kleiner. Die 19 inch velg die origineel op de XV920 zit zag er toen ik haar in het daglicht had en goed kon bekijken wel érg groot uit in vergelijking met het achterwiel. Maar het idee om een achterwiel als voorwiel te monteren ben ik ondertussen ook van afgestapt. Vind dat toch niet zó mooi O-)
2l8xe0i.jpg

1t8z8y.jpg

mm92qw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Potverpielekes staan opeens die foto's op de zijkant ;( :? :? Iemand weet hoe ik dat recht kan zetten? Weet zo gauw ff niet wat er mis gegaan is. Nog ff een reactie op supervet; aha ik dacht al dat er zoiets met die voorste pijp aan de hand was. Die achterste zag er een stuk beroerder uit dan die voorste :+ maar die heeft dan ook geen chroom laag. Vind het wel netter staan die 41/42mm pijp dan 38 dus wellicht dat ik dat trucje opnieuw ga toepassen.

Maaaar even een vraag. Heb de onderdelen die er vanaf gekomen zijn wat poetst en opgeknapt en wil dit nu op marktplaats etc. gaan zetten. Kan zo'n xv920 starten zonder de teller of moet hier 1 of ander trucje toegepast worden zoals bij de BMW K series? Want dan wacht ik er natuurlijk nog ff mee :j Onderdelen die er af gekomen zijn zijn allemaal nog in nette staat, dus mocht je iets zoeken (zijdeksels, stuurdelen, teller, verlichtingset, schadevrij zadel, subframe, schetsplaten etc.) laat maar weten :)

En wat de wielkeuze betreft twijfel ik nog. De meeste mensen vinden deze velgen een designflop uit de jaren 80 maar ik vind het juist wel wat hebben. Na wat foto's van Suzuha TR1 aka Wijand gezien te hebben met die BT1100 (als ik me niet vergis) achterbrug en wiel vind ik zoiets toch eigenlijk ook wel bruut staan. En heb er nog 1 te koop zien staan ook.... :) ... dus wie weet. 3 spaaks velgen vind ik ook altijd wel mooi staan. Daar zou ik denk ik wel zonder al te veel paswerk wielen van een XJ900 in zou kunnen freubelen 8-)
 
vindt persoonlijk een usd voorvork erg gaaf en dan heb je meestal direct ook al een dikker/bredere voorband
 
Vreemd, nu staan de foto's weer goed zonder dat ik iets gedaan heb. Zenabi dat is zeker waar :) ga zaterdag naar een motorsloop die enkele tientallen voorvorken heeft liggen. Vork van zo'n oer R1 lijkt me wel wat, bij de voorbeelden die ik daarvan gezien heb hou je dan ook nog redelijk wat grondspeling over *O*
 
hier staan de foto's nog steeds verkeerd hoor haha.
voorvork R1 is ook korter dan orgineel , maar kunt er ook verlengers voor krijgen heb ik ook .
Met een R1 zit je met pen en as die niet passen , zelf 1 van een TL1000 en hoefde alleen onderkant balhoofd cm af te slijpen (tot lagerschaal) en aangepaste lagers met juiste diameter te plaatsen
 
Staan alle foto's verkeerd of alleen de laatste die ik plaatste :? Bij mij staan ze nu goed. En die voorvork moet ik nog wat zoekwerk naar doen :) de beste man heeft behoorlijk wat staan, heb al een vork van een gsxr gezien ook, de versie met de zwarte binnenpoten, vind ik er ook wel chique uitzien *D alleen wel een stuk duurder natuurlijk -O-
 
Dat truukje met die dubbelwandige voorbocht is niet zo simpel na te maken... en ook niet nodig! tenzij je allergisch bent voor de verkleuring van chroom of RVS. Ik zou trouwens nooit een uitlaat maken en die laten verchromen.... kost een vermogen en resultaat valt vaak tegen.

Maargoed, je kunt gewoon de gewenste diameter buis nemen aan de voorkant. mag gerust anders zijn dan de achterste bocht.

En wat betreft het starten van het blok.... ik heb het nooit met de oude TCI ontsteking zonder teller gedaan, maar ik kan me NIET voorstellen dat het niet lukt. Ik heb vanaf de "afbraak" van mijn TR1 gelijk alles wat elektrisch was weg geflikkerd en het blok loopt nu op een ignitech ontsteking! en dat is echt een aanrader. Die vonkt een stuk harder dan de originele, blok start er beter van, maar je moet zin hebben om een complete kabelboom te bouwen al is er ook een versie die er zo in zou moeten passen, maar die heb ik niet.

Later,

Loek
 
Hoi Hoi Bouwers,

Ik heb twee week geleden een XV920 gekocht. En ja deze wordt zeker omgetoverd in een cafe racer/bobber seat..
Ik heb de zelfde uitvoering als die van @mt03doorn

Mijn inspiratie
full

* voorvork moet ik een beetje voor sparen maar die komt wel !!! *D ( nu doe we het met de originele)
* verder wil ik het na genoeg precies zo alleen iets netter afgewerkt

nu heb ik een vraag
. xv920 voorvork gebruikt luchtdruk als demping (icm veren). En ik ben van plan om de voorkant te verlagen door de poten een klein beetje boven de triple te laten steken. Hoe moet ik omgaan met de gaatje tbv luchtdruk? Moet ik deze laten dichten of is er een andere oplossing hiervoor?
Want ik wil ook nog clipons gaan gebruiken.

grt

xv
 
Terug
Bovenaan Onderaan