yamaha bt1100 2003 snelheid sensor

16 jun 2021
7
1
Hoi,
Weet iemand zo waar de snelheids sensor zit. Ik wil een gpro versnellingsindicator aansluiten. Maar voordat ik alles onder het zadel en koplamp los haal...
 
Oplossing
Hey
Dan zou het nr 5 van je eerste plaatje zijn? Ignition coil
Dat is de bobine,pick up spoel zit bij de dynamo,waar bout nr4 in gaat,het kleine stekkertje met 2 draden is daarvan,
de andere stekker is de dynamo stekker met 3 witte draden.
1630358498791.gif

1630358733342.jpeg
Yes, en volgens mij zitten de stekkers achter het linker kapje. Daar heb ik nu de twee 3polige stekkers op aan kunnen sluiten. Nu moet ik alleen nog de crankshaft position sensor hebben. Daar lopen op 2 draden vanaf, een grijze. Nu zit er wel een stekkertje bij met grijze draden. Maar weet niet waar die van zijn.
Crankshaft position sensor,ding heeft toch carburateurs?,dan zit dat er niet op,alleen injectiefietsen hebben dat.
Ben er al achter wat ze bedoelen ,waarschijnlijk de pick-up van de ontsteking,stekker met grijs en zwarte draad,
 
Laatst bewerkt:
Dat is de bobine,pick up spoel zit bij de dynamo,waar bout nr4 in gaat,het kleine stekkertje met 2 draden is daarvan,
de andere stekker is de dynamo stekker met 3 witte draden.
Bekijk bijlage 1671447
Bekijk bijlage 1671450
Om toch nog even daar op verder te gaan. De beschrijving heeft het over een grijze draad. Ik ben toch geneigd om fysiek een meer deskundige naar laten kijken. Voordat ik draden ga aanpassen. Maar het lijkt dat deze meer voor aan de motor zit en mijn stekkertje zit nu achter de linker motor kap, en de draadjes dus ook.
 
Om toch nog even daar op verder te gaan. De beschrijving heeft het over een grijze draad. Ik ben toch geneigd om fysiek een meer deskundige naar laten kijken. Voordat ik draden ga aanpassen. Maar het lijkt dat deze meer voor aan de motor zit en mijn stekkertje zit nu achter de linker motor kap, en de draadjes dus ook.
Die achter de motordeksel is de snelheidssensor voor de km teller,de andere is de pick-up spoel van de ontsteking,die heeft een grijze draad en een zwarte.Ik weet niet wat er in de handleiding staat welke je moet gebruiken of beide.
Dit is de snelheidssensor,
1630713854921.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dit is de handleiding
Ja wat je nodig heb is een 12v voeding,het toerental(signaal van de pick up spoel) en het signaal van de speed sensor dus het aantal omwentelingen van het wiel.Wat alleen niet klopt is de kleuren die ze opgeven.
Wat ik kan vinden geven ze voor de BT1100 een GPX Y01 op geen 03 of 04 Gipro G2 digitale versnellingsindicator Yamaha BT1100 Bulldog 2001-2006 HealTech X, ATRE, DS, DT | mPartz.nl
Als het goed is levert de fabrikant ook een montage draadboom om het makkelijk te kunnen aansluiten op je motor.
Dit is de site van de fabrikant,daar staat veel info op,
a) When using the GPX-Y01 kit:
Find the 2-pole natural (or black) color plug of the Crankshaft position
sensor (Pickup coil). It has two wires coming from the crankcase: one is Gray,
the other is usually Black/Blue - check the colors at both sides of the plug (if in
doubt, do a temporary connection e.g. by using a thin needle to backprobe the
connector pin). The 2-pole connector is usually under the fuel tank.
for XVS1100 models only: find and use the Orange (ignition coil wire).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er onlangs ook 1 ingebouwd op mijn bulldog. Het is vrij eenvoudig als je weet waar je moet zijn.
De zwarte en de rode draad spreken voor zich. Maar sluit de rode (+) aan op bijvoorbeeld je achterlicht.. Dan heeft de Gipro spanning als je het contact aan zet. De draden vind je achter het kunststof kapje onder je zadel aan de linkerkant. Alle 2 andere draden die je aan moet sluiten zitten in in een zwarte rubber hoes. (lijkt op een stuk binnenband). De witte draad moet aangesloten worden op de grootste stekker die je hier vind. Ik weet eerlijk gezegd niet of het uitmaakt, maar ik heb de witte draad aangesloten op de (onderste draad van deze 3) zie de aansluitingen als een letter U. Neem dan de onderkant van de letter l_l. (hopelijk snap je wat ik ermee bedoel) De andere draad moet op een wat kleinere stekker aangesloten worden. (driehoekige stekker) Het is een grijze draad met ik meen me te herinneren een groen streep erover. Dus grijs/groen.

Verder wil ik nog 1 belangrijke tip kwijt. Sluit de draden niet aan met die blauwe hulp stekkers. Dit is vragen om ellende want na verloop van tijd krijg je hier storingen omdat het door corrosie (vuil/vocht) geen goed contact meer maakt. Het is even wat meer werk maar ik adviseer je om de draden aan elkaar te solderen en dan krimpkous eromheen. eventueel nog een laagje tape er over.

Na het aansluiten van de plus en min, rood/zwarte draad zou ik adviseren om het snelheids signaal (grijs/groene) draad aan te sluiten. Als je dan het contact aanzet zie je de gipro even van 0 tot 6 tellen. Als je hierna de motor maar een halve meter vooruit of achter uit duwt dan zie je op de gipro een streepje ronddraaien. Dan weet je dat deze goed is aangesloten. Na het aansluiten van de krukassensor (witte draad) dan gaat de Gipro na het opstarten een stuk sneller knipperen. Daarna komt er een letter te voorschijn. En kan je beginnen met het inleren. Als hij vraagt om 1 dan moet je een tijdje met 4 a 5 duizend toeren rijden in de eerste versnelling. Hierna vraagt de gipro om de tweede versnelling. ook weer even in zijn tweede versnelling met 4 a 5 duizend toeren. Dit gaat door totdat hij om de zesde versnelling vraagt. Bij de bulldog rij je gewoon even wat langer door in zijn 5de versnelling en dan stopt het in leren.

Je kunt terug naar het instellingen menu op bijv de helderheid in te stellen en of andere instellingen door je vinger op de bovenkant van de gipro te houden tijdens het opstarten. (zie handleiding)

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan