Yamaha FJR 1300 Part 5

Ben een beetje aan het zoeken tussen de veerinstellingen.
Ik kom af van een ST1100 met harde Hyperpro vering,
Ik heb trouwens mijn voorvering vervangen met Hyperpro, achtervering laat ik voorlopig origineel. Rij altijd alleen en weeg zelf maar 78 Kg. Ik moet zeggen dat het inderdaad beter rijdt. Maar het RP23 en RP28 model (2013 tot heden) heeft nog maar 1 verstelbare rechterpoot, de gewone standaard A uitvoering. Wat ik vreemd vind, voorschrift van Hyperpro zegt 230 mm olieniveau beide poten. Servicemanual zegt links 106 mm en rechts 90 mm vanaf bovenkant. Ook geeft Hyperpro maar 1 liter mee, dit is net te weinig voor 230 mm beide poten. Mijn poten staan nu beide op 240 mm vanaf boven zonder inhoud volledig hard ingedrukt na ontluchten. Die 1 cm zal het verschil niet maken. Het is overigs zeer makkelijk zelf te doen, stelt niet veel voor, met wat sleutelkennis en fatsoenlijk gereedschap. Voorspanning heb ik op 4 ringen gezet, ingaand op 15 klikken uit en uitgaand op 6 klikken uit. (Rechterpoot).
 
Ik heb trouwens mijn voorvering vervangen met Hyperpro, achtervering laat ik voorlopig origineel. Rij altijd alleen en weeg zelf maar 78 Kg. Ik moet zeggen dat het inderdaad beter rijdt. Maar het RP23 en RP28 model (2013 tot heden) heeft nog maar 1 verstelbare rechterpoot, de gewone standaard A uitvoering. Wat ik vreemd vind, voorschrift van Hyperpro zegt 230 mm olieniveau beide poten. Servicemanual zegt links 106 mm en rechts 90 mm vanaf bovenkant. Ook geeft Hyperpro maar 1 liter mee, dit is net te weinig voor 230 mm beide poten. Mijn poten staan nu beide op 240 mm vanaf boven zonder inhoud volledig hard ingedrukt na ontluchten. Die 1 cm zal het verschil niet maken. Het is overigs zeer makkelijk zelf te doen, stelt niet veel voor, met wat sleutelkennis en fatsoenlijk gereedschap. Voorspanning heb ik op 4 ringen gezet, ingaand op 15 klikken uit en uitgaand op 6 klikken uit. (Rechterpoot).
Ik verving bij de A‘s (RP13, 23 en 28) juist de achterschokdemper, omdat die ondermaats is, er sowieso niet veel aan af te stellen is, en omdat je met een goede schokdemper juist daar leuke dingen met de geometrie en grondspeling kunt doen. De vorkpoten van de A zijn af-fabriek juist best wel oke, met een heel groot stelbereik, al doet verse vorkolie ook wonderen t.o.v. het spul dat er af-fabriek in zit.
 
Laatst bewerkt:
Motor is pas 2 jaar jong en heeft 20.000 km gelopen.
Massa, ik weeg 105 kg....geen dunnen japanner dus.
Ik vond zelf ook al dat het heell veel stapjes zijn, maar merkbaar verschil tussen diee kleine stapjes is het niet.
Vandaar dat ik tot nu toe 2 personen standaard neem, of 1 persoon en bagage op hard.
Bandenspanning voor 2.7, achter 2.9 Michelin road5 GT
Tja, Japanners zijn lichter idd. Ik zou even met het ding langs een veringspecialist gaan (Hyperpro, of een andere). Sowieso kunnen die je helpen de motor af te stellen, en met jouw massa sluit ik niet uit dat de FJR flink opknapt van een paar veren met een hogere veerconstante (meer veervoorspanning dus). Want bij de assemblage van Yamaha’s kijkt de boekhouder nadrukkelijk mee, dus is er v.w.b. vering/demping (en remmen) beslist ruimte voor verbetering.
 
Tevreden?
Bij mij zitten ze nu 1500 km eronder, enkel alleen maar ritten in de Eifel en Moezel.
Beetje gemengde gevoelens, bij dieper in de bochten gaan ervaar ik een soort knikje, alsof de helling opeens dieper gaat...geen fijn gevoel
Regen, zeer tevreden.
Met 2 personen, zeeeeer tevreden, je merkt dat het een GT band is, Hij is soepeler, comfortabeler.
Spanning, 2.7 voor, en 2.9 achter....loopt tijdens de rit op naar 2.9 en 3.1/3.2
Misschien t.z.t. de Pirelli Angel GT 1 of 2 (verschil tussen beiden is niet erg groot) eens proberen: steviger (stuurprecisie en (bochten)stabiliteit), met de Michelins overeenkomstige (1) of betere (2) eigenschappen onder koude/natte condities, beter behoudt van de vorm (laterale ronding) bij veelvuldig snelweggebruik, en sowieso houdt de voorband het langer vol (met de Michelins redde ik het met de voorband hooguit 5000 km sinds de MPR4). Ik was altijd een Michelin-fan, maar de Pirelli’s leerde ik kennen i.v.m. mijn KTM, en transformeerden mijn laatste FJR, en de daaropvolgende K1600GT en huidige R1250RT tot uiterst handelbare en lichtvoetige fietsjes. Aanrader.

Het “knikje” dat je voelt is maar deels toe te schrijven aan de banden, namelijk ook aan de FJR. De FJR heeft een tamelijk hoog zwaartepunt (sowieso zit de massa zo’n beetje overal), en vraagt nadrukkelijk om ondersteuning in de bocht d.m.v. tractie. Als die tractie (relatief t.o.v. snelheid, bochtstraal en hellingshoek) ontbreekt, dan voel je dat.
 
Laatst bewerkt:
Zou die knik te maken kunnen hebben met een versleten balhoofdlager? Of aan een te los balhoofdlager te wijten kunnen zijn?
Versleten zal niet, te los...is eens te overwegen en na te laten kijken.
Maar dat knikje zit echt in de band. Vantevoren zat dat met de bridgestone er echt niet in.
Die gaf andere ellende...shimmy en wobbel bij 80 km uur.
 
Beetje gemengde gevoelens, bij dieper in de bochten gaan ervaar ik een soort knikje, alsof de helling opeens dieper gaat...geen fijn gevoel
Regen, zeer tevreden.
Met 2 personen, zeeeeer tevreden, je merkt dat het een GT band is, Hij is soepeler, comfortabeler.
Dat "knik" gevoel kan aan de ook aan de band liggen? Heb ooit in Motoplus gelezen dat dit veroorzaakt wordt doordat het raakvlak met de weg van de voorband bij sterk insturen (haarspeld bochten) buiten de hartlijn van de motor komt te liggen. De ene band laat dit wat meer merken dan de andere door vorm van het profiel? Zou best een verklaring kunnen zijn. En het kan natuurlijk ook zoals al gemeld speling op het balhoofdlager zijn, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk na 2 jaar /20000 Km? Maar ja, het zou kunnen?
 
Ik zou t.z.t. de Pirelli Angel GT 1 of 2 (verschil tussen beiden is niet groot) eens proberen: steviger (stuurprecisie en (bochten)stabiliteit), met de Michelins overeenkomstige eigenschappen onder koude/natte condities, beter behoudt van de vorm (laterale ronding) bij snelweggebruik, en sowieso houdt de voorband het langer vol.
Die Angel heb ik al veel vaker gehoord, wordt dus volgend jaar de volgende.
Ai...5k maar. Dan zou dat bij mij nog minder worden omdat ik bijna altijd met 2 personen rij en erg wisselend...eifel
 
Die Angel heb ik al veel vaker gehoord, wordt dus volgend jaar de volgende.
Ai...5k maar. Dan zou dat bij mij nog minder worden omdat ik bijna altijd met 2 personen rij en erg wisselend...eifel
Kan bij jou net zo goed meevallen, want ik rij weliswaar gelijkmatig, maar neem meer dan gemiddelde snelheid mee de bocht in, en rij onder soms extreme condities (snelheid, circuit, etc…, en hoewel ik normaliter nauwelijks rem, als ik rem, dan is dat meestal maximaal, want demonstratie ;))
 
Is gebeurd, althans nu met de michelins.
Helemaal weg is het nog steeds niet, en ik ben bang dat als de band meer verslijt het weer terug komt. Kan er verder mee leven.
 
Kan bij jou net zo goed meevallen, want ik rij weliswaar gelijkmatig, maar neem meer dan gemiddelde snelheid mee de bocht in, en rij onder soms extreme condities (snelheid, circuit, etc…, en hoewel ik normaliter nauwelijks rem, als ik rem, dan is dat meestal maximaal, want demonstratie ;))
Hopelijk,,want 5k is weinig....recent in 3 weken tijd iets van 2k in de moezel. Remmen....ik mag dus met 2 personen ook harder knijpen, en dat zie je terug in de voorband.
 
Hopelijk,,want 5k is weinig....recent in 3 weken tijd iets van 2k in de moezel. Remmen....ik mag dus met 2 personen ook harder knijpen, en dat zie je terug in de voorband.
Je kunt ook eerder en/of verder terugschakelen en de motorrem gebruiken, vinden passagiers vaak ook prettiger ;) :+

Maar ik zou me niet teveel zorgen maken: twee jaar oude FJR AE is een prachtige fiets, kun je alles mee doen, dus lekker rijden en ervan genieten :t
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen rem ik zeer weinig pas de snelheid aan bij bochten rem af op de motor.
Onder de fjr zitten metselen roadies z8 interact.
Als je hard moet knijpen tijdens het remmen is er iets niet goed.
Gebruik de middelvinger om te remmen in uiterste geval bij een noodstop met vier vingers en de achterrem.
Rij alleen met de fjr in Duitsland Sauerland en na meer dan 10.000 km zijn de banden nog mooi rond.
Als je hard rijd veel moet remmen zie je alleen het asfalt daar is een fjr niet voor.
Op de autobaan oké daar rij ik ook snel wil zo snel mogelijk op de bestemming komen om dan te gaan toeren.
Zie over het algemeen veel als ik door Sauerland rij hoef ook niet op een weg waar je 100 km per uur mag rijden dan ook 100 km rijden komt vaker voor dat ik rond de 80 dan 100 km rij.
Misschien omdat ik ongeveer een kleine 800 km per week rij als het weer het toe laat.
 
Ik was altijd een Michelin-fan, maar de Pirelli’s leerde ik kennen i.v.m. mijn KTM, en transformeerden mijn laatste FJR, en de daaropvolgende K1600GT en huidige R1250RT tot uiterst handelbare en lichtvoetige fietsjes. Aanrader.
Welke banden lagen er standaard fabriek af op jouw FJR's? Ik heb mijn RP23 afgelopen maart gekocht met 2100 Km op de teller, zitten nog steeds de originele banden op. (Roadtech Z8 Metzler). Teller staat nu eindje over de 9000 Km en wil komend voorjaar ze beide gaan vervangen. Achterkant wordt wat vierkant en voor cupt een heel klein beetje. Ik twijfel dan heel erg om de Dunlop RS3 of de Angel GT1 of 2 erop te doen. Van de Angel GT1 weet ik nog dat deze op mijn vorige Diversion 900 heel goed bevallen waren met stuurgedrag.
 
Op Mijn pan had ik de RS3, vond het op die motor een superband.
Voor de FJR gaf mijn dealer aan de Michelin erop te doen en zou de RS3 niet zo fijn zijn.
De daeler baseert zich op wat klanten zeggen, doen we hier op het forum ook maar in feite is het niet vergelijkbaar.
Iedereen stelt andere eisen of wenst ander gedrag, en heeft een andere rijstijl.
Ik rij bijna altijd met 2 personen, de band moet dus goed met die massa overweg. zowel door slecht wegdek alsook in bochten.
Snelweg zie ik alleen als ik richting de Eifel rij, 30 km dus.
In mijn geval zal ik de komende wissel niet kiezen voor de Michelin( ondanks dat ze zeer comfortabel zijn), zou dan de Pirelli proberen en anders terug naar de RS3.
 
Over het algemeen rem ik zeer weinig pas de snelheid aan bij bochten rem af op de motor.

Zie over het algemeen veel als ik door Sauerland rij hoef ook niet op een weg waar je 100 km per uur mag rijden dan ook 100 km rijden komt vaker voor dat ik rond de 80 dan 100 km rij.
Misschien omdat ik ongeveer een kleine 800 km per week rij als het weer het toe laat.
Bij overzichtelijke bochten kan dat, maar in de bergjes langs de Moezel ga je toch echt wel vaker de remmen gebruiken.
Ik toer ook liever hoor, de Grune Hole jaren heb ik al heel lang achter me, ik geniet ook van de omgeving hoor en bijna altijd heb ik een doel..kasteel, bezienswaardigheid, uitzichtspunt, historisch of architectuur. Slechts als ik naar de Eifel ga is het voor het rijden an sich....maar dat komt omdat ik daar al 20 jaar rondjes rij en alles wel gezien heb.
 
Zijn er hier mensen met een AE uitvoering ?
Ben een beetje aan het zoeken tussen de veerinstellingen.
Ik kom af van een ST1100 met harde Hyperpro vering, zet ik bij de FJR de vering op 1 persoon en bagage hoor ik toch dat de veerweg nogal tikt...alsof die te soft is. Gaat die uiteraard in stand hard, maar ook dan is dat tik geluid er bij sterke oneffenheden.
Momenteel rij ik bijna altijd in de stand 2 personen, standaard.
Zou nu echt eens benieuwd zijn hoe andere AE de vering hebben staan.
Je hoort dat de veerweg tikt?
Heb je het link-systeem van de achterschokbreker gecontroleerd op speling? Dat is namelijk een zwak punt bij de FJR door een ontwerpfoutje. Om het linksysteem te smeren moet af-fabriek de uitlaatbochtenset er af om de bout er uit te kunnen trekken. En dus wordt dit vaak "vergeten" bij de servicebeurten.
 
Je hoort dat de veerweg tikt?
Heb je het link-systeem van de achterschokbreker gecontroleerd op speling? Dat is namelijk een zwak punt bij de FJR door een ontwerpfoutje. Om het linksysteem te smeren moet af-fabriek de uitlaatbochtenset er af om de bout er uit te kunnen trekken. En dus wordt dit vaak "vergeten" bij de servicebeurten.
Daar was ik al van op de hoogte, dealer geeft uiteraard aan ja is gedaan maar heb inmiddels contact gezocht met vlegel die naar het schijnt hier heel veel ervaring mee te hebben. Zou hem graag eens het systeem na willen lateen kijken, cq beurtje geven voor de zekerheid
 
Daar was ik al van op de hoogte, dealer geeft uiteraard aan ja is gedaan maar heb inmiddels contact gezocht met vlegel die naar het schijnt hier heel veel ervaring mee te hebben. Zou hem graag eens het systeem na willen lateen kijken, cq beurtje geven voor de zekerheid
Vlegel is inderdaad ‘link’specialist. Naast een goede bak koffie stelt hij voor jou de vering ook desgewenst af. Hij is ook technisch lid van de FJR club. Inloggen Daar is ook veel info te vinden.
 
Welke banden lagen er standaard fabriek af op jouw FJR's? Ik heb mijn RP23 afgelopen maart gekocht met 2100 Km op de teller, zitten nog steeds de originele banden op. (Roadtech Z8 Metzler). Teller staat nu eindje over de 9000 Km en wil komend voorjaar ze beide gaan vervangen. Achterkant wordt wat vierkant en voor cupt een heel klein beetje. Ik twijfel dan heel erg om de Dunlop RS3 of de Angel GT1 of 2 erop te doen. Van de Angel GT1 weet ik nog dat deze op mijn vorige Diversion 900 heel goed bevallen waren met stuurgedrag.
Af-fabriek werden al mijn FJR-en (2002, 2006, 2011, 2013, 2015 en 2016) met Bridgestones geleverd, verschillende typen natuurlijk, want het rijtje beslaat een flinke tijdsperiode. De laatste (RP28) stond volgens mij op de toen al redelijk gedateerde BT023F (uit m’n hoofd, dus kan er een getalletje naast zitten).
Overigens ruilde ik vanaf 2011 de af-fabriek banden steevast in nog voor er een centimeter mee gereden was, meestal kwam er dan iets van Michelin op. Sinds 2017 of daaromtrent rij ik - voor zover het sport/toer banden betreft - nog hoofdzakelijk met de Pirelli’s, maar dat is persoonlijke voorkeur, want de gerenommeerde merken zijn eigenlijk allemaal goed.
 
Zou die knik te maken kunnen hebben met een versleten balhoofdlager? Of aan een te los balhoofdlager te wijten kunnen zijn?
Ik denk dat die knik heeft te maken met de michelin banden ik heb het namelijk ook.
Het lijkt net of de motor plots doorvalt in een bocht en denk dat het ligt aan de overgang van het harde rubber in het midden naar het zachtere rubber aan de buitenzijde.
Het is niet altijd aanwezig maar het meeste met koude banden bij mij.
 
@Jps 900xr: ik zeg niet dat je gelijk of ongelijk hebt, enkel dat mijn reactie betrekking had op de posts van jan13 waarin hij een tik in de vering koppelt aan oneffenheden. En dan zie ik de relatie met een bandsoort en/of de samenstelling en/of de vorm van band niet zo.
 
Voorheen zat BS T32 eronder, die had die knik niet maar wel het tik geluid.
Ik verdenk de band er ook sterk van, destijds voelde ik iets soortgelijks met de oude BS T30 band ook....maar dat was op een ST1100.
 
Ik denk dat die knik heeft te maken met de michelin banden ik heb het namelijk ook.
Het lijkt net of de motor plots doorvalt in een bocht en denk dat het ligt aan de overgang van het harde rubber in het midden naar het zachtere rubber aan de buitenzijde.
Het is niet altijd aanwezig maar het meeste met koude banden bij mij.
Heeft niets met de multi-compound te maken, want dat hebben tegenwoordig vrijwel alle sport/tour banden. Het ligt aan de laterale ronding (de Michelins zijn vrij plat) i.c.m. het hoge zwaartepunt van de FJR. Dat laatste zorgt voor het in de bocht vallen, wat uitvergroot wordt door de vorm van de vrij platte banden. Je lost dat voor een groot deel op door nadrukkelijker bochten op te bouwen, oftewel d.m.v. tractie.

Ik kon het verschil tussen de genoemde banden goed merken met mijn huidige RT (toegeven, dat is een andere motor, die door lager zwaartepunt en betere massacentralisatie niet de bocht in valt, maar niettemin): die kwam op Michelins de fabriek uit, was in snelle bochten onderstuurd, voelde ”wollig” bij insturen, maar ging als een trein op rails rechtdoor. Na montage van de huidige Pirelli’s (maar dat hadden ook Metzelers, Dunlops’s of Conti’s kunnen zijn) is het ding nog steeds stabiel bij rechtuit rijden, maar sturen gaat veel lichter en preciezer, en het bochtengedrag is zowel neutraler als lichtvoetiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan