Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje aan de ervaren GTS rijders:
Welke olie is nu echt aan te bevelen voor onze machine? :?
Toen in hem kocht was niet bekend welke olie er in zat:10w40 half synthetisch of 20w40 minerale olie.

Geen idee, het was vrij dik, ik vermoed dat het minerale olie was, van de 20w40 serie.

Gitzwart, dus snel eruit toen ik de machine naar huis had gereden en uiteraard ook een nieuw filter erop. ;)
Vervolgens op advies van de motorwinkel uit de buurt toch maar de 10w40 half syntetisch erin gedaan. :Y
Maar ik weet niet... Ik vind de machine iets luidruchtiger, msschien is het verbeelding maar toch??
Wat vinden jullie ervan/ Is het soms zo dat de motor de iets dikkere toch wel wat lekkerder vind?
Ook bij het wegrijden geeft hij naar de eerste versnelling een flinke luide klik...
Is soms de 20w40/50 minerale olie voor deze motor het beste?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en vooral wat de ervaringen zijn.
Wat hebben jullie in het blok zitten?
Dank bij voorbaat voor de reactie.. :}
 
Welke olie heb je er nu in??
Niet heel toevallig Castrol Power RS??

Die staat bekend om precies de eigenschappen die je opnoemt.
Bij mijn motor kon ik zelfs de eerste 500km moeilijk terug schakelen door de plakkende koppeling. Zelfs als ik een half litertje had bijgevuld!(na 5000km ongeveer)

Ik gebruik nu Motorex 10W-40 Top Speed, eigenlijk vol synthetisch maar met minerale toevoegingen. Beste van beide werelden zegmaar.

Wat jij het beste kunt gebruiken durf ik niet te zeggen. Ik gebruik altijd gewoon de door de fabrikant aangegeven viscositeit.
 
Ok thanks, :} Motorex 10w-40 top speed, ga ik eens onderzoeken.
Nu zit er olie in van motorparts.nl 10w40 semi-synthetisch, API:SL SH SJ, merk n.b.
Maar volgens het GTS boekje kan/moet er 10w30 in type SE, of 20w40 SE.
Bij de 10w30 staat vermeld "onder de 15 graden celsius". Ik vermoed dat voor dit type motor
een 20W40 type SE wel aan te bevelen is.
 
Olietopics zijn er vele op MF.
Imho kan je gewoon prima een halfsyntheet 10W-40 gebruiken zoals je nu ook gebruikt hebt: bij lagere temperaturen dun genoeg (10W), bij hogere temperaturen niet te dun (40).

Rijden met die hap en als je denkt dat de motor lang geen verse olie gezien had gewoon filter en olie wat eerder verversen dan normaal.
 
10W40 of 20W40 is warm precies het zelfde. Maar koud en dat is ook belangijk is de 10W te verkiezen

Als de olie zo zwart was als beschreven. had ik er een flush door gegooid. Weg met die troep. dan een nieuw filter en lekkere verse olie. De VF zweert bij Motul 5100 das me te duur maar wel merkbaar soepeler.
 
Ok, de flush erdoorheen was eigenlijk mijn plan... :$
Volgende week toch maar wisselen en een olie erin doen, die het ook het schakelen gemakkelijker maakt. Ook natuurlijk weer een nieuw oliefilter....
In Motul zit een toevoeging die het schakelen soepeler maakt heb ik gelezen...
Ik ben benieuwd of je dat nu echt kan merken.
Hij wil niet zo lekker in z'n eerste, terwijl er verder geen defect is
bij het schakelmechanisme voor zover ik weet.

Wat een verscheidenheid in produkten met ieder zijn bijzonderheden!

Erg interessant om het te lezen op dit motor-forum.. en zeer nuttig. :]
Hoewel de geleerden het er soms niet echt over eens zijn...ha,ha... ;)
 
Sommige motorblokken zijn eigenlijk beter geschikt voor minerale olie,
wat vinden jullie hiervan?
Ik meen ook de Harley Davidson...

zie het grote olietopic voor praat over types olie.

Harley heeft gescheiden carters voor blokolie en bakolie, niet vergelijken met andere modellen dus.
 
Tja, olie en banden zijn mensen soms religieus fanatiek in hun opvattingen ;)

De verse olie heeft nog volop reinigende eigenschappen. Nu ie er toch in zit rustig eens 500-1000 km z'n werk laten doen en dan vervangen. Eerder is imho zonde van de dode dinosaurus die je er net ingedaan hebt en ook niet nodig, wachten tot de volgende beurt (6 of 10 dkm?) zou ik persoonlijk ook niet doen.
 
Loud pipes, save lives!

ha, leuk topic Pap!

Ik moet zeggen, ik vind het echt een beest van een machine ook kwa techniek.

En hij knapt al lekker op zeg!

Succes en ga zo door :)

Tot straks!!
 
Vanmorgen de spiegel en de linke richtingaanwijzer gekregen uit Bournemouth Engeland.
Keurig verpakt in een doos met veel piepschuimbrokken, netjes gedaan door de Engelse meneer.
Wel een verbetering, de gescheurde spiegel eraf en de beschadigde richtingaanwijzer ook vervangen.
Ik had een kleine vraag geplaatst op GTSclub.org, tot mijn verbazing had iemand de onderdelen in de goede kleur nog in de orginele doos. Puur mazzel, realiseer ik mij. Nu nog op zoek naar de rechter richtingaanwijzer, deze is ook heel erg beschadigd.
Ook wil ik graag de uitlaatbochten en de uitlaatpot eraf hebben om nieuwe stukken erop te lassen aan de voorzijde van de pot. Maar die moeren bij de uitlaatbochten, half weggerot, ik kon er met heel veel moeite vijf verwijderen, waarvan 1 tap is afgebroken. Gelukkig is het in het midden en kan ik hem er later wel uitkrijgen.Over een paar dagen verder met de laatste drie...erg lastig deze half weggerotte moeren eraf prutsen... hoe zouden jullie zoiets doen? Ik heb er een paar met een beitel voorzichtig losgeslagen, kruipolie erop, heen en weer bewegen, en toen lukten er een paar. Nu de rest nog. Bijgaand een plaatje van mijn nieuwe stukjes GTS, de spiegel en de raw...


full
 
Laatst bewerkt:
Hi Pap,

Kunnen we ook bij mij doen, met de luchtzaag, schuurbandjes en slijptol..evt warmstoken en de moordenaar erop... ?

Je hebt ook speciale doppen die zich vastzetten op een kapotte bout, misschien is dat wat?

:W 8-) :]

ps die spiegel en knipperlicht maken er echt een andere motor van!! *D
 
Laatst bewerkt:
Dank je mannen, maar als je de moeren ziet, ze zijn ahw rond geroest en de restanten zitten muurvast. Degene die ik los heb gemaakt, had ik al een kleinere dop opgeslagen en een beetje geluk gehad totdat er een draadeind afbrak. ;(

Je kunt er ook beroerd bij, vooral die in de hoeken. Gelukkig is daarvan eentje gelukt, nu de ander nog. Helaas even geen tijd wegens andere verplichtingen. -O-
Ik zal wel proberen een footje te maken deze actie..
groetjes allemaal.. :]
 
Mooi spul, die kruipolie en zeker een aanrader Roab... :)
Ik kreeg ze echt met geen mogelijkheid los en het enige wat erop zat ik de moeren
voorzichtig gedeeltelijk weghakken met een lange en zeer scherpe beitel. De pekel en het slechte weer had zijn werk goed gedaan....
Na voorzichtig hakken kon ik de resterende moeren loskrijgen. Uiterste voorzichtigheid en rustig aan vooral bij de moeren in de hoeken bij het frame. Helaas zit ik nog met het afgebroken tapeind in het midden. Dat wordt uitboren en opnieuw tappen... :/
Met een snijkussen heb ik de anderen weer schoongekregen en de nieuwe moeren zitten er alvast op. Dat is ook een andere gezicht en ze kunnen straks gemakkelijk los om de hele uitlaat eraf te halen om op te knappen. Op de foto zie je de restantjes van de hardnekkige
moeren, snel nieuwe erop! :]
full
 
Vandaag 13 sept 2011 maar de stoute schoenen aangetrokken. ;)
Het "echte" opknappen van de GTS is begonnen. *D
Vandaag staat het verwijderen van de uitlaat/katalisator op het programma.
Af en toe rustig aan verder....ik heb ook niet alle tijd, want vanmiddag een maatje helpen met zijn startprobleempje.
Gelukkig heb ik nog een andere fiets om volgende week een motorrit te maken, want ik moest wel even heel erg slikken, de GTS uit de vaart. Want wat rijdt zo'n machine super. :}

Het is verslaving, zeker weten. Bijgaand een fotootje van het begin, nog bijna compleet. In de achtertuin begonnen, lekker veel licht en gezellig gezelschap van mijn Saluki.
full
 
Na een goed uurtje sleutelen ligt de uitlaat los op de grond. Het was wel even een klus om het contactje van de Lambda sonde los te krijgen. Hij zit precies midden onder de tank. Dus de hele
plastic beplating eraf, de tank gelicht en het stekkertje losgemaakt. De beplating heb ik alvast netjes opgeborgen op zolder, het moet er toch af. Gelukkig ziet de kath er nog goed uit, zo te zien ook de koppen bij de uitlaatbochten. Maar nog eens goed onderzoeken...
full
 
Boven de uitlaat zit een hitteschildje... Met twee bouten en een moer kan ie eraf.
Wat een bagger zit erop zeg!. Nee, gelukkig maar, weer iets om echt schoon te maken,ha,ha..
Het zal lekker opknappen. Ook het frame verdient een schoonmaakbeurt en de carterpan van het blok is ook rijkelijk voorzien van bagger aan 1 kant. Maar wat wil je, na al die jaartjes trouwe dienst.

Ik neem het niemand kwalijk.. B|
full
 
Even gegluurd in de uitlaatpoorten van de cilinderkop. De klepstelen zijn behoorlijk wit aangeslagen.
Dat wordt een schoonmaakbeurt of vervangen... Op zich liep de motor goed, geen olieverbruik bekend, geen rook uit de uitlaat, dus echt ernstig kan het niet zijn.
Maar klepstelen, here I come....al duurt het nog wel even denk ik. ;)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan