Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
Hee Dick,

Heb in een halve middag je hele topic doorgelezen.

Je hebt er echt een hele mooie fiets van gemaakt, en je fantastische schrijfstijl leest heerlijk weg.

Ik zou zeggen op naar het volgende project dan zet ik hem vanaf post 1 bij mijn favorieten.
 
Vandaag een lekker stukje door de provincie zeeland gereden op de GTS.
Mooi weer hier en veel motorrijders gezien.
De GTS rijd nu erg goed met alle veranderingen die ik er aan heb gedaan,
Nog even op de boulevard in vlissingen er mee geweest, en nu maar vanaf een terrasje in de gaten gehouden voor dat er weer naafdoppen of andere onderdelen spontaan verdwijnen.
Al wat er voorbij komt blijkt erg veel de aandacht te hebben voor de gts terwijl er toch veel andere motoren bij stonden die ook erg opvallen.
In ieder geval erg tevreden met het resultaat en hopelijk dat er veel mee gereden gaat worden dit jaar.
Dick de aprillia rsv 1000 of mille is zeker een mooie motor die ook best goed rijd maar ook heel anders dan de gts is.
Maar een 2 cilinder moet je niet vergelijken met een 4 cilinder.
Wat ook goed rijd is de 1300 van suzuki.


Ah, geweldig Dick, dat je zo lekker hebt kunnen sturen in jouw mooie provincie.. :Y :Y
Ik ga er graag kamperen, de laatste keer was het op de camping "Het Veerhuis".

Mooi geluidje de nieuwe uitlaatconstructie? Knap stukje werk, met name ook het laswerk aan de bochten...respect.. :}
Ik ben net zoals jij, als ik op een terrasje zit hou ik de motor in de smiezen... B|
Voorkomen is beter dan genezen en eerlijk, het is altijd een opsteker als mensen
ook de machine bekijken.
Het is immers een hele aparte machine, ook een genot om naar te kijken als je van techniek houdt. :Y :Y
Veel rijplezier en gas erop,ha,ha,... :]
 
Over aparte machines gesproken...
Ik kwam dit plaatje tegen, een Excelsior-Henderson, Art Deco stijl..
Zou deze ook bekeken worden als ik op een terrasje zit aan een biertje? :)
Ha,ha, jeempie, wat een bijzondere machine.. _O-
full
 
Hee Dick,

Heb in een halve middag je hele topic doorgelezen.

Je hebt er echt een hele mooie fiets van gemaakt, en je fantastische schrijfstijl leest heerlijk weg.

Ik zou zeggen op naar het volgende project dan zet ik hem vanaf post 1 bij mijn favorieten.

Dank je...wooow wat leuk zeg.. :} :}
Mooi om te lezen dat er mensen zijn die van motor-belevenissen kunnen genieten.
Ik vind dit zelf ook het beste forum op motor-gebied en lees ook graag stukken van
"knutselaars" en hun ervaringen. :)
Schrijven doe ik in principe graag, mits het geen grote "verplichtingen" worden.
De ene keer gaat het natuurlijk vlotter dan een andere keer. Met name als er
kriebels zijn om te gaan rijden worden de stukjes korter...
Veel motor-plezier toegewenst! *O* *O*
 
lees je topic al een tijdje en ben blij met de foto's.. aangezien ik zelf ook een gts heb en momenteel mn blok aan het wisselen ben.

Ok Francois, "helaas" zit is het blok bij mij weer in elkaar en weer in het frame, want het is een heel mooie en leerzame klus.

Maak je ons ook deelgenoot van jouw actie dmv foto's? :Y :Y

Want ik ben natuurlijk razend benieuwd naar jouw ervaringen...daar zal ik niet de enige in zijn. ;)

veel succes in elk geval!
 
Over aparte machines gesproken...
Ik kwam dit plaatje tegen, een Excelsior-Henderson, Art Deco stijl..
Zou deze ook bekeken worden als ik op een terrasje zit aan een biertje? :)
Ha,ha, jeempie, wat een bijzondere machine.. _O- [afbeelding]

Doet me denken aan die Honda scooter, die een paar jaar geleden opeens werd uitgebracht, de DM-01 oid.
 
Ah, geweldig Dick, dat je zo lekker hebt kunnen sturen in jouw mooie provincie.. :Y :Y
Ik ga er graag kamperen, de laatste keer was het op de camping "Het Veerhuis".

Mooi geluidje de nieuwe uitlaatconstructie? Knap stukje werk, met name ook het laswerk aan de bochten...respect.. :}
Ik ben net zoals jij, als ik op een terrasje zit hou ik de motor in de smiezen... B|
Voorkomen is beter dan genezen en eerlijk, het is altijd een opsteker als mensen
ook de machine bekijken.
Het is immers een hele aparte machine, ook een genot om naar te kijken als je van techniek houdt. :Y :Y
Veel rijplezier en gas erop,ha,ha,... :]
Dat gasss der op wil wel en het geluid is ook goed te doen gelukkig niet te veel lawaai.
En hij rijd er ook nog veel beter mee loopt veel soepeler.
De grotere achterband is in de overbrenging wel merkbaar.
Rijd nu met 100 3700 rpm in de plaats van 4000 rpm.
Dat strijkt het wel een beetje vlakker in ieder geval beter om mee rustig mee rond te kunnen toeren.
Zodat er dus ook met anderen te rijden is die wat rustiger willen rijden.
De overgang die er was rond de 3000 rpm is er niet meer ineens maar veel rustiger.
Wel meer vermogen merkbaar maar netjes oplopend.
Als het er nog eens van komt dan misschien een keer op de vermogens bank maar eerst maar eens lekker er mee rijden.
 
hallo Dick

mijn order uit China is vandaag ook aangekomen
ik had hier enkele nummer blokjes besteld voor het schakelen
ik heb hem inmiddels in een oud dashbord geknutseld
nu moet ik later de aansluiting bij het blok nog maken
ik vind het zelf wel aardig gelukt moet ik zeggen
ik ga nu even proberen de foto's te plaatsen

gr Paulus
full
 
Hoi Paulus, super gedaan zeg! :} :}
Da's helemaal fraai zo in het dashbord ingebouwd...
Thanks ook voor de foto's, deze geven het heel goed weer. :)
Ik zou heel graag een blokje van je overnemen,
dus als ik mijn vriend heb uitgelaten, stuur ik je een pb-tje.
Graag....is weer een leuk knutselwerkje.. :] :]
groetjes,
Dick
 
Terug
Bovenaan Onderaan