Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
Hello Dick,

Heb me een GTS van 1999 kunnen aanschaffen. Zal wel wennen worden want intussen 25 jaar geleden dat ik nog moto gereden heb :]
De moto ziet er héél goed uit behalve een klein krakje in linker knipperlicht, voor de rest piekfijn in orde.

'k Heb met veel bewondering je "opknapbeurt" gevolgd, chapeau als je dat kunt.

Nu heb ik ook gelezen dat je beschikt over een "Service Training". Die andere, gelezen op dit forum heb ik ondertussen gedownd.
Is het mogelijk die Service Training naar me toe te sturen, via elektronische post of cd, tegen vergoeding natuurlijk :) ?

M.v.g.,
Steven
 
weer een mooi stukje alleen dat met die cardan word er altijd bijgehaald
ik vind het juist het sportieve dat een ketting uitstraalt en GTS staat volgens mij voor
Grand-Tourisme-Sport en hoord er dus helemaal bij.
wat het brandstofverbruik betreft valt ook wel mee
bij normaal toeren kom ik makkelijk 1 op 20
heb dit afgelopen weekend telkens gehaald bij ons weekend sportief sturen in de Harz in Duitsland
en tijdens de autobaan rit bij 140+ km haal je toch altijd nog 1 op 17
dus kan je makkelijk 300 km halen op 1 tank, nou voor die tijd ben ik al even gestopt om mijn achterste weer een beetje bloed in te laten komen
we hadden ook een cbr 1000 rr in de groep en die werd na 180 km altijd wat nerveus van zijn oplichtend brandstof lampje en dan kon ik gewoon een tankbeurt overslaan
alleen het olie verbruik heb ik geen antwoord op want dat kan wel fors oplopen bij hogere snelheden.
heb vorig jaar wel eens een litertje op 1500 km verbruikt, maarja elk nadeel heb zijn voordeel.
ik ververs hem nooit en hoef dus ook nooit olie weg te brengen.
mijn GTS recyceld het gewoon en krijgt elk jaar een schoon filtertje.
ik ga de olie die ik net heb bij gevuld niet zomaar weggooien natuurlijk.
een echte GTS rijder vertrekt ook nooit zonder olie
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje rij zelf 1op 18 met de gts en heb bijna geen olie verbruik ongeveer een halve liter op 5000 km wat op zich niet slecht is.
Zelf ververs ik dus wel en niet met goedkope olie.
Ook met ketting geen moeite en een cardan maakt de motor nog zwaarder en dan geeft een cardan ook nog ongewenste reacties.
Onstabiel op lage snelheden geef dat ding een paar fatsoenlijke banden en je heb er geen last meer van.
De eigen ervaring is een 120 voor en een 190 achter pirelli dragon super corsa en hij is zo wendbaar als het maar kan en je kan er goed mee op de rotondes je uitleven.
Kortom een best wel tevreden gts rijden na enkele aanpassingen wat je bij de meeste motoren ook wel vanzelf doet.
 
Beste GTS1000 liefhebbers, toevalig op jullie forum gekomen ivm. het zoeken naar de juiste bandenkeuze voor mijn GTS1000. sinds 97 in mijn bezit. Nog steeds verliefd op, doe hem ook niet weg. Kleur groen en ziet eruit als nieuw. ca 85.000 km, waarvan 75.000 zelf.
Ben nog steeds opzoek naar een goede balans in mijn banden keuze en altijd opzoek naar een beter resultaat. Soms denk ik wel eens dat een klein beetje lichter sturen wel fijn zou zijn.

Hierdan de eigenlijke red van de mail. Sinds mijn val (oliespoor Engeland) een komplete kuip met zeer lichte beschadiging. Met kompleet bedoel ik dan ook alles van de bovenkuip tm. dashboard toe. kleur groen iemand intresse, foto,s beschikkbaar.

Hier laat ik het even bij, en wens jullie allen veilige km toe. Over drieweken Gardameer
ed. op nieuwe bandjes.
 
Hello GTS en andere liefhebbers.
Ik zit met een vervelend geluid de laatste weken.
Tijdens het gasgeven krijg ik een schurend/slepend geluid. Bij stilstand en/of gas lossen heb ik dat niet. Precies of er iets droogloopt.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt,
Steven
 
Heeft er iemand de "stuurkolom" die tussen de bovenste swingarm en het balhoofd ooit uit elkaar gehad??? Ik wil deze gaan inkorten, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit elkaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan