Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
haha Dick.. tja het is idd gelukkig een niveau meting.. ik had het een tijd terug ook, boven de 4500 toeren ging het lampje aan.. en eronder weer uit.. dan rij je toch niet helemaal lekker op de snelweg, vooral als je nog 800 km voor de boeg hebt, dus bij de pomp maar een klein flesje gekocht en bijgevuld, daarna is ie niet meer aan gegaan.

het peilglaasje vind ik ook erg lastig om te zien of er wel of geen olie achter zit, als ik het echt niet vertrouw kijk ik altijd nog even met een zaklampje via het vulgat of ik olie zie :+ geef mij qua dat betreft maar gewoon een ouderwetse peilstok :Y
 
hallo ,
heb een groene gts1000 van 1995 gekocht voor volledig te demonteren, daar ik zelf een aantal onderdelen nodig had. Nu heb ik nog heel wat onderdelen over. De moto was wel goed maar onderkomen. Als er mensen zijn die nog onderdelen nodig hebben kunnen me gerust bellen.
Voor het gemakkelijk te maken kun je het volgen weke onderdelen reeds weg zijn om mijn blog.

yamaha GTS 1000

gr Eric
 
Dick
Ik ben gisteren met mijn vrouw een ritje gaan maken van een 300km in Nederland en het rijdt echt heel goed.
En je weet je mag daar in de meeste gevallen niet meer dan 100 km en dan draaide hij rond de 4500 tr.
De 5 de versnelling is nu wel een echte overdrive. Ik heb veel minder de neiging om snel te gaan rijden. Daarvoor kon ik het niet laten om telkens naar de 200 te gaan, nu is het gemakkelijker om mezelf in bedwang te houden. Nu moet je, als je terug dat heftig gevoel wil hebben, terug te schakelen. Wat ook heel leuk is, is dat de motor minder op en af slaagt bij zeer lage snelheid.
Bij de vorige overbrenging had ik een trilling in mijn stuur waar mijn handen gingen van slapen. Bij de snelheid waar ik nu graag op rij , 140 is dit nu volledig weg.

Vandaag ga ik nog het stuur en het rverhogen en
Gr eric
 
Beste Dick, het is trouwens zeer leuk uw berichten te volgen. *O* *O* Ik heb er veel inspiratie van gekregen. :] :]
Ivm het spuiten van je onderdelen; kun je me daar misschien wat uitleg over geven, bvb welke weg ik dien te bewandelen om dit bij mij tot een goed einde te brengen. Zodat het de exacte kleur is en mooi blinkt en niet terug los bladerd.

gr eric :W
 
Eric zelf heb ik 17 voor en standaard 47 achter bij 100 km per uur draaide hij dan 4000 rpm nu achter een kleiner tandwiel 43 tand maar nog niet de kans gehad om dit uit te proberen.
plus dat de grotere achterband 190/55 17 iets in toeren scheelde ongeveer 150 rpm lager door de groteren wielomtrek.
die is ook gedaan om er een minder nerveuze gasreactie aan over te houden maar wel met de bedoeling om er toch redelijk snel mee op gang te komen.
Leuk hoe ieder voor sommige dingen een oplossing probeert te vinden.
 
Beste Dick, het is trouwens zeer leuk uw berichten te volgen. *O* *O* Ik heb er veel inspiratie van gekregen. :] :]
Ivm het spuiten van je onderdelen; kun je me daar misschien wat uitleg over geven, bvb welke weg ik dien te bewandelen om dit bij mij tot een goed einde te brengen. Zodat het de exacte kleur is en mooi blinkt en niet terug los bladerd.

gr eric :W

dank je Eric, :) :)
Ik weet hoe het voelt, zo'n lekker rit met die machine, verslavend, ha,ha...dus veel veilige km's toegewenst! :] :]
Wat het spuiten betreft: voor kleine delen heel goed ontvetten, vervolgens spuiten en blanke lak erover heen. Bij zo'n klein deeltje als een knipperlicht is dat wel acceptabel. Voor grote delen zou ik zelf de delen los naar een "echte" spuiterij brengen. Met zo'n kleine spuitbus gaat dat niet naar mijn zin. Je kunt nooit tegen de professionals op.
In dit motor-forum staan interessante stukken over spuitwerk, zie bv:
Motor-Forum
> Techniek, vragen en antwoorden
> Verven van kappen

Een echte autospuiterij of motorspecialist kost een paar centjes, maar dat is wel heel goed besteed vind ik zelf.
full
 
Bij een spuitbus kan het volgende gebeuren:

Als je een groot oppervlak spuit, koelt hij sterk af, door de werking van de drijfgassen.

Tot overmaat van ramp krijg je dan spetters op je werkstuk.., omdat
ook de druk is teruggelopen. ;( ;(

Grote oppervlakken blijft dus moeizaam..
Ook goed letten op de temperatuur. Mijn zoon legt de spuitbussen wel eens
in warm water(lauw) wat ook helpt.

Mijn maat Henjo heeft wat onderdelen laten spuiten bij een autoschadebedrijf.
Het kostte nog niet eens zoveel, maar het was uiteraard goed uitgehard
en zag er prachtig uit. :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Ik heb gelezen op het forum dat er nog personen zijn die hun stuur willen aanpassen.
Ik heb mijn stuur vandaag aangepast. De kosten die ik gemaakt heb zijn 36euro voor de bevestigingsbeugels voor het stuur en 86euro voor een nieuw stuur. Heb mijn eigen stuurbeugel aangepast.
full
 
Zo, geweldig Eric, dat ziet er goed uit! :} :}
Stukje vakwek en vooral bewondering voor jouw creativiteit.

Ik kom erg veel in technische bedrijven en ik ben gek van freesmachines, CNC banken enz...
Het liefst ga ik even rondneuzen in de werkplaats en ik ga vaak met enthousiaste vakmensen in gesprek.

Je begrijpt dat jouw stuk werk mij heel erg aanspreekt.

Vooral verder van jouw activiteiten foto's blijven plaatsen, want het is erg leerzaam en een
voorbeeld voor anderen. *D

Hier hebben wij tenminste iets aan.

full
 
Vind dit nog al zwaar, vind je niet.

Heb nog wel wat werk met alle kabels te verlengen.

:Y Ben ook aan het bedenken hoe ik ijn achter vering electrisch kan aandrijven zoals op de FJR1300.
bij de GTS is de vering wel erg moeilijk te verstellen.

Dit is nog zo een leuk projectje.
 
hoi Dick
een echte GTS rijder gaat nooit zonder een beetje reserve olie de weg op
(sommige uitgezonderd)
tussen min en max zit +/- 400cc verschil
en voor min begint hij al te branden
het gebeurd ook wel eens dat de olie niet zo snel terugstroomt in het carter en dan komt het peil ook wat te laag, vooral als de temp wat aan de lage kant is
 
Terug
Bovenaan Onderaan