Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik kon het weer niet laten...een winterprojectje (gelukkig) aangeschaft.
Al lange tijd werd ik geprikkeld door het uiterlijk van een Yamaha GTS1000:Hoe zou dat nou precies werken en rijden, die voorwielconstructie? Erg benieuwd...
Het kopen van een hele mooie en duurdere fiets was uit den boze, dus ik was hevig op zoek
naar een GTS die een lekkere opfrisbeurt kon gebruiken. Ik vermaak mij namelijk uitstekend ook in de garage, muziekje erbij, beetje kletsen met de buurtjes tussendoor en vooral
goed werk doen:waar verwaarlozing heeft toegeslagen de zaak omdraaien.
Geef de GTS een nieuwe kans, erg leuk om te doen!

Het viel toch niet mee om zo'n projectje te vinden. Na het plaatsen van een advertentie op speurders kreeg ik een mail van een motorliefhebber die er eentje in de tuin had staan.
Hij wilde hem ook opknappen, maar wegens tijdgebrek zag hij er van af.
Dat was mazzel..... na de GTS te hebben gezien, kon hij later rijdend (ca 89km) richting
Noord-Holland Noord en kon het werk beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om hem in het naseizoen rijdend te houden en het grotere werk
in de winter, zoals misschien het blok eruit halen. Hij loopt nog redelijk, dus ik kan nog even toeren.

Inmiddels is er veel gebeurd, bijna teveel om op te noemen: veel en hardnekkig vuil verwijderd van de wielen, de ketting, achterkant blok, enz... Nieuwe remschoenen,
nieuwe inhoud koppelingscilinder, achterbrug eruit, de achterremzuigers opnieuw ingevet.
Bij de achterrem zat een zuiger muurvast, met perslucht er gelukkig toch uitgekregen.
Ook heb ik een ander stuur gemonteerd. Ik ben al niet zo piep, en voor de lange afstand is dit voor mij wat comfortabeler.
tevens via Ebay een achterspatbord gescoord in Zuid-Duitsland, het zat er nl niet op.
Bij regen wel een must, schat ik zo in. Ook zijn er wat onderdelen onderweg vanuit Engeland een nieuwe linker spiegel en een linker "turning light".

Nou, voorlopig dus wat te doen in de vrije tijd. Alvast veel zeep ingeslagen voor de handjes
weer schoon te maken..
Op dit forum zijn er vast wel GTS collega's met waardevolle tips, mogelijk onderdelen te koop. Ik hou mij ook heel erg aanbevolen voor goede raad en bij voorbaat dank hiervoor.
Vriendelijke motorgroet,
Dick
full
 
Laatst bewerkt:
Bij een spuitbus kan het volgende gebeuren:
Als je een groot oppervlak spuit, koelt hij sterk af, door de werking van de drijfgassen.
Tot overmaat van ramp krijg je dan spetters op je werkstuk.., omdat
ook de druk is teruggelopen. ;( ;(
Grote oppervlakken blijft dus moeizaam..
Ook goed letten op de temperatuur. Mijn zoon legt de spuitbussen wel eens
in warm water(lauw) wat ook helpt.
Mijn maat Henjo heeft wat onderdelen laten spuiten bij een autoschadebedrijf.
Het kostte nog niet eens zoveel, maar het was uiteraard goed uitgehard
en zag er prachtig uit. :Y

Klopt, bij spuitbussen is het zaak niet te lang achter elkaar door te spuiten.

Heb je wel eens het "Préval-systeem" geprobeerd? Bestaat uit een glazen potje, waar de verf in gaat en waar je een smal spuitbusje op schroeft. Het drijfmiddel in het spuitbusje koelt minder af, blijft veel beter op druk, ook omdat je het spuitbusje verwarmt met je hand. Sputters heb ik er nooit mee gehad. Is ook het enige spuitbussysteem waar je zonder problemen metallic mee kunt spuiten.
 
Vind dit nog al zwaar, vind je niet.

Heb nog wel wat werk met alle kabels te verlengen.

:Y Ben ook aan het bedenken hoe ik ijn achter vering electrisch kan aandrijven zoals op de FJR1300.
bij de GTS is de vering wel erg moeilijk te verstellen.

Dit is nog zo een leuk projectje.

Hoi Eric,
De kabels verlengen is een hele lastige klus denk ik.. :( :(
MAARRR waarschijnlijk niet nodig!
Ik heb zo'n zelfde stuur als jij, in ieder geval lijkt het erg heel erg op. ;)
De kabels heb ik wat verlegd, net voor het balhoofd langs, en er hoefde niets verlengd te worden, pffffttt.gelukkig. :Y :Y
Waar je wel wat aan moet doen is het aanpassen van de spiegels, want door het nieuw stuur zag ik bijna niks achter mij..
Maar dat kun je vast wel creatief oplossen denk ik, ha,ha... :}
full
 
Klopt, bij spuitbussen is het zaak niet te lang achter elkaar door te spuiten.

Heb je wel eens het "Préval-systeem" geprobeerd? Bestaat uit een glazen potje, waar de verf in gaat en waar je een smal spuitbusje op schroeft. Het drijfmiddel in het spuitbusje koelt minder af, blijft veel beter op druk, ook omdat je het spuitbusje verwarmt met je hand. Sputters heb ik er nooit mee gehad. Is ook het enige spuitbussysteem waar je zonder problemen metallic mee kunt spuiten.

Hmmmm.. een mooie tip Jan, dit systeem kende ik niet. :$
Nooit te oud om te leren, ha,ha, zeker voor mij. Op de digitale snelweg er info over gevonden.
Misschien maar eens proberen in een voorkomend geval. ;)
full
 
hoi Dick
een echte GTS rijder gaat nooit zonder een beetje reserve olie de weg op
(sommige uitgezonderd)
tussen min en max zit +/- 400cc verschil
en voor min begint hij al te branden
het gebeurd ook wel eens dat de olie niet zo snel terugstroomt in het carter en dan komt het peil ook wat te laag, vooral als de temp wat aan de lage kant is

Ok Paulus, thanks..
Het was die dag behoorlijk fris op de snelweg en ik had er ook iets te dikke olie in.
Mijn vermoeden was dat het te langzame terugstromen het probleem was. :(
Thuis ververst met de goede 10w40, nieuw filtertje erop en vervolgens een proefritje getuft.
Lampje bleef nu natuurlijk en gelukkig uit... :) :) :)
Bij lange ritten een klein beetje voorraad mee, een schroevedraaiertje en een klein klein trechtertje is een aanrader inderdaad.. *O* *O* *O*
 
Ah... okee, die kende ik ook nog niet. Maar dit ziet er net zo uit als m'n airbrush systeem.

Met het gewone Preval systeem heb ik de kappen en topkuip van m'n motor destijds gespoten, kleur en de 2K toplaag. Werkte perfect.
Nu lijkt het dat de lak uit dat potje uit een gewone spuitbuskop komt, is dat ook zo? Hoe moet ik dat zien, krijg je niet hetzelfde resultaat als je bijvoorbeeld met een gewone spuitbus met lak?
 
Nu lijkt het dat de lak uit dat potje uit een gewone spuitbuskop komt, is dat ook zo? Hoe moet ik dat zien, krijg je niet hetzelfde resultaat als je bijvoorbeeld met een gewone spuitbus met lak?

Ja, het is een gewone spuitbuskop, al schijnt Preval ze met wat meer zorg te maken.
En nee, het resultaat komt veel dichter in de buurt van een verfspuit met compressor, juist omdat het niet sputtert. Ik heb het idee dat de Preval de verf ook beter, gelijkmatiger, vernevelt.
Ik zou er niet graag een bestelwagen mee spuiten, wordt wel erg bewerkelijk met die kleine potjes, maar juist voor de relatief kleine vlakken op een motor werkt dat prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds een glijertje gehad, waardoor het plasticwerk (topkuip en kont) van de motor behoorlijk geschaafd/kapot was.
Ik heb na het vervangen van dat spul de oude kuipdelen opgehaald bij m'n motorboer. Ik wilde eea repareren en spuiten, omdat ik gewoon wilde weten of me dat zou lukken. Aan de ene kant wilde ik geen spuitbus gebruiken, maar vanwege de kosten ook niet een complete set met compressor etc. aanschaffen. Een maatje van me (schilder) kwam met dat Preval spul aanzetten.
 
Hoi Eric,
De kabels verlengen is een hele lastige klus denk ik.. :( :(
MAARRR waarschijnlijk niet nodig!
Ik heb zo'n zelfde stuur als jij, in ieder geval lijkt het erg heel erg op. ;)
De kabels heb ik wat verlegd, net voor het balhoofd langs, en er hoefde niets verlengd te worden, pffffttt.gelukkig. :Y :Y
Waar je wel wat aan moet doen is het aanpassen van de spiegels, want door het nieuw stuur zag ik bijna niks achter mij..
Maar dat kun je vast wel creatief oplossen denk ik, ha,ha... :}
[afbeelding]

zo heb ik het opgelost met de spiegels
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uit nieuwsgierigheid maar eens het oude stuurtje gemonteerd. ;) ;)
Alle onderdelen had ik nog liggen. Ik vond het toh wel spannend om de combinatie
orgineel stuur met een verhoogd scherm eens te proberen. :] :]
Ondanks alles kreeg ik namelijk nog teveel wind in mijn gezicht...
Misschien is deze combinatie beter.. *:) .
Maar eens lekker gassen. ondanks de winterperiode is het toch aardig motorweer..
Dus even geprobeerd en het lijkt wel iets beter.
Op zich staat dat orginele stuurtje ook wel aardig....
Morgen maar weer lekker even toeren, ha,ha...
full
 
haha... je gevoelsleeftijd is veel meer waard dan je echte leeftijd :Y

maarre ff een ander vraagje, mn klokje is aan het overlijden en begint langzaam 'vol' te lopen. Oftewel het lcd schermpje begint langzaam zwart te worden vanaf de onderzijde.

Iemand enig idee of dit reparabel is ? Een nieuwe kost 250 euro ofzo en dat vind ik net een beetje te veel voor een klokje :+
 
Hoi All,
Nog maar eens een olievraagje...
Verbruik is gestegen tot ongeveer 1L/100km. Dagelijks rij ik zo'n 200km aan snelheden tussen de 120 en 140 (max 5500/TPM). Lange stukken aan zelfde snelheid. Ondertussen ben ik al zover dat ik er Denicol Thumperlube 10W60 in doe. Olieverbruik is wel wat minder, maar die olie kost ook een serieuze duit.
Iemand enig idee wat er aan het olieverbruik te doen is? Behalve 'er mee leren leven' of 'niet zoveel km doen' of 'niet zo snel rijden' (dat zijn nl de opmerkingen die mijn motoboer regelmatig eens spuit :-) )
grtz,
iLDC
 
dat hoge olieverbruik is een kwaaltje van het fzr1000 blok.
je kunt een ander type olie proberen, maar als dat niet helpt dan zul je toch de cilinders er af moeten halen.
en het verbruik komt dan meestal door een te gladde of ovale cilinderwand.
 
1L op de 100km is op de revisiegrens van het blok..

ik weet dat een andere gts-er er één of ander goedje in de brandstof heeft gegooid wat de ruimte tussen de zuiger en de cylinder 'opvult' maar ik weet zo 1-2-3 niet meer hoe het heet.

maar als je op het gts forum (http://www.gtsclub.org) een berichtje plaatst of een pm stuurt naar Rooyenan. Dan kan hij je er veeeeeeel meer over vertellen :Y :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan