Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Hallo,

Ik volg nu al een tijdje dit forum en heb ook al een heleboel berichten terug gelezen.

Ik rij zelf al 2 jaar op een MT07 en vindt het langzaam wel tijd voor iets meer vermogen, dan is de MT09 een logische stap lijkt mij😄.

Ik zit er aan te denken om hem sowieso nieuw te kopen aangezien de prijs voor nieuw en gebruikt elkaar niet heel veel doen, en met een nieuwe heb je ook alle zekerheden en garanties die daarbij horen.

Ik wacht eerst nog tot Yamaha de 2021 modellen gelanceerd heeft (dit seizoen maak ik nog af op de MT07).

Maar nu zit ik wel sterk te twijfelen over de gewone of de SP variant. Persoonlijk vindt ik de kleuren van de SP niet mooi (misschien komt hier voor 2021 een update van?).

Het enige verschil tussen de SP en de gewone is de kleur en de vering toch?

Qua prijs schelen ze elkaar €1300, maar ik denk dat je voor minder dan €1300 zelf goede vering kan kopen, zo heb ik al een set van HyperPro lang zien komen +-€650 maar ook iemand die bij HK suspension in Tiel een Wilbers voor en Ohlins achter heeft laten installeren voor +-€600.

Maar nu weet ik alleen niet of dit een beetje vergelijkbaar is met de vering op een SP?


Ik heb mijn SP nieuw bij de dealer gekocht voor de prijs van een gewone waarbij ik mijn oude MT09 (2016 model) tevens nog ingeruild heb. Ben erg tevreden met de verschillen tussen het standaard model en de SP!
 
Hallo,

Ik volg nu al een tijdje dit forum en heb ook al een heleboel berichten terug gelezen.

Ik rij zelf al 2 jaar op een MT07 en vindt het langzaam wel tijd voor iets meer vermogen, dan is de MT09 een logische stap lijkt mij😄.

Ik zit er aan te denken om hem sowieso nieuw te kopen aangezien de prijs voor nieuw en gebruikt elkaar niet heel veel doen, en met een nieuwe heb je ook alle zekerheden en garanties die daarbij horen.

Ik wacht eerst nog tot Yamaha de 2021 modellen gelanceerd heeft (dit seizoen maak ik nog af op de MT07).

Maar nu zit ik wel sterk te twijfelen over de gewone of de SP variant. Persoonlijk vindt ik de kleuren van de SP niet mooi (misschien komt hier voor 2021 een update van?).

Het enige verschil tussen de SP en de gewone is de kleur en de vering toch?

Qua prijs schelen ze elkaar €1300, maar ik denk dat je voor minder dan €1300 zelf goede vering kan kopen, zo heb ik al een set van HyperPro lang zien komen +-€650 maar ook iemand die bij HK suspension in Tiel een Wilbers voor en Ohlins achter heeft laten installeren voor +-€600.

Maar nu weet ik alleen niet of dit een beetje vergelijkbaar is met de vering op een SP?

Ik wil misschien volgend jaar ook de stap naar een 09sp maken. Twijfel alleen of ik de 07 moet inruilen of verkopen.. wat zijn jullie ervaringen met inruilen/particulier verkopen??
 
Ik wil misschien volgend jaar ook de stap naar een 09sp maken. Twijfel alleen of ik de 07 moet inruilen of verkopen.. wat zijn jullie ervaringen met inruilen/particulier verkopen??

Particulier verkopen duurt langer maar je kan er toch soms wat meer voor krijgen dan wat een dealer er voor geeft. Inruilen is sneller maar de inruilwaafde is lager..
 
Beide heeft zo zijn bekende voor en/of nadelen.

- Particulier mogelijk hogere verkoopprijs, pottenkijkers, testritjes, doorlooptijd enz
- Inruil lagere inruilprijs dan bij particulier verkoop maar verzekerd dat het snel en zonder gedoe verloopt
(wat CDA441 zei.. :+)

Ik heb mijn vorige mt09 ingeruild en heb er een prima bedrag voor teruggekregen en daarmee mijn SP gekocht. Motor ervoor heb ik particulier verkocht, en daarvoor ook ingeruild. Met beide prima ervaringen dus het ligt net aan waar jouw voorkeuren liggen :)
 
Beide heeft zo zijn bekende voor en/of nadelen.

- Particulier mogelijk hogere verkoopprijs, pottenkijkers, testritjes, doorlooptijd enz
- Inruil lagere inruilprijs dan bij particulier verkoop maar verzekerd dat het snel en zonder gedoe verloopt
(wat CDA441 zei.. :+)

Ik heb mijn vorige mt09 ingeruild en heb er een prima bedrag voor teruggekregen en daarmee mijn SP gekocht. Motor ervoor heb ik particulier verkocht, en daarvoor ook ingeruild. Met beide prima ervaringen dus het ligt net aan waar jouw voorkeuren liggen :)
Bij een particulier met testrit bestaat de kans er ook altijd in dat er een ongeval kan gebeuren...
 
Bij een particulier met testrit bestaat de kans er ook altijd in dat er een ongeval kan gebeuren...
Ja daar zit ik inderdaad niet op te wachten, dan zou ik persoonlijk eerder voor het gemak van inruilen kiezen. Kun je dan eigenlijk nog wel iets met de prijs doen van een nieuwe motor?
 
Bij een particulier met testrit bestaat de kans er ook altijd in dat er een ongeval kan gebeuren...

Van te voren een A4'tje opstellen dat bij een ongeluk hij de schade betaald of de motor koopt, ook dat boetes voor hem zijn tijdens de testrit (tijd van testrit ff op papier zetten).

Je kan langs een dealer gaan vragen wat ze voor je motor geven, dan ff slikken en afspreken dat je eerst probeert de motor particulier te verkopen. Vaak is het bedrag zo laag dat wanneer je er bijv. 500,- tot 800,- boven de inruilprijs de motor te koop zet je je motor alsnog binnen een week kwijt bent. Vervolgens heb je GEEN inruil en kan je een flinke korting vragen op een motor bij een dealer/handelaar dus uiteindelijk kan dit je 1500,- tot 2000,- opleveren bij een switch van een 07 naar een 09.
 
Van te voren een A4'tje opstellen dat bij een ongeluk hij de schade betaald of de motor koopt, ook dat boetes voor hem zijn tijdens de testrit (tijd van testrit ff op papier zetten).

Je kan langs een dealer gaan vragen wat ze voor je motor geven, dan ff slikken en afspreken dat je eerst probeert de motor particulier te verkopen. Vaak is het bedrag zo laag dat wanneer je er bijv. 500,- tot 800,- boven de inruilprijs de motor te koop zet je je motor alsnog binnen een week kwijt bent. Vervolgens heb je GEEN inruil en kan je een flinke korting vragen op een motor bij een dealer/handelaar dus uiteindelijk kan dit je 1500,- tot 2000,- opleveren bij een switch van een 07 naar een 09.
Dat klinkt dan inderdaad wel interessant!
Ik ben van plan om er volgend jaar februari/maart voor op pad te gaan, nog mooi voordat het nieuwe seizoen begint.Wat is dan wijsheid? De 07 dit jaar nog verkopen of de motor op winterstalling zodat ik hem vervolgens uit de staling haal en gelijk kan verkopen, motor staat dan eigenlijk voor niks stil tot aan Februari/Maart volgend jaar.. plus het scheelt me dan ook maandelijkse kosten tot aan het moment dat ik een 09 wil kopen.
 
Ik zou lekker alvast dealers gaan mailen met wat je hebt en wat je ervoor terug zou krijgen bij eventuele inruil op de motor die je wilt kopen. Bij mij zat tussen het laagste en hoogste bod ruim 2000. Sommige doen een schandalig laag bod en sommige zijn heel reëel.

In dezelfde mail kan je tevens vragen wat de beste prijs is die ze kunnen bieden indien je zelf jouw motor verkoopt en dan een nieuwe motor aankoopt. Verplicht je tot niets en je geeft jou alvast wat inzicht en de mogelijkheden.

Als je volgend jaar pas wilt verkopen zou ik ook tot dan wachten met het verkopen van je motor. Ik schors mijn motor nooit in de winter en heb afgelopen jaar tijdens hele mooie dagen in december/januari nog hele mooie km's kunnen maken :]
 
Als je volgend jaar pas wilt verkopen zou ik ook tot dan wachten met het verkopen van je motor. Ik schors mijn motor nooit in de winter en heb afgelopen jaar tijdens hele mooie dagen in december/januari nog hele mooie km's kunnen maken :]

Klopt idd, ik heb afgelopen december/januari nog heel wat leuke ritjes gemaakt!
Maar daalt de MT niet in waarde als ie van 1 jaar oud naar 2 jaar oud gaat? Of is dat niet aan de orde bij een motor?
 
Zal allicht iets dalen maar het zal niet de wereld verschillen in wat je ervoor terug krijgt in mijn ervaring. Dat gezegd hebbende rij ik nu op mijn 4e motor dus heb ook weer niet super veel ervaring op de impact van het bouwjaar.
 
Dat klinkt dan inderdaad wel interessant!
Ik ben van plan om er volgend jaar februari/maart voor op pad te gaan, nog mooi voordat het nieuwe seizoen begint.Wat is dan wijsheid? De 07 dit jaar nog verkopen of de motor op winterstalling zodat ik hem vervolgens uit de staling haal en gelijk kan verkopen, motor staat dan eigenlijk voor niks stil tot aan Februari/Maart volgend jaar.. plus het scheelt me dan ook maandelijkse kosten tot aan het moment dat ik een 09 wil kopen.

Ik heb ook een soort schadecontract laten tekenen bij de verkoop van mijn vorige motor. Ik heb de motor(scooter) particulier verkocht in deze zomer en er 1000 euro winst mee gemaakt :p
 
Hallo mede mt-09 rijders!
Na jarenlang meelezen eindelijk maar eens beslist een account aan te maken.
Ben Kevin,26 jaar,wonende in Belgisch Limburg.
Rij ondertussen al 8 jaar met de motor en ben sinds enkele maanden in bezit van een gloednieuwe Tech Black mt-09 en iedere seconde op de motor rij ik rond met een glimlach!
 

Bijlagen

  • IMG_20200629_161213.jpg
    IMG_20200629_161213.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 18
Vraagje: Heb sinds enkele weken een Arrow uitlaatsysteem op de motor staan (Staat helaas nog niet op bovenstaande foto) en zit nu met 2 dingen:
-Het knallen van de motor door het AIS systeem was met orig. uitlaat wel vermakelijk maar met het Arrow systeem word het me iets teveel van het goede.. :/Mensen hier met ervaring met Block off plates ?
-Wil graag men motor correct laten afstellen d.m.v. ECU flash,tot nu komen 2 namen steeds naar boven: Tovami en Druijf racing,beide zijn 2 uren rijden voor mij (Maaseik,België)... Iemand die andere plekjes weet ?
Alvast bedankt!
 
Dat zijn niet de standaard kleuren... heb je hem laten wrappen of spuiten?
Dat is natuurlijk altijd nog een mogelijkheid, vindt die gouden voorpoten wel heel dik
Yep, alle grijze delen zijn nu zwart.
De tank gewrapt(in 2 delen; scheiding zit onder tankpad.
De grijze plastic delen(onder koplamp, achter panelen) zwart gespoten met plastidip.

Dus kan weer helemaal in originele staat terug maken, hopelijk zonder veel moeite:P
 
Hyperpro streetbox is toch voor en achter?

klopt. Ik heb deze onder mijn 2014 MT 09.
Nu ben ik niet iemand die continu de grenzen opzoekt, maar het verschil t.o.v. standaard is duidelijk merkbaar bij sportief rijgedrag.
Het voelt stabieler aan in bochten, met hard remmen duikt de voorkant veel minder en met stevig accelereren vliegt het voorwiel wat minder snel de lucht in.
Mijn persoonlijke mening is dat de investering van 600 euro het dubbel en dwars waard is. Bij hogere snelheden is het toch wel fijn dat je brommer niet als een soort schommelschip aanvoelt.
Nu vind ik dat een hobby best geld mag kosten, maar je kan je geld maar 1 keer uitgeven. Ik denk dat de Streetbox upgrade 600 euro waard is maar dat de Ohlins niet 2 keer beter is ofzo (grofweg 2 keer duurder). Je zal op een circuit vast een paar tiende seconden sneller kunnen zijn, maar dat is jouw ambitie niet zag ik.
Zoals voorheen al gezegd is, ga eens proefrijden en ervaar waar jij je het prettigst bij voelt. Succes met de afweging.
 
YA-335 van ohlins kost ook 'maar' 550a600e.
Veren vanvoor is zo'n 100e. Prijs van olie weet ik niet maar das ook geen grote kost.

Kost wel wat om te laten plaatsen maar das wel quasi zelf voor streetbox of een beter merk.
 
Ik heb het volgende probleem met mijn MT09SP. Ik heb een tijd geleden wat last van tank slapping gehad bij het accelereren vooral. Hierop heb ik de vering zowel voor als achter bij een bedrijf piek fijn laten afstellen, de tank slapping was nagenoeg weg maar kwam nog wel licht terug boven de 200km/u. Maargoed die snelheden rij je bijna nooit dus het daar bij gelaten.

Nu heb ik mijn voorband laten vervangen van een S21 naar een S22 en ik heb nu gigantisch veel last van tankslapping. Dit begint al bij de 140km/u, zo erg dat je bijna de broek vol schijt.

Moet de afstelling van de vering herzien worden of is er wat mis met de voorband ?
 
Ik heb het volgende probleem met mijn MT09SP. Ik heb een tijd geleden wat last van tank slapping gehad bij het accelereren vooral. Hierop heb ik de vering zowel voor als achter bij een bedrijf piek fijn laten afstellen, de tank slapping was nagenoeg weg maar kwam nog wel licht terug boven de 200km/u. Maargoed die snelheden rij je bijna nooit dus het daar bij gelaten.

Nu heb ik mijn voorband laten vervangen van een S21 naar een S22 en ik heb nu gigantisch veel last van tankslapping. Dit begint al bij de 140km/u, zo erg dat je bijna de broek vol schijt.

Moet de afstelling van de vering herzien worden of is er wat mis met de voorband ?
Ja.
En als je er bij 200 per uur nog last van hebt was hij niet goed afgesteld of ben je te zwaar voor de achterveer.
 
Ik heb me altijd laten vertellen dat de dader van tank slapping altijd gevonden wordt tussen zadel en stuur. ...
Ik heb er twee gehad, niet heel heftig, rond de 190 / 200 op de teller... Daarna gaan zoeken naar oorzaken, die bovengenoemde oorzaak als eerste aangepakt... Nu geen last meer.
 
Ik had bij harde acceleratie ook last van beginnende tankslappers maar door het stuur minder hard vast te houden bij het accelereren zijn ze veel minder. Uiteindelijk zal ik er een stuurdemper van ali op gooien als goedkope verzekering tegen echte tankslappers
 
Terug
Bovenaan Onderaan