hierd

MF'er
18 sep 2022
65
66
Gelderland
Hi leden,

Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).

Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.

Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.

De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.

Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.

Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:

Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.

Gaskleppenhuis:
  • Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
  • TPS' omwisselen
  • TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
  • Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • MAP sensoren getest (ambient en intake)
  • MAP sensoren omgewisseld

Elektronisch en ontsteking:
  • ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe magneto
  • Nieuwe bougies
  • Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
  • Stator getest
  • Alle bobines doorgemeten (vervangen met vier nieuwe)
  • Kabelboom van de bobines schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
  • Nokkenassensor meet in spec (467 Ohm)
  • Krukassensor meet in spec (0.4V laag, 4,96V hoog, tweedehandse besteld)
  • De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet

Benzine:
  • Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
  • Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
  • Nieuwe benzine leidingen
  • Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open

Koeling:
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat getest
  • Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)

Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
  • Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
  • Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
  • TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
  • Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
  • De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
  • Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
  • Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)

Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.

Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar..
Ik zou beginnen met de koelwater temperatuursensor te vervangen..
De opmerking dat hij bij optreden van het euvel naar benzine stinkt doet mij vermoeden dat de motor in de "choke" mode gaat draaien..
Als je dat al een keer hebt vervangen ( en nee alleen meten is niet voldoende) dan vergeet deze bijdrage maar, maar ik heb ook ooit zoiets gelijkwaardigs meegemaakt, werd er gek van, en na vervangen sensor alle problemen weg
Ik zet dit op de back burner. Mochten er nog problemen zijn na de recall dan kan ik hier naar kijken.

Hij loopt onregelmatig, dit is makkelijk af te stellen. Dus waarom zou je het niet aanpakken?
Ook hier kan ik naar kijken na de recall want een synchronisatie op z'n tijd is niet erg maar het zou m.i. niets te maken hebben met de problemen die ik ervoer.

30 november wordt de motor onder handen genomen 😎
 
Afgeleverd en wel. Fijne mensen in de zaak in Bocholt. Mooi assorti aan motoren ook. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Bijlagen

  • 20231128_100505.jpg
    20231128_100505.jpg
    713 KB · Weergaven: 1
Hi mensen,

De motor heb ik succesvol opgehaald. De eerste - en laatste - 100 kilometer van dit jaar gereden en het was een lekker fris ritje. Ik kan mijn dankbaarheid voor jullie input niet in woorden uitbrengen. Het wordt enorm gewaardeerd! Wel kan ik voor toekomste bezoekers nog even mijn best doen om de uiteindelijke oplossing hier samen te vatten en de betreffende modellen voor zoekmachines vindbaar te maken.

- FZ-6 type 1B31/1B33/1B35
- FZ-6 Fazer type 5VX1/5VX6
- XT 660 R/X type 1D21/1D24/5VK1/5VK4
- TDM 900/A type 5PS1/5PS4/5PS6/2B01
- YZF-R1 type 5VY1/5VY7
- FJR 1300/A type 5JW4/5VS1/5VS7/5VSD
- MT-01 type 5YU1
- XU1700 type 5PX4/5PXA


signal-2023-12-07-113801_002.jpeg


Ze hebben één TPS vervangen en de andere zou de werking niet beïnvloeden. Ook kreeg ik er een documentatie bij waarin door Yamaha Duitsland (2006) wordt uitgelegd wat de terugroepactie is.

Bijgevoegd in deze post heb ik de scans van de vijf paginas die ik heb meegekregen. Ook heb ik met Tessarect [image to text] de tekst uit de afbeelding gehaald om het één en ander te kunnen vertalen met DeepL (deze maakte er tekst van die ik kon begrijpen). Hierbij een snippet van pagina twee en nog een alinea van ergens anders uit het documentje - en voor wie Duits makkelijk te begrijpen is of ook met Tessarect aan de slag wil zijn er de scans dus nog:

Oplossing:

Om redenen die buiten onze kennis liggen, heeft YAMAHA-USA onlangs alle klanten in de VS aangeschreven om hen te informeren dat de sensor over het algemeen gratis zal worden vervangen. Deze actie in de VS was geen terugroepactie, maar een aanpassing. Uiteraard heeft deze modificatiecampagne in de Verenigde Staten een dusdanig momentum gekregen, mede dankzij het internet, dat onder deze druk werd besloten om een gecontroleerde terugroepactie uit te voeren ook al was er geen potentieel risico.

Deze nationale terugroepactie veranderde onvermijdelijk in een wereldwijde
gecontroleerde terugroepactie.

We hebben de Federal Motor Transport Authority gevraagd om ons de adressen te bezorgen
van de bovengenoemde voertuigen. Zodra deze adressen beschikbaar zijn, zullen we alle eigenaren van de getroffen voertuigen aanschrijven en informeren. Daarnaast hebben we de pers geïnformeerd.

Op alle voertuigen binnen de hierboven genoemde chassis nummerreeksen zijn vermeld, moet de gasklepsensor worden vervangen door een aangepast gemodificeerd exemplaar. Echter, als gevolg van het probleem dat aan het begin is beschreven, is de gewijzigde gasklepsensor al in sommige chassisnummers geïnstalleerd. Het is noodzakelijk om de productiedatum van de sensor te controleren voordat u hem vervangt. Vervang daarom alleen de aangetaste sensoren die in de tabel vermeld staan.

….

Let op: Bij het model YZF-R1 wordt alleen de sensor op de gasklepas vervangen.
alleen de sensor op de gasklepas vervangen omdat de
de werking van de sensor op de secundaire as niet wordt beïnvloed.
secundaire as.

gewijzigde_sensor.png

gewijzigde_sensor2.png
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 1
  • 2.jpg
    2.jpg
    151,6 KB · Weergaven: 1
  • 3.jpg
    3.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 1
  • 4.jpg
    4.jpg
    154,3 KB · Weergaven: 1
  • 5.jpg
    5.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Ik durf te stellen van wel op dit moment! Het zou leuk zijn als de titel aangepast kan worden naar [OPGELOST].. Weet iemand hoe ik dat kan aanvliegen?

Super, en binnenkort genieten van dat ding!
Volgend jaar bij de eerste mogelijkheid 😎 Aan het einde van dit jaar komt er een nieuwe bike in de schuur bij (TRX 850) waar ik enkel wat klein werk aan hoef te doen. Zo kom ik de winter wel door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan