hierd

MF'er
18 sep 2022
64
66
Gelderland
Hi leden,

Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).

Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.

Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.

De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.

Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.

Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:

Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.

Gaskleppenhuis:
  • Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
  • TPS' omwisselen
  • TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
  • Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • MAP sensoren getest (ambient en intake)
  • MAP sensoren omgewisseld

Elektronisch en ontsteking:
  • ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe magneto
  • Nieuwe bougies
  • Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
  • Stator getest
  • Alle bobines doorgemeten (vervangen met vier nieuwe)
  • Kabelboom van de bobines schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
  • Nokkenassensor meet in spec (467 Ohm)
  • Krukassensor meet in spec (0.4V laag, 4,96V hoog, tweedehandse besteld)
  • De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet

Benzine:
  • Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
  • Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
  • Nieuwe benzine leidingen
  • Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open

Koeling:
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat getest
  • Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)

Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
  • Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
  • Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
  • TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
  • Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
  • De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
  • Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
  • Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)

Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.

Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
 
Laatst bewerkt:
Balen man het leek goed te gaan. Zoals je zegt de motor moet goed afgesteld worden . Ze verzuipt blijkbaar op een gegeven moment bij stationair en lage snelheden na een tijdje. De wax unit werkend versneld het proces alleen maar vermoed ik. Is het gasklephuis wel in orde? Interne vervuiling , vacuum lekkages , verkeerd afgestelde gasklepsensor ...... Heb respect voor je doorzettings vermogen 🫠
Dankjewel! Het gaskleppenhuis ziet er mooi uit, vacuumlekken waren er niet. Dat heb ik toen getest met de vacuumpomp van m'n remmenkitje. Ook de afstelling van de TPS staat goed op basis van de waardes in de diagnostic mode.


Mijn zoektocht vorig jaar begon bij de TPS'jes. Met de geringe kennis van toen - en het feit dat er een recall is geweest in ik geloof Amerika - dacht ik dat er slijtage op de TPS zat waarbij deze bij een lage "uitslag" (lees: gashandel open draaien) overspringt van weerstand, het is tenslotte een - hele dure - potmeter. Alle waardes gemeten met de multimeter waren in spec. Met een geluidsopstelling heb ik de TPS aangesloten om te kijken of er gekraak te horen was als ik de TPS als een volumeknop gebruikte, maar over het gehele bereik geen gekraak - al durf ik niet met zekerheid te stellen dat mijn test kan uitsluiten of een TPS goed is of niet. Van het andere gaskleppenhuis heb ik de TPS' nog onderling uitgewisseld met hetzelfde resultaat.

Toen ik aangaf bij de garage dat ik het één en ander had gelezen over de TPS werd daar niks mee gedaan. Dat zou niet voorkomen. Ik heb toen ook niet kunnen vinden of zo een recall in Nederland van kracht was. Iemand enig idee?

Maar het is dus begonnen na die beurt waarbij ook foutcodes en parameters op 0 gezet zijn?
Goeie vraag, ik ben even de papieren ingedoken om te zien of het ergens vermeld staat maar ik kan het nergens vinden. Ik weet het niet zo goed.
 
Ik krijg ook een beetje de bibbers als ik die verhalen lees..

Het koelvloeistofniveau lijkt op pijl. Vanaf de dop zit het tot de nok toe vol, het reservoir is ook aangevuld. Het kan nog steeds betekenen dat er ergens een dikke luchtbel zit. Er zit neem ik aan een koelvloeistof temperatuursensor in, maar hoe dat in tandem werkt met de fuel injection is me niet duidelijk - als dat uberhaupt zo is. Vooral nu de auto choke niet meedoet in het geheel, lijkt er geen verbinding te liggen tussen de fuel injection en het koelsysteem.
 
Sommigen hebben hun TPS sensor vervangen maar mocht geen enkel positief resultaat opleveren.
TPS kun je op waarde instellen Ohms zie WPH . (Zit er 1 of 2 TPS sensoren in ?)
De thermo wax heb je ontkoppeld, idd dan heeft vermeerdering koelvloeistof ook geen echte verbetering denk ik .
Temperatuur sensor zou kunnen dat deze ook verkeerde info geeft waardoor de ECU verkeerde info geeft aan de TPS sensor en meer benzine geeft terwijl dat juist niet moet.
maar dan zouden er fouten opgeslagen moeten worden die je kunt uitlezen.
Toch verzuipt je motor op een gegeven ogenblik(gezien de meur van benzine) en valt uit bij lage snelheid cq stationair lopen en bij koppeling intrekken de dip onder de 900 tpm. CO kan je niet afstellen die wordt geregeld door de ECU en zijn informatie krijgt oa van de sensoren. Wat wordt er precies afgesteld met die "extra" schroef op het gasklephuis ?
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur sensor zou kunnen dat deze ook verkeerde info geeft waardoor de ECU verkeerde info geeft aan de TPS sensor en meer benzine geeft terwijl dat juist niet moet.
maar dan zouden er fouten opgeslagen moeten worden die je kunt uitlezen.
neen, de ECU kan onmogelijk weten dat de temp sensor een foute temperatuur doorgeeft. alleen als de waarde buiten het toegestane bereik valt (of kortsluiting/open circuit) kan er een foutcode zijn.
 
Sommigen hebben hun TPS sensor vervangen maar mocht geen enkel positief resultaat opleveren.
TPS kun je op waarde instellen Ohms zie WPH . (Zit er 1 of 2 TPS sensoren in ?)
De thermo wax heb je ontkoppeld, idd dan heeft vermeerdering koelvloeistof ook geen echte verbetering denk ik .
Temperatuur sensor zou kunnen dat deze ook verkeerde info geeft waardoor de ECU verkeerde info geeft aan de TPS sensor en meer benzine geeft terwijl dat juist niet moet.
maar dan zouden er fouten opgeslagen moeten worden die je kunt uitlezen.
Toch verzuipt je motor op een gegeven ogenblik(gezien de meur van benzine) en valt uit bij lage snelheid cq stationair lopen en bij koppeling intrekken de dip onder de 900 tpm. CO kan je niet afstellen die wordt geregeld door de ECU en zijn informatie krijgt oa van de sensoren. Wat wordt er precies afgesteld met die "extra" schroef op het gasklephuis ?
Er zitten twee TPS' in met allebei een minimaal afstelbereik. Door de schroefjes een beetje los te draaien heb je een paar graden beweging. Met het diagnostisch menuutje open op de juiste code kan je die hoek goed zetten. Waardes tussen 18 en 100 geloof ik voor repsectievelijk het gas dicht en het gas open.

Bedoel je met die extra schroef op het gaskleppenhuis die schroef met die witte markering? Zo ja, daarmee wordt ingesteld hoe ver de auto choke de choke dicht duwt.

Weet absoluut niet hoe dat er bij jouw motor uitziet, maar het is toch niet zo dat de luchttoevoer belemmerd kan worden door een slang of filter wat dichtgezogen wordt? Lijkt te passen met de symptomen?
Er lopen twee air ducts van onder de koplampen het frame in, direct het luchtfilterhuis in. Dit is allemaal open. Van de week overigens ook allemaal nog los geweest.
Je kan eens proberen de secundaire gaskleppen eruit te halen (gewoon los schroeven van de as)
Ik zit de sterk te overwegen. Initieel begreep ik dit niet, ik dacht dat het hele systeem aangedreven was door de TPS' en de servo, maar er zitten twee stel vlinderkleppen op.

Mijn gedachte is om stap voor stap zoveel mogelijk van de ECU los te maken tot het probleem weg gaat, maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Ook heb ik vanochtend contact opgenomen met een Yamaha erkend dealer en gevraagd of ze mijn VIN konden natrekken voor eventuele terugroepacties. Wat blijkt is dat ik een Duitse motor heb. Niet zo een probleem lijkt me. Hij is volgens de RDW in 2009 geimporteerd. De Nederlandse dealer kon alleen geen gegevens opvragen daardoor, dus ik heb nu ook een mailtje uitgezet naar een Duitse dealer.
 
@ jan Bros

Dat weet de ECU ook niet die gaat ervan uit dat de tempsensor de juiste info geeft wat misschien achteraf niet zo is, maar geeft die "foute" info wel door aan de TPS sensor met alle gevolgen vandien.

🤔 o wacht ffdie fout word dan ook niet opgeslagen idd.
 
Wat gebeurd er als je de motor stationair volledig opwarmt zonder gas te geven ? Valt deze uit of begint de motor rottig telopen door overmaat aan benzine toevoer . Dan beetje ijsspray op bv de temp sensor spuiten en kijken of er reactie is op het verloop ?
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurd er als je de motor stationair volledig opwarmt zonder gas te geven ? Valt deze uit of begint de motor rottig telopen door overmaat aan benzine toevoer . Dan beetje ijsspray op bv de temp sensor spuiten en kijken of er reactie is op het verloop ?
Stationair warm laten draaien zonder gas geven heb ik gisteren gedaan tot hij tweemaal de ventilator aan-ventilator uit sequentie had doorlopen. Hij liep echt prachtig. Die ijsspray ga ik thuis eens opzoeken.

Inmiddels heb ik met een Duitse Yamaha dealer contact en van wat ik tot dusver begrijp is dat er een recall is geweest die nog niet is uitgevoerd. Zijn antwoord in de mail was:

"The recall campaign where the engine stalls when idling has not been carried out." Dat lijkt me dat die nog uitgevoerd kan worden. Ik heb in de mail alleen over de TPS gepraat en niet over het euvel. Wie weet!
 
CO kan je niet afstellen die wordt geregeld door de ECU en zijn informatie krijgt oa van de sensoren.
Bij o.a. een TDM 900 uit dezelfde periode als deze R1 kun je zelf de CO afstellen per cilinder via het dashboard door in "dealermodus" te gaan.
De kans is dus heel groot dat dat ook bij deze R1 kan.
In het WPHB staat hoe je dat moet doen.
 
Bij o.a. een TDM 900 uit dezelfde periode als deze R1 kun je zelf de CO afstellen per cilinder via het dashboard door in "dealermodus" te gaan.
De kans is dus heel groot dat dat ook bij deze R1 kan.
In het WPHB staat hoe je dat moet doen.
CO is inderdaad af te stellen via een menuutje.

Het lukt me nu ook om het euvel te triggeren. Het gaat echt om het lage bereik van de TPS. Zie beeldmateriaal:
 

Bijlagen

  • 20231006_132715.mp4
    58,6 MB
Ook heb ik vanochtend contact opgenomen met een Yamaha erkend dealer en gevraagd of ze mijn VIN konden natrekken voor eventuele terugroepacties. Wat blijkt is dat ik een Duitse motor heb. Niet zo een probleem lijkt me. Hij is volgens de RDW in 2009 geimporteerd. De Nederlandse dealer kon alleen geen gegevens opvragen daardoor, dus ik heb nu ook een mailtje uitgezet naar een Duitse dealer.
Met het VIN nummer kreeg ik vorig jaar direct een terugroepactie op een motor (bouwjaar 2019) uit Letland.
Hij was nog niet eens ingevoerd.
(Daarna ook zichtbaar)

Ik heb met een ZX-10R circuit gereden met een dichte "Exup" klep en die liep max. 220 km/u maar verder vrij normaal tot (niet met) bovenin de laatste tweeduizend toeren.
Dat de garage zich helemaal daar op baseerde bij jou. 8)7
 
Met het VIN nummer kreeg ik vorig jaar direct een terugroepactie op een motor (bouwjaar 2019) uit Letland.
Hij was nog niet eens ingevoerd.
(Daarna ook zichtbaar)

Ik heb met een ZX-10R circuit gereden met een dichte "Exup" klep en die liep max. 220 km/u maar verder vrij normaal tot (niet met) bovenin de laatste tweeduizend toeren.
Dat de garage zich helemaal daar op baseerde bij jou. 8)7
Ik weet ook niet wat de gedachte daarachter was. Wat ik wel weet is dat ik nooit zoveel heb kunnen leren in de afgelopen twee jaar als dit niet zo gebeurd was lol.

Zojuist een rit gestart en vrijwel meteen alleen maar last van uitvallen, niet mee te rijden. Als Ik het gas dichtdraaide viel de motor helemaal uit.

Wat ik nu heb gedaan is de motor van contact af, de gashendel een stuk of 20 keer helemaal open en dicht getrokken om bij wijze van de wisser van de TPS over het hele bereik te "slijten". Vervolgens start ik de motor en nergens last van meer. Als dat geen bewijs is dan weet ik het ook niet meer.

Ik ga zo verder proberen een lange rit te maken en zal vanavond weer een update plaatsen. Van de garage in Duitsland nog geen bericht gekregen of dat ze bedoelen dat de TPS' vervangen mogen worden onder de terugroepactie.
 
verlopen timing zet zich niet vanzelf weer goed :')
Gehoord van Uitzetting coëfficient?
Die 2 sensoren moeten binnen een afwijking tolerantie aan elkaar voldoen, zo niet gaat de ecu zelf dingen verzinnen.
Contact uit/aan en ecu weet niet beter dat de 2 goed zijn, weet op dat moment niet meer dat er een afwijking is. Het hele riedel begint van voor af aan.
 
Laatst bewerkt:
Gehoord van Uitzetting coëfficient?
Die 2 sensoren moeten binnen een afwijking tolerantie aan elkaar voldoen, zo niet gaat de ecu zelf dingen verzinnen.
Contact uit/aan en ecu weet niet beter dat de 2 goed zijn, weet op dat moment niet meer dat er een afwijking is. Het hele riedel begint van voor af aan.
O ja?
Dat is sterk, op basis van wat verzint de ECU waar het TDP zich bevind?

Bij een ECU stel je altijd een offset in voor de krukas en nokkenassensor. Die waardes zijn vast.
De ECU gaat er nooit vanuit dat de 2 sensoren altijd goed zijn.
Er gebeurt wel een "sync" tussen de 2 sensoren om te bevestigen dat alles goed is en dan wordt de onsteking/inspuiting vrijgegeven. (Daarom dat een moderne motor nooit na 1 omwenteling start, meestal worden er enkele omwentelingen gebruikt om te synchroniseren)
 
O ja?
Dat is sterk, op basis van wat verzint de ECU waar het TDP zich bevind?

Bij een ECU stel je altijd een offset in voor de krukas en nokkenassensor. Die waardes zijn vast.
De ECU gaat er nooit vanuit dat de 2 sensoren altijd goed zijn.
Er gebeurt wel een "sync" tussen de 2 sensoren om te bevestigen dat alles goed is en dan wordt de onsteking/inspuiting vrijgegeven. (Daarom dat een moderne motor nooit na 1 omwenteling start, meestal worden er enkele omwentelingen gebruikt om te synchroniseren)
Ligt helemaal hoe de fabrikant de start- procedure heeft geprogrammeerd. Kan wel degelijk op alleen krukas sensor gebeuren en is de aanwezigheid van nokkenassensor voldoende voor bepaling 1e cilinder. Dat op dat moment de offset minder belangrijk is. Als na het aanslaan van de motor de offset nog net binnen de tolerantie is gaat alles goed totdat de motor warmer wordt en dan kan de mist in gaan.
 
Als na het aanslaan van de motor de offset nog net binnen de tolerantie is gaat alles goed totdat de motor warmer wordt en dan kan de mist in gaan.
uitzetcoefficient is steeds hetzelde bij dezelfde temperatuur. als je dit topic helemaal gelezen hebt weet je dat TS zijn probleem at random optreed en niet temperatuursafhankelijk is.
 
Niet helemaal random dacht ik, bij snelweggebruik gaat het beter toch?
als hij het blok stationnair laat draaien tot de ventilator 2 keer opspringt is het blok echt wel op temperatuur geweest zodat de uitzettingscoefficient een rol zou hebben moeten spelen
als hij de ene keer na 100m en de andere keer pas na 40km problemen heeft, kan ik met 100% zekerheid zeggen : uitzettingscoefficient van welk onderdeel ook heeft er niks met te maken.
 
[Note] Uitzetting coëfficient is wel degelijk gelijk, immers het gaat om de uitzetting/krimp per °C[/note]
De interne temperaturen van de verschillende motor onderdelen kunnen wel degelijk verschillen bij stationair draaien , deellast of vollast, ondanks een gelijke koelvloeistof temperatuur. Bedenk dat een (watergekoeld-) motorblok wel degelijk rijwind gekoeld wordt.
 
[Note] Uitzetting coëfficient is wel degelijk gelijk, immers het gaat om de uitzetting/krimp per °C[/note]
De interne temperaturen van de verschillende motor onderdelen kunnen wel degelijk verschillen bij stationair draaien , deellast of vollast, ondanks een gelijke koelvloeistof temperatuur. Bedenk dat een (watergekoeld-) motorblok wel degelijk rijwind gekoeld wordt.
als hij soms na 100m al het probleem heeft, wat is er dan zo uitgezet dat dit problemen geeft, en dan specifiek kijkend naar de distributie, want dat is waar je je verhaal aan hebt opgehangen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan