hierd
MF'er
Hi leden,
Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).
Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.
Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.
De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.
Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.
Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.
Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:
Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.
Gaskleppenhuis:
Elektronisch en ontsteking:
Benzine:
Koeling:
Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.
Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).
Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.
Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.
De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.
Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.
Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.
Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:
Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.
Gaskleppenhuis:
- Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
- TPS' omwisselen
- TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
- Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
- MAP sensoren getest (ambient en intake)
- MAP sensoren omgewisseld
Elektronisch en ontsteking:
- ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
- Nieuwe accu
- Nieuwe magneto
- Nieuwe bougies
- Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
- Stator getest
- Alle bobines doorgemeten (vervangen met vier nieuwe)
- Kabelboom van de bobines schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
- Nokkenassensor meet in spec (467 Ohm)
- Krukassensor meet in spec (0.4V laag, 4,96V hoog, tweedehandse besteld)
- De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet
Benzine:
- Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
- Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
- Nieuwe benzine leidingen
- Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
- Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open
Koeling:
- Koelvloeistof vervangen
- Thermostaat getest
- Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)
Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
- Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
- Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
- TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
- Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
- De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
- Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
- Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)
Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.
Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
Laatst bewerkt: