hierd

MF'er
18 sep 2022
65
66
Gelderland
Hi leden,

Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).

Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.

Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.

De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.

Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.

Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:

Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.

Gaskleppenhuis:
  • Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
  • TPS' omwisselen
  • TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
  • Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • MAP sensoren getest (ambient en intake)
  • MAP sensoren omgewisseld

Elektronisch en ontsteking:
  • ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe magneto
  • Nieuwe bougies
  • Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
  • Stator getest
  • Alle bobines doorgemeten (vervangen met vier nieuwe)
  • Kabelboom van de bobines schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
  • Nokkenassensor meet in spec (467 Ohm)
  • Krukassensor meet in spec (0.4V laag, 4,96V hoog, tweedehandse besteld)
  • De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet

Benzine:
  • Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
  • Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
  • Nieuwe benzine leidingen
  • Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open

Koeling:
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat getest
  • Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)

Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
  • Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
  • Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
  • TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
  • Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
  • De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
  • Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
  • Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)

Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.

Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
 
Laatst bewerkt:
Kun je met een oscilloscope de waarde afgifte vd TPS meten/zien of daar geen haperingen in zitten.....mn lage bereik... :?
Daarvoor zou ik iemand moeten vinden met een oscilloscoop. Dat zou ongetwijfeld een beter resultaat opleveren dan mijn houtje-touwtje oplossing. Iets met roeien met de riemen die je hebt.

Is je thermowax nog werkend?
Of de werking van de thermo wax nog goed is durf ik niet met zekerheid te stellen. Voor nu heb ik 'm buiten werking gesteld.

Verder heb ik jullie berichten allemaal gelezen, mijn dank is groot. Mijn kennis is iets te beperkt om alles te kunnen interpreteren.

Eergisteren heb ik een lange rit gemaakt ondanks de problemen waar de dag mee begon. Elke keer als het probleem op trad was het een kwestie van contact eraf, gas een x-aantal keer helemaal open en dicht, contact erop en starter weer en dan kon ik weer een tijdje.

Waar ik heel voorzichtig mee ben geweest is het gas dicht draaien en met remmen lette ik er ook op dat ik door die beweging niet het gas dicht draaide. Als het euvel zich voordoet, dan kan ik door het gas dat laatste stukje dicht te draaien het RPM naar 800 ofzo triggeren. Mijn gedachte is dus dat er in die TPS in het begin van het oppervlak beschadigingen zitten; in de wiper danwel in de resistive track (zie afbeelding). Ik probeer met het rijden zoveel mogelijk van dat gebied van de TPS weg te blijven - en dat is een redelijk gestuntel. Daardoor is het me ook opgevallen hoe weinig bereik van het gas je eigenlijk gebruikt bij cruisen.

Gisteren wilde ik de TPS' van mijn reserve gaskleppenhuis eens overzetten om gewoon eens te kijken wat het doet. Tank eraf, luchtfilterhuis eraf, kijken en toen twijfelen. Het lukte me niet om gisteren de motivatie te vinden om verder te schroeven. Het enige wat ik uiteindelijk gedaan heb is de throttle cable freeplay afstellen; deze stond te strak. Jammer dat die alleen af te stellen is voor de "pull" (gas open) van het gas en niet de "push" (gas dicht). Op de push is er namelijk nul free play.

De mannen van de garage in Bocholt gaan voor me op onderzoek uit en laten binnen de komende twee weken weten of zij die terugroepactie - die dus nog niet is uitgevoerd - nog kunnen uitvoeren.

Totdat ik daar antwoord op heb, blijf ik er denk ik op rondrijden. Of zoals gisteren een mooie rit op de motor van een schuurmaatje.
 

Bijlagen

  • 6975c4b0d306e4758584a5be3af6c84f.png
    6975c4b0d306e4758584a5be3af6c84f.png
    18,2 KB · Weergaven: 6
Toevallig... Ik heb ook net eenzelfde R1 gekocht (2004 / 24.000 km / ook zo'n mooie blauwe) en heb hetzelfde probleem.
Valt random uit; soms na een halve dag rijden, soms na 30 minuten. Precies zoals jij omschrijft.
Ik heb de thread doorgelezen maar kan niet goed vinden of je sensors voor standaard en dodemansknop hebt uit kunnen sluiten?
 
Toevallig... Ik heb ook net eenzelfde R1 gekocht (2004 / 24.000 km / ook zo'n mooie blauwe) en heb hetzelfde probleem.
Valt random uit; soms na een halve dag rijden, soms na 30 minuten. Precies zoals jij omschrijft.
Ik heb de thread doorgelezen maar kan niet goed vinden of je sensors voor standaard en dodemansknop hebt uit kunnen sluiten?
Leuk, gefeliciteerd met de motor!

De jiffy switch doet het naar behoren, dat heb ik getest op een paddock stand. De andere schakelaar lijkt ook te werken.

Ik vermoed overigens ook niet dat het met één van beide te maken heeft: hij kan "prima" door blijven lopen op 800 toeren - wanneer het euvel zich dus voordoet - en dan ook consequent. I kan het me niet voorstellen dat een schakelaar dermate defect is dat hij dit gedrag veroorzaakt met telkens hetzelfde karakteristiek.
 
Leuk, gefeliciteerd met de motor!

De jiffy switch doet het naar behoren, dat heb ik getest op een paddock stand. De andere schakelaar lijkt ook te werken.

Ik vermoed overigens ook niet dat het met één van beide te maken heeft: hij kan "prima" door blijven lopen op 800 toeren - wanneer het euvel zich dus voordoet - en dan ook consequent. I kan het me niet voorstellen dat een schakelaar dermate defect is dat hij dit gedrag veroorzaakt met telkens hetzelfde karakteristiek.
Eens.
Maar ik zou desondanks die schakelaars een tijdje doorverbinden om het absoluut uit te sluiten.
Ik heb ooit jaren met een motor gereden die kort inhield bij 6500tpm, was een slecht gesoldeerd draadje van een ontstekingspickup.
Had ik dat geweten...
 
Eens.
Maar ik zou desondanks die schakelaars een tijdje doorverbinden om het absoluut uit te sluiten.
Ik heb ooit jaren met een motor gereden die kort inhield bij 6500tpm, was een slecht gesoldeerd draadje van een ontstekingspickup.
Had ik dat geweten...
Absoluut een kwestie van het zekere voor het onzekere nemen. Ik denk alleen wel dat het verschil met een pick-up vs de jiffy en de engine cut out is dat bij eenmalig contact bij één van de laatste twee er voor zorgt dat de ECU direct alles uitzet waar dat bij een pick-up denk ik eerder voor een halve ontsteking zorgt.
 
@hierd Apart dat de gasdicht gaskabel niet af te stellen is ?
Zoals je beschrijft gaat toch de gedachte naar de TPS .

Wax element zal vermoed ik wel goed werken.
Waarschijnlijk recall TPS niet uitgevoerd.

Terugroepactie Yamaha Yzf R1 uit 2004​

  1. Beschrijving oproepen​

    OP BEPAALDE MOTORFIETSEN KAN EEN ONJUIST ONTWORPEN GASPOSITIESENSOR EEN AFBRENGEN ONSTABIEL STATIONAIR TOERENTAL VEROORZAKEN WANNEER DE MOTOR STATIONAIR TOERENTAL STAAT WANNEER DE MOTORFIETS GESTOPT IS OF TIJDENS WERKEN MET LAGE SNELHEID. DE MOTOR KAN DAAROM AFSTELLEN.

Actie​

DEALERS ZULLEN DE GASKLEPSENSOR GRATIS VERVANGEN. DE HERROEPING BEGON OP 16 OKTOBER 2006. EIGENAREN KUNNEN CONTACT OPNEMEN MET YAMAHA OP 1-888-88-YAMAHA.

Bron

Recalls for 2004 Yamaha Yzf R1
 
Laatst bewerkt:
@hierd Apart dat de gasdicht gaskabel niet af te stellen is ?
Zoals je beschrijft gaat toch de gedachte naar de TPS .

Wax element zal vermoed ik wel goed werken.
Waarschijnlijk recall TPS niet uitgevoerd.

Terugroepactie Yamaha Yzf R1 uit 2004​

  1. Beschrijving oproepen​

    OP BEPAALDE MOTORFIETSEN KAN EEN ONJUIST ONTWORPEN GASPOSITIESENSOR EEN AFBRENGEN ONSTABIEL STATIONAIR TOERENTAL VEROORZAKEN WANNEER DE MOTOR STATIONAIR TOERENTAL STAAT WANNEER DE MOTORFIETS GESTOPT IS OF TIJDENS WERKEN MET LAGE SNELHEID. DE MOTOR KAN DAAROM AFSTELLEN.

Actie​

DEALERS ZULLEN DE GASKLEPSENSOR GRATIS VERVANGEN. DE HERROEPING BEGON OP 16 OKTOBER 2006. EIGENAREN KUNNEN CONTACT OPNEMEN MET YAMAHA OP 1-888-88-YAMAHA.

Bron

Recalls for 2004 Yamaha Yzf R1
Ik vind het ook vreemd. Misschien begrijp ik er zelf iets niet goed van, maar voor de gas open zit er bovenaan in de kabel een bus die je kan verlengen en verkorten. Die voor het gas dicht is gewoon een kabel. Waar de kabel het gaskleppenhuis in gaat is ook niet af te stellen, dat is alleen vast of los.

Fingers crossed dat de zaak in Bocholt de TPS kan doen onder garantie. Ik wacht geduldig af.
 
Dankjewel! Het gaskleppenhuis ziet er mooi uit, vacuumlekken waren er niet. Dat heb ik toen getest met de vacuumpomp van m'n remmenkitje. Ook de afstelling van de TPS staat goed op basis van de waardes in de diagnostic mode.



Mijn zoektocht vorig jaar begon bij de TPS'jes. Met de geringe kennis van toen - en het feit dat er een recall is geweest in ik geloof Amerika - dacht ik dat er slijtage op de TPS zat waarbij deze bij een lage "uitslag" (lees: gashandel open draaien) overspringt van weerstand, het is tenslotte een - hele dure - potmeter. Alle waardes gemeten met de multimeter waren in spec. Met een geluidsopstelling heb ik de TPS aangesloten om te kijken of er gekraak te horen was als ik de TPS als een volumeknop gebruikte, maar over het gehele bereik geen gekraak - al durf ik niet met zekerheid te stellen dat mijn test kan uitsluiten of een TPS goed is of niet. Van het andere gaskleppenhuis heb ik de TPS' nog onderling uitgewisseld met hetzelfde resultaat.

Toen ik aangaf bij de garage dat ik het één en ander had gelezen over de TPS werd daar niks mee gedaan. Dat zou niet voorkomen. Ik heb toen ook niet kunnen vinden of zo een recall in Nederland van kracht was. Iemand enig idee?


Goeie vraag, ik ben even de papieren ingedoken om te zien of het ergens vermeld staat maar ik kan het nergens vinden. Ik weet het niet zo goed.
Ja, recall is wereldwijd omdat het een veiligheidsaspect is. Ik heb een 05 en daarvan de TPS ook onder garantie laten vervangen.
Ook uitvallen bij gas los of koppeling inknijpen. Af en toe ook op constante snelheid een hikkie.
Je kan Yamaha mailen met je chassisnummer zodat zij kunnen checken of de recall nog open staat voor jou fiets.
 
Ja, recall is wereldwijd omdat het een veiligheidsaspect is. Ik heb een 05 en daarvan de TPS ook onder garantie laten vervangen.
Ook uitvallen bij gas los of koppeling inknijpen. Af en toe ook op constante snelheid een hikkie.
Je kan Yamaha mailen met je chassisnummer zodat zij kunnen checken of de recall nog open staat voor jou fiets.
Wanneer heb je dat laten doen? Volgens de Yamaha dealer in Bocholt staat die recall dus sowieso nog open, al zou het wel fijn zijn om via Yamaha zelf te weten te komen of ik eventueel die recall ook hier in de buurt kan laten uitvoeren. Ik ga direct even een mailtje opstellen.
 
Thnx RogieR1, ik ga direct ook even checken! :)

En vervolg: ik heb inmiddels bericht van Yamaha NL en de update is nog niet uitgevoerd. Ik kan nu een afspraak maken bij een Yamaha dealer en dan wordt deze alsnog uitgevoerd. Hopelijk is daarna het probleem verholpen :-).

Update: inmiddels is de sensor vervangen bij Gebben in Rogat (heel goed geholpen daar, zeer aan te bevelen). Meen al te merken dat hij al soepeler loopt, dus verwacht dat t opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
De motorzaak heeft het druk waardoor de afgelopen weken het contact vanuit hun kant stilgelegen heeft. Ik had vorige week nog gevraagd of ze eventueel de zaak konden overhandigen aan een Nederlandse dealer als zij het te druk hadden, daar heb ik alleen geen antwoord op gekregen. Wel heb ik toevallig gisteren een mail gekregen van een andere medewerker van die zaak daar dat ze nu nog wachten op akkoord van Yamaha en dat ze daarna de onderdelen kunnen bestellen en mij kunnen inplannen.
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar..
Ik zou beginnen met de koelwater temperatuursensor te vervangen..
De opmerking dat hij bij optreden van het euvel naar benzine stinkt doet mij vermoeden dat de motor in de "choke" mode gaat draaien..
Als je dat al een keer hebt vervangen ( en nee alleen meten is niet voldoende) dan vergeet deze bijdrage maar, maar ik heb ook ooit zoiets gelijkwaardigs meegemaakt, werd er gek van, en na vervangen sensor alle problemen weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan