Yamaha R6 2003 - stationair stelschroef

uuldriks

MF veteraan
7 aug 2009
7.101
0
Warffum
Hallo,

ik ben afgelopen zaterdag wezen rijden met mijn Yamaha R6 uit 2003. Na een kilometer of 20 vond ik hem nogal hard afremmen op de motor, oorzaak: Koppeling in, motor uit!

Uiteraard even aan de kant gezet, geprobeerd te starten, loopt niet stationair. Dealer gebeld, kleinigheid, moest even aan de stelschroef draaien. Gedaan en toen liep hij weer prima stationair.

Een kilometer of 50 later begon hij weer te ouwehoeren, niet uitvallen maar terugzakken naar 500-600 rpm. Weer aan de stelschroef draaien en hij liep weer beter.

Probleem heb ik thuis verder bekeken. Zitje eraf, tank omhoog gezet en slang gevold om te controleren op knikken/scheuren etc. Slang loopt gewoon onder de airbox door, niks dat hem in de weg zit. Wat nu mijn concrete probleem/vraag is:

Als ik aan de schroef draai dan draait het geheel mee, inclusief de slang. Normaal gesproken hoort het toch zo te zijn dat de schroef in en uit gedraaid kan worden en dat het slangetje blijft liggen zoals hij ligt? Ik kan hem daarom ook niet goed afstellen.
Iemand dit ooit eerder meegemaakt en hebben jullie misschien handige tips?
Ik kan evt foto's maken om mijn verhaal te verduidelijken.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
 
Ja ik ga ook gewoon wel terug maar ik wil graag voorbereid heen gaan. Ik kan me namelijk nog steeds niet voorstellen dat ik zaterdag dit probleem heb en dat ik zondag probleemloos kan rijden. Even resumé, dit zou dan toch ook niet goed moeten gaan? Heb een behoorlik stuk gereden dus warm is hij wel geweest...
Dit is ook mijn laatste bericht hierover hoor, dan ga ik wel terug :)

Zoals ik al zei, soms kan je er een hele dag prima mee rijden en de andere keer begint hij na 10 minuten al te kutten. En bij mij gaf hij in diag-mode ook normale waardes, dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.

Overigens, als ik 't probleem had en ik zette de motor af (het contact helemaal uit dus), daarna weer aan en starten en dan kon hij het weer een tijdje goed doen. Soms. Soms ook niet :') .
 
Vanavond even goed warm gereden, begon weer te eikelen. Contact er af en er op, weer stationair lopen. Ga morgen mits het niet enorm K weer is even langs de werkplaats.
 
Een R6 met stationair problemen, daar heb ik her en der al wat over gelezen...

Zou je niet voor je eigen gemoedsrust even de compressie meten?

En ik hoop dat het enkel de TPS is :Y
 
Dat gekloot met die cilinderwanden was én is een issue van het '99 blok wat er tot 2002 onder gemonteerd is. Het '03 - '05 model kan ik niet één gevalletje van bedenken wat zoiets had :N

Kratje bier voor de TPS ... , dus
 
Nee daar ben ik ook niet bang voor, ik zet ook een kistje bier op die sensor. Wellicht vervuild, vermoedelijk stuk. Hopelijk is het een beetje fatsoenlijk weer morgen :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom je naar code 51 zou moeten scrollen in "diagnostic mode" is me een raadsel. Die code's zijn géén foutcodes maar geven pér nummer een component aan wat er gechecked kán worden. 51 is de radiator fan .... en het hoogste nummer is 70 voor de versie van het controleprogramma

Foutcodes (Fault Indicator) komen gewoon op je display te staan zónder dat je in diagmode gaat (FI) en kún je niet expliciet oproepen of wissen zonder te repareren. Hoogste nummer is 50, en dan is je ECU écht stuk :)

Maar de Service Manual kán je gewoon 't zelfde vertellen....
 
Laatst bewerkt:
Nou, ben naar de garage geweest. Hij had niet veel tijd, andere klussen hadden een afspraak. Hij heeft het volgende gedaan:

Menu geopend CO. Dat is de mapping toch? Alles staat op 9 nu, kan iemand met een R6 van '03 beamen dat dit normaal is? Hij zei dat door de emissie eisen hij anders saat afgesteld en dat dit de juiste instelling is. Kortom alle 03 R6'en zouden dit moeten krijgen?
Kan iemand mij hier iets zinnigs over zeggen?
 
Waarom je naar code 51 zou moeten scrollen in "diagnostic mode" is me een raadsel. Die code's zijn géén foutcodes maar geven pér nummer een component aan wat er gechecked kán worden. 51 is de radiator fan .... en het hoogste nummer is 70 voor de versie van het controleprogramma

Foutcodes (Fault Indicator) komen gewoon op je display te staan zónder dat je in diagmode gaat (FI) en kún je niet expliciet oproepen of wissen zonder te repareren. Hoogste nummer is 50, en dan is je ECU écht stuk :)

Maar de Service Manual kán je gewoon 't zelfde vertellen....

Pardon, ik dacht dat 51 de foutcodes waren, er komt niet zo vaak een yamaha langs op mijn werk. :P

Wat ik wel weet, is dat als je een symptoom/probleem hebt met je motor, een van de eerste dingen die je dan het beste kunt doen is de storingscodes uitlezen. heb je geen (relevante) foutcodes, dan zoek je pas verder en ga je onderdelen doormeten, visueel inspecteren en misschien uiteindelijk wel onderdelen vervangen, mocht je genoeg weten om de storing aan 1 onderdeel te kunnen linken. :)
 
Oh dat was het account van een kameraad van me trouwens, ha ha. Dacht dat ik daar nog aangemeld stond.
Is ook zo, maar is het niet raar iets te zeggen als 'ik wil de TPS sensor vervangen hebben want ik denk dat het daar aan ligt' ?
Viel me trouwens op dat toen ik een paar keer een heeeeeel klein beetje gas gaf tijdens de (probleemloze) koudloop dat hij daarna al begon te eikelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan