Yamaha R6 (eerste circuitfiets) opbouwen

Rutgerrr

MF'er
1 apr 2014
82
0
Beste,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag jullie advies / meningen ontvangen over mijn eerste circuit fiets :)

Het gaat om een yamaha R6 uit 2002

Nu zit ik nog vol met vragen:

-Heeft het veel zin om als beginner bandenwarmers aan te schaffen? Wellicht iemand die een oud setje heeft?

-valblokken hoor ik veel verschillende verhalen over, de een zegt doen en de ander niet vanwege gescheurd motorblok / frame ivm curves?

- En zo ja welke positie? (uiteinde stuur) (koppelinghuis) (voorvork / achterbrug) (Zijkant frame)

-Inklapbare rem/ koppeling hendel werkt dit of breekt deze alsnog af?


-stuuruitslag protectie zinvol?

-Laptimer? via gps of infrarood? Ook zag ik een forum lid met een (oude) smartphone incl racechrono app icm loss gps ontvanger voor goede ontvangst.

-Bandenspanning warm met laten we zeggen buitentemperatuur 20 graden

-Borgdraad? En op welke bouten?

- Welke slicks zijn er goed betaalbaar en welke bandenmaat kan ik het beste voor gaan?

Ik weet dat het veel vragen zijn en ik ben benieuwd naar wat antwoorden :)

Grt!
full
 
stuuruitslag verminderen is zinvol.
Op het circuit heb je een grote uitslag niet nodig.
En bij een val, schept je voorwiel niet (waardoor je niet extra schade oploopt)

(beste banden maat voor jou fiets is 17 inch :+ /1 april)
Maar waarom slicks? er zijn genoeg gooien banden. ik zou gewoon een setje 180 supersport banden (Pirelli of Metzeler betaalbaar en prima voor een beginner rijder)

qua borgen, lees het technisch reglement op de crt site (prima basis om veilig te rijden)

Bandenwarmers zijn zeker zinvol. ten eerste gaan je banden langer mee (minder warmte cyclus) en bij de eerste ronden zijn je banden op bedrijfstemperatuur (lees grip).

Qua hendels een een extra (tweedehands) setje is de enige zekerheid dat je na een val qua hendels weer kan rijden (een extra set voor 2002 model is niet de hoofdprijs)

Bandenspanning is afhankelijk van merk type (en temperatuur die dag) zie bandentopic voor de verschillende tabellen.
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval geen laptimer
Focus eerst Es' op alleen t rijden,meters maken jonguh
Ervaring opdoen belangrijker dan al die tijden
Bandenwarmers : ja!
 
Rutger, als die 2002 R6 van je een straatfiets is en nog netjes, zou ik hem niet ombouwen.....goedkoper is het om een circuitfiets er bij te kopen.
Meestal zit daar wel de nodige extras qua vering op en een keer schade rijden is goedkoper dan met je straatfiets.
Ik kan je natuurlijk niet in de portomonnee kijken.....

- bandenwarmers: JA investeer beter in goede gebruikte, dan goedkope nieuwe zoals Biketeks bv.....(ik heb nog 1 set Bandit Colts en 1 set Capits , wel duurder dan nieuwe Biketeks)

- valblokken: daar zijn de meningen idd over verdeeld....met, beperk je vaak cosmetische schade maar kan je frame/blok wel een tik mee krijgen......is net hoe de motor valt

- positie: zijn verschillende mogelijkheden voor, maar blok en achterbrug is het meest gedaan........die van GB zijn wel de betere

- hendels kunnen altijd afbreken, maar zorgen er soms voor dat je in ieder geval verder kunt rijden/racen

- stuuruitslag: yeb, zorgt ervoor dat je in de grindbak nog een beetje rechtdoor kunt, als je geluk hebt......wel goede, want anders heb je alsnog een deuk in je frame.

- zo'n simpele gele Aim laptimer werkt prima als indicatie (heb nog een ductape versie daar van liggen) een Gps laptimer kan ook, maar die zijn vaak stukken duurder....zo'n horloge/smartphone oplossing vind ik persoonlijk niet wat, dan liever zo'n simpele Aim

- bandenspanning: is afhankelijk van je banden en compound.......geen standaard antwoord op te geven zo

- borgdraad: meestal remklauwen en voorvork

- slicks: zou ik niet aan beginnen of je moet duidelijk sneller dan 1.55 op Assen rijden (heb nog licht gebruikte setjes profiel pirelli/metzler in 120/180 liggen) en je bandenmaat is afhankelijk van je motor




Mocht je iets willen overnemen, mail staat in mijn profiel...........succes iig
 
Laatst bewerkt:
- slicks: zou ik niet aan beginnen of je moet duidelijk sneller dan 1.55 op Assen rijden (heb nog licht gebruikte setjes profiel pirelli/metzler in 120/180 liggen) en je bandenmaat is afhankelijk van je motor


Mocht je iets willen overnemen, mail staat in mijn profiel...........succes iig

Waarom geen slicks? Setje Pirelli Superbike Pro lijkt mij juist wel wat voor de beginnende rijder. Slijtvast en genoeg grip. Ook goed voor de knip.......
 
als beginner gewoon (goede) 2e hands supercorsa bandjes kopen. nieuwe banden heeft totaal geen zin en voor de prijs van een 2e hands setje kun je je geen buil vallen. slicks voegen nog weinig toe gezien je ze als beginner niet goed warm zal kunnen houden. als je dan toch slicks wilt rijden dan zijn bridgestones over het algemeen het goedkoopst.
 
Waarom geen slicks? Setje Pirelli Superbike Pro lijkt mij juist wel wat voor de beginnende rijder. Slijtvast en genoeg grip. Ook goed voor de knip.......
Slicks moet je wel een beetje mee doorrijden om de warmte er in te houden.
Zie wel vaker bij vrij-rijden mensen met slicks rijden, die net rond de 2 minuten op Assen rijden........ook toen ik als instructeur rond reed zag ik cursisten bij mij in de groep met slicks rijden.
Slicks hebben dan geen meerwaarde.......als je snel bent, wel....maar anders lekker op profiel banden blijven rijden.

Jaja, ik weet het........slicks zien er stoerder uit. ;)
Beginnende rijders kunnen, of het moeten echte talenten zijn, het best op profielbanden beginnen imo.
 
Laatst bewerkt:
WOw bedankt voor de snelle reacties!

De r6 heb ik overgenomen van een (ex) beginnend circuit rijder die al veel liefde in de fiets heeft gestoken :) . Deze is al voorzien van een circuit kuip zonder verlichting, Instelbare demping, stuurdemper, raceremblokken en er zitten al pirelli diablo corsa's onder dus daar gaan we het mee leren :)

Kwa valblokken dacht ik meer aan een soort van plak slider op bijvoorbeeld het koppelinghuis en zijkant kuip zodat deze bij de curves niet kan blijven hangen. Ben benieuwd naar de technische meningen hierover.

Bandenwarmers is inderdaad iets waar ik achteraan ga en ik sta open voor een leuke gebruikte set.

Kwa remhendels lees ik veel dat die inklapbare alsnog afbreken. Ook zie ik exemplaren met een soort "breek" inkeping op 3/4 van de hendel waardoor je wel kan doorrijden. Waar ik bij een kortere hendel bang voor ben is dat ik met 2 vingers moet gaan remmen en koppelen. Wat is het gevaar als ik het stuur breder maak doormiddel van doppen op het einde?

ALs laatste wil ik vragen of het nut heeft om snelgas te monteren?

grt
 
Ow en mochten er nog mensen gebruikte banden in de verkoop hebben :) Mijn huidige bandenmaten zijn:

120-70-17
180-55-17
 
Ik heb nog snelgas liggen voor R6 voor 2004/2005 model. Ik denk dat deze ook wel zou passen voor een 2002 model (misschien dat je een paar kleine aanpassingen dient te doen).
 
Snelgas is zeker geen must ga maar eerst lekker rondjes rijden.
Check de nodige tutorials op YouTube of filmpjes van rijders.
Motovudu van Simon crafar bijvoorbeeld.

Koop een los circuitfietsje is zeker een goede overweging
Ik heb eerst wat straatfietsen afgebeuld op t circuit en dat kost je klauwen met geld als je valt. Daarnaast is slijtage veel groter op circuit ook door transport...

Eea ter overweging
 
Nog even een vraag over snelgas. Moet ik dan alleen de gashendel op het stuurvervangen met wellicht inkorten van binnenkabel of moet ik ook de complete kabel vervangen?

Grt
 
-Bandenspanning warm met laten we zeggen buitentemperatuur 20 graden

Op de weg bij normaal gebruik wordt de temperatuur van de lucht in de band ongeveer 45 graden, bij buitentemperatuur 18gr C.

Op circuit afhankelijk van of je veel bochten maakt met remmen kan de temp in de band oplopen tot 90 gr C.

Met de temperatuur in de band veranderd ook de druk in de band.

Heb daar eens een spreadsheet voor gemaakt, waarmee je kunt spelen om te zien hoe dat veranderd, begonnen naar aanleiding van race-vraag.
De bedoeling is dat die berekent wat je koud moet vullen ( temp in band en daarbuiten gelijk) om warm zelfde druk te krijgen als voor normale condities.
Er vanuit gaande dat dan ook de invering van de band hetzelfde is, en daarmee het oppervlak op de weg en dus de warmteontwikkeling van het loopvlak.

Dus de temp van het loopvlak midden en randen staat los van de temperatuur in de band, hoewel er enige wisselwerking zal zijn.

In volgende map op mijn one-drive ( vroeger skydrive) die bij mijn hotmail adres hoort met zelfde gebruikersnaam als hier, het dubbeledruktemp bestand downloaden door RECHTS-KLIKKEN en dan kiezen voor DOWNLOAD. Andere mogelijkheden gaan fout als linksklikken of kiezen voor openen in Excell of WEB-APP.
Na download en eventuele virus-check, openen in Excel programma op je computer, maar Open office CALC kan er ook mee omgaan.
https://onedrive.live.com/?cid=a526e0eee092e6dc#cid=A526E0EEE092E6DC&id=A526E0EEE092E6DC!806

Deel 1 is eenvoudige berekening voor bandendruk voor autobanden, maar deel 2 en 3 werken voor iedere band hetzelfde, gaat uit van geen vollume-verandering door de druk, wat voor een band eenmaal op spanning redelijk op zal gaan.

Even een plaatje om je een idee te geven, waarin de texten niet helemaal kloppen omdat ik de gegevens voor het doel daar wat veranderd had, namelijk zomer en winter de druk meten.

moenwinterbandenweetjewel.GIF
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag jullie advies / meningen ontvangen over mijn eerste circuit fiets :)

Het gaat om een yamaha R6 uit 2002

Nu zit ik nog vol met vragen:

-Heeft het veel zin om als beginner bandenwarmers aan te schaffen? Wellicht iemand die een oud setje heeft?

-valblokken hoor ik veel verschillende verhalen over, de een zegt doen en de ander niet vanwege gescheurd motorblok / frame ivm curves?

- En zo ja welke positie? (uiteinde stuur) (koppelinghuis) (voorvork / achterbrug) (Zijkant frame)

-Inklapbare rem/ koppeling hendel werkt dit of breekt deze alsnog af?


-stuuruitslag protectie zinvol?

-Laptimer? via gps of infrarood? Ook zag ik een forum lid met een (oude) smartphone incl racechrono app icm loss gps ontvanger voor goede ontvangst.

-Bandenspanning warm met laten we zeggen buitentemperatuur 20 graden

-Borgdraad? En op welke bouten?

- Welke slicks zijn er goed betaalbaar en welke bandenmaat kan ik het beste voor gaan?

Ik weet dat het veel vragen zijn en ik ben benieuwd naar wat antwoorden :)

Grt!
[afbeelding]

Goede banden en kijken dat vering/remmmen dergelijk marcheren.

Dan voor de rest vooral geld in rijden zelf steken.

Laptimers,bandenwarmers,... heb je nog niet nodig.

Je kan dan beter een camera kopen om achteraf je sessie te bekijken.

Laptimer en mogelijkheid om je rijstijl te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan