Verder met de vonkjes, of het gebrek er aan....
Aangezien dingen als het originele contactslot en de stuurschakelaars ontbreken was de boel aansluiten volgens het originele schema geen optie, dat het Peeters WPB vind dat ik contactpunten heb en een 6V systeem i.p.v. een CDI ontsteking en 12 Volt was al niet heel handig maar een goed schema is uiteindelijk wel te vinden op het net, ik ben alleen niet handig genoeg ermee om daar een werkend basic ontstekingskabelboompje uit te deduceren
Bij een ouwe Suzuki staat er gewoon 12V continue op de bobine(s) en krijgen ze een puls wanneer dat nodig is om een vonkje te leveren, daar kom ik nog wel uit.
Yamaha bouwt daarentegen een heel simpel ééncilinderblok met een (voor mij) ingewikkelde ontsteking met tig draden en dingen als een: low-speed pickup, high-speed pickup, low-speed source en een high-speeds source.
Uiteindelijk om hulp gevraagd en kreeg een tip van iemand die veel met ouwe Yamaha's doet, bleek 2 straten verderop te wonen! Die kwam langs met een schema en wat reserve-onderdelen, keek naar mijn poging tot een draadboom, keek bedenkelijk en ging allerlei dingen nameten, deed iets met twee van de draden en vroeg me om eens te kicken.
Toen had ik wel vonk! De reddende engel met de naam
Fried vroeg toen of ik een startpoging wilde doen dus effe wat benzine in de carb gegoten, het meeste liep er wel weer uit maar er zou nog genoeg in zitten om geluid te maken en na drie trappen kwam hij kort tot leven!