Yamaha SR500 Tracker project.

IMG_9153.jpeg


Even kijken hoe het staat, op een plaatje is het toch anders als in het echt op ware grootte maar ik vind het gaaf. :Y
Qua kleur van de rest van de motor zit ik aan ongeveer hetzelfde geel te denken als de tank nu is, zitje dan ook uiteraard en ik zit zelfs te denken om het frame dan ook geel te maken in plaats van zwart, of misschien wel zilver.

Wat zouden jullie doen? De stickers op de tank staan vast.

O-)
 
Bekijk bijlage 1727132

Even kijken hoe het staat, op een plaatje is het toch anders als in het echt op ware grootte maar ik vind het gaaf. :Y
Qua kleur van de rest van de motor zit ik aan ongeveer hetzelfde geel te denken als de tank nu is, zitje dan ook uiteraard en ik zit zelfs te denken om het frame dan ook geel te maken in plaats van zwart, of misschien wel zilver.

Wat zouden jullie doen? De stickers op de tank staan vast.

O-)
Helemaal geel is wel vet
 
Technische dingen!
Poelietrekker aangepast om het vliegwiel te kunnen verwijderen, toen die eenmaal op maat was ging het eigenlijk redelijk makkelijk.
Kruktap en de spie zien er nog goed uit, niet vernaggeld.
Binnenkant is net als de buitenkant best roestig dus op de draaibank met een schuurpapiertje de boel netjes gemaakt.

IMG_8813.jpeg

IMG_8814.jpeg


Goed nieuws en slecht nieuws, dynamo zelf ziet er goed uit (gereviseerd?) is in ieder geval los geweest gezien de glimmende nieuwe inbusjes, het uitsteeksel van de bodemplaat voor de pick-up aan de buitenkant van het vliegwiel is helaas afgebroken bij de poging om de zwaar verroeste kruiskop los te krijgen, deze heb ik later weer gelast, kruiskopje uitgeboord en vervangen door een nieuw boutje.

IMG_9076.jpg


Om zeker te weten dat alles goed is een aantal waardes opgezocht die bepaalde stekkers moesten hebben en die allemaal nagemeten, dat was allemaal binnen specs. De buitenste pick-up heeft ook een bepaalde afstand nodig van het vliegwiel, zeker na het lassen kon het zeker geen kwaad om die afstand na te meten, zat aardig in de buurt maar nu exact in het midden van de toleranties gezet.
Ook gelijk de nieuwe CDI unit van Kedo aangesloten en de nieuwe bobine, deze kwam niet helemaal uit met de boutgaten in het frame onder de tank dus daar heb ik een beugeltje voor gemaakt, de bougiekabel op lengte geknipt en een nieuwe bougiedop gemonteerd.

Beetje bij beetje gaat het (hopelijk!) steeds meer richting een rijdende motor! :W
 
Bekijk bijlage 1727132

Even kijken hoe het staat, op een plaatje is het toch anders als in het echt op ware grootte maar ik vind het gaaf. :Y
Qua kleur van de rest van de motor zit ik aan ongeveer hetzelfde geel te denken als de tank nu is, zitje dan ook uiteraard en ik zit zelfs te denken om het frame dan ook geel te maken in plaats van zwart, of misschien wel zilver.

Wat zouden jullie doen? De stickers op de tank staan vast.

O-)
Als Yamaha fanaat zeg ik: het is óf geel (met zwart evt. ) óf wit/rood/zwart, niet beide tegelijk! :N
1644914878217.png


1644914890750.png


Of zie dit voorbeeld:


1644914857595.png

:P


Maar verder prachtig project. :Y
 
Verder met de vonkjes, of het gebrek er aan....

Aangezien dingen als het originele contactslot en de stuurschakelaars ontbreken was de boel aansluiten volgens het originele schema geen optie, dat het Peeters WPB vind dat ik contactpunten heb en een 6V systeem i.p.v. een CDI ontsteking en 12 Volt was al niet heel handig maar een goed schema is uiteindelijk wel te vinden op het net, ik ben alleen niet handig genoeg ermee om daar een werkend basic ontstekingskabelboompje uit te deduceren :') Bij een ouwe Suzuki staat er gewoon 12V continue op de bobine(s) en krijgen ze een puls wanneer dat nodig is om een vonkje te leveren, daar kom ik nog wel uit. :Y

Yamaha bouwt daarentegen een heel simpel ééncilinderblok met een (voor mij) ingewikkelde ontsteking met tig draden en dingen als een: low-speed pickup, high-speed pickup, low-speed source en een high-speeds source. :X Uiteindelijk om hulp gevraagd en kreeg een tip van iemand die veel met ouwe Yamaha's doet, bleek 2 straten verderop te wonen! Die kwam langs met een schema en wat reserve-onderdelen, keek naar mijn poging tot een draadboom, keek bedenkelijk en ging allerlei dingen nameten, deed iets met twee van de draden en vroeg me om eens te kicken. :9 Toen had ik wel vonk! De reddende engel met de naam Fried vroeg toen of ik een startpoging wilde doen dus effe wat benzine in de carb gegoten, het meeste liep er wel weer uit maar er zou nog genoeg in zitten om geluid te maken en na drie trappen kwam hij kort tot leven! *O**O**O*
 
Foto's, een hoop tekst én een filmpje. :9

IMG_9437.jpeg


Met een motor die het doet ben ik gelijk weer super gemotiveerd (het duurde even) en kijk ik gelijk wat er nog meer aan de motor gedaan moeten worden voordat ik een eerste rondje kan maken, van eerdere projecten heb ik tenminste al geleerd om eerst de remmen in orde te hebben voor het motorblok anders ga ik zonder enige remming de straat op :P Oké een luchtfilter is wel handig... maar deze kon niet zomaar op de carburateur, de diameters komen niet overeen dus heb ik een alu bus gemaakt/gelast om dat op te lossen.
Niet mijn beste las ooit maar het zit vast!
IMG_9262.jpeg


IMG_9264.jpeg


Daarna bleek er ook nog een knikje in de adapter te moeten komen zodat er echt niks geraakt werd maar toen zat het wel mooi horizontaal op zijn plek onder het zadel zoals ik bedacht had. :t
De carburateur houdt ondertussen wat beter de benzine binnen als bij de eerste poging, wellicht zijn alle rubbers en pakkingen weer wat opgezwollen van het contact met de benzine, heb ik vaker meegemaakt, na een aantal keer trappen en wat rommelen met de toerentalverhoogknop en de hoeveelheid choke komt hij weer tot leven!



Zou die ook echt kunnen rijden i.p.v. alleen herrie maken?
Ding van de brug, kont op het "zadel", koppeling in, ik tik hem in zijn eerste versnelling, motor uit!
Hmmm koppeling plakt een beetje... motor weer gestart, voorwiel tegen de muur, iets meer gas en weer in de versnelling, oh kijk wat leuk een burnout op het linoleum! _O-

Koppelingsplaten zitten echt wel een beetje vast dus.
Eerste ritje moet nog heel even wachten, eerst nog wat sleutelen.

:W
 
IMG_9882.jpeg


Frame en blok aftappen om het blok open te kunnen maken.

Die kalender op de achtergrond heeft trouwens niets met de werkelijke tijdlijn te maken van de foto's, die staat gewoon op een maand waar een leuke motor op de foto staat. :P

(edit: Februari heeft een heel leuke motor er op staan, nu klopt het weer /edit)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan