Yamaha SR500 Tracker project.

Lang geleden ook een SR 500 gehad, spaak velgen met een hele grote trommel rem er in, aluminium tank er op, echt een leuk ding.
Had ik gekocht na dat de Guzzi's de deur uit zijn gegaan. Ik reed er wel eens mee naar mijn werk, echt een leuk ding voor op de binnen wegen.
Had maar 1 euvel, als hij warm was en afslaat niet meer aan te krijgen , 10 min wachten en hij deed het weer.

Bleek dat de hitte van het blok de benzine deed verdampen, tenminste dat heb ik later gelezen ergens op het grote internet.
Je kon daar een plaat tussen zetten, die is volgens mij ook bij KEDO te bestellen.

Mijn vrouw kreeg de SR 500 toch niet aan getrapt (ze is niet zo groot zeggen wij altijd :+) , dus uit eindelijk weg gedaan.
15 jaar later heeft zei weer een motor gekocht, en heb ik er uiteindelijk ook weer een gekocht.

Dus de volg mode staat aan, het blijft een leuke motor die SR 500. vooral op de binnen wegen
Daar had de XT500 ook last van,de latere modellen kregen daar een caburateur voor met een witte kunststof knop
die je moest indrukken als de motor warm was en dat werkte wonderwel prima.
Op deze foto zie je hem zitten net boven de benzineslang.
1644266310400.png
 
Klopt, gaat je stationair toerental van omhoog, moet je wel met starten met je klauwen van het gas afblijven, ik leg nu mijn hand op het rempotje om er zeker van te zijn, geef je als hij eenmaal loopt effe gas en laat je het snel weer los dan tikt hij het verhoging weer uit. :t
 
Ondanks dat ik geen fan ben van werken met glasvezel moest ik er toch aan geloven om een bodemplaat te maken voor een zadel voor het flattracker zitje, de vorm was te ingewikkeld voor mij om uit metaal zoals de vorige paar bodemplaten die ik heb gedaan. :X Dus maar een avondje gekliederd en een rommeltje gemaakt van de werkplaats, eerst door het maken en daarna een stofzooi bij het op maat maken van de randen.

IMG_9116.jpeg

IMG_9120.jpeg


Om het zadel vast te maken aan het zitje heb ik daarna aan de voor- en achterkant een paar gaten geboord en een paar rvs bouten aan rvs strips vast gelast tegen het verdraaien en ze vast geglasvezeld. Door de vorm valt het (toekomstige) zadel perfect op zijn plek, alsof het ervoor gemaakt is! :P

IMG_9135.jpeg


Om het zitje op de motor te bevestigen zijn er vier boutgaten aangegeven op het zitje door kuiltjes, deze komen precies overeen met vier gaten in het subframe, als spacers heb ik vier plakjes POM gedraaid en voor de bouten heb ik de originele bouten uit de onderste kroonplaat van mijn Moto Martin gebruikt, die hebben een leuk kopje.
IMG_8858.jpeg

Weer twee klusjes klaar :W
 
Bezig met de structuur onder het zitje, onder mijn kont een stevig plateautje gemaakt zodat het zitje niet doormidden breekt, verder wordt hij op zijn plek gehouden door 4 bouten aan de zijkant.

Omdat ik dat handig vind wil ik het achterlicht op het frame gemonteerd hebben, ik heb een Lucas replica gekocht met een hele mooie verchroomde metalen houder waar ik niets aan blijk te hebben :') Dus alleen het achterlicht gebruikt, op de plaatjes leek me dat mooi te passen in het Flattracker zitje, om te zorgen dat met inveren straks niets elkaar in de weg zit heb ik er één schokbreker afgehaald en de andere met een spanband helemaal ingeveerd en toen de beugel van de lamp ende kentekenplaat gemaakt. Alles van stevige ijzerstrip zodat het bestand is tegen de trillingen.

IMG_8861.jpeg
IMG_8863.jpeg

IMG_8865.jpeg


Zie ook de staat van de kentekenplaat :P

En na het van een afstandje bekeken te hebben toch de oortjes voor de originele spatbordmontage er afgeslepen die onder het zitje uitkwamen.... ik heb ze wel bewaard.
 
Bezig met de structuur onder het zitje, onder mijn kont een stevig plateautje gemaakt zodat het zitje niet doormidden breekt, verder wordt hij op zijn plek gehouden door 4 bouten aan de zijkant.

Omdat ik dat handig vind wil ik het achterlicht op het frame gemonteerd hebben, ik heb een Lucas replica gekocht met een hele mooie verchroomde metalen houder waar ik niets aan blijk te hebben :') Dus alleen het achterlicht gebruikt, op de plaatjes leek me dat mooi te passen in het Flattracker zitje, om te zorgen dat met inveren straks niets elkaar in de weg zit heb ik er één schokbreker afgehaald en de andere met een spanband helemaal ingeveerd en toen de beugel van de lamp ende kentekenplaat gemaakt. Alles van stevige ijzerstrip zodat het bestand is tegen de trillingen.

Bekijk bijlage 1726193Bekijk bijlage 1726196
Bekijk bijlage 1726198

Zie ook de staat van de kentekenplaat :P

En na het van een afstandje bekeken te hebben toch de oortjes voor de originele spatbordmontage er afgeslepen die onder het zitje uitkwamen.... ik heb ze wel bewaard.
Die nummerplaat ga je zo in ieder geval niet verliezen ;)
 
Oké de achterkant is nu aardig aangekleed dus maar verkassen naar de voorkant :9
Na wat experimenteren met een modern kunststof crosserkapje wat ik nog had liggen niet helemaal tevreden, zelfs toen ik hem aan alle kanten had bijgewerkt en afgezaagd was het hem nét niet dus hup de prullenbak in! Ik had iets meer Retro in gedachten, het is toch een fiets uit de Jaren 70. 🤔 Dan kom je een beetje uit op een rechthoekig nummerbord. Maar gewoon een stuk ijzerplaat in vorm maken leek me te plat dus ik heb eerst een stuk 6 mm rond ijzer gebogen in de vorm die de juiste hoogte en breedte had om op die plek te passen en daarna een stuk ijzerplaat op maat gemaakt en dat er opgelast.

IMG_9161.PNG


Als je dat een beetje afwerkt met een lamellenschijf ziet het er wat netter afgewerkt uit, later nog een beetje plamuur en wat verf en het is naadloos! Omdat er bijna een meter las in zat toen het klaar was wat voor spanning in het materiaal zorgt is het een beetje bol gaan staan, vind ik helemaal niet erg maar zelfs leuk staan, alsof ik er een subtiele bolling in geklopt heb. :9 (vrij lastig te zien op een foto)

IMG_9162.jpeg


Met een paar steuntjes uit het zicht boven- en onderaan past het zo op de motor, zorgt er ook voor dat de kabels wat uit zicht verdwijnen.
Wel ga ik de beugel voor de teller nu een stuk slanker maken zodat hij er niet overheen steekt, moet lukken, ruimte zat!
IMG_9166.jpeg


Ik denk dat deze plaat wit wordt met een racenummer er op, en dat op de straat er altijd een klein chroom koplampje gemonteerd gaat zijn.

:W
 
Bates-style 5" koplampje met helder glas gescoord, nouja gewoon nieuw op internet besteld, niet alles is een barnfind. :P
Effe gekeken wat welk draadje doet voor later en staan rommelen met hoe ik de lamp op zijn plek ga krijgen.

IMG_9077.jpeg


Uiteindelijk besloten zelf maar een steun te maken die direct op de plaat gelast kan worden, de originele werkt niet voor mijn doel en er onder monteren betekende dat die 15 cm lang zou worden, ook geen fan van. :X

IMG_9168.jpeg

IMG_9170.jpeg


(die ringen om de voorvork tussen de platen zijn van een eerder montage-experiment, de tijdlijn van de onderdelen maken is soms niet helemaal kloppend in dit topic, hier zitten de RVS vorkbussen er dus ook niet op en zijn de bouten niet afgedraaid.)

IMG_9171.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan