Yamaha TDM 850 3vd en z'n 2e leven

Kooijtje

Die hard MF'er
11 nov 2007
608
0
Hilversum
Een paar jaar geleden vond ik het tijd om m'n motor rijbewijs te gaan halen en kwam toen uit bij een goede rijschool in de buurt. Klikte goed met hem en reed wat rond op een er-5 in het begin en later op een TDM 850, waarop ik ook examen heb gedaan. Zo stond het beestje er toen bij (de linker dus):

lesmotoren.jpg

(sorry Jon, ff je plaatje geleend ;) )

Jon wist dat ik op zoek was naar een motor en dat ik de tdm wel een heel fijne fiets vond en bood mij de tdm te koop aan voor een heel nette prijs. Meteen gedaan, ik kende de fiets immers en wist wat ik voor het geld zou krijgen.

P1000992.jpg


De "nieuwe" aanwinst in de achtertuin, helemaal van mij *O*

Aangezien het mijn enige vorm van gemotoriseerd vervoer is zijn er al snel vele kilometers bijgekomen. Naast het reguliere onderhoud hoefde ik er niet veel aan te doen.

full


Toch is er in 2 jaar zomer en winter sturen wel het e.e.a. aan veranderd. De doorgerotte originele dempers hebben plaatsgemaakt voor een setje Viper plofbussen en er is handvatverwarming, handkappen, een garmin nuvi 550, een ram mount met iphone houder ( :$ ), sigaretten aansteker en gele Xenon verlichting geplaatst. Voor woon werk en zakelijke ritten in de winter bleek het namelijk best fijn om de handen boven 0 graden te kunnen houden, vandaar de kappen en verwarming.

IMG_0697.JPG


En zo ziet het beestje en z'n uitrusting er nu uit.

De km stand is nu bijna 95k km en gaandeweg alle gereden kilometers ontwikkelde zich een probleem met de 3e versnelling. Hij schiet er nu inmiddels al uit bij kwart gas, dus hoog tijd om er iets aan te doen...... :( (kosten, tijd, mobiliteit...)
Na de uitgebreide overweging wat nu te doen had ik in mijn ogen 3 opties:

1: TDM in onderdelen verkopen om maximaal rendement te halen en een andere motor terugkopen, waarvan je dan ook maar weer moet afwachten.....
2: TDM repareren met nieuwe (bak) onderdelen
3: TDM repareren met gebruikte (bak) onderdelen

Kosten op een rijtje gezet en zoektocht begonnen. Het is optie 3 geworden. Voor € 237,- een vrijwel nieuwe bak (met alles erop en eraan) van bike-teile geplukt.

Ik hoop in dit topic bij te houden hoe het er voor staat en wat ik nou zoal weer tegekom aan tegenvallers.

Het einddoel staat nog niet helemaal vast; ik weet nog niet of het een weer goed functionerende TDM zal worden *D , of dat het weer een gelikte en werkende TDM wordt *O* . hangt ervan af of ik inderdaad een lease ding onder m'n kont krijg en de tdm minder pekel gaat zien. We zien gaandeweg wel.

Eigenlijk ben ik al een eindje onderweg met het project, maar kan toch niet alles in één keer posten :P
 
De benodigde bak delen uit Duitsland:

IMG_0695.JPG


Ziet er heerlijk fris en fruitig uit, maar dat mag ook wel aangezien de donorfiets erg weinig had gelopen.
 
Hé ik heb een paar jaar geleden ongeveer hetzelfde gedaan, een 3VD die uit de 3e schiet, ik zat op 96k geloof ik, gekocht met 12000, 6 jaar mee gereden. :)
 
Kijk, er zijn er dus meer die er aan beginnen :)
Tis wel een hele klus, maar ben aan het machientje verknocht ;)
 
Het is inderdaad een hele klus maar het is het zeker waard, ingewikkeld blok ook, carter in 3 lagen, dubbele oliepompen enzo maar het was het waard, nokkenasketting ga je ook doen nu hij toch open gaat?
 
nokkenasketting ga je ook doen nu hij toch open gaat?

Heb ik inderdaad al liggen (uit 1 stuk) die ik bij Kedo vandaan heb, met de rest van de onderdelen die vooraf in te schatten waren. Die word dus idd vernieuwd :Y, samen met klepsteelhoedjes, alle keerringen en pakkingen.
 
Laatst bewerkt:
Die 3e versnelling is kennelijk echt een zwak punt van de 3VD. In mijn XTZ met samengesteld 850 blok zat in eerste instantie ook een 3VD bak. Ook daarvan ging de 3e versnelling op een gegeven moment moeilijk doen. Nu zit er een 4TX bak in, klopt ook beter met de rest, krukas was ook al van een 4TX :+

Aan de 3VD bak die er uitkwam was trouwens verdomd weinig schade te ontdekken. Toch zat er duidelijk iets niet goed aan. Vlak voor demontage was het zelfs zo erg dat ik tijdens het rijden maar direct van z'n 2 naar z'n 4 ging, de 3e haperde/sloeg over als ie kracht moest leveren.
 
Die 3e versnelling is kennelijk echt een zwak punt van de 3VD.
...

B| is idd een zwak punt van het 3vd blok. En het klopt, er is vaak niet veel aan de bak te zien.
Grappig trouwens dat je een 4tx krukas in een 3vd blok hebt zitten. Is ook wel wat werk geweest gok ik zo :X
Ik heb nu weer een 3vd (goede 4tx bak niet 123 voor een fatsoenlijk aantal € voorhanden) en neem de gok maar dat het een eenmalige operatie zal zijn.

Anywayz; Afgelopen woensdag in de avond maar begonnen met demonteren, en zie;

IMG_0713.JPG


Blokje ligt op de werkbank :)

Ik wist dat het frame gescheurd was (zwak punt v.d. 3vd numero 2), dus frame ook maar kaalmaken nu ik toch bezig ben. Dan kan, naast het nodige laswerk, het frame ook wel een vers jasje poedercoat gebruiken. :X O-)

IMG_0705.JPG
 
Donderdag gebruikt om de fiets verder te demonteren en te documenteren waaronder veel foto's van kabel routes en dergelijke.

Hier nog een foto'tje van de de bewuste "Tdm scheur":

IMG_0747.JPG


Best heftig :X

Heb vrijdag gebruikt om het frame grondig schoon te spuiten, de scheur te repareren en een schetsplaatje aan te brengen aan de binnenzijde. foto'tje komt nog, moet nog van de camera af worden gehaald.
 
Het kale frame op de (alweer) rommelige werkbank, maar ach..

IMG_0748.JPG


restant van de vrijdag en zaterdag verder met demontage van het blok.
Hier reeds ontdaan van kop, cylinderblok. Fotojes maken vergat ik even daarvoor...

IMG_0749.JPG


De gedemonteerde en nog te behandelen delen maar even op de stelling met een vers lakentje

IMG_0750.JPG


De 'wat' vieze kop

IMG_0751.JPG


En de tweeling die er gewoonlijk in rond danst:

IMG_0752.JPG


Na demontage van het bovendeksel kunnen we al een glimp van het doel zien; de bak

IMG_0753.JPG


En waar ik ook erg benieuwd naar ben aangaande de staat

IMG_0754.JPG


Tsja... spiegeltje, spiegeltje.. even kijken wat ik er mee wil (hopelijk is fijnhonen voldoende)

IMG_0756.JPG


En het zou geen sleutelen zijn als er niet iets tegen zou zitten en ja hoor: Bout van één van de balansassen zat zo strak dat ik een, kwalitatief zeer goede, slagdop erop tordeerde....
Heetstoken gaf ook geen uitkomst, en na een denkpauze besloten het dan maar zo te doen:

IMG_0760.JPG


Even rust genomen om de werkplek weer te ordenen en schoon te maken, zelfs ik vind dat wel eens nodig. Wil tenslotte straks ook geen elementen in het blok die er niet horen.
Meteen de onderdelenbakjes voorzien van labels, aangezien ik niet precies weet hoelang ik er over ga doen vanwege andere prioriteiten. Een week onthou ik het nog wel, maar een maand later sta je appelig naar dat ene pasbusje te staren met een wat vreemde blik :+

IMG_0767.JPG


IMG_0768.JPG


Het schiet hier al aardig op, laatste onderdelen er uit halen en ik heb een paar lege carterhelften *O*

IMG_0779.JPG
 
Ik ga het volgen 8-)

Maar ik kan dat geen scheur noemen in je frame....

Dit is (was) pas een SCHEUR
full
 
Ik ga het volgen 8-)

Gezellig :Y

Maar ik kan dat geen scheur noemen in je frame....

Dit is (was) pas een SCHEUR[afbeelding]

oei.. da's ook een beste geweest. Buitenkant net als bij mij zeker ook flink gescheurd?
Mijn gerepareerde frame ziet er nu zo uit.

IMG_0796.JPG


Warmgestookt en onder een geschikte deken af laten koelen, in de hoop de spanningen ietwat te verminderen. Ziet eruit als broddelwerk, is het feite ook :+ , maar ben er zeker van dat er een goede doorlas is ontstaan. Mede dankzij het herhaaldelijk uitslijpen van slakinsluiting wordt het echter geen fraai werkje :( . ik mis mijn Tig apparaatje héél erg ...


Zaterdag trouwens de 2 inmiddels lege carterdelen nog grondig rereinigd, zodat ze een dagje goed kunnen drogen op een warm plekje. Vooraf nog de krukaslagerspeling gemeten en deze zat nog ruim binnen de tolerantie. Geruststellend. In principe kan ik nu weer gedeeltelijk opnieuw gaan opbouwen. Idee is om carter weer af te bouwen, zodat cylinderblok en kop daarna aangepakt kunnen worden. Punt is dat ik anders iets teveel onderdelen heb liggen naar m'n zin. De kop komt ook nog het nodige uit aan onderdeeltjes strakkies.

Een enorme tegenvaller is dat van de "nieuwe" bak, de uitgaande as krom is :(
Dat word even mailen met duitsland om te kijken wat ze willen. Een tegemoetkoming lijkt me op z'n plaats.
Heb de tandwielen voor nu maar overgebouwd naar de oude as.


IMG_0783.JPG


Meetklok geeft een afwijking van 0,6 mm aan. De donor Tdm waar het bakje uit komt zal een beste klap gehad hebben :X (vastgeslagen ketting ofzo). Ingaande as was overigens wel recht.
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic met lekker veel fotos!
Ik volg mee :)

Hoe meer zielen hoe meer vreugd *D
Het aantal foto's hoop ik in dit tempo vol te houden. Dat in het kader van "een plaatje zegt meer dan 1000 woorden". Update komt snel, want ik moet nog een paar dagen inhalen ;)
 
Ik wil niet teveel vervuilen hier, want het jouw topic natuurlijk, maar hier nog ff snel een piccie van m'n frame nadat we de schetsplaat erop gelast hadden.
(en voordat het naar de poedercoater ging)
Maar ondanks dat weet het toch niet helemaal raad met 100 PK. 8-)

full
 
Laatst bewerkt:
@culater: Da's een beste schetsplaat *D
Ach, ik denk maar zo; Fiets is 20 jaar geworden met het standaard frame, denk dat het met de uitgevoerde reparatie wel weer 20 jaar mee moet kunnen. Maar ik heb dan ook geen 100pk in het frame ;)

Even een overzichtje van de punten die ik tot nu toe ben tegengekomen.

01) Afgebroken bout waterpomp

Heb de bout redelijk netjes uit kunnen boren, maar het resultaat is wel dusdanig dat ik er een 8.8 tapeindje in ga zetten met loctite forte. Dopmoertje erop en prima.

02) Vastzittende bout balansas

Uitgeboord, tapeinduitdraaier op stuk gedraaid (en dat was ff balen), dat weer uitgedremeld met slijpstift, resulterende gat opgeboord en getapt met M8. Dat word dus even vogelen met het vinden/maken van een passende bout.

3) Zoals eerder aangegeven; De vervangende bak heeft een kromme uitgaande as.

De tandwielen geïnspecteerd en overgezet op de oude as.

4) Scheur in frame

Zie boven, is gerepareerd

5) Zuigerveren versleten

Een slotspeling van 0.9 mm is boven vervang waarde, dus daar moet ik wat aan doen. Zit ik ook gelijk met de cylinderbussen, die een spiegel zijn geworden, met lichte stootrandjes. Maar eens even mee naar motorenrevisie Frank hier in Hilversum en horen wat ze er mee kunnen en wat dat dan moet kosten.


De reden dat het blok uit elkaar 'moest':

IMG_0809.JPG


Goed, ik ben begonnen met heropbouwen van het blokje. Als eerste de ingaande as van de bak er weer in. De oude schroefjes gebruikt om de gaten uit te lijnen en de as erin gemept met gepast geweld. Uiteraard nieuwe schroeven erin met loctite en de kop met de centerpunt geborgd in de groef.

IMG_0780.JPG


Een vers keerringetje voor de schakel as.

IMG_0781.JPG


De schakelvorken met asjes, de schakelwals en de uitgaande as met verse tandwielen weer in het carter gezet.

IMG_0785.JPG


Vervolgens de resterende schakelcomponenten weer ingebouwd, boutjes met verse loctite erin en zoals elk boutje netjes op moment weer vast.

IMG_0786.JPG


Nog even een schone lap met reiniger over alle deeltjes voor de zekerheid, papje van molybdeen vet en verse motorolie op de lagerschalen en kruktappen en de krukas weer in het carterdeel geplaatst. Samen met de (eindloze) nieuwe distributie ketting.

IMG_0787.JPG


Nou dat was het dan, de onderste carterhelft mag er weer op. Even timen, maar dat ging voor de lunch niet lukken, dus even een bammetje en weer verder. Passingen en vlakken nog even goed nagezien en schoongemaakt (was vooraf al ontdaan van het meeste natuurlijk), zodat er een goede en vooral dicht blok ontstaat. De onderste carterhelft voorzien van vloeibare pakking, echt maar een streepje van een halve mm dicht tegen de buitenzijde van het pasvlak (op ca. 1/3) en het geheel op elkaar geplaatst. En voila, dat lijkt er al weer een stuk meer op.

IMG_0789.JPG


Toen konden de balansassen er ook weer in. Dus krukas op merkteken geplaatst en de assen ook op hun merkteken erin. Na controle blijken alle 3 keurig op merkteken te staan, dus kunnen de blokkeer platen er weer op. Helaas was er dus 1 uitgeboord, dus van een nieuw boutje M8 12.9 in de draaibank de kop wat platter en smaller gemaakt. Doordat ik eerst het boutje in nieuwstaat had gemonteerd en gemeten, wist ik hoeveel er af moest om gelijk te komen met de kop van de as. Als die gelijk zijn is er niets aan de hand en draait het start tandwiel straks mooi vrij rond.


IMG_0793.JPG


Blok weer even gekanteld zodat ik het carter aan de onderkant kon vullen met de laatste onderdelen die er in wonen.

IMG_0804.JPG


Het carterpannetje (foto helaas voor het schoonmaken)

IMG_0805.JPG


De 3 oliekanalen in de carterpan hebben nieuwe o-ringen gekregen en het geheel is met een verse pakking weer aan het blok gezet.

IMG_0806.JPG



En zo staan de zaken er nu voor, topic is bij. Wil vandaag even bellen met de coater, nog een paar kleine losse deeltjes aan het blok zetten en me dan eerst gaan richten op de kop. De kleppen en andere delen er uit, schoonmaken, kleppen inslijpen, nieuwe klephoedjes erop en weer terug. Vanavond probeer ik weer een update te posten, eerst maar eens wat gaan doen :)
 
Zo, weer tijd voor een update.
Schoot vandaag niet echt op, want een gezin vereist en verdient ook kwalitatieve aandacht. Er kwam een vriendinnetje spelen van één van m'n jongens (ja, ik weet het, maar ze zijn pas 7, dus valt mee) en ik moest nog even langs de action voor een nieuwe voorraad remmen reiniger. Hoewel ik hier en daar behoorlijk veel korting krijg via m'n zaakje, is het nergens voordeliger dan daar. (excuses voor degene die in hilversum hetzelfde wil, het is nu op :+ )

Anyway; Ben begonnen aan de kop.

Kleppen van cyl. 1 er uit gehaald en geleiders + kleppen opgemeten.
In onderstaande foto heb ik de 2 uitlaatkleppen reeds opnieuw ingeslepen.

IMG_0810.JPG


De situatie van cyl. 2, welke straks aan de beurt is.

IMG_0811.JPG


En waar meten we nou de boel eigenlijk mee op?
Met dit dus...

IMG_0812.JPG


En dit...

IMG_0813.JPG


en dat is een kleine selectie van het meet gereedschap wat ik (gelukkig) tot mijn eigendom mag rekenen. Meten is weten, veel aangehaald, maar ook vaak ondergewaardeerd.
Anyway; stelen en geleiders zitten binnen tolerantie, hoewel het niet heel veel scheelt. Ik denk dat het prima in orde is voor nog een keertjes klokje rond, dan word het tijd voor een ingrijpender revisie.

Nog een plaatje van het inslijpen van een klepje

IMG_0814.JPG


De kleppen van de uitlaatkant moesten (zoals gewoonlijk bij deze km stand) worden ingeslepen en nageslepen. De inlaatkleppen hebben slechts een napoetsbeurt gekregen en zijn ook weer pico bello.

Zodra ik weer wat verder ben (snel hoop ik) komt de volgende update :W
 
Laatst bewerkt:
Ditmaal even een korte update zonder foto's, want heel veel verder komen lukte niet.
Kreeg gisteren nog een klant die met 130 een vastloper had gekregen, gelukkig overeind en heel gebleven, maar dat kan ik van het blok van de kawa gpz niet zeggen (krukas zit vast en veel gruis uit carter). Niet veel tijd in gestoken, eigenaar zal eerst even na moeten denken over de opties en kosten, maar al met al ben je er toch een poos zoet mee.

Vandaag dan verder met de kop; alle kleppen zijn ingeslepen, kop schoongemaakt voor zover mogelijk en klepsteelhoedjes geplaatst. Vervolgens klep voor klep er weer in.
Ook heb ik het frame en de brug naar de coater gebracht, hij gaat er weer wat moois van maken. Frame word bijna mat zwart met een structuurtje, brug simpel zilvergrijs.

Volgende stap, welke wel even op zicht zal laten wachten is de cylinders laten honen. Maar ik ga het even een stapje rustiger aan doen met het project. Kinderen hebben ook vakantie en verdienen aandacht en op 2 mei weer fulltime aan het werk. Bovendien lopen de kosten (zoals gewoonlijk) aardig op door onverwachte tegenvallers.

Maar niet getreurd, stilzitten kan ik toch niet, dus gaan we het topic wel heel regelmatig updaten.
 
Best klussie, blijkbaar heb je verstand van zaken.... dus komt het wel goed...
ja ook genieten van het mooie weer en het gezin... komt mij bekend voor!
 
Machtig interessant, ik wil wel eens een keer bij je komen kijken 8-)

Als ik zo je topic volg begint het bij mij te jeuken om ook een topic te openen omtrent m'n verbouwingsperikelen.
 
Machtig interessant, ik wil wel eens een keer bij je komen kijken 8-)

Als ik zo je topic volg begint het bij mij te jeuken om ook een topic te openen omtrent m'n verbouwingsperikelen.

Ik ben iemand waar de deur altijd open staat, dus je bent altijd welkom :Y
Enne; ben razend benieud waar je aan denkt om in je topic te zetten, volg dit soort projecten zelf ook graag, dus kom maar op :)

Overigens; in dit topic en het sleutelen aan mijn eigen fiets doe ik dingen en kies ik soms voor oplossingen die ik voor een ander niet, of alleen op uitdrukkelijke wens zou kiezen. De kop bijv. had ik dan weggebracht en profi laten doen, puur omdat het dan een andere lading krijgt. Maar soms (zoals nu) is het veel leuker om je eigen weg te gaan en te zien wat het worden gaat. Ik kies er ook heel bewust voor om te zorgen dat het basisblok 100% in orde is en alles waar ik later redelijk makkelijk bij kan mag iets minder. Is een kosten/baten afweging, zo simpel is het. Kappen bijv. heb ik overigens wel wat voor in m'n kop en heb van een klein deel ook al epoxy/glasvezel mallen getrokken. Gaat iets worden met lichtgewicht, strakke (originele vorm) en epoxy/glasvezel/carbon of aramide. Zien wel nog wel en word iets voor een ander topic. Verder blijft alles buiten blok, frame, brug en elementaire veiligheidszaken voor nu buiten schot. Eerst maar eens zorgen dat het fietsje weer lekker gaat rijden, dan de rest, beetje voor beetje ;)
 
Inderdaad al langere tijd niets gepost, maar er is ook niet heel veel te melden op het moment :/
Nieuwe baas, 50 overuren in de laatste 3 weken. Goed voor de centen en leuke projecten ook, maar werken aan de tdm ho maar :N
Zit dus even niet veel schot in m'n TDMuttje, maar zo nu en dan heel even wat kleine dingen doen lukt nog wel.

Heb laatst wel het frame en de achterbrug opgehaald van de coater en ik moet zeggen, daar werd ik toch wel heel blij van :Y helemaal fijn en strak weer.
Ik zal vanavond of morgen even een paar foto's uploaden.
Moet nu eerst van 2 "zieke" gpz's weer 1 fatsoenlijke maken, dus vandaag wederom geen werk aan de tdm. Ik troost me met de gedachte dat ik straks nog een paar weken vakantie heb. Wil het blok e.d. absoluut voor de herfst dicht hebben, of anders moet ik het binnen stallen. Een nat seizoen in de schuur gaat het niet worden (roest loert, en daar ben ik allergisch voor).

En, nee, ben nog geen lid van de club. Wil wel eens een keer een toertochtje meerijden waar ik mails over krijg. Tijd he, tijd ;)
 
Weinig nieuws, ben benieuwd hoe ver Arjan met de restauratie gevorderd is inmiddels
 
Terug
Bovenaan Onderaan