Yamaha TRX850 topic deel 10

😭 :(;(

Pfoe, ik weet het niet precies maar 500-800ml, zoiets denk ik?

De tank is exact 18 liter. Vraag me niet hoe ik dat weet O-)
Wanneer ie op reserve gaat wisselt nog wel eens per motor is mijn ervaring!
Maar zo rond de 14,5-15,0 ltr verbruikt dus dan nog 3 a 3,5 ltr over.
In de praktijk kun je dus echt wel doorrijden tot aan reserve maar dan moet je ook echt spoedig gaan tanken zeg maar.
Dank! Misschien ter geruststelling: ik ben wel behoorlijk zuinig op mn motoren hoor. In pekel en regentijden wordt ie regelmatig met veel water afgespoten en zo nu en dan schoonmaken sla ik ook niet over.

Olieverbruik valt me dan niet tegen tot nu toe.

Ik heb al twee keer 14,4liter getankt zonder op reserve te hoeven. Maar ik rij vrijwel alleen in de spits en ook voornamelijk snelweg dus ik wil ook niet met een haperende fiets en dikke handschoenen op zoek moeten naar het benzinekraantje terwijl ik in de linkerbaan zit of tussen de vrachtwagens aan het zigzaggen ben. Ik heb nog niet uitgebreid gemeten maar ik rij zo'n 1 op 15 gemiddeld lijkt het, dus die reserve is groot zat.
 
Ik vind 1 op 15 nog best wel stevig. Uitgesleten naaldbuizen zijn een kwaaltje, daar zou je misschien ‘ns naar kunnen kijken.
 
Nou deze week weer eens lekker bezig geweest in de schuur, het rekje achter op is bijna klaar.
Alles gemaakt van spul wat ik nog had liggen behalve 4 koppel moeren M8. De pijpjes zijn gewoon verwarmingsbuis van 15 mm. Een beetje plat geknepen in de bankschroef wat gaatjes boren en klaar.

Het rekje zit net hoog genoeg zodat je de zitting van het achterste zadel nog kan verwijderen.

Ik wil nog wel een dwars stangentje monteren zodat de boel niet kan gaan scharen.
20240126_170619.jpg
20240126_170611.jpg
20240126_170557.jpg
 
Lijkt me een goed plan, een schoor toe te voegen want op deze wijze heb je een scharnier gemaakt. Misschie een verbinding naar voor maken naar de kruiskopschroef aan beide zijde. Mooie hoek om trek en druk op te vangen. Maar als ik zie wat je al hebt gefreubels in dit topic gaat ook dit vast weer goedkomen.:t
 
De sluitingen van de zadeltassen komen daar onder , over het zadel te zitten. Maar gaat goed komen hoor.
 
Vanmorgen getankt en dit keer 1 op 16,5.
Dat gaat al meer de goede kant op. Ik heb hem ook lang als woon-werk motor gebruikt en zat toen rond de 1:17-18. Dat waren relatief korte ritten. Zuiniger dan 1:19,5 op wat langere ritten is mij nooit gelukt. Op termijn buizen en naalden vervangen loont de moeite met de huidige brandstofprijzen en is op de TRX echt een simpel klusje.
Trouw de dagteller op 0 zetten bij tanken. Ik maakte er een gewoonte van om rond de 220km te tanken. Als beginnend motorrijder (op de TDM850; zelfde blok en vergelijkbare tankinhoud) één keer meegemaakt dat de brandstof op was terwijl ik op de A1 linkerbaan in de ochtendspits reed. Dat is een ervaring die ik liever niet nog eens herhaal... Bleek veroorzaakt doordat de bezineslangetjes van hoofdleiding en reserve omgewisseld gemonteerd zaten. Dus leeg was ook meteen echt leeg.
Mooie rooie! Wees er zuinig op!
 
Hallo TRX-ers!

Al jaren wil ik eens een TRX, en al jaren komt er niks van. Maar het moet er dan toch maar WÈL eens van komen vind ik. Verliefd op de looks, uiterst stoer, retro en misschien mag je dit wel een cult bike noemen? Of beledig ik nu mensen? Hopelijk niet! En de sound, the sound of thunder.....

Maar ja, ik ken het model niet goed genoeg, en nu ga ik vrijdag ergens koekeloeren, maar waar moet je nou specifiek op letten bij dit model???

En, voor mij heel belangrijk, wat zijn normale prijzen voor een "goed" model? Kan je bijvoorbeeld voor < 2000 een acceptabele TRX kopen?
 
Een cult bike is zeker geen belediging, integendeel! Ik heb ook wel eens een keer gelezen dat het een goedkoop studenten motortje voor in de pekel is, die deed wel een beetje zeer. Edit: of wannabe Ducati, ook zo’n dooddoener.
Waar op te letten, olieverbruik heb je vast al gehoord als je al jaren geïnteresseerd bent in de TRX. Verder geldt de normale checklist van een tweedehands. Bedenk wel dat elke TRX toch ook wel 20-25 jaar oud is, dus ja als nieuw zullen ze geen van allen zijn.
Prijzen, tja lastig. Soms zijn er diverse te vinden op MP voor onder de 2k inderdaad. En soms lijkt men collectief de hoofdprijs te vragen - want cult bike, dat zei je zelf al! :P
Dit lijkt een mooi en origineel exemplaar, maar wel aan de prijzige kant vind ik.
≥ YAMAHA TRX 850 (bj 1999) — Motoren | Yamaha — Marktplaats
 
Een cult bike is zeker geen belediging, integendeel! Ik heb ook wel eens een keer gelezen dat het een goedkoop studenten motortje voor in de pekel is, die deed wel een beetje zeer. Edit: of wannabe Ducati, ook zo’n dooddoener.
Waar op te letten, olieverbruik heb je vast al gehoord als je al jaren geïnteresseerd bent in de TRX. Verder geldt de normale checklist van een tweedehands. Bedenk wel dat elke TRX toch ook wel 20-25 jaar oud is, dus ja als nieuw zullen ze geen van allen zijn.
Prijzen, tja lastig. Soms zijn er diverse te vinden op MP voor onder de 2k inderdaad. En soms lijkt men collectief de hoofdprijs te vragen - want cult bike, dat zei je zelf al! :P
Dit lijkt een mooi en origineel exemplaar, maar wel aan de prijzige kant vind ik.
≥ YAMAHA TRX 850 (bj 1999) — Motoren | Yamaha — Marktplaats

Dank je, ik had 'm gezien, en idd wel aan de hoge kant, is wel erg mooi, en van een dealer, dus nog wat garantie ook. Ik ga dus tóch kijken.....

Staat er ook één hier op Motorforum te koop.

Yamaha TRX850 40dkm
 
Een cult bike is zeker geen belediging, integendeel! Ik heb ook wel eens een keer gelezen dat het een goedkoop studenten motortje voor in de pekel is, die deed wel een beetje zeer.
Ik begrijp je gevoelens. Het is natuurlijk wel zo dat ze gezien hun leeftijd en dus meestal ook wat hogere km-standen natuurlijk inmiddels zodanig geprijsd zijn dat het ook wat eerder als pekelfiets wordt aangeschaft. In mijn geval is dat zo (ik heb EUR 1000 voor m'n fiets betaald, plus 300 voor nieuwe bandjes eronder), maar daarnaast speelde voor mij ook mee dat ik het als een (soort van) cult bike beschouw. Hoewel ik er woonwerk mee rij zou ik toch nooit van z'n leven op een doorsnee 13-in-een-dozijn fiets stappen. Een diversion of bmw zit er bij mij niet aan te komen. Dus als ik zeg dat ik de TRX als pekelfiets heb gekocht is dat maar een deel van de waarheid, het andere deel is dat m'n hart ook een belangrijke rol speelt in de keuze.
Ter illustratie mijn historie van woonwerkfietsen (altijd hele jaar doorrijden) is niet bepaald standaard en er zit zeker meer hart dat ratio in: Laverda OR600 Atlas, Yamaha SZR660, nog een SZR660, Suzuki SV650S, Honda VTR100SP1, Honda VTR1000SP2, Ducati 848, Honda VTR1000SP1, Triumph SpeedTriple 955i, MV Agusta Brutale 910S en dan nu de TRX erbij.
 
Ik begrijp je gevoelens. Het is natuurlijk wel zo dat ze gezien hun leeftijd en dus meestal ook wat hogere km-standen natuurlijk inmiddels zodanig geprijsd zijn dat het ook wat eerder als pekelfiets wordt aangeschaft. In mijn geval is dat zo (ik heb EUR 1000 voor m'n fiets betaald, plus 300 voor nieuwe bandjes eronder), maar daarnaast speelde voor mij ook mee dat ik het als een (soort van) cult bike beschouw. Hoewel ik er woonwerk mee rij zou ik toch nooit van z'n leven op een doorsnee 13-in-een-dozijn fiets stappen. Een diversion of bmw zit er bij mij niet aan te komen. Dus als ik zeg dat ik de TRX als pekelfiets heb gekocht is dat maar een deel van de waarheid, het andere deel is dat m'n hart ook een belangrijke rol speelt in de keuze.
Ter illustratie mijn historie van woonwerkfietsen (altijd hele jaar doorrijden) is niet bepaald standaard en er zit zeker meer hart dat ratio in: Laverda OR600 Atlas, Yamaha SZR660, nog een SZR660, Suzuki SV650S, Honda VTR100SP1, Honda VTR1000SP2, Ducati 848, Honda VTR1000SP1, Triumph SpeedTriple 955i, MV Agusta Brutale 910S en dan nu de TRX erbij.
Ik doelde niet specifiek op jou maar je hebt wel een verdomd goed verhaal. 8-)
En een mooi lijstje brommers :9~
 
Hallo TRX-ers!

Al jaren wil ik eens een TRX, en al jaren komt er niks van. Maar het moet er dan toch maar WÈL eens van komen vind ik. Verliefd op de looks, uiterst stoer, retro en misschien mag je dit wel een cult bike noemen? Of beledig ik nu mensen? Hopelijk niet! En de sound, the sound of thunder.....

Maar ja, ik ken het model niet goed genoeg, en nu ga ik vrijdag ergens koekeloeren, maar waar moet je nou specifiek op letten bij dit model???

En, voor mij heel belangrijk, wat zijn normale prijzen voor een "goed" model? Kan je bijvoorbeeld voor < 2000 een acceptabele TRX kopen?
Die aantrekkingskracht snap ik wel. De TRX kwam letterlijk (met open uitlaten) mijn leven binnendonderen in Hilversum als instructeursmotor achter twee lessers aan. Was voor mij de laatste push om ook te gaan lessen. Dat was die ene met een kleine 6 ton:} op de teller in onderstaande video (mocht je je iets afvragen over betrouwbaarheid):


Een van zijn TRX-en is alweer heel wat jaren de mijne. Superbetrouwbaar, onderhoudsvriendelijk (wel trouw olie bijvullen), en relatief makkelijk om zelf aan te sleutelen. Als je gaat kijken voor een 2e hands exemplaar dan gelden de algemene tips voor occasions. Als ie motorisch goed loopt en rijdt kijk je verder vooral of er geen grote schuif of valschades zichtbaar zijn. Sommige vervangingsonderdelen zijn inmiddels iets moeilijker verkrijgbaar zoals kuipdelen maar nog steeds wel te vinden. Een kwetsbaar plekje voor roest op het frame zit op beide zijden uit het zicht achter de kontbekleding net iets achter de plek waar de uitlaatsteunen/passagiersvoetsteunen vast zitten aan het frame. Daar vormen de buizen van het frame een soort driehoekje waar bij regenachtig weer zand en nattigheid ophopen. Je zal niet de eerste zijn die daar afbladderende verf en/of gescheurde uitlaatsteunen aantreft.
 
Die aantrekkingskracht snap ik wel. De TRX kwam letterlijk (met open uitlaten) mijn leven binnendonderen in Hilversum als instructeursmotor achter twee lessers aan. Was voor mij de laatste push om ook te gaan lessen. Dat was die ene met een kleine 6 ton:} op de teller in onderstaande video (mocht je je iets afvragen over betrouwbaarheid):


ja gezien, bizar he....

Een van zijn TRX-en is alweer heel wat jaren de mijne. Superbetrouwbaar, onderhoudsvriendelijk (wel trouw olie bijvullen), en relatief makkelijk om zelf aan te sleutelen. Als je gaat kijken voor een 2e hands exemplaar dan gelden de algemene tips voor occasions. Als ie motorisch goed loopt en rijdt kijk je verder vooral of er geen grote schuif of valschades zichtbaar zijn. Sommige vervangingsonderdelen zijn inmiddels iets moeilijker verkrijgbaar zoals kuipdelen maar nog steeds wel te vinden. Een kwetsbaar plekje voor roest op het frame zit op beide zijden uit het zicht achter de kontbekleding net iets achter de plek waar de uitlaatsteunen/passagiersvoetsteunen vast zitten aan het frame. Daar vormen de buizen van het frame een soort driehoekje waar bij regenachtig weer zand en nattigheid ophopen. Je zal niet de eerste zijn die daar afbladderende verf en/of gescheurde uitlaatsteunen aantreft.

Dank je, ik zal er op letten. Kan die kontbekleding er zó af? Inbus sleutel denk ik?
 
Ik doelde niet specifiek op jou maar je hebt wel een verdomd goed verhaal. 8-)
En een mooi lijstje brommers :9~
No worries, ik zag dat je het algemeen bedoelde, maar ik voelde me toch een beetje aangesproken ;)
Het lijstje is nog wat langer, maar de paar ontbrekende modelletjes heb ik nooit structureel voor woonwerk gebruikt. Ik rij ook al ruim 40 jaar, dus eigenlijk valt het nog best wel mee vind ik. Ik hoop ook van harte dat het lijstje nog een stuk langer wordt.
Hoe dan ook: ik ben dik tevreden met de TRX, 2x per dag plezier en extra blij omdat ik niet op een of andere GS/allroad zit.
 
6x kruiskop. Niet heel ingewikkeld. Maar die kwetsbare plekken die ik noemde zijn wel over het achterwiel vanaf de tegenoverliggende zijde visueel inspecteerbaar zonder demontage.
Bekijk bijlage 1969726

Ben net terug, proefritje gemaakt, lekkere old school sportmotor, zag er allemaal prima uit en voelde allemaal erg goed.



Na mijn R6 was ik al een beetje sceptisch en dacht en hoopte dat deze iets minder radicaal voorover zou zitten, maar ik ben wat kort van stuk, dus de zit is voor mij teveel voorover, en dat is niet lekker relaxed rijden. Ik neem dus definitief afscheid van dit segment..... Dat ligt aan mijn lichaam (en leeftijd?), niet aan de motor. Op de foto ziet 't er wat anders uit dan hoe 't uitpakt in de realiteit. Misschien als er een iets hoger stuur op zou zitten zoals een superbike stuurtje, dan zou het misschien nog wel gaan, maar as-is (standaard) wordt dit 't niet. Viragootje blijft nog even. Was best koud ritje op de choppert trouwens....
 
Die aantrekkingskracht snap ik wel. De TRX kwam letterlijk (met open uitlaten) mijn leven binnendonderen in Hilversum als instructeursmotor achter twee lessers aan. Was voor mij de laatste push om ook te gaan lessen. Dat was die ene met een kleine 6 ton:} op de teller in onderstaande video (mocht je je iets afvragen over betrouwbaarheid):

MotoJon Motorrijles in Hilversum en het Gooi :t :Y
Ben net terug, proefritje gemaakt, lekkere old school sportmotor, zag er allemaal prima uit en voelde allemaal erg goed.

Bekijk bijlage 1969848
8<
Mijn TRX heeft ook verhoogde clipons O-), Tarwetijger Senior rijdt een TRX met een stuurtje.
Ze worden ook regelmatig aangeboden met een stuurtje er op. Edit: zoals die blauwe die je zelf hierboven noemt!
 
Ik ken het van de zit houding, mijn lief is ook niet al te groot, gewoon klein met haar 1.58 ;).

De TRX eens flink verlaagd, met de voeten ging het wel, maar ze kon dus niet met armen bij het stuur, dus een punt er achter gezet. Nu heeft ze een Suzuki sv650a , die is ook verlaagd en dat gaat prima.
 
Volgende vraag: hoe zit het originele achterlicht gemonteerd? Bij mij zijn er twee aparte ronde lichtjes geplaatst, waarvan er 1 half gesmolten is. Ze zijn geplaatst op een stukje polyester wat lijkt op handwerk met twee ronde gaten. Lijkt niet origineel. Het orignele achterlicht is misschien ook niet het allermooiste, maar al een stuk beter dan dit.
 
Laatst bewerkt:
Zo iets zou het moeten zijn, ik zal straks eens wat foto's maken hoe het bij de mijne zit. Daar zit alles nog origineel volgens mij.het
Screenshot_20240205_130615_Samsung Internet.jpg
 
Het origineel is van een FZR600, 3HE. Eenvoudig dingetje dat met twee boutjes aan het binnenspatbord zit.
Origineel steekt het vrij ver uit, dus het wordt wel eens gemodificeerd. Moet je even kijken of de bevestigingspunten bij jou nog in takt zijn.
 
Het gaat me met name om de bevestiging, aan het binnenspatbord zoals Tarwetijger aangeeft. Bij mij is de achterkant van het zitje dichtgemaakt, dus vroeg me af hoe het er eigenlijk uit moet zien. En of dat bij mij nog terug is te brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan