Afterburner
Nieuws van mijn rode opknapper waar ik achteraf teveel voor betaald heb, maar nog steeds lief vind:
Olie afgetapt. Grote aftapbout links zat nogal vast gebeund. Gelukkig zonder geweld wel los gekregen, maar ik ga een nieuwe bestellen want hij was al toegetakeld en is er niet beter van geworden. Zat een aluminium ring onder van de verkeerde maat die ze helemaal murw hebben gedraaid... Anyhoe: los en de zwarte vloeistof begon te lopen aan de linkerkant.
Daarna bij het oliefilter de aftapbout los gedraaid, die was nog netjes. Ik denk dat de beun van de laatste beurt die wel eens vergeten kan zijn. Bout normaal vast, kreeg ik zonder problemen los en was voorzien van een koperen ring van de goede maat. Wie weet Pieter's werk van 5 jaar geleden?
En toen bleef het zwarte spul maar lopen... Zodra het nog maar druppelen was heb ik oliefilterhuis los gemaakt. Dan kom je lekker onder de olie te zitten zeg
Paar keer recht gehouden en weer op de standaard, kwam er nog wat meer uit. Tijdens het avondeten lekker laten uitlekken. Uiteindelijk zat er ruim 5 liter gitzwarte olie in de opvangbak.
Na het afgieten bleven er een snuf zandkorrelige metaaldeeltjes achter, gok van de bak, en een paar stukjes flexibel rubberig spul wat vast vloeibare pakking is welke ergens vandaan komt. Ook een paar kleine stukkies/sliertjes wat leek op aluminiumfolie... Die kan ik niet echt plaatsen.
Oliefilterhuis was aardig goor van buiten. Droog poetsen was meer vuil schuiven, daarom maar de remmenreiniger er bij gepakt en dat hielp. Filterhuis blinkt nu weer. Rest van het blok is nog tamelijk smerig. Beide O-ringen in het huis meteen vervangen. De oude voelden die nog wel goed, maar ik had ze toch gekocht en ze zijn minstens vijf jaar oud. Busje met vers o-ringetje weer terug. Oliefilter er in, opening naar beneden en teruggeplaatst met correct moment (10Nm voor bouten van 't huis, 30Nm voor de aftapplug) en vers koperen ringetje. En daarna dito voor de linkeraftapplug.
Tijd om te vullen: Afgemeten 3 L olie er in gedaan, even stationair laten lopen. Het was 20:30 inmiddels en dan ligt de kleine op bed en bij ons naast ook, dus even gassen heb ik niet gedaan. Daarna heb ik er nog 600 mL olie bij gedaan. Weer gestart en de bout van de oliegallerij in de kop even een kwartslag los gedraaid tot daar ook zwarte vloeistof uit kwam lopen. Olie weet de kop te bereiken, dus iets van oliedruk is er.
Nou heb ik hem vanmiddag op een paddockstand gezet op de oprit. Die oprit loopt iets af en dan staat ie qua achterwiel nog wel omhoog doch niet extreem. Maar nu zie ik eigenlijk geen olie achter het peilglas. Als ik hem start ook nauwelijks, ergens een paar spatten onderin. Ik weet dat er nu zo'n 3.6L in zit, plus wat er nog in de kanalen zat. Misschien moet ik een stukje door de wijk gaan rollen zodat de pomp kans krijgt om de bovenkamer op niveau te krijgen?
Of moet eigenlijk met stationair lopen er al voldoende druk van de pomp komen om het glas vol te krijgen?
Tijdens het pruttelen sloeg ie na wat gas geven helaas af. Mengel rechts is echt niet goed, duidelijk te rijk. Vervolgens kreeg ik hem niet meer gestart ondanks een aantal pogingen met en zonder choke. Ben maar gestopt voordat ik hem verzzoop of de accu leeg trok. Vermoed dat de accu misschien een beetje op het einde van zijn leven aan het komen is. Ik had hem vannacht nog wel opgeladen... Zodra mijn vriendin terug is met de auto hang ik hem daar met startkabels wel even aan. Hoor ik snel genoeg aan het tempo van de startmotor wat het zou moeten zijn. Een nieuwe accu is zo besteld als het nodig is.