Yamaha WR 250 of suzuki DR 350 ?

stinuswr

MF'er
4 nov 2011
209
0
Goede avond!


Ik rij momenteel op een yamaha xt 660 x.
In de winter laat ik deze lekker warm in de kelder staan. Maar omdat ik vorig jaar al ondervonden heb dat zo'n hele winter niet rijden is toch lastig is zou ik dit jaar een motor voor willen kopen voor in de winter wat te gaan crossen.
Deze zal moeten dienen voor offroad ritjes door alle bossen in de buurt en zgn. zondagmorgenritjes.

Ik heb nu twee mooie occasi's gevonden : een Suzuki DR350 of een Yamaha WR 250.
Het grote verschil is natuurlijk dat de ene tweetakt is en de andere viertakt.
Mij maakt dit niet zo heel veel uit. De 250 gaat natuurlijk een heel stuk heviger zijn.

Welke van de twee denken jullie dat ik het meeste plezier aan kan beleven, welke is de betrouwbaardere motor van de twee ? Voor welke zijn het makkelijkste onderdelen te vinden ?

De DR 350 is van 1992 en heeft 24000 km's op de teller. Er staan nieuwe banden,ketting, remblokjes en tandwielen op.

De WR 250 is van 1994. Kilometerstand hiervan is onbekend,eigenaar wist me te vertellen dat er een blok van een crossmotor inligt.
Deze start van de 1e kick.
Voorband is nog goed, achterband aan vervanging toe (zit nieuwe bij)
Ook de remblokjes zijn aan vervanging toe.

De DR 350 staat voor 1050 € te koop
De WR 250 voor € 900.

De remblokjes vervangen lijken me geen grote kost, de achterband kan ik ook bij een kennis laten vervangen.


Wat denken jullie ?
Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Voordelen

Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen. Omdat een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

Nadelen

Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.

Ik zou voor een 4 takt gaan :)
 
...een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

:)

:?
een tweetakt laat zijn krukas net op dezelfde manier ronddraaien als een viertakt
een tweetakt heeft elke omwenteling van de krukas een verbranding en een viertakt om de 2 omwentelingen van de krukas

edit: of interpreteer ik je uitleg misschien niet zo goed omdat je de rest wel heel goed uitlegt?
 
Laatst bewerkt:
Voordelen

Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen. Omdat een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

Nadelen

Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.

Ik zou voor een 4 takt gaan :)

Ik weet niet of bij het door jou genoemde type ook zo is ( is vast wel iemand die dit weet),
Een tweetakt heeft nog wel eens in de zoveel tijd een nieuwe zuiger nodig, dit is voor de beginnende sleutelaar meestal goed te doen, maar misschien in jouw overweging van belang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan