Het lage gewicht en compacte ontwerp zijn volgens Yamaha mede verantwoordelijk voor de sportieve rijeigenschappen en wendbaarheid.
Yamaha is zich meer als sportief scootermerk aan het profileren, Honda meer als zuinig. Dat begint zich langzaam af te tekenen. Honda maakt zich er wat makkelijk vanaf door het SH blok te gebruiken voor de Forza, Yamaha door het Majestyblok te nemen. Vervangers in de middenklasse(400cc) verwacht ik hierdoor niet meer zo snel. Op zich is die strategie nog niet zo vreemd, denk ik. De middenklasse is qua prijs ook behoorlijk naar boven opgeschoven(lees>te duur aan het worden).
Deze Yamaha zal een mega concurrent vinden in de Beverly 350. Die is (veel)lichter en heeft nog iets meer vermogen. En die uitlaat is niet mijn cup of tea. Voordeel is wel dat je weet wat je met het 400cc blok in huis haalt.
Ik ben het helemaal met Sossa eens dat ze beter een iets lichter compleet nieuw blok hadden kunnen ontwikkelen van 300/350 cc en dat meer finetunen richting een zuinig verbruik, met een veel lager totaalgewicht. Al is dat veel te duur in deze tijden, waarschijnlijk. Laat de prestaties maar aan de klasse daarboven over(Tmax). Maar dat is mijn mening.
qua grootte is die nagenoeg gelijk aan de majesty, dus een x-max 250 met 400 blok gaat niet helemaal op, de foto's vertekenen nogal omdat je geen vergelijking/referentie hebt, dus dat zal denk ik allemaal wel meevallen...
Dat zal een vergelijkende test moeten uitwijzen.mooi verwoord, alleen heb ik het gevoel dat de xmax iets meer "allround" (lees snelweggebruik) is dan de beverly, of ik heb het mis?
Foto's kunnen bedriegelijk zijn. Die paar centimeters zal je niet merken. Het grote verschil in zithouding is er wel degelijk, dan blijft over of je dat van belang vindt, voor mij wel.
[afbeelding]
Ziet er gaaf uit,, maar waarom moet dat ding zo ontzettend zwaar zijn???
Iedere motorscooter heeft óf veel te weinig vermogen om ook eens leuk mee te rijden óf weegt ver over de 200 kilo. Er hoeft geen 100 pk in te zitten, 50 is ook leuk, maar zodra je er 230 - 250 kilo (tmax/c600) aan scooter omheen bouwt is het hele idee van een lichtvoetig fietsje voor in de stad wel een beetje weg...
De enige positieve uitzondering hier op is de BV350, dat gaat de goede kant op. Toen ik "X-Max 400" las had ik héél eventjes de hoop dat Yamaha hier eindelijk een sportieve tegenhanger van neer had gezet maar helaas is het er weer een voor het toch al veel lange lijstje "net te zwaar, en net te weinig pit".
Heel erg jammer Yamaha...
Op basis van de reacties ben ik eens naar de downtown gaan kijken, maar topspeed 130km/u? dat doet de majesty/xmax toch beter....
Het is niet dat ik de Yamaha af wil kraken, maar dat ding is gewoon te zwaar en heeft te weinig vermogen voor wat ie kan. Zeker nu je met je 25kW rijbewijs ook op 35kW mag rijden moet je er eigenlijk uithalen wat er in zit.
Ik denk zelfs dat deze Xmax zuiniger is dan de Beverly 350, immers de huidige Majesty is ook al behoorlijk zuinig.Vox , misschien is de 400cc van de X-max door hem iets minder vermogen te geven al gefinetuned richting een zuinig verbruik.
zoals de forza 300 ook iets geknepen is.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de x-max net zo zuinig is als de Beverly 350.
Hier ook eentje met hoger scherm en topkoffer :
http://www.motoblog.it/galleria/yamaha-x-max-400-2013/58
Mijn kymco DT 300 rijdt dus echt dik 136 gps km per uur. Windstil en vlakke weg.
Mogelijk heb ik niet genoeg rondgeneusd, maar heb geen enkel maxiscooter in de 400 range gevonden die rijklaar minder dan 200kg weegt.
Er wordt veel gerefereerd naar de Bev350 met name naar gewicht (ruim 190kg rijklaar) en vermogen( kleine 2pk meer), maar niets over zaken als bergruimte en de voorpartij om wat op te noemen. De Xmax heeft een scherm(pje) op de voorschild, de Bev350 los aanschaffen en bevestiging op het stuur. Welk van beide is nu prettiger (bijv. bij snelweg gebruik)?
Beide kunnen 2 helmen (integraal-/systeem helmen?) opbergen, maar op de afbeeldingen houdt de Xmax iets meer over.
De Xmax is nog niet uitgerold met ABS, gezien de Majesty ABS met dubbele schijven vooraan is dan verwacht ik dit ook bij de Xmax ABS. Is een enkel schijf voor een betere toepassing dan dubbele schijven voor?
Beide hebben gemeen dat ieder uniek is in hun (eigen) segment.
Ja Vox hij is wat zwaar 211 kilo rijklaar dacht ik en 201 kilo lediggewicht
en de Beverly 177 a 180 kilo lediggewicht, rijklaar gewicht??
maar goed , de olie prijs is in 2 maanden tijd 20 dollar gezakt van 117,50 naar 97,50 dollar brent crude , dus gassen maar weer!!
veel foto's
Precio y ficha técnica de la moto Yamaha X-MAX 400 2013 - Arpem.com -