Yamaha Xmax 250 gekocht

Wat me opvalt is dat de voorvork heel veel naar voor steekt.

Waarom is dit goed?
De stand van de voorvork, de hoek van het balhoofd en de grootte van het voorwiel bepalen samen de koersvastheid van de motor.
Zie hier voor een uitleg over de naloop en de balhoofdhoek.

Over het algemeen kun je stellen dat een grotere balhoofdhoek (t.o.v. de verticaal) en een langere naloop een grotere rechtuitstabiliteit zal geven, de motor wil meer rechtdoor en moeilijker de bocht om.
Zet je het balhoofd steiler en maak je de naloop korter dan wil de motor gemakkelijker de bocht om en is minder stabiel op het rechte stuk.
Elke motor is gebouwd volgens een compromis van deze waarden.
 
Laatst bewerkt:
Interessante uitleg Hybride. Dat zijn we inmiddels wel gewend van jou. *O*
 
voor gevorderden... })


full
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend wat meer tijd gehad om te rijden en er staan nu iets meer dan 200km's op. Ik hou er een stevig tempo op aan maar wel afwisselend 70km/u baantjes en stadsverkeer. Gas gaat al wat verder open maar niet volgas.

Ik trek stevig op (lees gashendel driekwart open) om zo voldoende zuigerdruk te creeëren.

Ik heb me wel een paar keer geërgerd aan een soort van knagend geluid. Komt volgens mij van de aandrijfriem. Verdwijnt wel weer. Het lijkt me sterk dat dit iets "verkeerd" is.

Denk eerder dat het een geluid is dat ik niet ken of gewoon moet worden. Kga gewoon afwachten of het erger wordt of gewoon het karakter is van de motorfiets.

Verder heel tevreden van. Gewoon het motorscooterconcept. Het stadscentrum in op een koopjesdag in Antwerpen was iets van niets. Geen parkeerlast. Moest wat spullen meenemen en dit tot grote tevredenheid van mezelf zijnde dat het onder het grote zadel kon en terwijl ik in de winkel was kon helm, handschoenen en bril in de scooter blijven.

Kruiste nog een nieuwe T-max en ondanks dat het een superscooter is in mijn ogen kon hij de gedachten van de X-max niet afleiden.

Kortom een tevreden mens achter dit scherm :Y
 
Ik heb nu voor de eerste keer getankt bij 283 kilometers. Er ging nog net geen 10 liter in. Maar ik heb hem wel gevuld met de schacht half vol. Dus een 1 op 30 zit er volgens mij makkelijk in.
 
Ik zal er deze week eens heengaan. Wel heb ik de indruk dat dat geluid er alleen is als de motor koud is. Wil jij daar ook eens opletten? en ook als er nog meer mensen zijn die dit hebben zal het wel in orde zijn zeg ik maar!!!
 
Of hij dat alleen heeft als hij koud staat!? Wel dat kan ik je nu meteen al vertellen. Ik was toch al 20km aan het rijden en daarvoor had hij een uurtje stilgestaan na 35km. Dus warm stond hij vast en zeker wel. Heb er niet meer op gereden sinds zaterdag.

Kga dat eens toch ook eens navragen als ik nog eens op weg ben met de scooter en dan rij ik eens langs de dealer
 
Bij bepaalde toerentallen heb ik het resonerende geluidje ook.

Zo net door de 400 km grens gegaan.

En geloof het of niet. Op de ring in Alkmaar trok mijn nog niet helemaal ingereden scooter een Ducati 900 eruit. :} Oke, het was wel een klassieker, een zwart/gouden Ducati Darmah, maar toch. :}
 
Ik heb weer eens goed geluisterd en ik ben er bijna zeker van dat ritselende geluidje van rechts beneden komt en heb het vermoeden dat het de catalizator is. Wat denken jullie daarvan? Verder wil ik de forum leden vriendelijk vragen of als jullie eens bij de yamaha dealer zijn te vragen of het mogelijk is om voor het zadel en nieuwe overtrek in de bordeaukleur te bestellen. Mijn zadel is spiksplinter nieuw en ik heb gezien dat het aan de onderkant genieted is. Het zou jammer zijn om het hele zadel op de plank in de garage te parkeren. Ik heb het hier in spanje geprobeerd in Malaga maar ze weten niet eens waar ik het over heb. Er is hier wel een manneke die auto bekleding opnieuw overtrekt en voor hem is het een fluitje van een cent vertelde hij mij. als hij de nieuwe overtrek heeft. Bedankt alvast.
 
Vandaag vollop in de regen gereden, viel me niet tegen eigenlijk. Vooraf dacht ik dat ik een wat onzekerder gevoel zou hebben, maar het viel reuze mee. Niet eens een regenbroek aangehad en toch bijna droog overgekomen. Oke, de hooligan rijstijl op de rondwegen en in de stad zit er met dit weer natuurlijk even niet in. })
 
hallo iedereen!
Ik ben sinds twee dagen trotse eigenaar van een nieuwe XMAX250, competition white. Ik heb de week daarvoor mijn Vespa 250gts verkocht, en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Die xmax rijdt 100x beter. Ik hoop dat de Xmax ook technisch betrouwbaar blijkt. Voor zover ik weet had de vorige versie van de xmax wat problemen met de batterij, maar dat zou nu verholpen zijn. Ik wens iedereen die een net een xmax gekocht veel plezier.
 
hallo iedereen!
Ik ben sinds twee dagen trotse eigenaar van een nieuwe XMAX250, competition white. Ik heb de week daarvoor mijn Vespa 250gts verkocht, en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Die xmax rijdt 100x beter. Ik hoop dat de Xmax ook technisch betrouwbaar blijkt. Voor zover ik weet had de vorige versie van de xmax wat problemen met de batterij, maar dat zou nu verholpen zijn. Ik wens iedereen die een net een xmax gekocht veel plezier.

Jij doet hetgeen ik al min of meer bevestigd kreeg. Ik heb een paar jaar terug de eerste GT200 gehad en hem ook verkocht omdat ik het een wiebelkont vond.
Wat is jou reden juist dat je voor de X-max kiest ipv de Vespa GTS250

De X-max is al zeker veel stabieler. Qua prestaties weet ik het niet maar qua wegligging is het idd veel beter. Ik ben ook heel tevreden over mijn X-max

@Aat: Idd, de overtrek is vastgeniet maar dat is bij veel motoren zo. Het kan idd zijn dat je het zo kan bestellen en ik ga er morgen eens achter horen want ik ga morgen een nieuwe helm kopen. (Nieuwe X-max dus ook een nieuwe open helmpje erbij he ;) )

Als het een fluitje van een cent is voor die man om het te doen zou ik niet twijfelen. Alleen natuurlijk de juiste stof vinden he. Misschien kan je ook eens googlen of gewoon naar een autogarage gaan van bijv Citroën en vragen waar ze hun stoelen laten overtrekken. Dan contact opnemen met het bedrijf en hun advies vragen en vragen welke kleuren en stof/ leder ze ter beschikking hebben. In ieder geval denk ik dat je rekening moet houden met een hoop geld. Is dat het je waard?
 
hallo iedereen!
Ik ben sinds twee dagen trotse eigenaar van een nieuwe XMAX250, competition white. Ik heb de week daarvoor mijn Vespa 250gts verkocht, en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Die xmax rijdt 100x beter. Ik hoop dat de Xmax ook technisch betrouwbaar blijkt. Voor zover ik weet had de vorige versie van de xmax wat problemen met de batterij, maar dat zou nu verholpen zijn. Ik wens iedereen die een net een xmax gekocht veel plezier.
Jij ook veel plezier. Verrassend. Want ik had ook een voorliefde voor de Vespa. Heb gekozen voor de X Max, omdat er geen Vespa dealer bij mij in de buurt zat. Maar ben er nu na twee weken nog steeds zeer content mee.
 
Jij doet hetgeen ik al min of meer bevestigd kreeg. Ik heb een paar jaar terug de eerste GT200 gehad en hem ook verkocht omdat ik het een wiebelkont vond.
Wat is jou reden juist dat je voor de X-max kiest ipv de Vespa GTS250

De X-max is al zeker veel stabieler. Qua prestaties weet ik het niet maar qua wegligging is het idd veel beter. Ik ben ook heel tevreden over mijn X-max

@Aat: Idd, de overtrek is vastgeniet maar dat is bij veel motoren zo. Het kan idd zijn dat je het zo kan bestellen en ik ga er morgen eens achter horen want ik ga morgen een nieuwe helm kopen. (Nieuwe X-max dus ook een nieuwe open helmpje erbij he ;) )

Als het een fluitje van een cent is voor die man om het te doen zou ik niet twijfelen. Alleen natuurlijk de juiste stof vinden he. Misschien kan je ook eens googlen of gewoon naar een autogarage gaan van bijv Citroën en vragen waar ze hun stoelen laten overtrekken. Dan contact opnemen met het bedrijf en hun advies vragen en vragen welke kleuren en stof/ leder ze ter beschikking hebben. In ieder geval denk ik dat je rekening moet houden met een hoop geld. Is dat het je waard?
Zat er in Leiden niet zo'n speciale zadel bekleder? Maar ja vanuit Belgie of zelfs Spanje is dat niet even naast de deur.
 
Hallo iedereen, sinds kort heb ook ik een X-max. Ik gebruik de machine voor woon-werk verkeer. Wat een genot door die file met zo'n scooter. :) Enfin, ik leg elke dag aardig wat kilometers af over de snelweg en heb last van de eerder besproken turbulentie. Nu lees (en zie) ik dat Gerrit een verhoogd schermpje gemonteerd heeft maar ik wilde weten of er iemand ervaring heeft met het verlengde schermpje dat Yamaha voor de X-max levert. De lengte van dit hogere scherm is 48 cm. Zelf ben ik zo'n 183 cm.
 
@Wimper....Bedankt alvast voor het vragen. Yamaha heeft dat natuurlijk omdat het zadel voor de Max er in 2 kleuren zijn. Of zwart of bordeau. Mijn vraag was dan ook of men dan een compleet nieuw zadel moet kopen of kan men de overtrek zo los kopen? Immers het zadel is nagelnieuw. Het zal toch wel eens gebeuren dat iemand een nieuw zadel/overtrek nodig heeft omdat er iemand b.v. een mes in heeft gezet.
 
Nu lees (en zie) ik dat Gerrit een verhoogd schermpje gemonteerd heeft maar ik wilde weten of er iemand ervaring heeft met het verlengde schermpje dat Yamaha voor de X-max levert. De lengte van dit hogere scherm is 48 cm. Zelf ben ik zo'n 183 cm.


Als mijn kleine schermpje al zoveel scheelt (ik ben 1,80), dan zal zo'n verhoogd scherm het nog beter doen lijkt me. Bovendien is het ook breder. En mocht het te hoog zijn zodat je er steeds tegenaan zit te turen, dan kun je er altijd een stuk afzagen.
Een nadeel lijkt me dat je meer last hebt van sterke zijwind. Maar dat zul je moeten ervaren.

In ieder geval: weer 2 mensen erbij die de geneugten van een Xmax hebben ontdekt. Welkom! :)
 
effe over een verhoogt scherm bij een majesty 400
zijwindgevoeligheid blijft ongeveer dezelfde
turbulenties zijn zo goed als weg
wel een duw id rug vanaf 100kmu
nog droger na een regenrit
dus:elke cent waard
 
Als mijn kleine schermpje al zoveel scheelt (ik ben 1,80), dan zal zo'n verhoogd scherm het nog beter doen lijkt me. Bovendien is het ook breder. En mocht het te hoog zijn zodat je er steeds tegenaan zit te turen, dan kun je er altijd een stuk afzagen.
Een nadeel lijkt me dat je meer last hebt van sterke zijwind. Maar dat zul je moeten ervaren.

In ieder geval: weer 2 mensen erbij die de geneugten van een Xmax hebben ontdekt. Welkom! :)
Ik zou voor de winter wel zo'n groot scherm willen hebben, maar ik zie die helemaal niet bij de accesoirelijst van Yamaha staan. Waar halen jullie die?
 
Terug
Bovenaan Onderaan