Je hebt de veld- en statorspoelen nu doorgemeten, dat ziet er allemaal ok uit. Maar nu moet je ze ook nog eens meten t.o.v. de massa van je motor, zoals al aangegeven door
@F2ride2001 . Op die manier kun je er achter komen of ze kortsluiting maken, waardoor er geen spanning zal kunnen worden opgewekt.
Hoe het systeem van de XS werkt:
- De spanningsregelaar bepaald welke stroom er door de veldspoel gaat, minder toeren -> meer stroom, meer toeren -> minder stroom
- De stroom door de veldspoel bepaald welke spanning er wordt opgewekt door de alternator/dynamo
- De gelijkrichter zet de wisselspanning uit de alternator/dynamo om in een gelijkspanning rond een 14V ongeveer
- De spanningsregelaar kan de uitgangsspanning van de gelijkrichter ook meten en op basis hiervan de stroom door de veldspoel bijregelen
Afhankelijk van het model zijn de gelijkrichter en spanningsregelaar apart (t/m model D), vanaf dan is het 1 module (model 2D en recenter). Bij de eerste van de twee, met losse spanningsregelaar, is het mogelijk om de regelaar af / bij te stellen, bij het latere model niet meer. Die van jouw is van 77, en als ik naar het kontje kijk zou het volgens mij een D-model moeten zijn (contactpuntonsteking, etc.).
Voor zo ver ik weet is een XS perfect te starten zonder een werkende alternator, zolang er maar genoeg "peut" in de batterij zit. Belangrijk bij de ontsteking is vooral dat de spanning hoog genoeg is (boven de 10V tijdens het starten, dus niet rustspanning), zeker bij de XS'en zonder contactpunten om een goede vonk te krijgen. Wat doet je M-unit met de spanning als je het contact op zet?
Wat betreft de problemen die je hebt, daar is altijd het standaard stappenplan op toepasbaar:
- Vonk: zoals aangegeven, zeker zijn dat er genoeg voltage is bij het starten, verder ook bougies er even uithalen, schoonmaken, kicken met de bougie tegen het blok om te kijken of je vonk hebt.
- Benzine: zien dat je carburateurs goed schoon zijn (je schreef dat je ze had "schoongemaakt", maar daar verstaat niet iedereen hetzelfde onder) en dat de afstelling enigszins in orde is. Vlotterhoogte ook zeker niet vergeten te controleren! Je begon met Chinese rommelfilters, nu zitten er andere (schuim) filters op, maar ik lees nog altijd niets over andere maten sproeiers of dergelijke.
- Lucht: nakijken of hij nergens valse lucht trekt.
Als je zegt dat hij eerst wel wilde starten, sputterde bij het gasgeven en dan na 30 seconden uit valt, dan denk ik aan volgende opties:
- Te lage spanning -> Vonk kan niet opgewekt worden bij hogere toerentallen
- Slechte afstelling carburateurs -> Te rijk (beperkende luchtfilters) waardoor de bougies nat slaan, of te arm (ploffen, etc.), niet synchroon, etc.
- Verkeerde afstelling van de onsteking
- Benzinekraan niet open gezet / loopt niet door -> Zit er benzine in de vlotterbakken?
Je hebt verschillende problemen zo te lezen, die niet persé allemaal met elkaar te maken hebben