Yamaha Xt660x Tikje gekregen in de motor?

Mohamed

MF'er
27 jul 2019
31
18
Hallo allemaal mijn naam is Mohamed en ben hier nieuw in de motorcommunity ik ben de trotse eigenaar van een Yamaha XT660X uit 2009.

Nou reed ik 4 dagen geleden een beetje doelloos rond en was ik aan het genieten van het weer tot dat ik bij een stoplicht stond en opeens een vreemd getikje hoor, het gebeurd niet als het koud is maar als de motor warm is. Het geluid is alsof je twee magneten tegen elkaar aan tikt en dan pets pets hoort.

Hopelijk heb ik dit geplaatst in een goede topic en wens ik iedereen nog een geweldig motor seizoen! :-) (Voor de winter rijders you rock!!!).



Heb een filmpje geplaatst van het geluid. Tussen 5 en 8 seconden hoor je het het best.
 

Bijlagen

  • 1564188115203.jpg
    1564188115203.jpg
    190,3 KB · Weergaven: 11
Heb er geen ervaring mee maar klinkt inderdaad mechanisch. Ik meen mij ook te herinneren (hier gelezen) dat de 660 wel vaker met speling op de bigend te kampen heeft..

Maar dat laat ik even aan de (ervarings) deskundige over.

Hoop dat het mee valt, maar zo plots bijgeluiden is vaak niet best.

Aan de andere kant is het een eencilinder, dat naakt sowieso herrie. Dus als dit er altijd al is geweest dan zou het zomaar niets kunnen zijn. Mijn dl1000 staat ook gigantisch te stampen en ratelen maar dat doet 'ie al af fabriek
 
Heb er geen ervaring mee maar klinkt inderdaad mechanisch. Ik meen mij ook te herinneren (hier gelezen) dat de 660 wel vaker met speling op de bigend te kampen heeft..

Maar dat laat ik even aan de (ervarings) deskundige over.

Hoop dat het mee valt, maar zo plots bijgeluiden is vaak niet best.

Aan de andere kant is het een eencilinder, dat naakt sowieso herrie. Dus als dit er altijd al is geweest dan zou het zomaar niets kunnen zijn. Mijn dl1000 staat ook gigantisch te stampen en ratelen maar dat doet 'ie al af fabriek

Dag, dit geluid had ie eerst NIET echt pas 4 dagen ongeveer, verder is er niks veranderd aan het stationair toerental of iets dergelijks zoals trekkracht.. ik ben zelf een leek in sleutelen ben blij dat ik me ketting kan smeren en stellen. (Zelfs dat ging een keer fout haha!) bedankt voor je reactie hopelijk valt het mee ja... mijn plan was om door te sparen voor de tenere 700 en ondertussen deze motor rijden tot ik genoeg heb maar een BIG end gaat veel geld kosten meen ik aan bij een motorzaak..
 
Welkom op Motor-Forum Mohamed! Ik heb geen antwoord op je vraag, maar omdat ik echwel een winterrijder ben kom ik gewoon graag even je compliment in ontvangst nemen. ;)

Succes met je Xtx! :t

Haha super bedankt! Rij voorzichtig en elke kilometer with loveeee (Ben nog een arme sloeber dus even sparen voor een wat meer gunstige motorfiets en dan ga ik ook raggen in de winter! :)
 
Mo, ik weet niet of je makkelijk bij het vliegwiel kan komen maar je kan proberen om dat heen en weer te jutteren om te kijken of je ergns speling op hebt.. tikt hij ook als je 'm in z'n één zet. Dan staat op de koppelingskorf na het hele blok stil en kan het niet uit de bak komen. Als er niks stuk is kan het zijn dat het koppelingsplatenpakket in de korf heen en weer geslingerd wordt, dat krijgt op den duur wat ruimte.
 
Mo, ik weet niet of je makkelijk bij het vliegwiel kan komen maar je kan proberen om dat heen en weer te jutteren om te kijken of je ergns speling op hebt.. tikt hij ook als je 'm in z'n één zet. Dan staat op de koppelingskorf na het hele blok stil en kan het niet uit de bak komen

Oei... daar vraag je me wat en ja als ik hem in zijn 1 zet dan hoor ik het nog steeds MAAR als ik wegrijd is het weg...
 
Dit tikken klinkt niet als een bigeind lager het zit aan de kant van je distributie ketting en dat lijkt er veel meer op.
Volgens mij zitten hier een paar 600 yamaha rijders op het forum

Dankjewel voor het geven van hoop dat het niets iets catastrofaal is ik dacht zelf ook aan de distributie ketting/nokkenas spanner...
 
Het klinkt onregelmatig. Zou uitlaatafdichting kunnen zijn maar ook de nokkenasketting of de kleplichter

Bedankt voor het meedenken! Er zit denk ik niks anders op dan me motor te stallen tot ik het kan wegbrengen naar de motorzaak waar ik vast klant ben (twc van dijk) hij is helaas 3 weken op vakantie en ik keek er naar uit om haar helemaal te poetsen en laten wegbrengen voor een grote beurt maar nu moet ik meer dan een grote beurt laten uitvoeren i guess....
 
Nee dan hoor ik geen verschil...
Meestal blijft de bak wel meedraaien als je de koppeling inknijpt, getuige de klap die in zijn 1 zetten meebrengt...
@sanscorp wat zou je aan verschil kunnen horen.
ik weet wel dat het anders klinkt, eigenlijk met alles en altijd als je de koppelijng inknijpt maar dat is meer het dukgedeelte
 
Speling op de korf zelf, klapperen/ratelen.

Dl1000 kent dat probleem bijvoorbeeld. Koppeling inknijpen en geluid dan weg is korf zelf. 1e versnelling en iets op laten komen en geluid weg is dan koppeling.
 
Speling op de korf zelf, klapperen/ratelen.

Dl1000 kent dat probleem bijvoorbeeld. Koppeling inknijpen en geluid dan weg is korf zelf. 1e versnelling en iets op laten komen en geluid weg is dan koppeling.

Ik kon het niet laten om het te proberen dus eventjes geprobeerd wat je zei nadat ik de motor heb warm laten lopen geluid veranderd niet. :(
 
En ik weet niet of het Phorum het met mij eens is, maar een big-end lager zou je koud ook wel kunnen horen, in tegenstelling tot een NAK, als die uit gaat zetten door warmte krijgt-ie ruimte om zich verbaal kenbaar te maken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan