Yamaha xtz 750 draait op 1 poot als ik hem in versnelling zet.

tenere66096

Rookie
17 dec 2019
10
1
Ik heb een Yamaha xtz 750 super tenere van 96 die goed draait in neutraal, maar eens ik hem in versnelling zet heeft hij heel slechte ontsteking en dus geen motorvermogen meer.
Als de motor draait in neutraal en ik strek de stekker uit van het neutraal contact begint het sputteren.
Iemand eenig idee?
 
Ik ga je daarbij helpen. Wil je als eerste het lichtblauwe draadje een keer aan massa hangen, zodat het neutraallampje ook blijft branden als je 'm in zijn versnelling zet en dan kijken of hij vermogen houdt...

Mijn vermoeden is dat het stekkertje van de opnemer een beetje kuren vertoont, daar gaat ook het neutraallampje in mee...

Het liefst die lichtblauwe draad aan massa bij de neutraalschakelaar, moet makkelijk kunnen, je hoeft alleen maar het open oogje onder een boiutje van de neutraalschakelaar te klemmen
 
Laatst bewerkt:
Dat op 1 poot draaien snap ik dan weer niet.

Ga ik er even voor het gemak vanuit dat hij slecht loopt als je hem in een versnelling zet > dan het advies van @Rob RD
Ook een mogelijkheid is dan een lamme jiffy schakelaar, die zou je ook kunnen doorverbinden om te testen.
 
Ik ga je daarbij helpen. Wil je als eerste het lichtblauwe draadje een keer aan massa hangen, zodat het neutraallampje ook blijft branden als je 'm in zijn versnelling en dan kijken of hij vermogen houdtzet...

Mijn vermoeden is dat het stekkertje van de opnemer een beetje kuren vertoont, daar gaat ook het neutraallampje in mee...

Het liefst die lichtblauwe draad aan massa bij de neutraalschakelaar, moet makkelijk kunnen, je hoeft alleen maar het open oogje onder een boiutje van de neutraalschakelaar te klemmen
Hey bedankt voor de snelle reactie, het neutraal contact doet het prima, ik hoor de relais ook echt goed klikken. Het is dus geen mechanisch probleem.
Als de motor draait in ik trek de stekker er uit begint het sputteren.
Wat bedoel je met stekker van de opnemer?
 
Wil je als eerste het lichtblauwe draadje een keer aan massa hangen, zodat het neutraallampje ook blijft branden als je 'm in zijn versnelling zet
Het liefst die lichtblauwe draad aan massa bij de neutraalschakelaar, moet makkelijk kunnen, je hoeft alleen maar het open oogje onder een boiutje van de neutraalschakelaar te klemmen


Vergeet de rest. Starten enrijden, vertellen wat-ie dan doet
 
Ja, effe precies doen wat @Rob RD zegt. Als je hem goed uitlegt wat er daarna gebeurt kan hij je richting de oplossing helpen. Als je het ook nog wil snappen kan hij het ook uitleggen, maar dat is niet per se nodig.

Hij weet (te) veel van ouwe yammerts, geen grappen.
 
Wil je als eerste het lichtblauwe draadje een keer aan massa hangen, zodat het neutraallampje ook blijft branden als je 'm in zijn versnelling zet
Het liefst die lichtblauwe draad aan massa bij de neutraalschakelaar, moet makkelijk kunnen, je hoeft alleen maar het open oogje onder een boiutje van de neutraalschakelaar te klemmen


Vergeet de rest. Starten enrijden, vertellen wat-ie dan doet
Dat heb ik gedaan, dit verandert helemaal niets.
 
Oke, even resumeren.
💐🌾🌹🌷🥀🌺🌸je hebt dat draadje van de vrijstand aan de massa van de vrijstandschakelaar geschroefd, dan start je je motor, zet 'm in zijn 1, het valt je op dat het lampje blijft branden maar op dat moment gaat-ie toch sputteren en priuttelen. Klopt dat??? 😍 😍🌺🌸🌼🌹🌷🌾🌼🌻

En dat allemaal in 8 minuten?
 
Dat heb ik gedaan, dit verandert helemaal niets.
Ok, ik probeer het nog eens.
1. Contact op - neutraal lampje brandt.
2. Zij standaard ingeklapt.
3. Motor start en draait goed.

Probleem begint als ik in versnelling plaats. En als de poot is ingeklapt dit zowel in neutraal en/als in versnelling.
Dus ook in neutraal als hij goed draait sputtert hij wanneer ik de poot omhoog breng.
 
Terug
Bovenaan Onderaan