Dag medesleutelaars,
Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha YZ250F bouwjaar 2007 gekocht waarvan het blok volledig vast zat.
Ik ben Bram, kom uit Belgie (ver weg in West-Vlaanderen) en ben in het dagelijkse leven software developer. Sinds een jaartje of 3 heb ik serieuze interesse gekregen in motoren(techniek) en heb dan ook 2 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald die ik nu gebruik om mijn Kawasaki Z800 te verwennen en lekker buiten te laten spelen.
Ik heb een interesse ontwikkelt om eens uit te pluizen welke verschillende soorten motoren er bestaan, hoe deze werken en alles daar rond in ruime zin. Omdat ik elke dag mijn uren spendeer achter mijn bureau zocht ik iets om na de werkuren even naar buiten te kunnen en mij wat bezig te houden in de garage.
Long story short: niet veel later stond deze YZ250F in de garage (en ik met mijn handen in het haar) want ik heb geen enkele ervaring hier in maar wel veel zin en tijd. Al snel wat video's gaan kijken, wat door het werkplaatshandboek gesnuisterd en dan begonnen aan mijn avontuur.
Aangezien ik in een ander topic heel goed geholpen werd door verschillende mensen (thanks!) dacht ik dat het wel handig zou zijn om zelf een topic te openen waarin ik het verloop van mijn project wat kan schetsen en hier en daar wat vragen kan stellen waarin ik de ervaring nog mis. Ik weet dat er ook een subforum is voor 'Projecten' maar aangezien ik hier de focus wil leggen op het 'beantwoorden van technische vragen omtrent allerhande onderdelen of problemen' leek dit me de beste plaats.
Ik zal bij grotere updates/progressie mijn openingspost hier aanpassen alsook een aparte post maken hierover. Nu kan ik jullie wel al meegeven dat ik dit niet in een weekje geklaard zal hebben. Ik heb hem nu al een weekje of 3 en werk hier nu en dan wat aan.
Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik zo'n projectje doe ben ik mij ervan bewust dat het financieel ook kan tegenvallen. Mocht ik uiteindelijk duurder uitkomen dan wat deze eigenlijk nog waard is/zou moeten zijn dan vind ik dit (als het binnen bepaalde grenzen ligt) niet zo erg. Ik bekijk dit dan eerder als 'leergeld'. Uiteraard zou het leuker zijn als ik hem even kan gebruiken om dan eventueel te verkopen met wat winst en terug iets nieuws te kopen. We zullen zien.
Mijn belangrijkste vraag is zonder twijfel: merken jullie iets op waar je meteen een alarmbel op laat afgaan? Alles eens nagevoeld en voelde smooth en vlak aan. De foto's durven soms wel nog een vertekend beeld te geven zie ik nu. Zo lijken de nokkenassen wat geschaafd op sommige plekken maar dit zijn vooral wat oliestrepen (als ik dit zo kan noemen).
Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen/die ik beter nakijk tot dit deel?
Wat vinden jullie trouwens van de bougie? Het uiterste tipje is wit (en dat zou eerder leunen naar arm draaien) maar de rest is redelijk zwart (en dat zou weer leunen naar rijk draaien). Neemt de tip hier de voorrang in of eerder de rest?
Ik neem voor nu eventjes een pauze van het typen. Iets met al de hele dag achter de pc zitten en geen zin meer hebben.. Ik heb reeds de shims gemeten/bekeken + de buckets en de cilinder en zuiger verwijderd, dus daar komt snel een update over. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele opmerkingen/tips/tricks/hulp die jullie aanbieden!
Tot later
Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar! Je kan mijn post hier vinden.
Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha YZ250F bouwjaar 2007 gekocht waarvan het blok volledig vast zat.
Ik ben Bram, kom uit Belgie (ver weg in West-Vlaanderen) en ben in het dagelijkse leven software developer. Sinds een jaartje of 3 heb ik serieuze interesse gekregen in motoren(techniek) en heb dan ook 2 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald die ik nu gebruik om mijn Kawasaki Z800 te verwennen en lekker buiten te laten spelen.
Ik heb een interesse ontwikkelt om eens uit te pluizen welke verschillende soorten motoren er bestaan, hoe deze werken en alles daar rond in ruime zin. Omdat ik elke dag mijn uren spendeer achter mijn bureau zocht ik iets om na de werkuren even naar buiten te kunnen en mij wat bezig te houden in de garage.
Long story short: niet veel later stond deze YZ250F in de garage (en ik met mijn handen in het haar) want ik heb geen enkele ervaring hier in maar wel veel zin en tijd. Al snel wat video's gaan kijken, wat door het werkplaatshandboek gesnuisterd en dan begonnen aan mijn avontuur.
Aangezien ik in een ander topic heel goed geholpen werd door verschillende mensen (thanks!) dacht ik dat het wel handig zou zijn om zelf een topic te openen waarin ik het verloop van mijn project wat kan schetsen en hier en daar wat vragen kan stellen waarin ik de ervaring nog mis. Ik weet dat er ook een subforum is voor 'Projecten' maar aangezien ik hier de focus wil leggen op het 'beantwoorden van technische vragen omtrent allerhande onderdelen of problemen' leek dit me de beste plaats.
Ik zal bij grotere updates/progressie mijn openingspost hier aanpassen alsook een aparte post maken hierover. Nu kan ik jullie wel al meegeven dat ik dit niet in een weekje geklaard zal hebben. Ik heb hem nu al een weekje of 3 en werk hier nu en dan wat aan.
Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik zo'n projectje doe ben ik mij ervan bewust dat het financieel ook kan tegenvallen. Mocht ik uiteindelijk duurder uitkomen dan wat deze eigenlijk nog waard is/zou moeten zijn dan vind ik dit (als het binnen bepaalde grenzen ligt) niet zo erg. Ik bekijk dit dan eerder als 'leergeld'. Uiteraard zou het leuker zijn als ik hem even kan gebruiken om dan eventueel te verkopen met wat winst en terug iets nieuws te kopen. We zullen zien.
Deel1: Inleiding, demontage en nokkenassen
Laat me beginnen bij het begin en eens tonen wat ik heb gekocht:
Dit werd al snel omgevormd naar dit:
en naar dit:
Ziezo, blokje er uit, het leukste (althans hier keek ik zelf het meest naar uit): beginnen aan het blok en uitzoeken wat er allemaal misgelopen is en hoe dit kan worden opgelost.
Iets meer informatie over het blokje: er zat geen beweging in via de kickstarten en ook met een ratel aan het vliegwiel zat geen beweging in. Ik heb hier niet zo heel veel kracht op gestoken omdat ik dit toch ging demonteren en ik niet meteen van in de start dingen extra kapot wou maken. Motor was (zo beweerde de vorige eigenaar toch) plots stilgevallen/vastgelopen en kon niet meer aangetrapt worden.
De olie en koelvloeistof werd voor het demonteren van het blok al afgetapt en dat gaf geen alarmlichten: de olie was nog relatief zuiver en had geen metaalschilfertjes en was niet melkerig. Hieruit kon ik dus alvast concluderen dat de koelvloeistof niet gemengd is geraakt bij de motorolie. De luchtfilter begon er wat vuiltjes uit te zien maar was nog lekker ingeolied en vertoonde geen scheuren.
Dus dan ging ik maar verder met het openen van het blok zelf. Ik zal hieronder meerdere foto's posten per deeltje dat ik bespreek. Om dit niet te bombarderen met foto's steek ik ze in een spoiler veldje. Daarna heb ik een reeks vragen die ik graag kwijt wil om te kijken naar de beste oplossingen voor deze motor.
Ik ben begonnen met de spark plug (die aan de kop aardig roestig was), om dan verder te gaan met het cilinderkopdeksel. Olielijntje eraf, nokkenaskettingspanner er af, nokkenasdekseltjes (geen idee wat de juiste naam is) en de nokkenassen zelf.
Volgens wat ik zie is alles nog in redelijke staat. De nokkenasketting was nog steeds goed opgespannen en ik denk niet dat er een tandje in de timing verschoven was. Dit was wat moeilijk te bekijken aangezien de nokkenassen niet op top dead center stonden maar met het blote oog (en wat verbeelding) kon ik de nokkenassen in gedachten doordraaien en leek dit op juiste timing uit te komen.
Het leek er ook op dat de olie goede flow had. Alles wat nog mooi geolied en nergens iets speciaals gevonden.
Dit werd al snel omgevormd naar dit:
en naar dit:
Ziezo, blokje er uit, het leukste (althans hier keek ik zelf het meest naar uit): beginnen aan het blok en uitzoeken wat er allemaal misgelopen is en hoe dit kan worden opgelost.
Iets meer informatie over het blokje: er zat geen beweging in via de kickstarten en ook met een ratel aan het vliegwiel zat geen beweging in. Ik heb hier niet zo heel veel kracht op gestoken omdat ik dit toch ging demonteren en ik niet meteen van in de start dingen extra kapot wou maken. Motor was (zo beweerde de vorige eigenaar toch) plots stilgevallen/vastgelopen en kon niet meer aangetrapt worden.
De olie en koelvloeistof werd voor het demonteren van het blok al afgetapt en dat gaf geen alarmlichten: de olie was nog relatief zuiver en had geen metaalschilfertjes en was niet melkerig. Hieruit kon ik dus alvast concluderen dat de koelvloeistof niet gemengd is geraakt bij de motorolie. De luchtfilter begon er wat vuiltjes uit te zien maar was nog lekker ingeolied en vertoonde geen scheuren.
Dus dan ging ik maar verder met het openen van het blok zelf. Ik zal hieronder meerdere foto's posten per deeltje dat ik bespreek. Om dit niet te bombarderen met foto's steek ik ze in een spoiler veldje. Daarna heb ik een reeks vragen die ik graag kwijt wil om te kijken naar de beste oplossingen voor deze motor.
Ik ben begonnen met de spark plug (die aan de kop aardig roestig was), om dan verder te gaan met het cilinderkopdeksel. Olielijntje eraf, nokkenaskettingspanner er af, nokkenasdekseltjes (geen idee wat de juiste naam is) en de nokkenassen zelf.
Het leek er ook op dat de olie goede flow had. Alles wat nog mooi geolied en nergens iets speciaals gevonden.
Mijn belangrijkste vraag is zonder twijfel: merken jullie iets op waar je meteen een alarmbel op laat afgaan? Alles eens nagevoeld en voelde smooth en vlak aan. De foto's durven soms wel nog een vertekend beeld te geven zie ik nu. Zo lijken de nokkenassen wat geschaafd op sommige plekken maar dit zijn vooral wat oliestrepen (als ik dit zo kan noemen).
Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen/die ik beter nakijk tot dit deel?
Wat vinden jullie trouwens van de bougie? Het uiterste tipje is wit (en dat zou eerder leunen naar arm draaien) maar de rest is redelijk zwart (en dat zou weer leunen naar rijk draaien). Neemt de tip hier de voorrang in of eerder de rest?
Ik neem voor nu eventjes een pauze van het typen. Iets met al de hele dag achter de pc zitten en geen zin meer hebben.. Ik heb reeds de shims gemeten/bekeken + de buckets en de cilinder en zuiger verwijderd, dus daar komt snel een update over. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele opmerkingen/tips/tricks/hulp die jullie aanbieden!
Tot later
Deel 2 is geschreven. Dit gaat over de cilinderkop, cilinder, zuiger en krukas. Je kan mijn post hier vinden.
Deel 3 is ook geschreven. Daar heb ik het vliegwiel, ontsteking en de carterhelften gesplijt. Je kan mijn post hier vinden.Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar! Je kan mijn post hier vinden.
Laatst bewerkt: