Ik had al een stukje geschreven op motornet...
ff aangepast aan mijn laatste ervaringingen:
Rij impressie
Met het lezen van mijn (en ieder andere) recenties is het handig
om te weten wat het "referentiekader" van de schrijver is. Ik heb
gereden op de volgende "racemonsters" en kan alleen deze
gebruiken als vergelijkingsmateriaal:
Honda CB250
Kawasaki CSR 305
Honda NTV650
Honda CB1
Yamaha XJ600S
Yamaha YZF600R,
Kwa gewicht is er geen verschil tussen mijn eerdere motor, de
XJ.
De YZF ziet er wel een stuk forser uit. In bochten vraagt de YZF
om meer hangwerk, zelfs met langzamer bochtenwerk.
Als je daaraan toegeeft voelt de YZF stabiel en stugger dan ik
gewent ben. Een nadeel is dat je (lees: ik) totaal niet voelt waar
de grenzen van de motor liggen, iets waar ik waarschijnlijk ook
nooit achter kom.
Er is voldoende A-naar-B vermogen bij lage toeren maar boven
de 6000 begint het pas vlot te gaan. Boven 9000 toeren gaat het
echt hard, echt ordinair krijsen doet de YZF nooit. (Maar wel met mijn huidige
sportuitlaat.
) Lagere toeren worden begeleid met een mooie grom.
Het hele pakket voelt stevig aan, geen rammeltjes alla XJ.
In de eerste versnelling haal je met de naald net niet in het rood
(13000tpm) 100km/u op de teller.
In Duitsland heb ik ff 250km/u op de teller gehad. Met veel geduld en vele kilometers asfalt
zou daar nog wat bij kunnen komen. 200km/u in de 4.
De remmen zijn dezelfde als op een R6, dus gewoon veel te
goed.
Ze zijn niet extreem bijterig maar zullen je waarschijnlijk tijdens
schrikreacties afstraffen met circuitvertraging waar een
ongetrainde berijder van ondersteboven raakt. Veel VRO
cursussen volgen om dit te voorkomen lijkt mij verstandig.
De windbescherming is matig, snelheden boven wat wettelijk
toegestaan is houd je hierdoor niet lang vol, terwijl je duidelijk
voelt dat YZF op die snelheden motorisch juist wel lekker loopt.
Het kan trouwens best dat die windbescherming in vergelijking
met andere supersports wel goed is.
Het brandstof verbruik is vrij hoog, 1:16 bij een redelijk vlotte
rijstijl, terwijl mijn XJ met 1:22 genoeg nam.
Deze XJ draaide natuurlijk ook met de helft van het aantal
toeren.
Voor zover je een supersport met verstand koopt lijkt mij dit een
goede keuze. Niet duur, zet er niet gedateerd uit, en blijft met
accelereren hooguit halve secondes achter bij de R6.
Secondens die je buiten het circuit niet nodig hebt.
Wat een paar jaar genoeg was om officieel mee te race is
genoeg voor mij op een druk dijkweggetje.