Kun je er niet even gewoon een auto naast zetten met een paar startkabels over je accu heen?
Zo moeilijk is het allemaal niet als je gewoon even gestructureerd te werk gaat.
Misschien staat er wel een schakelaartje verkeerd of hapert; heeft het ding een zijstandaard? Daar zit vaak een startbeveiligingsschakelaartje in/aan dat kan gaan haperen.
Dan hoor je volgens mij ook het startrelais niet klikken.
Maar het kan ook zijn dat er een defect is aan bijvoorbeeld de dynamo waardoor de accu niet meer bijlaadt, zodat je kunt rijden totdat de accu beneden peil geraakt.
Dan zou de motor met een andere, geladen accu of met startkabels METEEN starten. En dan moet je inderdaad verder kijken of de dynamo of de spanningsregelaar niet kapot is. (bij draaiende motor moet er 13 volt of meer over die accu staan)
Je weet ECHT ZEKER dat die nieuwe accu door de motorzaak opgeladen is. Ook een lege accu geeft 12volt aan spanning, maar zakt in elkaar zodra je die startknop indrukt. En een motoraccu wordt over het algemeen ONGELADEN geleverd. Die moeten ze echt een dag aan een acculader hangen voor je hem mee kunt nemen. Dit in tegenstelling tot een auto-accu.
dus stappenplan:
1) Met een voltmeter/multimeter meten over de accupolen als je de startknop indrukt. Zakt de spanning dan in tot onder de 10 volt ofzo, dan is de accu kapot of leeg.
2) Proberen te starten via startkabels naar een auto. Werkt dat?
3) Als je motor dan weer start, controleren of de accu met draaiende motor bijgeladen wordt. met draaiende motor 13volt of meer over de accu. Het kan ook een kapotte spanningsregelaar zijn of een dynamo. Dan start je motor nu wel, maar sta je na een half-uurtje rijden opeens langs de kant van de weg met een lege accu. Dus gewoon standaard controleren als je iets met een accu/startproblemen doet.
Maar dan nog een vraag zou het de accu kunnen zijn.. Aangezien ik ervoor een afstand mee heb gereden van eindhoven naar utrecht.. en toen zetten ik hem uit.. 1 min later weer aan en deed niets meer..?????
Ja, dat kan. Ik heb precies hetzelfde laatst met de VFR van mijn vader gehad. Die starte prima, ging een stukje rijden.. tanken bij een tankstation, wil wegrijden, NIETS.. dus ik dacht meteen: die accu wordt niet goed bijgeladen. Spanningsregelaar kapot (honda kwaaltje). Dus, accu uit mijn motor getrokken en in zijn motor gezet en daarmee naar huis gereden (met samengeknepen billen, want als de accu niet bijgeladen wordt trekt de ontsteking/brandstofpomp/remlichten de accu langzaam leeg en als ie leeg is dan stopt de motor gewoon en ik heb geen voorraad geladen accu's staan). Thuis het hele spul doormeten. nee, accu wordt wel goed bijgeladen!? (iets van 14.5volt als de motor loopt) Nieuwe accu gekocht, nacht aan een lader gezet, in de motor, opgelost.
Accu's gaan soms op een hele vage manier stuk.