Yamaha YZF R6 <-----> Yamaha Thundercat

Thieutje

MF'er
18 apr 2003
127
0
Kuurne - Belgium
Ikzelf rijd met een R6 en iemand da ik ken wil een thundercat kopen en vroeg me wat het voornaamste verschil ging zijn.
Het enige wat ik kon zeggen was dat die thundercat comfortabeler was voor de persoon die meerijd achterop en dat hem waarschijnlijk iets minder power geeft.

Omdat ik zelf graag de duidelijke verschillende zou weten vraag ik het hier eens.
Zijn er nog grote verschillen ?
Power ? Hoe voelt een thundercat aan t.o.v. een R6 ?
Is de thundercat even nerveus ?

Graag wa ervaringen ?

GreetZ
Thieutje ..
 
Hoe voelt een thundercat aan t.o.v. een R6 ?
Is de thundercat even nerveus ?


De thundercat is minder nerveus, minder fel, en comfortabeler zonder dat het weer aan mak lammetje wordt.

Spijt? :P
 
Nee hoor, ik vind de R6 de max maar mijn maat heeft ermee gereden en hij vond mijn R6 te nerveus.
Ikzelf vind dat juist de max !
Ik heb met een CBR 600 gereden van een maat en ik vond die veel rustiger (lees "te rustig") aanvoelen als ik vergelijk met de feeling dat ik heb op mijn R6.

Volgende week mag ik eens met de R1 rijden van iemand da ik ken.
Da word zalig denk ik ! :D:D:D

Greetz
Thieutje ...
 
Ik heb zelf 1 week op een thundercat mogen rijden omdat die maat van me op vakantie ging. Ik geloof dat de thundercat 100 pk heeft. Verder is het een heerlijke motor om rustig mee te toeren maar je kan ook het gas er lekker mee opentrekken. Ik vondt de motor heerlijk rijden iig.
 
thundercat is zwaarder, iets minder stabiel in bochten
heeft een breder stuur, lagere voetsteuntjes, de zit is dus meer rechtop en iets breder

sportiever dan een sporttour als een VFR, stukken comfortabeler dan een supersport als een R6

met een R6 zul je grote moeite hebben om weg te rijden van een Thundercat met een bestuurder die dezelfde capaciteiten heeft als jij :)
 
met een R6 zul je grote moeite hebben om weg te rijden van een Thundercat met een bestuurder die dezelfde capaciteiten heeft als jij :)

Lijkt me toch wat onwaarschijnlijk ?
In andere woorden wil je hier nu zeggen dat er niet veel verschil is inzake vermogen.
R6 heeft 120pk en weegt lichter en een thundercat heeft maar 100pk en is zwaarder hoor ik hier zeggen.
Het kan zijn dat ik verkeerd ben maar als ik jou moet geloven dan is er bijna geen verschil.

GreetZ
Thieutje ..
 
R6 heeft 120pk en weegt lichter en een thundercat heeft maar 100pk en is zwaarder hoor ik hier zeggen.
Het kan zijn dat ik verkeerd ben maar als ik jou moet geloven dan is er bijna geen verschil.

een T-cat heeft 94 achterwiel pk's
een R6 heeft er 103...

Een R6 is 20kg lichter.

20kg lichter en 9 pk meer maken op de openbare weg geen fluit uit.
Een beginner is op de veel minder scherp reagerende t-cat dus minstens zo snel
 
Lijkt me toch wat onwaarschijnlijk ?
In andere woorden wil je hier nu zeggen dat er niet veel verschil is inzake vermogen.
R6 heeft 120pk en weegt lichter en een thundercat heeft maar 100pk en is zwaarder hoor ik hier zeggen.
Het kan zijn dat ik verkeerd ben maar als ik jou moet geloven dan is er bijna geen verschil.

GreetZ
Thieutje ..

Hmmm, jij denkt alleen in vermogen en dus ook alleen in rechte lijn?

Ik heb het over een traject bijvoorbeeld in de Eiffel, wegen die heel mooi zijn maar ook oneffenheden kennen, mooie bochten.

Een Thundercat slorbt veel meer oneffenheden op en geeft daardoor meer vertrouwen, op een circuit met biljartlakenglad asfalt of in rechte lijn dan is een R6 uiteraard sneller.

Vraag maar eens na aan een aantal Ringgangers: er gaat soms een zwarte Thundercat met hen mee, vraag ze maar eens hoeveel moeite ze hadden om hem los te rijden op de B258 (de meesten reden met een R1 en kunnen een aardig potje sturen..)
 
sportiever dan een sporttour als een VFR, stukken comfortabeler dan een supersport als een R6

Het grootste verschil is,en dat heeft de fabriek ook zo bedoeld,de Thundercat is een TOUR-SPORT dus sportieve eigenschappen waar je ook lekker mee kan touren.
De R6,R7 en de R1 zijn echte sport (lees RACE) fietsen.
Touren met een R6 is niet echt lekker,op de TC zit je dan ook ietsje meer rechtop.

Groet 8-)
 
Ik heb nog een vergelijkingstest voor je uit de motorweek ergens in 1999.
Vergelijking tussen t-cat, R6 en de fazer.

t-cat komt er daar niet echt positief uit :? Gebrek aan karakter werd hem daar verweten. (tov de andere twee)
 
t-cat komt er daar niet echt positief uit Gebrek aan karakter werd hem daar verweten. (tov de andere twee)

Ik heb een jaar lang thundercat gereden. En 'm niet weggedaan uit onvrede, meer uit hebberigheid naar de "sportievere uitvoering"

Het is idd een soort gepolijste versie van de R6. Hij valt niet in bochten naar binnen, en vraagt niet zo sterk om hangwerk in die bochten. Maar ik kan 'm iedereen aanraden.
 
Ik heb een jaar lang thundercat gereden. En 'm niet weggedaan uit onvrede, meer uit hebberigheid naar de "sportievere uitvoering"

Het is idd een soort gepolijste versie van de R6. Hij valt niet in bochten naar binnen, en vraagt niet zo sterk om hangwerk in die bochten. Maar ik kan 'm iedereen aanraden.
Ik rijd zelf nu 3 maanden thundercat en ben er iig nog lang niet op uitgekeken. *D Hiervoor reed ik een FZR600, en Ik vond die een stuk 'sportiever'. Daar had ik als een lang rustig had gereden last mijn mijn polsen, rug en zitvlak :X .
Ik kan helaas geen vergelijk maken met een R6. Daar moet ik dan toch ook eens een stukje mee gaan rijden })
 
[offtopic]
vind de thundercat heel erg mooi, vooral grijs geel :9 :9 :9
De prijzen liggen nu nog boven mijn budget, maar wanneer de prijzen gedaald zijn tot 3500 euro (denk nog 2 jaar :( :( ) dan zal er hier ook wel eentje komen denk ik.
[offtoppic]

Verschil weet ik niet maar ik weet wel welke ik zou nemen *D
Nedeland is geen race land en om nu te kunnen genieten van het vermogen met laag gewicht zul je toch de grens over moeten, en na 15 min op je top gereden te hebben heb je dat ook al snel gezien. Maar wanneer je een terrasje pakt dan staat zo'n snelle jongen toch wel erg mooi (zeker met bijpassend geluid) dus.........

Tja af en toe zie je ook nog harley's rijden :( :( , Waarom ze die nou nemen, van die oude herrie makende stinkende trillende brommers, maar over smaak valt niet te twisten, en harley rijders zweren immers ook dat er niets beter of lekkerder rijdt |( |(
 
[offtopic]
vind de thundercat heel erg mooi, vooral grijs geel :9 :9 :9
De prijzen liggen nu nog boven mijn budget, maar wanneer de prijzen gedaald zijn tot 3500 euro (denk nog 2 jaar :( :( ) dan zal er hier ook wel eentje komen denk ik.
[offtoppic]

Verschil weet ik niet maar ik weet wel welke ik zou nemen *D
Nedeland is geen race land en om nu te kunnen genieten van het vermogen met laag gewicht zul je toch de grens over moeten, en na 15 min op je top gereden te hebben heb je dat ook al snel gezien. Maar wanneer je een terrasje pakt dan staat zo'n snelle jongen toch wel erg mooi (zeker met bijpassend geluid) dus.........

Tja af en toe zie je ook nog harley's rijden :( :( , Waarom ze die nou nemen, van die oude herrie makende stinkende trillende brommers, maar over smaak valt niet te twisten, en harley rijders zweren immers ook dat er niets beter of lekkerder rijdt |( |(

Nooit op een Harley gereden zeker?? 8-)
 
Het grootste verschil is,en dat heeft de fabriek ook zo bedoeld,de Thundercat is een TOUR-SPORT dus sportieve eigenschappen waar je ook lekker mee kan touren.
De R6,R7 en de R1 zijn echte sport (lees RACE) fietsen.
Touren met een R6 is niet echt lekker,op de TC zit je dan ook ietsje meer rechtop.

Groet 8-)
Dit klopt eigenlijk helemaal niet, de thundercat was de supersport van yamaha van een paar jaar terug, maar zoals gebruikelijk is, worden supersports van een paar jaar terug nu tot de toer-sport klasse gerekend. En yamaha houdt hem in het gamma aangezien het een betaalbare goede sportfiets is.
 
Thundercat is een superkeuze denk ik :} . Vanwege het karakter dat de motor heeft spreekt hij ook mij enorm aan. Je vindt ze alleen niet zo heel veel tweedehands en over het algemeen zijn ze idd nog vrij prijzig.

Persoonlijk vind ik in ieder geval wel dat je de VFR en de Cat mag vergelijken hoor. Beide zijn een goed compromis tussen sportiviteit en toerplezier. Misschien mag zelfs de CBR 600 F ook wel aan dit lijstje toegevoegd worden.
 
Nee hoor, ik vind de R6 de max maar mijn maat heeft ermee gereden en hij vond mijn R6 te nerveus.
Ikzelf vind dat juist de max !
Ik heb met een CBR 600 gereden van een maat en ik vond die veel rustiger (lees "te rustig") aanvoelen als ik vergelijk met de feeling dat ik heb op mijn R6.

Ik rij zelf op een R6 en af en toe op de CBR 600F van mn broer. In vergelijk met de CBR is de R6 een nerveus klein rot fietsje...sterker nog, ik denk dat ik met de CBR op een circuit harder rond kan gaan....Maar ja, R6je is zoveel mooier... *D

Enne CBR te rustig?? Ga eens wat harder, dan ga je dat alleen maar waarderen...
 
Als Thundercat rijder was ik ook erg benieuwd naar het verschil met een R6, zeker gezien het enorme prijsverschil. Maar ik denk dat het verschil in prijs wel goed te praten is: de 2003 R6 stuurt veel gemakkelijker, motorisch en kwa schakelen loopt het ook een stuk soepeler en de hendels zijn wat kleiner en daardoor fijner. Alleen had ik niet het gevoel dat de R6 zoveel krachtiger was. Sterker nog, onderin vindt ik m'n Thundercat beter trekken omdat ik minder gas hoef bij te geven bij het wegrijden uit stilstand. De zit van de R6 is smaller (smallere tank) waardoor je een beter gevoel hebt bij het snellere bochtenwerk. Bij het rijden met m'n Cat heb ik soms het gevoel dat ik niet harder de bochten in moet duiken, maar bij de R6 voelde het zo vertrouwd aan dat ik echt even op de snelheidsmeter moest kijken om te besluiten het maar rustiger aan te doen. Ik vond de R6 helemaal niet nerveus, ja lichter insturen dat doet 'ie wel.

Kortom: R6 = super stuurfiets en best wel comfi, Thundercat = wat minder stuurfiets maar toch best wel goed op het circuit + stukken goedkoper + degelijk gebouwd (gaat ten koste van het gewicht en omgekeerd...).

De ideale motor als opvolger voor m'n Thundercat zou daarom zijn: een R6 met het koppel van een 1000cc V-twin
 
Als Thundercat rijder was ik ook erg benieuwd naar het verschil met een R6, zeker gezien het enorme prijsverschil. Maar ik denk dat het verschil in prijs wel goed te praten is: de 2003 R6 stuurt veel gemakkelijker, motorisch en kwa schakelen loopt het ook een stuk soepeler en de hendels zijn wat kleiner en daardoor fijner. Alleen had ik niet het gevoel dat de R6 zoveel krachtiger was. Sterker nog, onderin vindt ik m'n Thundercat beter trekken omdat ik minder gas hoef bij te geven bij het wegrijden uit stilstand. De zit van de R6 is smaller (smallere tank) waardoor je een beter gevoel hebt bij het snellere bochtenwerk. Bij het rijden met m'n Cat heb ik soms het gevoel dat ik niet harder de bochten in moet duiken, maar bij de R6 voelde het zo vertrouwd aan dat ik echt even op de snelheidsmeter moest kijken om te besluiten het maar rustiger aan te doen. Ik vond de R6 helemaal niet nerveus, ja lichter insturen dat doet 'ie wel.

Kortom: R6 = super stuurfiets en best wel comfi, Thundercat = wat minder stuurfiets maar toch best wel goed op het circuit + stukken goedkoper + degelijk gebouwd (gaat ten koste van het gewicht en omgekeerd...).

De ideale motor als opvolger voor m'n Thundercat zou daarom zijn: een R6 met het koppel van een 1000cc V-twin

voor jou dus de SV 1000 S? :)
 
Heb zelf ook een thundercat en er is voor mij geen betere allrounder
toeren geen problemen beetje lekker gummen issie ook niet vies van en laatst een test gelezen waarin de cat ook als betere van de drie geteste motoren eruit kwam waarbij de coureur die de cat testte zei en ik QUOTE
*degene die het volledige potentiaal van de cat op de openbare weg weet te benutten is hartstikke gek of heeft een doodswens*

test ging tussen een gsxf een thundercat en een zzr 600
heb nog een test tussen de ace en de cat en ook daar kwam de cat als betere uit de bus (voor zover een test wat zegt natuurlijk)
 
Hey, erg leuk onderwerp, ik zit zelf te twijfelen tussen een Thundercat en een Fazer........
Als ik het goed begrijp ....na alle reacties ga ik toch maar op zoek naar een Thundercat :-)
Succes allen.......
 

test ging tussen een gsxf een thundercat en een zzr 600
heb nog een test tussen de ace en de cat en ook daar kwam de cat als betere uit de bus (voor zover een test wat zegt natuurlijk)


Die test komt mij inderdaad heel bekend voor, maar vind de vergelijking niet helemaal juist.
A omdat de Thundercat(toursport) Veel nieuwer is dan de ZZR600 (toursport)
B de gsxf valt ook niet echt in deze catagorie (tour woon/werk)
* Ik zag liever een vergelijktest tussen een Fazer,Thundercat,en een honda CBR
Zijn zeer gelijk qua vermogen en vallen ook onder de toursport (fazer iets minder maar heeft zeer goede eigenschappen). Maar ik zou dan nog steeds de thundercat nemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan