Zelf zijspan aan knopen??

1 jan 2004
68
0
Neerpelt belgie
Hoi.
Ik ben zelf een zijspan aan mun soesje aan het knopen.
Wat zijn de eisen hiervoor?
Moet ik naar de RDW om te keuren?
Mijn stuur slingert behoorlijk bij lage snelheden, wordt dit minder met een swing vork? (geeft het gevoel dat de hele combi slingert).
Kan/wil iemand mij hier iets meer over vertellen?
Bij voorbaat dank. :}
Ton
 
Bij zmc Het Derde Wiel is een handboek te bestellen waar e.e.a. wordt uitgelegd over zijspantechniek.
Ook op mijn website staat wat uitgelegd (In het Engels).
Begin met je banden tot de maximale toelaatbare druk op te pompen. Hoe stijver en lager de banden zijn des te minder kunnen ze een slingergedrag opwekken.
Een geschikte stuurdemper (b.v. uit de autobranche) kan soms genoeg zijn om het effect te beperken.
Een schommelarmvoorvork verminderd niet echt het slingeren maar doordat ze veel lichter sturen dan een originele telescoopvoorvork is het slingergedrag makkelijker te corrigeren. In combinatie met een stuurdemper is het dan vaak nauwelijks waarneembaar of slechts bij een bepaalde snelheid en belasting.

Blij 2004,

"Sidecarmaniac"
John Dreuning
http://home.planet.nl/~dreuning
Also webmaster of the Dutch sidecarclub Het Derde Wiel:
http://www.hetderdewiel.nl
 
het slingeren wordt veroorzaakt door de naloop van het voorwiel (de afstand tussen het raakpunt van de voorband met de weg en het denkbeeldige snijpunt van de balhoofdslijn met diezelfde weg). Voor een solo motor wil je een beetje een behoorlijk naloop hebben, dit geeft goede recht-uit stabiliteit. Met een zijspan wil je minder naloop hebben, omdat bij lage snelheid het toespoor van het zijspanwiel de motorfiets naar links duwt, waarbij dus steeds het stuur ook even naar links "klapt". De bestuurder corrigeert dit snel, vaak met een overcorrectie, dan klapt het stuur dus weer naar rechts, etc. etc. Oplossing: kortere naloop maken en/of stuurdemper monteren.

Je kunt uiteraard een schommelarmvork monteren; die is stijf, kan met elke gewenste naloop geconstrueerd worden, maar heeft een hoog on-afgeveerd gewicht.
Je kunt ook je voorwiel- of de hele telescoopvork naar voren plaatsen. Dit geeft nauwelijk- of geen extra onafgeveerd gewicht, maar telescoopvorken hebben bij zijdelinkse belasting neiging tot "stick-slip". Zelf heb ik bij mijn Guzzi gekozen voor het vooruitzetten van m'n telescoopvork:

front_fork_modif.JPG


Dit vind ik een stuk mooier dan zo'n schommelarmvork, het stuurt prima en ik heb geen stuurdemper nodig 8-)
 
Bedankt voor de info.
Ben inmiddels al bezig met een schommel vork.
En het intereseerdt mij niet zo heeeel veel hoe de combi er uit ziet, als ie maar goed funktioneerd.
Mooie fietsen rijd ik solo.
(tis maar wat je moi vindt natuurlijk)
 
Ik ga mee met je verhaal moturist, alleen dan onafgeveerde gewicht ben ik niet helemaal met je eens. De buiten poten van een voorvork wegen ook wat. De schommelarm zal in totaal misschien zwaarder zijn, maar niet perce het onafgeveerde gewicht.

Huh, ben ik dat :?

*D
 
Toevallig vond ik deze WEBSITE met een aardig vehaal over zijspan-aanbouw. Klik op "Info's". Hij verkoopt ook allerlei onderdelen zoals hulpframes, kogelkoppelingen etc. ("Preisliste"):

bild1.jpg
 
Hoi.
Ik ben zelf een zijspan aan mun soesje aan het knopen.
Wat zijn de eisen hiervoor?
Moet ik naar de RDW om te keuren?
Mijn stuur slingert behoorlijk bij lage snelheden, wordt dit minder met een swing vork? (geeft het gevoel dat de hele combi slingert).
Kan/wil iemand mij hier iets meer over vertellen?
Bij voorbaat dank. :}
Ton

Een wat late reactie op deze vraag, voor zover je nog niet had gelezen, een keuring bij de RDW is tegenwoordig niet meer nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan