Zelf zijspanruit maken.😊

1 okt 2011
196
13
Schoonoord
De ruit van mijn Squire SP1 zijspan was aan vervanging toe. Na lang zoeken en niets kunnen vinden hebben wij er zelf maar één gemaakt.
Onbekend met het materiaal heb ik eerst internet afgezocht voor tips en tricks. Op internet werd alleen uitleg gegeven aan de hand van professioneel gereedschap en niets over huis tuin en keuken gebruik. Uiteindelijk over de drempel heen gestapt en ben ik samen met mijn vrouw gaan experimenteren.
Eerst met Plexiglas. Maar dat bleek niet bestand tegen de krachten welke het te verduren kreeg.
Daarna van Lexaan/polycarbonaat en deze houdt het goed.

20230915_124027klein.jpg


Omdat ik vast niet de enige ben met dit probleem, heb ik een "how too" geschreven, waarin ik zoveel mogelijk alle tips en tricks in verwerkt heb.
Ik hoop dat een ander er ook iets aan heeft.

Groetjes, Arnold:W:]
 

Bijlagen

  • Zijspanruit maken van plexiglas lexaan.doc
    1,2 MB · Weergaven: 63
Mooie beschrijving :t. Nog een tip voor het "afzoeten" van de randjes gebruik een afbraam mesje waarmee je normaal de scherpe rand uit een waterleidingweghaald nadat je een pijpensnijder gebruikt hebt, in 1 vloeiende trek heb een hele zijkant zo gedaan.
 
plexiglas is wel gevaarlijk hoor. Als dat er aan gaat door een steen ofzo dan heb je wel een granaat te pakken. Het is te hard. Lexaan is beter inderdaad.
 
Plexiglas is makkelijk. Probeer in Lexan maar eens een mooie bolling zoals in de originele ruit van de TS te maken met huis tuin en keuken spullen.
 
Ik heb dat weleens geprobeerd maar de juiste temperatuur vinden is heel lastig.
Te koud en er gebeurt niks, te warm er komen blazen op.
En daar zat dus minder verschil tussen dan ik op mijn oven kon instellen.
 
Lexan moet eerst een tijdje drogen op 100 graden. En je kan het verwerken bij 140 graden +/- 3 graden. Te koud en je over rekt het, te warm en de blaren schieten er in. Voor de amateur is het eigenlijk alleen onder spanning te monteren, of te rekken.
 
Als ik een oven had die groot genoeg was zou ik het graag proberen. Maar met de fohn gaat het gewoon niet.
 
Nee, klopt, dan krijg je blazen of het zakt ineens in.
Ik heb een grote oven. 90cm breed. Best makkelijk, kunnen ook minstens 6 pizza's tegelijkertijd in.
 
Trouwens als je de randen na het bewerken ervan verwarmt met een brander dan worden ze weer mooi doorzichtig, probeer maar eens met een stukje afval.
 
Te veel werk te weinig tijd, ik ken dat, ben net thuis van een klein weekje werken in Frankrijk, dus zit ook en altijd krap in mn tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan