Kapotte remlicht schakelaar is ondertussen kosteloos vervangen door dealer. Was op 1 week besteld (duurde door mij iets langer voor de afspraak).
Nog een magneetje van de laadklep losgekomen ook in tussentijd. Maar ook dat was snel opgelost.
Maar nu voor het eerst echte problemen. Dat remlicht was gevaarlijk maar eens ik het wist kon ik er met rempedaal wel op anticiperen.
Sinds eergisteren groter probleem. Samenvatting: Motor wil na het laden de laadkabel niet meer loslaten.
Hele verhaal: Ik was de hele dag thuis en er stond melding van een update klaar dus die maar laten draaien. Je krijgt dan een progress bar te zien, die cirkel die anders acculading aangeeft. Dat ging allemaal goed.
Op het einde bleef die bar echter staan met 2 meldingen, iets van (uit het hoofd):
installing firmware update...
waiting for reboot...
En dat bleef gewoon op scherm staan, heb zeker een uur gewacht. Bij de vorige firmware update is de motor vanzelf opnieuw opgestart herinner ik mij. Uiteindelijk contact motor uit gezet en terug aan en alles leek OK.
Motor nog ff aan de lader gehangen (stond op 80%) want had die de volgende dag nodig. ‘s Morgens wou ik vertrekken maar ik kreeg de laadkabel niet los. Dat is een elektrisch slot maar gewoonlijk lost dat meteen bij stoppen laden (eens doel bereikt) of bij opzetten contact.
Deze keer dus niet. Ben 1 uur bezig geweest (wat geld kost) met zoeken en proberen. Was met de 220V adapter thuis dus heb allerlei combinaties en volgordes getest zoals motor contact aan/uit, 220V stekker in/uit, zekering aan/uit op die module...
Er stonden een aantal foutmeldingen op het display, code 35 kwam telkens terug maar er stond ook een 36 en 38. Die heb ik gewist via het menu in de hoop dat dat het probleem ging oplossen. Niets.
De motor wilde nog wel opladen maar geen kabel lossen. Heb dat in het verleden 1x meegemaakt aan een publieke paal maar dat duurde niet lang en had denk ik meer met die paal dan met de motor te maken. Na paar keer badgen op die paal was dat alsnog opgelost.
Ondertussen ook andere vreemde dingen gezien op het dashboard van de motor. Zo kreeg ik 1x een vierkant met ruis op het display, ruis zoals een oude TV die geen signaal ontvangt. Op een locatie waar anders niets staat op het scherm. Ook bleef soms het laadscherm staan terwijl de motor niet aan het laden was of het display bleef aan terwijl de motor al ff uit stond.
Uiteindelijk heb ik de kabel vrij gekregen door de 12V batterij los te maken. Daarvoor moet ik wel het zadel los maken (T30) en een plastiek aan die kant (T25). Eens die los was ff gewacht en dan loste het contact vanzelf.
Ik dacht eigenlijk dat het een glitch was dus niet veel van gemaakt en vertrokken naar klant. Moest sowieso nog naar dealer die dag voor die schakelaar dus daar ook aan de lader. Daar is een laadpaal dus andere kabel.
Voor de zekerheid (gelukkig) had ik wel m’n torx bits meegenomen. En dat bleek maar best ook want ook daar wou de kabel niet los als ik terug weg wou. Motor was ook deze keer volledig geladen maar totaal andere bron en kabel dus is zeker een probleem met de motor zelf.
Bij de dealer mijn verhaal gedaan. Die stelde voor om de update opnieuw uit te voeren maar dit keer via kabel ipv OTA. Uiteindelijk wel afgeblazen omdat hij niemand meer kon bereiken bij Zero en niet wou riskeren dat ik daar vast kwam te zitten.
Gisteren thuis ook nog terug aan de lader. Dit keer zelf het laden onderbroken aan 90% ongeveer door contact op te zetten. En zowaar kabel meteen los. Ik ga vandaag niets meer riskeren, heb lading genoeg om overal te geraken.
Maar morgen nog wel eens paar dingen proberen. Dit was de eerste keer, in 4500km, dat ik dacht m’n GS te moeten starten. Dealer ging ook nog informeren bij Zero.