Zero Motorfietsen

Ik gooi hem er nog maar eens in...

... Externe Zero QuickCharger ligt hier te verstoffen in de schuur. Nieuw. Tegen elk aannemelijk bod.

De externe lader is trouwens verkocht. En de 220v naar openbare laadpaal kabel welke ik eerder genoemd heb is ook weg.
 
Met de SR/F en SR/S heb je 2 opties voor regen. Van de eerdere modellen weet ik het niet. Maar bij die nieuwe dus in te stellen hoeveel je wilt tijdens gas dicht en hoeveel je wil tijdens activeren voorrem.

Dat eerste (gas dicht) is dus ook zonder remlicht en ja dat kun je evengoed op 100% zetten en dan remt dat vlot af. De andere optie is met remlicht omdat het pas activeert als je de hendel een beetje aanraakt, het moment waarop de microswitch klikt en je remlicht dus activeert. Dat is trouwens nog voor je remschijven aangrijpen dus je kan dan heel gecontroleerd regen gebruiken ipv remschijven. Dat heb ik zelf hoger staan dan de neutrale (eerste met gas dicht dus). Anders moet je met je gas zoeken om nog genoeg bij te geven als je ergens op wilt uitrollen ook.

Het is vooral een andere manier van remmen dan met je remmen omdat het echt op de aandrijving afremt (achterwiel dus eigenlijk). Moeilijk uit te leggen maar speciaal gevoel in elk geval als dat op max staat. Veel meer te vergelijken met een 1 cilinder bijvoorbeeld die afremt op de motor als je de gas lost. Dat soort remmen.

M'n eigen SR/F is eindelijk terug in de werkplaats, vertraging deze keer was er door corona want de stukken lagen al klaar van begin maart. Dit keer gaan ze niet de volledige spider bus vervangen maar wel de rubbers. Daar zouden ze nieuwe van hebben die beter water buiten houden.
 
Bij de eerdere Zero’s komt de regeneratie er ook in twee stappen in, gashendel neutraal is 1 en remlichtschakelaar is 2. Die waren voorheen voor zover ik weet niet afzonderlijk in te stellen, het was één instelling.

Nu het dashboard weer werkt heb ik al een hele tijd niet meer op de App gekeken en wat blijkt, die app is veranderd.

Hier een screenshot van de instellingenpagina in demo modus.

0DE96722-A474-46AD-BCB4-2BE82657A123.jpeg


Dit is voor model S, je kunt nu blijkbaar de regeneratie van het gashendel in neutraal en van de remlichtschakelaar apart instellen.

Dat was voorheen niet zo, tenminste, ik kan het me niet herinneren. Er was maar één balk met regeneratie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag van de week een SR/S rijden, vlakbij Alkmaar. Ik zat in het koekblik en zag het neusje eerst in m'n binnenspiegel. Dacht nog: neh, zal vast niet. Maar toen ie me voorbij reed bleek het er toch een te zijn.
Zag er in het echt een stuk mooier uit dan op de foto's. :t
 
Bij de dealer stonden er 2 klaar, ene om te testrijden. Stuur is een pak hoger in elk geval. Verder alleen afstand gehouden...

Ik vind het wel een mooie motor, zeker in 't echt. Dat blauw is ook echt mooi. Het extra gewicht van de langere achterpartij en heel die kuip en bevestiging zou ik er niet meteen bij hoeven dus ben nog altijd blij met mijn naakte versie. Ook daarop kun je plat liggen voor meer range (toont even gek).
 
Ook daarop kun je plat liggen voor meer range (toont even gek).
Inderdaad wel eens een rijder gezien op de A13 in een grand prix houding onder sterke wind.
We haalden hem in met een gangetje van honderd kilometer per uur. _O-

stepjeslank.jpg
 
Srf woensdag binnen, vandaag al hersteld. Dus aanrader om eerst diagnose te laten stellen en dan terug mee naar huis te nemen tot onderdelen geleverd zijn. Vorige keer was ik em anderhalve maand kwijt.
 
Vandaag is de Zero aangekomen die als proef met elektrische voertuigen is gekozen. Ook zijn er een paar snelle fietsen en twee elektrische auto,s bij het wagenpark gekomen. Ik kan nog niet uit eigen ervaring zeggen hoe het rijdt omdat ik een half jaar wat anders doe. Wel kan ik zeggen dat het ding er naar mijn mening erg iel en klein uit ziet. De grote koffer die er op moet helpt natuurlijk ook niet. Het optrekken werd wel leuk gevonden hoorde ik.
Zebra.jpg
 
Deze heeft een centerstand? Ik wist niet dat het S/DS platform een centerstand kon hebben? Kun je daar een clos-up van posten indien mogelijk?
 
Eens zien of we hem lang genoeg hebben om daar iets over te zeggen. :+

Al denk ik dat de zijstandaard het meest gebruikt gaat worden.

En bijgaand de mail die ik over deze motor aan mijn chef heb gestuurd.


De motor heeft drie standen (rij-modus) te weten eco, custom en sport. De stand custom is bedoeld om het motorkarakter naar eigen wens aan te passen door middel van een app op de smartphone. Deze is voor ons niet interessant en laat ik dus verder buiten beschouwing.





In de eco-stand worden het vermogen, koppel en gasreactie afgevlakt, in deze stand is de motor volkomen hufter-proof. Indien je bij stilstand het gas direct helemaal opendraait, rijdt de motor rustig weg en begint dan te versnellen. Alles gebeurt rustig en blijft volledig onder controle. In deze stand is het energieverbruik het laagst. Tijdens de surveillance in ons gebied (de binnenstad van Amsterdam dus) is deze stand meer dan voldoende. Maar is het ook een beetje leuk? Nou….nee, niet echt. Daarvoor hebben wij de …..



Sport-stand. In deze stand reageert de motor heel rustig en voorspelbaar bij een kleine verdraaiing van het gashendel. De motor rijdt rustig weg en is goed te doseren. Draai je het gas verder open, neemt de acceleratie snel toe. Heel snel. Is dit wel leuk? Reken maar. Het energieverbruik zal hoger worden, maar ik denk dat de motor het grootste deel van de dienst in deze stand zal staan. :+

Het snel opendraaien van het gas zorgt voor een behoorlijke acceleratie, maar de motor gaat niet op het achterwiel.



Het rijden met de elektrische motor verschilt niets van het rijden met een “normale” motor. De vering van de Zero is vrij stug. Dit komt het sturen op een vlakke weg ten goede, maar kan als oncomfortabel ervaren worden. Dit komt ook deels door de buddyseat. De vulling hiervan is dun en hard, waardoor je na een uurtje wel even wil afstappen. Het zwaartepunt ligt iets hoger dan gebruikelijk, waardoor hij op lage snelheid iets zwaarder stuurt dan bijvoorbeeld de BMW. Gaat de snelheid wat omhoog, dan stuurt de motor neutraal en precies. En met iets hoger bedoel ik boven de 30-40 km/u, niet bijzonder hard dus. Het “gas”, of liever gezegd de reactie, is prima te doseren en ook het kort afdraaien is geen probleem als je eenmaal wat aan de motor gewend bent, ook hierin dus geen enkel verschil met een normale motor.



Wat wel een groot, een heel groot verschil is met een normale (verbrandings)motor, is de afwezigheid van geluid. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat wij onze klantjes onopgemerkt kunnen naderen en ook surveilleren in de binnenstad tijdens de nachtelijke uren zal niemand uit zijn slaap halen. Het ontbreken van geluid heeft ook zijn keerzijde; bij het surveilleren in bijvoorbeeld de winkelstraten dien je extra bedacht te zijn op onverwachte bewegingen van het publiek, zij horen je immers niet aan komen. Een tweede effect van het ontbreken van geluid (en het niet hoeven schakelen) is dat er minder (snelheids)beleving is, waardoor je best wel verrast kan worden, de kans is groot dat je harder rijdt dan je denkt, zeker bij stevige acceleratie. En dat brengt mij meteen op hetgeen in mijn ogen het grootste gebrek is van deze motor, of in ieder geval van deze uitvoering. De remmen. De motor is uitgerust met een schijfrem in het achterwiel, en een enkele schijfrem in het voorwiel. Deze rem is eigenlijk voldoende, maar ook niet meer dan dat. Zeker als je wat harder rijdt, of gewoon harder rijdt dan je denkt/de bedoeling was, kan dit je onaangenaam verrassen. Het is mogelijk dat je remweg langer wordt dan je had verwacht, en dat kan je in een vervelende situatie brengen. Een dubbele schijfrem in het voorwiel zou al een verbetering zijn.





Ik denk, gezien de actieradius, dat de motor –zeker in de eco-stand- twee diensten achter elkaar zou kunnen vol maken, om vervolgens 8 uur aan de lader te gaan. Dat is iets om rekening mee te houden, leeg is ook echt leeg.

Ik zie geen wezenlijke voordelen -maar ook geen nadelen- van deze motor ten opzichte van onze huidige motoren. Behalve dan de afwezigheid van geluid. Gezien het verlangen van Amsterdam om op afzienbare termijn om te schakelen naar elektrische voertuigen, zal dit wel de toekomst worden. Indien rekening wordt gehouden met de actieradius en laadtijd hoeft dit voor onze dagelijkse praktijk geen belemmering te zijn. Het rijden op een elektrische motor vraagt van de bestuurder slechts geringe gewenning. Zo heeft de motor geen versnellingen en dus ook geen koppeling. Je zal dus best een paar keer mis grijpen. Gelukkig heeft de fabrikant voor de achterrem het rempedaal gehandhaafd, zodat dit geen probleem op levert. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een model met betere, krachtiger remmen. Verder kan ik geen nadeel aanwijzen ten opzichte van onze huidige motoren. Dat ik nog steeds de voorkeur geef aan een van deze motoren is dan ook puur persoonlijk.





Groet,Deputy Duc
 
De remmen zijn inderdaad niet het sterkste punt van deze motor, daarom zou ik je aanraden toch de Custom Mode te gebruiken, dan kun je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van elektrisch rijden.

Download de Zero App, zet Bluetooth aan op de motor, stel met de App alle regeneratie in Custom mode in op 100%, zet de motor op Custom en je hebt er een rem bij.
Gas los is stand 1, remlichtschakelaar is stand 2.

Bij normaal rijden helpt dat echt wel, onlangs stond mijn motor op “sport” en ik vond dat helemaal niets, gauw terug naar Custom met regeneratie.
 
De remmen zijn inderdaad niet het sterkste punt van deze motor, daarom zou ik je aanraden toch de Custom Mode te gebruiken, dan kun je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van elektrisch rijden.

Download de Zero App, zet Bluetooth aan op de motor, stel met de App alle regeneratie in Custom mode in op 100%, zet de motor op Custom en je hebt er een rem bij.
Gas los is stand 1, remlichtschakelaar is stand 2.

Bij normaal rijden helpt dat echt wel, onlangs stond mijn motor op “sport” en ik vond dat helemaal niets, gauw terug naar Custom met regeneratie.

Zou dat wel praktisch zijn met meer dan 20 potentiële gebruikers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan