Zijn er hier Dieselfiets rijders?

Cassini

MF'er
9 mei 2021
99
100
Ik vraag mij af: Zijn er mensen die een dieselfiets hebben? Van 2003 tot en met begin dit jaar heb ik (bijna) 18 jaar met veel plezier rondgereden op een Enfield Bullet met een 462cc Hatz Diesel (Van Jochen Sommer) - en heb nu de overstap gemaakt van deze - nogal archaïsche fiets - naar een Honda Deauville 700 uit 2006.

Nogal een verschil in vermogen en comfort - maar vind het wel leuk om "een beetje bij te blijven". Zo wil ik ook kijken of het Diesel treffen in Hamm dit jaar doorgang vindt, en daar even rond te loeren om de zeer fraaie technische staaltjes daar te bewonderen. De toppers waren (vond ik) de Zeuss zijspanner met een Peugeot Diesel, en een Honda CB weet-ik-veel waar een Golf 1.6 Diesel op één of nadere manier met een reguliere Honda versnellingsbak was samengevoegd en onder de tank geperst was.

De Hatz kende een terugroepactie (Roemeense krukaslagers bleken wat minder betrouwbaar te zijn) die kostenloos inclusief vervoer geregeld werd door Sommer en Hatz. En verder qua betrouwbaarheid en onderhoud geen klagen: eens in de 200 bedrijfsuren nieuwe olie (dus eens in de 8000 km), 3 imbussen losdraaien om het kleppendeksel los te halen om te constateren dat de tuimelaars geen verloop kenden (...). De O-ring ketting kon de bulderende 10,5 pk's makkelijk aan en is tijdens de 72.000 kilometer nooit vervangen geweest. Simpelweg omdat het niet nodig was. Eén keer een probleempje gehad met rode diesel: bacteriegroei die het brandstof filter verstopte. En het Bosch contactslot (0 342 311 003) had de onhebbelijke neiging om als gevolg van oxidatie na 3 of 4 jaar automatisch de startmotor in te schakelen. Rampzalig tijdens de rit (draadjes loshalen), en aankicken van een diesel met automatische decompressie is goed te doen. Gewoon eens in de drie jaar een nieuw slot en het leed was geleden.

De vibraties vielen mee - maar toch heviger dan gebruikelijk: mijn mechanische polshorloge liep na een rit van een uur steevast een paar minuten uit de pas, en bij een bepaald toerental wordt je blik op matrixborden vertroebeld door (interferentie) strepen. En rijden met stevige, stormachtige tegenwind: je komt dan niet boven de 70 km/h uit - je moet de tijd hebben. Het verbruik van 1:45 was leuk - maar na 18 jaar werd het tijd voor wat anders, ook omdat het laadvermogen en de stabiliteit van het frame eigenlijk wat minder is met volle bepakking.

Ik ben benieuwd....
DSC02157.jpg
 
@***Mous*** heeft laten weten dat het goed gaat met hem, in het Enfield topic.
 
Kijk eens bij de RECN en hun forum (Royal Enfield Club Nederland). Veel sleutelgrage leden die van *niets* *iets* weten te maken. Zo heb ik meegemaakt dat er tijdens een rally in de UK een dB killer in elkaar werd gedraaid van een opengeknipt blikje Guiness, omdat de herrie tijdens de tocht van Hoek van Holland naar Wales de rijders die achter het lid in kwestie reden behoorlijk begon te irriteren.

Ik kijk op het RECN forum, en zie dat het bedrijf van één van de leden - Peter Tromp-Meesters - op de achtergrond is geraakt, en vermoedelijk niet meer actief is. Hij kon met pijnlijke perfectie jouw onderhoud verzorgen.

Een
 
Netjes. De Jawa ziet er elegant uit. De 3 cylinder kubota's heb ik inderdaad veel in DNEPR frames gezien in Hamm. Ik hoop dat het treffen dit jaar daar alsnog doorgang kan vinden - even (na 18 jaar ongeveer) weer rondneuzen.

Gr
 
Wat ik me afvraag: je moet dus een flens maken tussen de motor en de bak. En...de overbrengingsverhoudingen van een bak zijn bedacht voor een hoogtoerige benzinemotor...hoe ga je dat oplossen?

Het meest mooie wat ik zag was de integratie van een Honda motorfiets bak met een VW - Golf Diesel blok. Ongelooflijk. Daar moet je 'n Duitser voor hebben.
 
Kijk eens bij de RECN en hun forum (Royal Enfield Club Nederland). Veel sleutelgrage leden die van *niets* *iets* weten te maken. Zo heb ik meegemaakt dat er tijdens een rally in de UK een dB killer in elkaar werd gedraaid van een opengeknipt blikje Guiness, omdat de herrie tijdens de tocht van Hoek van Holland naar Wales de rijders die achter het lid in kwestie reden behoorlijk begon te irriteren.

Ik kijk op het RECN forum, en zie dat het bedrijf van één van de leden - Peter Tromp-Meesters - op de achtergrond is geraakt, en vermoedelijk niet meer actief is. Hij kon met pijnlijke perfectie jouw onderhoud verzorgen.

Een
PTM gestopt??Dat zou niet best zijn.Maar ik kan er zowel op het clubforum als in het clubblad niks over vinden.
 
Leuk topic! Kan ik ergens een dieselfiets bekijken en horen lopen zonder dat ik er voor naar Hamm moet? En als dat alleen in Hamm kan, wanneer wordt er weer een evenement gehouden?
 
Ik denk het niet. Ik heb de mijne na 18 plezierige jaren en bijna 80.000 km verkocht zo'n drie maanden geleden. Maar ik heb 'm nog niet op marktplaats gezien (de koper wou het ding opnieuw spuiten en pimpen en doorverkopen).

Los daarvan is een bezoekje aan Hamm echt geen straf: Je ziet de meest exotische gevallen - en je krijgt een overzicht van de mogelijkheden. En uit eten in Duitsland is ook niet verkeerd.
 
zal best er moet er een in jou buurt ( groningen ) rondrijden met een Peugeot blok in een Guzzi
Klopt is van ene nanco

Heb in verleden contact met hem gehad.

Dieselkrad.info

Kun je eens bekijken
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het niet. Ik heb de mijne na 18 plezierige jaren en bijna 80.000 km verkocht zo'n drie maanden geleden. Maar ik heb 'm nog niet op marktplaats gezien (de koper wou het ding opnieuw spuiten en pimpen en doorverkopen).

Los daarvan is een bezoekje aan Hamm echt geen straf: Je ziet de meest exotische gevallen - en je krijgt een overzicht van de mogelijkheden. En uit eten in Duitsland is ook niet verkeerd.

Netjes uitgedrukt van je.

 
Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag: je moet dus een flens maken tussen de motor en de bak. En...de overbrengingsverhoudingen van een bak zijn bedacht voor een hoogtoerige benzinemotor...hoe ga je dat oplossen?
Dat is een van de redenen achter de populariteit van Dneprs voor dit doel. Het oorspronkelijke benzineblok daarvan doet zijn werk typisch ook onder de 4200 toeren. Met de versnellingsbak bak kun je nog wat spelen/optimaliseren met een langere 3e en 4e versnelling en/of eventueel een langere overbrengingsverhouding in het cardan. Onderdelen daarvoor zijn redelijk makkelijk te verkrijgen. Met name de laatste variant is redelijk makkelijk te realiseren en wordt ook met de benzine versie regelmatig gedaan.
 
Die laatste variant lijkt mij inderdaad het snuggerste. De Enfield heeft een tandwiel/ketting primaire aandrijving tussen het blok en de bak, en daar zijn standaard industriële componenten voor verkrijgbaar (en uiteraard ben je zeer flexibel qua overbrengingsverhoudingen).
 
Ik heb er een halfjaar geleden 1 gebouwd met een perkins 2cil in een bmw r60/7
Ik heb ermee gereden, maar ik vind het vermogen toch echt te laag om er lekker mee te kunnen rijden.
Ik heb hem maar weer even aan de kant gezet.
Een nadenken wat ik ermee doe.
 
Ik heb er een halfjaar geleden 1 gebouwd met een perkins 2cil in een bmw r60/7
Ik heb ermee gereden, maar ik vind het vermogen toch echt te laag om er lekker mee te kunnen rijden.
Ik heb hem maar weer even aan de kant gezet.
Een nadenken wat ik ermee doe.
Vertel eens wat over de prestaties? Snelheid, acceleratievermogen, verbruik enz.?
 
Behalve het (zeer) lage vermogen moest ik ook erg wennen aan het lastig te doseren gasgeven. Een beetje een aan/uit karakter zeg maar. In Hamm heb ik wel ooit een smart 3-cylinder Diesel gezien. Compact "slechts" 90 kilo en toch een vermogen van zo'n 45 pk. Da's te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan