Ik vraag mij af: Zijn er mensen die een dieselfiets hebben? Van 2003 tot en met begin dit jaar heb ik (bijna) 18 jaar met veel plezier rondgereden op een Enfield Bullet met een 462cc Hatz Diesel (Van Jochen Sommer) - en heb nu de overstap gemaakt van deze - nogal archaïsche fiets - naar een Honda Deauville 700 uit 2006.
Nogal een verschil in vermogen en comfort - maar vind het wel leuk om "een beetje bij te blijven". Zo wil ik ook kijken of het Diesel treffen in Hamm dit jaar doorgang vindt, en daar even rond te loeren om de zeer fraaie technische staaltjes daar te bewonderen. De toppers waren (vond ik) de Zeuss zijspanner met een Peugeot Diesel, en een Honda CB weet-ik-veel waar een Golf 1.6 Diesel op één of nadere manier met een reguliere Honda versnellingsbak was samengevoegd en onder de tank geperst was.
De Hatz kende een terugroepactie (Roemeense krukaslagers bleken wat minder betrouwbaar te zijn) die kostenloos inclusief vervoer geregeld werd door Sommer en Hatz. En verder qua betrouwbaarheid en onderhoud geen klagen: eens in de 200 bedrijfsuren nieuwe olie (dus eens in de 8000 km), 3 imbussen losdraaien om het kleppendeksel los te halen om te constateren dat de tuimelaars geen verloop kenden (...). De O-ring ketting kon de bulderende 10,5 pk's makkelijk aan en is tijdens de 72.000 kilometer nooit vervangen geweest. Simpelweg omdat het niet nodig was. Eén keer een probleempje gehad met rode diesel: bacteriegroei die het brandstof filter verstopte. En het Bosch contactslot (0 342 311 003) had de onhebbelijke neiging om als gevolg van oxidatie na 3 of 4 jaar automatisch de startmotor in te schakelen. Rampzalig tijdens de rit (draadjes loshalen), en aankicken van een diesel met automatische decompressie is goed te doen. Gewoon eens in de drie jaar een nieuw slot en het leed was geleden.
De vibraties vielen mee - maar toch heviger dan gebruikelijk: mijn mechanische polshorloge liep na een rit van een uur steevast een paar minuten uit de pas, en bij een bepaald toerental wordt je blik op matrixborden vertroebeld door (interferentie) strepen. En rijden met stevige, stormachtige tegenwind: je komt dan niet boven de 70 km/h uit - je moet de tijd hebben. Het verbruik van 1:45 was leuk - maar na 18 jaar werd het tijd voor wat anders, ook omdat het laadvermogen en de stabiliteit van het frame eigenlijk wat minder is met volle bepakking.
Ik ben benieuwd....
Nogal een verschil in vermogen en comfort - maar vind het wel leuk om "een beetje bij te blijven". Zo wil ik ook kijken of het Diesel treffen in Hamm dit jaar doorgang vindt, en daar even rond te loeren om de zeer fraaie technische staaltjes daar te bewonderen. De toppers waren (vond ik) de Zeuss zijspanner met een Peugeot Diesel, en een Honda CB weet-ik-veel waar een Golf 1.6 Diesel op één of nadere manier met een reguliere Honda versnellingsbak was samengevoegd en onder de tank geperst was.
De Hatz kende een terugroepactie (Roemeense krukaslagers bleken wat minder betrouwbaar te zijn) die kostenloos inclusief vervoer geregeld werd door Sommer en Hatz. En verder qua betrouwbaarheid en onderhoud geen klagen: eens in de 200 bedrijfsuren nieuwe olie (dus eens in de 8000 km), 3 imbussen losdraaien om het kleppendeksel los te halen om te constateren dat de tuimelaars geen verloop kenden (...). De O-ring ketting kon de bulderende 10,5 pk's makkelijk aan en is tijdens de 72.000 kilometer nooit vervangen geweest. Simpelweg omdat het niet nodig was. Eén keer een probleempje gehad met rode diesel: bacteriegroei die het brandstof filter verstopte. En het Bosch contactslot (0 342 311 003) had de onhebbelijke neiging om als gevolg van oxidatie na 3 of 4 jaar automatisch de startmotor in te schakelen. Rampzalig tijdens de rit (draadjes loshalen), en aankicken van een diesel met automatische decompressie is goed te doen. Gewoon eens in de drie jaar een nieuw slot en het leed was geleden.
De vibraties vielen mee - maar toch heviger dan gebruikelijk: mijn mechanische polshorloge liep na een rit van een uur steevast een paar minuten uit de pas, en bij een bepaald toerental wordt je blik op matrixborden vertroebeld door (interferentie) strepen. En rijden met stevige, stormachtige tegenwind: je komt dan niet boven de 70 km/h uit - je moet de tijd hebben. Het verbruik van 1:45 was leuk - maar na 18 jaar werd het tijd voor wat anders, ook omdat het laadvermogen en de stabiliteit van het frame eigenlijk wat minder is met volle bepakking.
Ik ben benieuwd....