Zijn progressieve veren de moeite waard?

23 jul 2021
15
1
Ik zit te twijfelen om de vering van mijn Yamaha xv920 met usd voorvork te "upgraden" naar progressieve veren. Is dit de moeite waard of kan ik dit beter niet doen
 
Op mijn straatfiets had ik de afgelopen vier jaar een progressief setje van Hyperpro voor en achter.
Daar kon je lekker mee boenderen.
Op het circuit alles Hyperpro lineair op gewicht.
Ik moet wel na elke winter veertien tot achtien kilo afvallen om dat kloppend te maken. :')
 
Sag is toch voornamelijk voor het uitveren?
Want je kunt met een slappere veer nog steeds die 30% sag halen, hij moet er alleen wat strakker in?

Ik ben laatst ook flink met de vering van mijn motor bezig geweest, ik geloof dat ik het nu goed heb.

Maar ik lees aandachtig mee, misschien valt er nog wat te leren.
'Sag', rijhoogte, is zorgen dat je veer een demping in het juiste werkbereik zitten en zorgen dat je de juiste rijhoogte (en geometrie) te pakken hebt.
Het enige wat het met uitveren te maken heeft, is zorgen dat je wat negatieve veerweg hebt, zodat je uit kan veren in plaats van stuiteren.
 
Ff bij HK Tuning in Tiel langs met die motor, die zijn daar zo ervaren in dat ze je huidige vering makkelijk voor je afstellen en anders weten wat er voor betere veer in moet. Ze naaien je geen oor aan door een nieuwere of betere veer te adviseren terwijl dat niet nodig is (Kwikfit anyone) want als je huidige veer goed is zeggen ze dat ook en sturen je na wat frutselen weer met een volle portemonnee weer de weg op.
 
Nou mijn veer is lek en op. Graag zou ik een "simpele" veer in mn xv920 stoppen. Ik zie bedragen van 400,- tot 500,-. Heeft er niemand een monoshock liggen die past? De originele kun je veel op afstellen maar dat gebruik ik niet. En lkkr zal hij toch nooit gaan rijden🙈🤣
20230115_141302.jpg
 
Nou mijn veer is lek en op. Graag zou ik een "simpele" veer in mn xv920 stoppen. Ik zie bedragen van 400,- tot 500,-. Heeft er niemand een monoshock liggen die past? De originele kun je veel op afstellen maar dat gebruik ik niet. En lkkr zal hij toch nooit gaan rijden🙈🤣Bekijk bijlage 1839642
Liggen niet, maar als je eea low-budget op wilt lossen kun je natuurlijk altijd ook op zoek gaan naar een achterschikbreker bij een sloper.
 
Zelf doen, niet echt moeilijk, seal bestellen, vergeet de olie niet, ook een bladder.

Even moeite doen om de vering goed te krijgen, en hij rijdt een heel stuk beter heb ik vernomen.

Dit is van een Australische site, meer als voorbeeld bedoeld, zal in NL ook wel verkrijgbaar zijn.
 
Nou mijn veer is lek en op. Graag zou ik een "simpele" veer in mn xv920 stoppen. Ik zie bedragen van 400,- tot 500,-. Heeft er niemand een monoshock liggen die past? De originele kun je veel op afstellen maar dat gebruik ik niet. En lkkr zal hij toch nooit gaan rijden🙈🤣
Om maar even de TaalNazi te spelen: het is niet jouw veer die lek is, het is de schokbreker.......
Een vervangingsschokbreker van Hagon of YSS zal een heel stuk goedkoper uitvallen dan die 400 Euro.
Leuk bouwproject trouwens!
 
Om maar even de TaalNazi te spelen: het is niet jouw veer die lek is, het is de schokbreker.......
Een vervangingsschokbreker van Hagon of YSS zal een heel stuk goedkoper uitvallen dan die 400 Euro.
Leuk bouwproject trouwens!
:^

En die nieuwe YSS schokbreker van de link is het gewoon waard.
Rijplezier, veiligheid, eer van je werk..
Dan lig je in de avond na een rit met een nog grotere glimlach na te genieten in bed. ;)
 
Die nieuwe YSS kan trouwens ook in kleur naar keuze geleverd worden, in dit geval kan ik me voorstellen dat een full black of zwarte met paar zilverkleurige accenten heel mooi zal staan.
 
Het maakt qua kosten niets uit voor een fabrikant om er een progressieve veer of lineaire veer in te zetten..
Dus waarom doen ze dat dan niet???
Nou gewoon het is niet zo dat je daarmee iedereen gelukkig maakt...
Maar het plaatsen van andere veren gaat vaak gepaard met schoonmaken van de schokbreker, nieuwe olie, etc..dus het gevoel dat een andere veer ZOVEEL winst op brengt, komt ook voor een deel voort uit de complete revisie van de schokdemper..
dus lees je in, kijk wat je er mee bereikt of bereiken wilt, en maak dan je keuze..
Sportonderstel onder een auto...ja leuk , vaak betere wegligging , maar een drama met alle hobbels , kuilen en verkeersdrempels..
Wat weegt zwaarder, je kunt geen onderstel maken dat alles lekker opvangt, en ook nog eens als een baksteen op de weg ligt
 
Het maakt qua kosten niets uit voor een fabrikant om er een progressieve veer of lineaire veer in te zetten..
Dus waarom doen ze dat dan niet???
Nou gewoon het is niet zo dat je daarmee iedereen gelukkig maakt...
Maar het plaatsen van andere veren gaat vaak gepaard met schoonmaken van de schokbreker, nieuwe olie, etc..dus het gevoel dat een andere veer ZOVEEL winst op brengt, komt ook voor een deel voort uit de complete revisie van de schokdemper..
dus lees je in, kijk wat je er mee bereikt of bereiken wilt, en maak dan je keuze..
Sportonderstel onder een auto...ja leuk , vaak betere wegligging , maar een drama met alle hobbels , kuilen en verkeersdrempels..
Wat weegt zwaarder, je kunt geen onderstel maken dat alles lekker opvangt, en ook nog eens als een baksteen op de weg ligt
Ze gebruiken wel heel goedkope onderdelen om de prijs te drukken van sommige motoren , vooral om de prijs een beetje in de buurt van de concurrentie te houden bijv bij de Ducati monster en de MT 9 , dat mag eigenlijk de naam voorvork en schokbreker niet hebben , en dan een tijdje later de SP versie waar het opeens wel kan ( 2 a 3000€ duurder )
 
Ze gebruiken wel heel goedkope onderdelen om de prijs te drukken van sommige motoren , vooral om de prijs een beetje in de buurt van de concurrentie te houden bijv bij de Ducati monster en de MT 9 , dat mag eigenlijk de naam voorvork en schokbreker niet hebben , en dan een tijdje later de SP versie waar het opeens wel kan ( 2 a 3000€ duurder )
dat klopt , maar een veer draaien doen ze met een computer gestuurd systeem, en het maakt qua materiaal en programma niets uit of ze de meeste windingen op het begin , einde of verdeeld over de veer plaatsen..dus daar kunnen ze weinig aan verdienen..
Yamaha heeft of had Ohlings in eigendom, die gingen plotseling schokbrekers plaatsen waar Ohlings op stond, maar de naam absoluut niet waardig waren
 
Terug
Bovenaan Onderaan