Jesse Hulshoff
Rookie
- 23 jul 2021
- 15
- 1
Ik zit te twijfelen om de vering van mijn Yamaha xv920 met usd voorvork te "upgraden" naar progressieve veren. Is dit de moeite waard of kan ik dit beter niet doen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Linear of progressief?Op mijn straatfiets had ik de afgelopen vier jaar een progressief setje van Hyperpro voor en achter.
Daar kon je lekker mee boenderen.
Op het circuit alles Hyperpro lineair op gewicht.
Ik moet wel na elke winter veertien tot achtien kilo afvallen om dat kloppend te maken.
Dat gaat progressief.Linear of progressief?
Ik ben akkoord en daarom stond er : "De tussenoplossing en het kan een goede zijn , zeker voor een cruiser" is een progressieve veerXV920......
Ja, die gaat vast als een Marc Marquez op de openbare weg tekeer.
'Sag', rijhoogte, is zorgen dat je veer een demping in het juiste werkbereik zitten en zorgen dat je de juiste rijhoogte (en geometrie) te pakken hebt.Sag is toch voornamelijk voor het uitveren?
Want je kunt met een slappere veer nog steeds die 30% sag halen, hij moet er alleen wat strakker in?
Ik ben laatst ook flink met de vering van mijn motor bezig geweest, ik geloof dat ik het nu goed heb.
Maar ik lees aandachtig mee, misschien valt er nog wat te leren.
Klopt, maar demping heeft wel degelijk invloed op de benodigde rijhoogte en negatieve veerweg.sag = negatieve veerweg, niet al de rest die je beschrijft
en demping heeft nul invloed op rijhoogte en negatieve veerweg
Rijhoogte en negatieve veerweg zijn een statische waardes , en statisch heeft demping daar echt geen invloed op.Klopt, maar demping heeft wel degelijk invloed op de benodigde rijhoogte en negatieve veerweg.
Liggen niet, maar als je eea low-budget op wilt lossen kun je natuurlijk altijd ook op zoek gaan naar een achterschikbreker bij een sloper.Nou mijn veer is lek en op. Graag zou ik een "simpele" veer in mn xv920 stoppen. Ik zie bedragen van 400,- tot 500,-. Heeft er niemand een monoshock liggen die past? De originele kun je veel op afstellen maar dat gebruik ik niet. En lkkr zal hij toch nooit gaan rijdenBekijk bijlage 1839642
Klopt, ik heb eigenlijk al een nieuwe liggen. Maar die kun je ook op 5 manieren instellen. En die ziet er even suf uit als die er nu op zit natuurlijk...Liggen niet, maar als je eea low-budget op wilt lossen kun je natuurlijk altijd ook op zoek gaan naar een achterschikbreker bij een sloper.
Als die niet lekt, is het een kwestie van instellen. Proberen waard. Of zoek je iets wat beter smoelt .... Tja wie mooi wil zijn ... (400€)Klopt, ik heb eigenlijk al een nieuwe liggen. Maar die kun je ook op 5 manieren instellen. En die ziet er even suf uit als die er nu op zit natuurlijk...
Om maar even de TaalNazi te spelen: het is niet jouw veer die lek is, het is de schokbreker.......Nou mijn veer is lek en op. Graag zou ik een "simpele" veer in mn xv920 stoppen. Ik zie bedragen van 400,- tot 500,-. Heeft er niemand een monoshock liggen die past? De originele kun je veel op afstellen maar dat gebruik ik niet. En lkkr zal hij toch nooit gaan rijden
Om maar even de TaalNazi te spelen: het is niet jouw veer die lek is, het is de schokbreker.......
Een vervangingsschokbreker van Hagon of YSS zal een heel stuk goedkoper uitvallen dan die 400 Euro.
Leuk bouwproject trouwens!
Ze gebruiken wel heel goedkope onderdelen om de prijs te drukken van sommige motoren , vooral om de prijs een beetje in de buurt van de concurrentie te houden bijv bij de Ducati monster en de MT 9 , dat mag eigenlijk de naam voorvork en schokbreker niet hebben , en dan een tijdje later de SP versie waar het opeens wel kan ( 2 a 3000€ duurder )Het maakt qua kosten niets uit voor een fabrikant om er een progressieve veer of lineaire veer in te zetten..
Dus waarom doen ze dat dan niet???
Nou gewoon het is niet zo dat je daarmee iedereen gelukkig maakt...
Maar het plaatsen van andere veren gaat vaak gepaard met schoonmaken van de schokbreker, nieuwe olie, etc..dus het gevoel dat een andere veer ZOVEEL winst op brengt, komt ook voor een deel voort uit de complete revisie van de schokdemper..
dus lees je in, kijk wat je er mee bereikt of bereiken wilt, en maak dan je keuze..
Sportonderstel onder een auto...ja leuk , vaak betere wegligging , maar een drama met alle hobbels , kuilen en verkeersdrempels..
Wat weegt zwaarder, je kunt geen onderstel maken dat alles lekker opvangt, en ook nog eens als een baksteen op de weg ligt
dat klopt , maar een veer draaien doen ze met een computer gestuurd systeem, en het maakt qua materiaal en programma niets uit of ze de meeste windingen op het begin , einde of verdeeld over de veer plaatsen..dus daar kunnen ze weinig aan verdienen..Ze gebruiken wel heel goedkope onderdelen om de prijs te drukken van sommige motoren , vooral om de prijs een beetje in de buurt van de concurrentie te houden bijv bij de Ducati monster en de MT 9 , dat mag eigenlijk de naam voorvork en schokbreker niet hebben , en dan een tijdje later de SP versie waar het opeens wel kan ( 2 a 3000€ duurder )