Zo snel mogelijk optrekken; met of zonder wheely?

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.710
1.965
Ik heb ACS op de GS,soort antislip zeg maar

Hierdoor wordt de ontsteking onderbroken zodra het voorwiel iets boven het asfalt zweeft en dus minder snel draait dan het achterwiel.

Ik vraag me daarom af of je nu sneller op zou trekken als je voorwiel net boven het asfalt zweeft of als je voorwiel op de grond blijft, wanneer heb je dan de beste krachtverhoudingen op je achterwiel?

Dragsters hebben b.v. een wheelybar,maar dat is tegen achterover slaan volgens mij en niet om het voorwiel net boven het asfalt te houden :?

Wil de deskundige nu opstaan?
 
Jazeker, een overeenkomst zeker, bij beide zal de druk op de band toenemen als je een wiel van de grond hebt. Ik bedoel alleen aan te geven dat een voorwiel geen acceleratievermogen met zich mebrengt, maar een achterwiel wel remvermogen :9

Dat zal niemand ontkennen *D

En nu snap ik ook beter wat je bedoelde ;)
 
voor je gevoel, als ik de 50 grens passeer zal ik ook aan de beemer gaan en me matigen

:+

Hoeft niet hoor. Je kunt prima vegen met owel een oude R100RS als de HP2

Leeftijd zegt niks,kwam vorig jaar een krasse knar van ruim 76 lentes tegen die met de Firestorm een CRT dag deed(gevorderden!!)

Kwamen de kleinkinderen ook nog even kijken hoe opa het deed en ze waren kei trots op ,m. Net als oma, kijk dat is toch fantastisch oud worden, of ie nu Honda rijdt, Jawa of Suzuki :} :}

Ik hoop die Opa na te kunnen doen :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet hoor. Je kunt prima vegen met owel een oude R100RS als de HP2

Leeftijd zegt niks,kwam vorig jaar een krasse knar van ruim 76 lentes tegen die met de Firestorm een CRT dag deed(gevorderden!!)

Kwamen de kleinkinderen ook nog even kijken hoe opa het deed en ze waren kei trots op ,m. Net als oma, kijk dat is toch fantastisch oud worden, of ie nu Honda rijdt, Jawa of Suzuki :} :}

Ik hoop die Opa na te kunnen doen :Y

:} :} gaaaf! dat hoop ik ook idd :}
 
naar mijn idee trek je het snelste op als het voorwiel NET van de grond is. Althans, voor die motorfiets, onder de dan geldende omstandigheden.
De motorfiets is dan immers precies in balans tussen achteroverslaan door teveel vermogen en voorwiel op de weg houden door te weinig vermogen.
Daarnaast zorgt een extra wiel op de weg voor extra wrijving.
Te hoge wheelies verstoren de aerodynamica.
 
Gevalletje zwaartepunt en achterwiel lijkt me.
Zie deze Beamer-clown: De rode cirkel geeft het zwaartepunt aan van de fiets + berijder. De maximale acceleratie is afhankelijk van de hoek die de twee rode lijnen maken. Hoe kleiner die hoek is hoe harder het ding kan accelereren voordat het achterover klapt (ik ga geen rekenvoorbeeld geven :z).
Als je voorwiel van de grond komt word die hoek alleen maar groter en je maximale acceleratie kleiner.

full


Teken dit maar eens voor een dragracer of een lichte crosmotor met zware berijder. Die laatste kennen we genoeg filmpjes van _O-.
 
Wiel omhoog = groter frontaal oppervlak = grotere luchtweerstand. Rolweerstand van je voorwiel tijdens 't optrekken zal vrij weinig voorstellen. Waarschijnlijk is de extra luchtweerstand groter dan de rolweerstand die je bespaart.

:+

(is wel enigszins serieus though O-) )

luchtweerstand begint pas echt te spelen bij 100km/h +
rolweerstand is op elke snelheid hetzelfde O-) dus als je het zo bekijkt. wiel omhoog ;)
 
ff testen? O-)

:P


Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat een kleine wheely sneller is als dat je ASC ingrijpt, omdat je dan ook echt minder vermogen op het wiel krijgt omdat hij begint te sputteren..

geen wheely is het best, want je moet zo snel mogelijk vooruit, en alles dat omhoog komt is verlies.
Omhoog is volgens mij geen verlies hoor, enkel teveel power (en dus niet een meter omhoog op je balanspunt maar klein stukje dus)
Want volgens mij KUN je niet sneller dan, want als je voorkant naar beneden blijft, gaat je achterwiel dan harder draaien? :?

edit;
imo zit je op je maximale vermogen als je voorwiel gaat zweven maar niet verder omhoog komt, en logisch lijkt het mij dan ook dat je dan het snelste weg bent :+
 
Laatst bewerkt:
Pasgeleden filmpje zitten kijken met circuit-tips van Rossi. Daarin gaven ze ook tips aan om een wheelie te voorkomen bij de start.

Zou zonder wheelie dan toch sneller op te trekken zijn? Of mag op het circuit gewoon geen wheelie getrokken worden bij de start?

Groeten van een circuit-noob :W
 
Laatst bewerkt:
Tis niet zo moeilijk als het lijkt

De acceleratiebeperking van elke standaard supersport...= de lengte van de achterbrug.

Je motor levert een bepaald koppel op je achterwiel.
Is dat aangedreven koppel hoger dan je tegenMoment....komt je voorwiel omhoog.

hoe heette die knakker ook alweer...ohja Newton! ;)
F(orce) * A(rm) = Moment

Dus of je pleurt wat gewicht op je voorwiel |(
of je maakt je achterbrug langer... :Y

't beste is dus ...als je voorwiel net wel/net niet de grond raakt.


toch is het leuker, als tie wat verder loskomt :P
 
Laatst bewerkt:
Pasgeleden filmpje zitten kijken met circuit-tips van Rossi. Daarin gaven ze ook tips aan om een wheelie te voorkomen bij de start.

Zou zonder wheelie dan toch sneller op te trekken zijn? Of mag op het circuit gewoon geen wheelie getrokken worden bij de start?

Groeten van een circuit-noob :W

als je een wheely zo ver trekt dat je van het gas af moet ben je langzamer. maar of het nu echt erg is om je wiel van de grond te hebben zolang je vol op het gas kan blijven. ik denk het niet. naar mijn idee word je voorwiel omhoog geduwt doordat je achterwiel er inprincipe onderdoor wil. (door de massatraagheid van je voorkant eigenlijk dus) dit kost volgens mij dus (bijna) geen energie.

edit: daar komt bij dat je volgens mij in de praktijk beter met een zwevend voorwiel kan wegtrekken dan dat je bang bent dat je voorwiel omhoog komt en dus te weinig gas geeft.

ps over waarom dragracers wel met het voorwiel in de lucht rijden is :omdat er dan meer druk op je achterwiel staat= meer grip=minder wheelspin. maar hier heb je op een "normale" motor volgens mij niet echt last van
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan