Zo snel mogelijk optrekken; met of zonder wheely?

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.710
1.965
Ik heb ACS op de GS,soort antislip zeg maar

Hierdoor wordt de ontsteking onderbroken zodra het voorwiel iets boven het asfalt zweeft en dus minder snel draait dan het achterwiel.

Ik vraag me daarom af of je nu sneller op zou trekken als je voorwiel net boven het asfalt zweeft of als je voorwiel op de grond blijft, wanneer heb je dan de beste krachtverhoudingen op je achterwiel?

Dragsters hebben b.v. een wheelybar,maar dat is tegen achterover slaan volgens mij en niet om het voorwiel net boven het asfalt te houden :?

Wil de deskundige nu opstaan?
 
een "kleine"wheelie is het snelste want dan heb je het meeste gewicht op het achterwiel en het minste slip

ikzelf heb aan trekkertrek gedaan en daar word dit ook gezien als het meest ideaal

daarom hebben sprinters ook een wheeliebar (en voor het omslaan natuurlijk)

Dit bedoelde ik; electronica discussie is wel duidelijk,maar het ging mij er om of het voorwiel moet zweven of kleven :+
 
De motor trekt het snelste op als het voorwiel net niet de grond raakt.
Het grootst mogelijke koppel staat dan op je achterwiel.
Met een extra gewicht op je voorspatbord zou je nog sneller kunnen optrekken , mits voldoende vermogen.
 
Die isser al een Yamaha.

Maargoed, die elektronica is er dus alleen voor om de motor bestuurbaar te houden en is dus gay :+

@TS ff de zijkniptang erin zetten dus.

Het ASC kan uit ;) juist daardoor kwam ik op deze vraag, als ik het helemaal uitdoe maakt ie wheelies en ik denk dat ik daardoor minder snel weg ben.Maar het zijn w.s. milliseconden , beetje gevoelsmatig dus...

Realiseer me nu opeens:

Er zit nog een standje op voor gravelpaden,die zal ik binnenkort eens ff uitproberen,hierdoor wordt licht spinnen gedoogd en zou het asc dus niet in moeten grijpen bij licht zwevend voorwiel :?

Wordt vervolgd :W
 
Laatst bewerkt:
dit is net zo'n vraag als: sta je eerder stil met of zonder abs? :)

helaas zijn er te veel dingen waar je rekening mee moet houden, dus een concreet antwoord is er niet echt!

Met dit ABS sta je de eerste 10 x eerder stil dan zonder.

Dus na veel oefenen onder exact dezelfde condities zou je uiteindelijk sneller stil kunnen staanzonder ABS, maar die 9 x oefenen er voor , lig je wel telkens op je muil als je het beter wil doen ;)
 
Laatst bewerkt:
denk zelfde principe als bij ABS en remmen .....

normaal gesproken zou je met de electronica sneller zijn, omdat je gewoon lomp vol op het gas kan .... berekeningen van wanneer en hoeveel gas teruggenomen moet worden zal dermate sneller gaan dan dat je als berijder in zou kunnen grijpen.

:^ :Y

Zo is het ook met remmen. Net een klein stukje met je achterwiel van de grond = maximale remkracht.
 
:^ :Y

Zo is het ook met remmen. Net een klein stukje met je achterwiel van de grond = maximale remkracht.

daar heb je idd een punt,zo zal het voor dus ook zijn.

het feit an sich is dus wel duidelijk; de electronica,het aan de voorkant verzwaren, een wheelybar etc.etc. zijn dus allemaal zaken* om het voorwiel net boven dat asfalt te hebben en , belangrijker nog, te houden waardoor de maximale voorwaartse versnelling behaald zal worden.



*
zoals er zijn>
kettingtandwielverhoudingen
versnellingsbakverhoudingen
koppeling/shifter
etc.etc.

Conclusie:

Zo snel mogelijk optrekken is dus optimaal met een minimale wheely bij volgas geven.
 
Indien ik snel wil optrekken buig ik me zo ver mogelijk naar voor om mijn voorwiel op de grond te houden en de luchtweerstand te verminderen ,anders heb je het risiko dat je zowiezo gas moet lossen om geen achterwaartse salto maken . Anyway, dat extreem snelle optrekken is hier (Filipijnen) uit den boze vanwege het onvoorspelbare verkeer
 
Remmen en acceleren lijkt me niet dat je dat 1 op 1 kan vergelijken aangezien je 2 geremde wielen hebt, en maar 1 gedreven wiel...

Als het zwaartepunt in midden van de (wiel)assen ligt dan kan de motor even snel optrekken als dat die remt. Wel te verstaan als het voor en achterwiel dezelfde wrijving hebben tijdens het remmen resp. optrekken.
Een van de wielen zal dan iets van de grond komen. Bij optrekken het voorwiel en bij remmen het ....
Met 2 wielen remmen is slechts het verdelen van de remkracht over de 2 wielen. Je remt dan niet maximaal. Hoe meer je nadert naar maximaal remmen hoe meer het achterwiel wordt ontlast. Op zo'n moment kan het achterwiel makkelijk blokkeren wat een schuiver tot gevolg kan hebben.
 
dit is net zo'n vraag als: sta je eerder stil met of zonder abs? :)

helaas zijn er te veel dingen waar je rekening mee moet houden, dus een concreet antwoord is er niet echt!

Nee, dit is net zo'n vraag als: sta je eerder stil met beide wielen aan de grond of wanneer je je achterwiel lift bij het remmen?

Ik ben het met eerdere posters eens, voorwiel iets van de grond is meeste tractie en bij de meeste tractie accelereer je het snelste :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan