Mijn eerste motor is een Suzuki bandit 1200 uit 2006, met ABS.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem vooral op het uiterlijk gekocht. Mijn instructeur laten proefrijden en na laten kijken zegmaar.
Hoor veel dat het een zware beginnersmotor is en dan ook nog eens voor zo'n klein meisje als ik.... maar ik ben van mening dat het echt aan je eigen rijstijl ligt.
En of ABS zo cruciaal is,,, mwa denk dat het wel mee valt.
Mijn advies dus, gewoon kopen wat je leuk vind en waar je lekker op zit en wat in je budget past. Iedereen heeft toch wel een andere mening en uiteindelijk ben jij de gene die er op moet rijden.
Gaat dan meestal om het vermogen, niet zo zeer om het gewicht. Met tegen de 100 pk aan lijkt de 1200 mij een prima fiets. Koppel zal er gezien de cilinderinhoud eerder inkomen dan een standaard 600 met het zelfde vermogen, maar dat zal minder verrassend zijn dan een 150 PK fiets met een flink eindschot.
Om even het ABS verhaal in dit topic te vullen; jaren een ZZR 600 zonder ABS gereden, nu een bewuste keuze gemaakt om een ABS fiets te kopen. Ik persoonlijk vind het gewoon een fijne gedachte dat er een stuk techniek is die mijn fouten kan corrigeren. Want hoewel ik bij de ZZR mijzelf gelukkig nooit onderuit heb geremd, en in een auto met ABS dit alleen onder unieke omstandigheden (sneeuw waarmee ik toch geen motor rij) heb weten aan te spreken verwacht ik het nooit nodig te hebben... Maar juist voor het onverwachtse moment vind ik het fijn om achter de hand te hebben.
Ik ben nou eenmaal geen Rossi of Verstappen.