Zoekend naar een beginnersmotor

Het is een vergelijkbare discussie als die over de platte vs bolvormige aarde, met de uitzondering dat hier gevaarlijk advies wordt gegeven.

Als je zo min mogelijk gevaar wil lopen in het verkeer, moet je in een auto gaan zitten. Is ook een stuk fijner qua bagageruimte.
Zodra je met je krent op een motor zit, zeker voor de lol, neem je een bepaald inherent risico.
Ik adviseer niemand om onvoorwaardelijk voor een motor zonder ABS te kiezen.
Het twistpunt is niet of ABS veiliger is, maar meer of het de meerwaarde waard is voor iemand met een bepaald budget.

Ik denk dat dat een afweging is die de OP zelf zal moeten maken.
 
Nee.

Dat heeft weer te maken met het Italiaanse temperament :+

Het heeft te maken met de fabrieksafstelling en moduskeuze. Bij maximaal remmen met bochten ABS van verschillende leveranciers, op topmodellen van Ducati, Triumph, KTM en BMW maakten de testers van Motorrad hoge stoppies.
Het was op een Yamaha,..mijn Italiaanse heeft net geen abs, ik heb haar zelf al meer dan 11 jaar.
 
Door de vaak onvoorspelbare grip van het wegdek
(door water of diesel of vuil kan de wrijvingscoëfficiënt zomaar 0 zijn op het kleine plekje dat je niet kon zien) kan je zomaar in die situatie terechtkomen.
Ja en op dat moment laat je de remhendel weer iets LOS!!
Je voelt dat je gaat glijden, dan direct minder kracht.

Nog nooit ABS gehad, en ook nooit nodig gehad.
Wel al enkele keren bij een noodstop/ straf remmen dat het spul startte met wegglijden.
Op zo'n moment even ietsje minder aan de rem hangen! Eigenlijk speel je dan ZELF voor ABS!
Ook het besef hebben dat als je voorwiel in slip is, dat je NIETS meer kan sturen.

Ik ga niet beweren dat ABS nutteloos is. Maar echt een must is 't ook niet!!
Prima voor tante Truus die bij gevaar maar 1 ding weet en dat is VOL in de ankers!

In de MotoGP en de Formule 1 gebruiken ze ook geen ABS!!
 
Laatst bewerkt:
Het is een vergelijkbare discussie als die over de platte vs bolvormige aarde, met de uitzondering dat hier gevaarlijk advies wordt gegeven.
Het heeft ook een groot deel met budget te maken. Een afgetrapte of niet fijn rijdende motor kopen omdat er abs op zit is geen goed idee. Het is op de lange termijn veiliger om een motor te hebben waar je lekker op zit, vertrouwd op bent en die goed onderhouden is. TS was volgens mij nog student en dan kom je (net als 80% hier op het motorforum lijkt het soms wel) in het goedkopere segment. En daar is ABS gewoon niet zoveel voorhanden. Blind staren op ABS lijkt me daarom ook geen goed idee.

Ik denk dat het daar tenminste op neer komt.
 
Juist ja, dat is een goede gedachte!
Zo denkt niet iedere beginner. Vooral jonge rijders willen flitsend zijn. Maar dat is meestal niet erg practisch!
Met mijn oude FZ maak ik gedurig reizen. Ook een sporttour. Op deze motor is alles simpel op te laden en dan maar gaan!
Ook heeft ie voldoende power om langdurig 150 (en sneller) te kunnen rijden met alle bagage achterop.
Niet nodig om ALTIJD zo snel te rijden, maar wel makkelijk als je in 1 dag dwars door Frankrijk wilt, om in bijv Portugal te komen.
In enkele uren zie je vanaf Venlo borden met Basel verschijnen. Om er 1 wk over te doen om in Italië te komen daar word je ook niet blij van!

Pas terug kwam ik een familie tegen met een jongen erbij van ca 20. Nou, zo'n motortour maken dat leek 'm ook wel wat.
Hij moest nog zijn RBW halen, maar een motor had ie al min of meer vastgelegd. Moest een blitse Ducati worden.
Dat ie daarmee alleen een tandenborstel kon meenemen, dat had ie zich nog niet bedacht.
Dat een dikke portemonnee nodig is en dat je dan een goede sleutelaar moet zijn, dat wist ie ook nog niet.
Dat ie zich met een racefiets als beginner blauw gaat betalen aan verzekering, had ie nooit van gehoord.
Hij ging er toch nog maar eens goed over nadenken om een meer praktische en meer betaalbare motor te gaan bedenken.

Dan nog iets......................:P
Zijn vriendin was al aan het lessen. Dat deed ze op een Harley. 8)7
WTF wie bedenkt zoiets. Neem een recht-toe-recht-aan motor om te lessen.
Bleek dat ze met de 2e rijles in een bocht rechtdoor was gegaan regelrecht de sloot in :?
Harley is leuk voor de USA-wegen die 1000 miles rechtdoor gaan. Niks voor het bochtenwerk.
En al helemaal niks voor hele korte draaien op kleine Alpen-weggetjes.
Je hebt mijn gedachte perfect beschreven! Ik denk aan een fz6 of cbf600
 
Ik denk dat de wel-ABS geen-ABS discussie een heel eigen topic an sich waard is (voor zover dat er nog niet is).

Een tip die ik zelf destijds heb gekregen en nog altijd blij mee ben qua startersmotor is:
-Koop ook iets wat over een paar jaar makkelijk weer te verkopen is. Het is heel lastig in te schatten wat voor motorrijder je gaat zijn en daardoor is het lastig een eerste motor te kiezen (anders had je dit topic niet gestart). Als je dan toch na een tijdje km's maken wat anders wil haal je in ieder geval wel een groot gedeelte van je investering er weer terug uit.
Precies. Ik heb wel min of mee een gedachte maar tuurlijk ervaring kan het veranderen..
 
ABS is en blijft een mooie techniek.Als je begint met ABS en stapt dan een op een motor zonder ABS heb je kans dat je zomaar op je bek gaat omdat je geen gevoel heb opgebouwd met remtechniek.Als je achterwiel even blokkeerd dan is dat gauw weer te corriceren. Blokkeerd het voorwiel dan gaat dat bijna altijd gepaard met een valpartij.Genoeg filmpies te zien over panic brakes. Motor rijden leer je pas na je examen zo ook het leren remmen. Zoek een rustig plekje en zoek langzaam aan de top van de remmen. Ik wilde zelf ook heel graag ABS maar kwam met het budget wat ik had op afgeragde Motors terecht.
Ik ben blij dat ik het nu niet heb. Straks als die geldboom gaat bloeien dan gaat de optie er weer in.
Voorbeeld filmpie how to. Al heb je dat ook meegekregen bij het lessen.

 
Je hebt mijn gedachte perfect beschreven! Ik denk aan een fz6 of cbf600
Ik dacht dat je het voor je nek deed?
Waait je rokje nou mee met de meest geïndoctrineerde uitspraak die er te vinden is door onkunde, onwetendheid of de angst afgekeurd te worden door de brave Hendriken?
 
Een eeuw geleden werd beweerd dat goede motorrijders ook hun motor goed konden beheersen zonder veerenden voorvork. En dat op wegen waar de meesten tegenwoordig nog niet met een allroad durven komen.
 
Ik dacht dat je het voor je nek deed?
Waait je rokje nou mee met de meest geïndoctrineerde uitspraak die er te vinden is door onkunde, onwetendheid of de angst afgekeurd te worden door de brave Hendriken?
Het is voornamelijk voor mijn nek inderdaad. Maar de FZ6 vind ik gewoon een aantrekkelijke motor. Was het ook eens met het eerste gedeelte van zijn tekst. Maar wat is er zo raar aan dat ik er mee eens ben lol.
 
ABS is en blijft een mooie techniek.Als je begint met ABS en stapt dan een op een motor zonder ABS heb je kans dat je zomaar op je bek gaat omdat je geen gevoel heb opgebouwd met remtechniek.Als je achterwiel even blokkeerd dan is dat gauw weer te corriceren. Blokkeerd het voorwiel dan gaat dat bijna altijd gepaard met een valpartij.Genoeg filmpies te zien over panic brakes. Motor rijden leer je pas na je examen zo ook het leren remmen. Zoek een rustig plekje en zoek langzaam aan de top van de remmen. Ik wilde zelf ook heel graag ABS maar kwam met het budget wat ik had op afgeragde Motors terecht.
Ik ben blij dat ik het nu niet heb. Straks als die geldboom gaat bloeien dan gaat de optie er weer in.
Voorbeeld filmpie how to. Al heb je dat ook meegekregen bij het lessen.

Het blijft natuurlijk een fijne optie om te hebben.. Maar om te leren remmen zonder ABS is ook wel goed. Het is in ieder geval wel iets wat ik graag zou willen hebben op de motor. Maar het is voor mij belangrijker om een goede motor te vinden...
 
In de MotoGP en de Formule 1 gebruiken ze ook geen ABS!!

Die rijden toch niet op openbare weg :? .
Een F1 wagen heeft DRS
Een MotoGP fiets een droge koppeling.

Toch heeft geen enkele auto DRS, en bijna geen noemswaardige :P (grapje er zijn mooie uitzonderingen) motorfiets nog een droge koppeling.
 
Pas terug kwam ik een familie tegen met een jongen erbij van ca 20. Nou, zo'n motortour maken dat leek 'm ook wel wat.
Hij moest nog zijn RBW halen, maar een motor had ie al min of meer vastgelegd. Moest een blitse Ducati worden.
Dat ie daarmee alleen een tandenborstel kon meenemen, dat had ie zich nog niet bedacht.
Problemen kun je maken....oplossingen bedenken.
C3B492B2-EDB5-474D-924E-5ADEC3D97B2F.jpeg

Deze dame rijdt compleet Europa door op deze motor...
Naast die tandenborstel zal de rest ook wel passen denk ik...

Mocht je haar willen volgen...
 
Het is voornamelijk voor mijn nek inderdaad. Maar de FZ6 vind ik gewoon een aantrekkelijke motor. Was het ook eens met het eerste gedeelte van zijn tekst. Maar wat is er zo raar aan dat ik er mee eens ben lol.
Omdat een ruit je niet uit de wind houd en een abs niet perse veiliger is. Het aanhalen van de motoGP als argument voor geen abs is al even ridicuul te noemen. Maar vergeet vooral niet, het is aan jou en jou alleen wat je wil en wat je budget je toestaat te kopen.
 
Problemen kun je maken....oplossingen bedenken.
Bekijk bijlage 1534218
Deze dame rijdt compleet Europa door op deze motor...
Naast die tandenborstel zal de rest ook wel passen denk ik...

Mocht je haar willen volgen...
Prachtig,

Kijk een fireblade in een omgeving waar ze er nooit eerder een gezien hadden!
In mijn kielzog twee Harley-Davidson motoren met apehanger sturen.

wat een toestand wat een toestand.

5EF0FB33-ADF6-482A-86CA-B332D263F8B7.jpeg
 
Problemen kun je maken....oplossingen bedenken.
Bekijk bijlage 1534218
Deze dame rijdt compleet Europa door op deze motor...
Naast die tandenborstel zal de rest ook wel passen denk ik...

Mocht je haar willen volgen...

Dat niet alleen, het soort motor bepaald echt niet hoeveel bagage je mee kan nemen. In mijn oude ZZ-R 600 had ik zeeën van opbergruimte, bakje in kuipje links (sleutels, hoesje oorbescherming), onder de buddy zat ruimte voor een deftig slot.

Mijn huidige Versys kan ik met moeite een remschijfslot meenemen, en dan houdt het op.

Ja je kan tanktassen en koffersystemen gaan gebruiken, maar dat kan op elke motor.
 
Je hebt zoveel stoer mannelijk eelt op je handen dat handschoenen net zo overbodig zijn geworden als ABS?
Goed dat je het vraagt, ik ben jullie natuurlijk uitleg verschuldigd. Het rijden zonder handschoenen kwam voort uit een afweging die ik moest maken en daar waar ik gekozen heb voor dit kan ik mij voorstellen dat anderen dit een dermate grote gevaarzetting vind dat deze zich zouden laten repatriëren van de col de galliebier door de hulpdiensten, de motor op een aanhanger laten afslepen en zelf in een ambulance helikopter naar het dichtbijzijne hospitaal om daarna nog jaren thuis te zitten met ptsd.

mocht je het je afvragen, ik heb het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.😘
 
Mijn eerste motor is een Suzuki bandit 1200 uit 2006, met ABS.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem vooral op het uiterlijk gekocht. Mijn instructeur laten proefrijden en na laten kijken zegmaar.

Hoor veel dat het een zware beginnersmotor is en dan ook nog eens voor zo'n klein meisje als ik.... maar ik ben van mening dat het echt aan je eigen rijstijl ligt.
En of ABS zo cruciaal is,,, mwa denk dat het wel mee valt.

Mijn advies dus, gewoon kopen wat je leuk vind en waar je lekker op zit en wat in je budget past. Iedereen heeft toch wel een andere mening en uiteindelijk ben jij de gene die er op moet rijden.
 
Goed dat je het vraagt, ik ben jullie natuurlijk uitleg verschuldigd. Het rijden zonder handschoenen kwam voort uit een afweging die ik moest maken en daar waar ik gekozen heb voor dit kan ik mij voorstellen dat anderen dit een dermate grote gevaarzetting vind dat deze zich zouden laten repatriëren van de col de galliebier door de hulpdiensten, de motor op een aanhanger laten afslepen en zelf in een ambulance helikopter naar het dichtbijzijne hospitaal om daarna nog jaren thuis te zitten met ptsd.

mocht je het je afvragen, ik heb het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.😘

Ben nu wel benieuw wat die afweging was. Liet de ABS zich niet verwijderen met handschoenen aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan