zonder olie gereden GSXR600 2001

wombatje

Rookie
10 mei 2015
2
0
belgie
hallo men eerste keer hier. heb hier al veel geleze maar nooit iets gepost dus bij deze...
blijkbaar werkt men lichtje van de olie niet en heb dus zonder olie gereden. ik hoorde opeens een ratelgeluid van men motor( gsxr 600 van 2001) onmiddelijk gestopt , naar huis gebracht, olie gevuld, een dag laten rusten en daarnet nog eens gestart in de hoop dat het beter was. niet dus... nog steeds dat ratel geluid. mijn vraag is nu, wat zou er allemaal nu kapot zijn en is het de moeite om dit te maken of is ie voor de vuilbak?

alvast bedankt mvg
 
En er was nergens een helder licht in de duisternis die zei, hey, laat ik het lichtje branden vlak vóór alles door de shitmolen gaat?

ken jij lampjes op een frigo die je waarschuwen om nu snel alles op te eten omdat de frigo weet dat hij 's anderendaags kapot gaat gaan ?
ken jij fritketels met een lampje dat je waarschuwt van de stekker uit te trekken omdat de thermostaat het binnen 5 minuten gaat begeven en de olie gaat overkoken ?
heb jij een app op je GSM die je waarschuwt van je GSM ergens anders te steken want hij gaat binnen 2 minuten op de grond vallen en kapot gaan ?

in de duisternis waar jij licht wil laten schijnen kan geen licht zijn, we noemen dat een zwart gat ;)
 
En er was nergens een helder licht in de duisternis die zei, hey, laat ik het lichtje branden vlak vóór alles door de shitmolen gaat?

Wellicht denk ik te simpel.

Kijk is in het boekje van je motorfiets. Staat keurig dat je het oliepijl moet controleren voordat je het ding start.

Foolproof. Dat jij dat nou niet doet is iets anders.
 
Laatst bewerkt:
(sommige?) Yamaha motoren hebben een oliepeil lampje.

Mijn fzr1000 dus wel en dat heeft mij mooi een blok gekost omdat de olie nivo sensor netjes registreerde dat er voldoende olie in mijn blok zat. Alleen wel op de verkeerde plek namelijk achterin het blok terwijl de olieaanzuig van de oliepomp voorin het blok zit.
Ja en dan ben je fanatiek aan het street/dragracen met je voorwiel een halve meter in de lucht en dan loopt je blok droog omdat het geen smering meer krijgt en je daar niets van ziet maar het wel te laat merkt.
 
Laatst bewerkt:
Had mijn FZ1 niet en ook mijn huidige MT-09 niet, zal het ook best knap vinden aangezien de olie naar alle kanten van het blok gekegeld wordt tijdens het rijden.
Dan heb jij toch een speciale MT-09,want de mijne heeft dat wel net als elke andere Yamaha van de laatste 15 - 20 jaar.
En dat werkt prima,zelf op circuit (R6) waar de motor constant over en weer gaat begint dat te branden als het oliepeil ongeveer halfweg tussen MIN en MAX staat,ruim op tijd dus. :)
Ik vraag me ook af waarom andere fabrikanten nog steeds een oliedruklamp gebruiken,het resultaat zie je in dit topic. |(
 
Dan heb jij toch een speciale MT-09,want de mijne heeft dat wel net als elke andere Yamaha van de laatste 15 - 20 jaar.
En dat werkt prima,zelf op circuit (R6) waar de motor constant over en weer gaat begint dat te branden als het oliepeil ongeveer halfweg tussen MIN en MAX staat,ruim op tijd dus. :)
Ik vraag me ook af waarom andere fabrikanten nog steeds een oliedruklamp gebruiken,het resultaat zie je in dit topic. |(

Het oliedruk lampje is dan ook niet echt bedoelt als 'olie niveau lampje', anders had het wel 'olie niveau lampje' geheten. Een oliedruk lamp is wel degelijk handig om te waarschuwen voor bijvoorbeeld een slecht(er) werkende oliepomp. Als je dan op tijd stopt is er meestal nog geen schade.
Een slecht werkende oliepomp is namelijk nogal moeilijk te zien aan de buitenkant, in tegenstelling tot het olieniveau.. ;)
 
Ik vraag me ook af waarom andere fabrikanten nog steeds een oliedruklamp gebruiken,het resultaat zie je in dit topic. |(

Omdat dat veel logischer is dan een olie niveau lampje.
Als er genoeg olie in zit maar de pomp werkt niet (goed) heb je net zo goed blok schade.
En als het olie niveau te laag is zal de oliepomp ook de druk niet halen en gaat ie dus ook branden.

Mooier is nog een combinatie van zowel oliedruk als olie niveau.
 
Het oliedruk lampje is dan ook niet echt bedoelt als 'olie niveau lampje', anders had het wel 'olie niveau lampje' geheten. Een oliedruk lamp is wel degelijk handig om te waarschuwen voor bijvoorbeeld een slecht(er) werkende oliepomp. Als je dan op tijd stopt is er meestal nog geen schade.
Een slecht werkende oliepomp is namelijk nogal moeilijk te zien aan de buitenkant, in tegenstelling tot het olieniveau.. ;)

Precies. Het is een rood lampje met een reden (= onmiddelijk motor af). Als je op tijd stopt, kan het lampje je veel geld besparen. Misschien is er een pakking stuk, zit de aftapbout of peilstok los en ben je met een paar tientjes tot tweehonderd euro klaar. Indien je pech hebt dan is het inderdaad een kapotte oliepomp of versleten lager, en zijn de kosten hoger.

Heb je het lampje niet, dan zijn de uiteindelijke kosten altijd hoog.
 
Wat heeft iedereen het nou over een oliepijl? Waar kan ik dit kopen :?
full
 
Zelf tijdig bijhouden is ook een goed idee.

Het is 2015. De wegenwacht moet tegenwoordig opdraven voor het wisselen van een wiel en accu's die door ouderdom en ellende uit elkaar vallen. Olie doet de garage wel en als er lampjes gaan branden of het gebonk/getik/gepiep/gesis onuitstaanbaar wordt, dan rijden we van de week wel even langs.

Straks stel je nog voor dat mensen de handleiding eens doorlezen |( .
 
Terug
Bovenaan Onderaan