Zuiger beschadigd. Wat zeggen jullie ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
de dealer zegt een verkeerde afstelling van de motor,kan gebeuren met een motor van 18 jaar de motor betreft een triumph adventurer uit 99 met 13.748 mijl, ik zeg een productie fout !! ik wil geen vergoeding,daar gaat,t mij niet om !!!.
full
 
TS heeft de sporen netjes weggehaald door alles mooi schoon te maken.., nu moeten de micrometers eventueel uit de kast gehaald worden, en/of de afstelling beoordeeld worden als hij weer loopt met nieuwe zuigers.
 
de oorzaak van uitbreken van zuigerveer dammen kan twee oorzaken hebben
mechanische overbelasting, opgevoerde motoren die te hoge piekdrukken produceren
dit geeft eigenlijk geen zichtbare erosie op de zuiger zelf
of tweede oorzaak, pingelen van de motor,
de piekdrukken zijn dermate hoog dat de zuigerveer dammen breken,
zelf heb ik eigenlijk nog nooit een andere oorzaak gezien .
pingelen hoef je niet te horen, als je het hoort, is het vaak al te "laat"
als pingelen redelijk lang duurt voordat de schade ontstaat, zie je brandsporen of erosie
op de zuiger...
vast staat, dat het komt door hoge piekdrukken op de zuigerveer
 
hier even een reactie van mijn kant, het is inderdaad een Langeslag,en ja ik heb hem schoongemaakt voor in de trofeeën kast maar alleen met afwas middel en daar haal je geen aanloopsporen mee weg kan eventueel als er belangstelling voor is een macro opname maken van de zuiger,het is inderdaad de 1e cilinder en het probleem was een compressie van 3 1/2 bar , heb ook de zuigerveren bekeken jammer genoeg niet met een microscoop maar die zijn echt onbeschadigd, heb triumph in alkmaar gebeld( triumph benelux), die zeggen deze motor is geleverd door triumph amerika en verbraken direct de verbinding, heb ondertussen de zuiger gewisseld en heeeeel goed de cilinder bekeken en die is klokgaaf,de motor draaid nu veeel beter en rijd ook zoals het behoord , nogmaals het gaat mij niet om een schadeloos stelling ik was gewoon benieuwd op jullie reactie wie dat wel eens heeft meegemaakt,, bedankt voor de reactie,s
 
Ik heb dit nooit als op zichzelf staand probleem gezien.

Als er verder echt niks stuk is, heb je mazzel, en is het achterhalen van de oorzaak erg lastig.
 
Ik heb het nooit op deze manier gezien.
Wel dat de zuigerveren door midden zijn. Dat je dus 2 halve maantjes hebt.

Ik ken een type auto waarbij die meer regel dan uitzondering is als hij zo'n 1,5 ton heeft gelopen. (daar merk je overigens vrijwel niks van)
Wat daarvan de reden is weet ik ook niet, dus vind dit topic wel interessant.
 
Ik heb dit heel vroeger wel eens gezien bij een tweetakt, maar waarschijnlijk zijn toen eerst de zuigerveren gebroken en zijn die toen blijven hangen in de spoelpoorten. Dit dat overigens veel meer schade tot gevolg dan alleen en kapotte zuiger.

Wat het in dit geval is... Ik heb geen idee. Waren de zuigerveren nog wel heel / niet gebroken?
 
hier even een reactie van mijn kant, het is inderdaad een Langeslag,en ja ik heb hem schoongemaakt voor in de trofeeën kast maar alleen met afwas middel en daar haal je geen aanloopsporen mee weg kan eventueel als er belangstelling voor is een macro opname maken van de zuiger,het is inderdaad de 1e cilinder en het probleem was een compressie van 3 1/2 bar , heb ook de zuigerveren bekeken jammer genoeg niet met een microscoop maar die zijn echt onbeschadigd, heb triumph in alkmaar gebeld( triumph benelux), die zeggen deze motor is geleverd door triumph amerika en verbraken direct de verbinding, heb ondertussen de zuiger gewisseld en heeeeel goed de cilinder bekeken en die is klokgaaf,de motor draaid nu veeel beter en rijd ook zoals het behoord , nogmaals het gaat mij niet om een schadeloos stelling ik was gewoon benieuwd op jullie reactie wie dat wel eens heeft meegemaakt,, bedankt voor de reactie,s
met het schoonmaken zijn er ook koolstofsporen uit het breukvlak verdwenen en kan je dus ook niet meer zien of het een al langer bestaand probleem was wat eindelijk zichtbaar werd of dat het stuk in 1 keer afgebroken is. en zonder dat soort sporen kan je dus ook heel lastig een oorzaak vast stellen. en die compressie problemen kunnen hier ook mee samenhangen. als de dam al grotendeels gebroken was maar het metaal nog door een kleun stukje op zijn plek werd gehouden dan doet dat de werking van de zuigerveren geen goed. en als dat ding uit de USA komt kan de soort brandstof ook nog een rol hebben gespeeld want er wordt daar behoorlijke bocht als brandstof verkocht en onderhoud is voor veel amerikanen een vreemd begrip.
 
Als er op E10 of E 15 is gereden, wat daar heel gewoon is, kan de motor te arm hebben gelopen, door het hogere alcohol percentage. Als het een Californië import is, staat de motor eigenlijk altijd al redelijk arm afgesteld is mijn ervaring. Zonder afstellen dan op hogere concentraties alcohol in de benzine rijden, zal de motor geen goed doen.
 
hier even een reactie van mijn kant, het is inderdaad een Langeslag,en ja ik heb hem schoongemaakt voor in de trofeeën kast maar alleen met afwas middel en daar haal je geen aanloopsporen mee weg kan eventueel als er belangstelling voor is een macro opname maken van de zuiger,het is inderdaad de 1e cilinder en het probleem was een compressie van 3 1/2 bar , heb ook de zuigerveren bekeken jammer genoeg niet met een microscoop maar die zijn echt onbeschadigd, heb triumph in alkmaar gebeld( triumph benelux), die zeggen deze motor is geleverd door triumph amerika en verbraken direct de verbinding, heb ondertussen de zuiger gewisseld en heeeeel goed de cilinder bekeken en die is klokgaaf,de motor draaid nu veeel beter en rijd ook zoals het behoord , nogmaals het gaat mij niet om een schadeloos stelling ik was gewoon benieuwd op jullie reactie wie dat wel eens heeft meegemaakt,, bedankt voor de reactie,s

Weet je het zeker????
volgens mij 72x65 of iets in die richting...is toch overvierkant...of heb ik de verkeerde motor voor me?

even opgezocht..76x 65 dus idd geen langeslag maar overvierkant
 
Laatst bewerkt:
Lange slag motoren hebben zelden korte zuigers en als hij te arm staat afgesteld brand je eerder een gat in de zuigerbodem dan dat je dit soort grappen gaat zien. Wel vreemd dat het na zoveel kilometers gebeurt, een gietgalletje openbaart zich vroeger.
 
Weet je het zeker????
volgens mij 72x65 of iets in die richting...is toch overvierkant...of heb ik de verkeerde motor voor me?

even opgezocht..76x 65 dus idd geen langeslag maar overvierkant
Dat was vroeger.


Nu is die verhouding voor een motorfiets toch echt aan de lange kant.
 
Dat was vroeger.


Nu is die verhouding voor een motorfiets toch echt aan de lange kant.

sorry maar daar ga ik niet in mee, dat de slag langer is dan de meeste supersports heb je gelijk in, maar als de slag korter is dan de diameter spreek je echt niet van een langeslag motor...
Dan nog even TS vragen...je geeft aan dat er nog geen 20k mee gereden is, maar was er niet een nieuwe teller opgekomen, en weet je daardoor dus niet echt wat de km stand is????
 
Lange slag motoren hebben zelden korte zuigers en als hij te arm staat afgesteld brand je eerder een gat in de zuigerbodem dan dat je dit soort grappen gaat zien. Wel vreemd dat het na zoveel kilometers gebeurt, een gietgalletje openbaart zich vroeger.


Arm mengsel geeft hetere verbranding, als dan bv de bougie te heet wordt, krijg je ook spontane ongecontroleerde ontbranding.
 
Als er op E10 of E 15 is gereden, wat daar heel gewoon is, kan de motor te arm hebben gelopen, door het hogere alcohol percentage. Als het een Californië import is, staat de motor eigenlijk altijd al redelijk arm afgesteld is mijn ervaring. Zonder afstellen dan op hogere concentraties alcohol in de benzine rijden, zal de motor geen goed doen.
het is niet eens alleen die E10 / E15 ik ben daar ook zat pompen tegengekomen die 91 octaan (ongeveer vergelijkbaar met euro 95 volgens onze meetmethode) verkochten als premium benzine en daar zaten dan nog 2 stappen onder (vaak 89 en 85 octaan) en dat was nog voor de tijd dat er alcohol bijgemengt werd maar wel in de tijd dat deze motor al op de weg was.
 
het is niet eens alleen die E10 / E15 ik ben daar ook zat pompen tegengekomen die 91 octaan (ongeveer vergelijkbaar met euro 95 volgens onze meetmethode) verkochten als premium benzine en daar zaten dan nog 2 stappen onder (vaak 89 en 85 octaan) en dat was nog voor de tijd dat er alcohol bijgemengt werd maar wel in de tijd dat deze motor al op de weg was.

maakt dat wat uit ? motor is amerikaans, dus ook met amerikaanse specs aangepast aan de benzine daar.
omdat hij hier betere benzine kreeg zal hij echt geen schade oplopen daarvan.
 
Laatst bewerkt:
dat hangt er maar net van af wat de fabrikant voorschrijf. de schade kan natuurlijk ook in de USA ontstaan zijn. als de fabrikant 91 (het blijft een in europa gebouwde motor en dat is hier de standaard) als minimum voorschrijft maar er is slechter te koop dan heb je best kans dat mensen er goedkoper ingooien. hier moet alles goed kunnen lopen op ron 95 en dat is ook het minimum (in nederland) wat er te koop is dus de kans dat je er slechter in gooit als voorgeschreven is minimaal. en de motor waar het over gaat is al zo oud dat ik betwijfel of er al een klopsensor op zit dus dan is de kans op het ontstaan van schade door te slechte benzine behoorlijk.
 
lijkt mij niet dat stalen zuigers bij diesels normaal zijn (behalve de grote jongens)
gewicht blijft een grote probleem
loop eens binnen bij een revisie bedrijf, met de betreffende zuiger...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan