anyways.... back to ze seriuzzz stuv.....
PS15 achterpompje weer gedemonteerd, schoongemaakt, doorgespoten, lucht erop gezet etc etc.... zelfde resultaat, met de zuiger erin krijg ik geen vloeistof naar binnen...
PS12 met opbouw reservoir gepakt, goed naar de gaatjes gekeken.......
AHHH, dat 2e gaatje is gewoon t***** klein, met schoonmaaktroep en lucht door reservoir aansluiting schoon proberen te maken zal dus nooit lukken, alles gaat gewoon door het grote gat dan........
PS12 achterpompje uit het rek getrokken (makkelijk toch... stapels ouwe zooi...) eens voorzichtig kijken of die remreservoir aansluiting nog een beetje demontabel (en remontabel) is of dat dat fabrieksperswerk is....
blijkt rubbertje te zijn, is met wat moeite te verwijderen en met een beetje remvet goed te monteren..
Kleine piep gaatje blijkt helemaal vol met prut te zitten, speld er doorheen gefrot, remreiniger, speld, lucht, enz enz enz....
in elkaar zetten....
pompen........
flats.... bakkes vol met remvloeistof... oke, pompie werkt nu dus wel
borg en afdichtingsplaatje op zijn plaats tikken en naar de S******* zolder.......
aan het stuur met tywrapps... gewoon om te proberen, het blijft een achterpompje, niet bedoeld voor stuurmontage....
handafstand klopt aardig met standaardpomp, dus de testopstelling kan gebruikt worden om remhandle slag te beoordelen.....
aanremmen....(je kan nu het wiel met de hand al absoluut niet meer bewegen)
vol in de ankers.....
alle mogelijke kracht zetten (remhandle buigt, tywrapps rekken, pomp beweegt....)
heel lekker, blij dat ik experiment met achterpomp heb doorgezet, want een PS16 pomp was dus voor mij te groot geweest, ik hou van een remhandle met een wat langere slag; vind ik persoonlijk beter te doseren.
er gaat dus een ps15 voorpomp met opbouwreservoir besteld worden, is iets andere vormgeving als de huidige pomp met rond reservoir, maar die is niet van origine van de SPII afkomstig (SPII heeft zelfde handles als V65 Lario e.d. met ingebouwde schakelaars voor licht, start etc... zijn vreselijk slecht van kwaliteit electrisch) is direct na aanschaf vervangen door stuur electriek van een V11 en een losse rempomp van een Le Mans II
Enige pompen die nog te koop zijn met 15 en 16mm zuigers en opbouw reservoir hebben een iets moderner hoekig reservoir wat eerlijk gezegd bijna gelijk is aan het originele reservoir van de SPII en dus ook heel mooi aan sluit bij de hoekige tank en stuurkuip... enige uitdaging wordt een bijpassend koppelingshandle, de bijbehorende koppelingshandle (als je een setje zou willen kopen) is hydraulisch..... en dat gaat de oude dame niet snappen.
Met een beetje geluk past het oude handle in de nieuwe pomp en anders moet ook het koppelingshandle vervangen worden.
Zou ansich wel jammer zijn, moderne handles zijn over het algemeen gespoten, en ik vindt juist het verloop naar zilvergrijs van de fors gebruikte oude handles erg mooi...