Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

879CE68D-D1D5-40B4-A573-2C78CFECEFA0.jpeg
resultaat wetblast Almere
 
Is gereinigd met water met een of ander schoonmaak middel. Onder zeer hoge druk. Geen last met achtergebleven zand / grit etc. Als t droog is. Kun je t blok opbouwen.
 
ook heel netjes geworden, ik was iets meer kwijt maar dat is voor alle blokdelen (dus ook de cylinders, koppen en het cardan), dus dat is wel logisch........ bovendien was mijn blok na dik 2 ton ook als pekelfiets ingezet te zijn op sommige plaatsen gewoon zwart.......
 
Wat alleen wat minder is wat je aantreft als je de schokbreker van het zijspan schoon gaat maken om de nieuw gecoate veer er op te knopen..............
Bekijk media item 1350040Daar wordt ik dan weer helemaal niet vrolijk van........ want ik neem een klein beetje aan dat ondanks dat dat oog (het bovenste oog) alleen maar op druk belast wordt het niet handig is om hiermee door te rijden............

Als iemand nog zo'n kreng heeft liggen hoor ik het dus ook graag......... het gaat om een Koni 7610-1300
Van origine gemonteerd onder de EZS kompact...........

dus........;(
 
Wat alleen wat minder is wat je aantreft als je de schokbreker van het zijspan schoon gaat maken om de nieuw gecoate veer er op te knopen..............
Bekijk media item 1350040Daar wordt ik dan weer helemaal niet vrolijk van........ want ik neem een klein beetje aan dat ondanks dat dat oog (het bovenste oog) alleen maar op druk belast wordt het niet handig is om hiermee door te rijden............

Als iemand nog zo'n kreng heeft liggen hoor ik het dus ook graag......... het gaat om een Koni 7610-1300
Van origine gemonteerd onder de EZS kompact...........

dus........;(
Ik zou de Hobbyist in Hunsel eens even bellen. Daar heb ik ook wel eens onderdelen van Koni, of Ikon vandaan gehaald.
 
yup... had al zitten googlen....... de schokbreker zelf (maar dan met de lettergrap IKON ipv KONI...........) is in ieder geval nog gewoon leverbaar, en als je een beetje op de website van Ikon grasduint dan heeft het bovenste oog zelfs een los onderdeelnummer......... wat tenminste suggereert dat het los leverbaar is......

Net even terug de schuur ingedoken, kruipolie in de rondte gegooit en nog wat meer geborsteld......... en er lijkt dus inderdaad draad in de binnenzijde van dat oog te zitten daar waar de bovenzijde van de schokbreker erin zit........ die draad is na 23 jaar (zijspan zelf is van 97..... iets jonger als de oude dame zelf.......) niet meer helemaal gangbaar.......... het feit dat het bovenste deel van de schokbreker van staal en het oog van aluminium is helpt daarbij uiteraard ook niet echt........

morgen maar even proberen tijd te vinden om eens in de telefoon te klimmen............. niet geschoten is tenslotte altijd mis............

wordt vervolgt.........
 
ps; die zelfde hobyist heeft trouwens de revisiesets voor alle drie de schokbrekers een paar jaar terug toen ik de boel uit elkaar aan het slingeren was inderdaad ook geleverd..... nette setjes afdichtingen en flesjes olie om het demperdeel weer helemaal netjes te krijgen......... snap ook niet helemaal dat ik toen dat oog niet zover heb schoongemaakt dat die scheur opgevallen is.........

of dat oog is al verzwakt geweest (interne scheur) en uiteindelijk geknapt omdat er nieuwe rubberbussen ingeperst zijn.......

nou ja...... problemen met ouwe zooi zijn er om opgelost te worden!!!!

gewoon een uitdaging erbij..........
 
Ik heb wel eens een setje KONI's uit elkaar gehaald. Met een goede griptang net onder het oog de zuigerstang vastpakken en met een grote Bahco verstelbare moersleutel het oog er af draaien. Ging best makkelijk als ik het mij goed herinner.
 
Iets vergelijkbaars gisteravond ook geprobeerd, oog in de bankschroef, griptang er vlak boven...... maar het randje waar ik de griptang op kan zetten is vrij dun (wilde geen griptang op het verchroomde deel van de stang zelf zetten) dus dat werkte niet. ook drevel in de twee gaten tikken gaf geen oplossing........ dus maar lekker laten weken en dan vanavond nog een keer proberen.

Anders even aan de hobyist vragen of hij behalve onderdelen ook de juiste sleutels (zo'n platte met twee geharde pennetjes erin) verkoopt om die dingen uit elkaar te draaien.

Schokbreker zelf ging "destijds" overigens prima met een dreveltje, maar dat is staal in staal; vreet wat minder........
 
Gewoon met een dremel dat aluminium oog doorslijpen. Daar waar de draad zit. Als ie bijna door is tik je m dr zo af
 
Hoe we het er af krijgen gaan we wel zien; wil eigenlijk dit oog gebruiken als test-case voor een gereedschapje; omdat van 1 van de achterschokbrekers het verstelwieltje van de demping wat is opgenomen in dat oog ook muurvast zit, als ik dat oog fatsoenlijk kan demonteren kan ik de verstelling waarschijnlijk ook makkelijker gangbaar maken.....

In ieder geval zijn er 3 nieuwe ogen onderweg naar Rotterdam; die dingen zijn zo goedkoop dat ik ook voor de achterschokbrekers van de motor maar nieuwe besteld heb.......... scheelt weer poetsen..........
 
Terug
Bovenaan Onderaan