Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Leotje60 heeft beloofd mijn ontsteking af te stellen maar die is druk met allerlei andere vage dingen:P
 
scharnieren vandaag vervangen.........

en de linkerdeur gaat nu helemaal recht open:
Bekijk media item 1356577
Dus het gat zou weer groot zat moeten zijn.........
Bekijk media item 1356578
Het probleem voorlopig is dat de poort erg ongunstig zit t.o.v. van de schuurdeuren waar de motor achter woont; dit is destijds gedaan omdat op die manier de poort tussen de originele palen zat, maar je moet altijd een paar keer steken voor je buiten staat........

Als de hoofdsponsor inderdaad volgend jaar voor de nieuwe tuin (en hek) gaat word de poort ook een meter of wat naar rechts gehaald...........

Maar het past (net)
Bekijk media item 1356576(en verder durfde ze niet naar buiten)
 
Ik zou maar niet te lang wachten met helemaal naar buiten zetten anders is de begroeiing buiten de poort straks nog de nieuwe uitdaging O-)
 
scharnieren vandaag vervangen.........

en de linkerdeur gaat nu helemaal recht open:
Bekijk media item 1356577
Dus het gat zou weer groot zat moeten zijn.........
Bekijk media item 1356578
Het probleem voorlopig is dat de poort erg ongunstig zit t.o.v. van de schuurdeuren waar de motor achter woont; dit is destijds gedaan omdat op die manier de poort tussen de originele palen zat, maar je moet altijd een paar keer steken voor je buiten staat........

Als de hoofdsponsor inderdaad volgend jaar voor de nieuwe tuin (en hek) gaat word de poort ook een meter of wat naar rechts gehaald...........

Maar het past (net)
Bekijk media item 1356576(en verder durfde ze niet naar buiten)
Als ze nog verder naar buiten komt gaat ze er van door, de weide wereld in... ! :+
 
ik vind die joelende bosmaaiers echt zo irritant. Ik pak altijd de oldskool handzeis, veel relaxter.
met die bosmaaier spettert het tegen je benen aan, moet je eigenlijk wel beschermende zweetkleding aan met gezicht en gehoor bescherming om dat harnas over je schouders nog niet te vergeten.
terwijl de ouderwetse zeis prima in je T-shirtje of zelfs blote bast kan terwijl je ook nog eens de vogeltjes hoort fluiten ipv die knetterzeis
 
dat is absoluut een feit en mede daardoor vind ik het ook extra leuk om het daarmee te doen.

Ik red me er aardig goed mee, maar durf me echt niet te vergelijken met bv mijn opa vroeger; die zou zijn gazon zelfs prachtig strak kunnen maaien, zo scherp had die m en zo stabiel en gebalanceerd kon hij ermee maaien.
hij maakte m ook niet scherp met een wetsteen aan een stok (geen idee wat het juiste NL woord daarvoor is) maar hij hamerde de braampjes plat op een klein stalen aambeeldje dat je met een dwarsstok in de grond stak ( voor het maaien van Rogge hadden ze vroeger veel kortere zeisen die als het waren een verlengstuk van je arm waren en je dus ook met 1 arm bediend, daar heb ik nog wel een origineel setje van op zolder liggen )

ik heb het gras liever niet te kort, dan wordt netjes snijden echt wel een uitdaging, je strijkt het gras dan eerder plat dan dat je het afsnijdt, of ik moet echt meer aandacht gaan leren besteden aan het scherp maken.
maar vooral het maaien van onkruid zoals brandnetels en ander wat harder en stevig gewas stelt eigenlijk niet zo heel veel voor hoor; dat snijdt bijna vanzelf.
de grote truuk met de zeis is vooral om niet te veel in 1 maaibeweging te willen, maar steeds kleine stapjes vooruit, maar wel in een brede maaibeweging te pakken, maar dat geld voor de bosmaaier eigenlijk ook wel is mijn ervaring. en niet per ongeluk een stukje boom meepakken want dan kan je gelijk weer gaan scherp maken
 
Jaja er zijn nog maar een handvol mensen die met een zeis om kunnen gaan in Nederland heb ik zo'n idee
Bosmaaier is ook op accu verkrijgbaar
Echt ideaal !!
Hebben een bosmaaier en heggeschaar op accu, zou niet meer zonder willen, dat gekut met die snoeren...
 
Ik heb een stihl snoeizaagje op accu.
Heel handzaam en met het snoeien van de leilindes bespaard die me de pijnlijke handen na een halve dag takken knippen, maar die accu is wel sneller leeg dan dat de reserve accu nodig heeft om op te laden en dat is toch wel weer een behoorlijk nadeel...
 
Ik heb een stihl snoeizaagje op accu.
Heel handzaam en met het snoeien van de leilindes bespaard die me de pijnlijke handen na een halve dag takken knippen, maar die accu is wel sneller leeg dan dat de reserve accu nodig heeft om op te laden en dat is toch wel weer een behoorlijk nadeel...
Geen snellader dan? Of trekt die de accu zo snel leeg?


Edit; eigenlijk on topic maar weer..
 
Laatst bewerkt:
dat is absoluut een feit en mede daardoor vind ik het ook extra leuk om het daarmee te doen.

Ik red me er aardig goed mee, maar durf me echt niet te vergelijken met bv mijn opa vroeger; die zou zijn gazon zelfs prachtig strak kunnen maaien, zo scherp had die m en zo stabiel en gebalanceerd kon hij ermee maaien.
hij maakte m ook niet scherp met een wetsteen aan een stok (geen idee wat het juiste NL woord daarvoor is) maar hij hamerde de braampjes plat op een klein stalen aambeeldje dat je met een dwarsstok in de grond stak ( voor het maaien van Rogge hadden ze vroeger veel kortere zeisen die als het waren een verlengstuk van je arm waren en je dus ook met 1 arm bediend, daar heb ik nog wel een origineel setje van op zolder liggen )

ik heb het gras liever niet te kort, dan wordt netjes snijden echt wel een uitdaging, je strijkt het gras dan eerder plat dan dat je het afsnijdt, of ik moet echt meer aandacht gaan leren besteden aan het scherp maken.
maar vooral het maaien van onkruid zoals brandnetels en ander wat harder en stevig gewas stelt eigenlijk niet zo heel veel voor hoor; dat snijdt bijna vanzelf.
de grote truuk met de zeis is vooral om niet te veel in 1 maaibeweging te willen, maar steeds kleine stapjes vooruit, maar wel in een brede maaibeweging te pakken, maar dat geld voor de bosmaaier eigenlijk ook wel is mijn ervaring. en niet per ongeluk een stukje boom meepakken want dan kan je gelijk weer gaan scherp maken
Ik kan ook aardig met een zeis overweg. De wetsteen aan de stok die jij bedoelt heet heel eenvoudig een strijkstok. Terwijl ik die gebruikte heb ik m'n vinger een keer bijna doormidden gesneden.
Het scherp hameren kon mijn opa goed, een heel vreemd half rond soort aambeeldje had hij daarvoor.
Oja, en klompen aan als je met de zeis aan de gang gaat.
 
Ik heb trouwens bij mijn graskanten maaiertje het irritante draadje verwijdert en een mini maaiblad gemonteerd. Werkt veel beter.
 
Ik heb trouwens bij mijn graskanten maaiertje het irritante draadje verwijdert en een mini maaiblad gemonteerd. Werkt veel beter.
op zich goed idee, ware het niet dat mijn vrouw hem soms ook gebruikt, dus het lijkt mij verstandiger het draadje er maar op te houden.... Bloed loopt zo slecht weg in die Zeeuwsche klei als het een beetje droog is....O-)O-)

Edit; ze is heel lief hoor, en ook echt niet met twee linker handen ofzo hoor, alleen allerlei spullen hebben in haar nabijheid nogal de neiging om te vallen en alle kanten op te stuiteren enzo...
 
Geen snellader dan? Of trekt die de accu zo snel leeg?


Edit; eigenlijk on topic maar weer..
ik weet het niet precies, maar in 45-60 min is die ongeveer vol, maar als je fanatiek aan het snoeien bent is die met 15 min echt wel leeg
 
ik weet het niet precies, maar in 45-60 min is die ongeveer vol, maar als je fanatiek aan het snoeien bent is die met 15 min echt wel leeg
Is dan meer zo'n kettingzaagje met een kort zwaard?

Ik durfde het ook niet aan om een kettingzaag op accu te kopen.
 
20220529_112636.jpg


Dit is m
Super handig apparaat hoor,
Dwingt me alleen om wat vaker pauze te nemen
 
Bekijk bijlage 1766550

Dit is m
Super handig apparaat hoor,
Dwingt me alleen om wat vaker pauze te nemen
Handig wel, ik heb nu na de verhuizing echter geen lei-lindes meer (heb er wel verschillende andere bomen voor terug gekregen). Ik doe takken met een handzaag of ik pak de sloopzaag, alleen zit ik dan weer aan een 220V snoertje vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan