Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Oke, duidelijk.. Dan denk ik dat er zelfs wel een 60 in zou kunnen, maar nu even niet... Eerst huis schoonmaken en dan een verjaardag
 
Ja, ook de ringetjes... Dit waren overigens de verkeerde schroeven, (te lang).... Vandaar even naar Nijmegen heen en weer.... En toen gelijk maar wat sproeiers meegenomen....

wat betreft de slagen kan het ook heel goed zijn dat ik een denkfout maak en (vroegahh) 3 telde aan de hand van de gleuf in het stelboutje... En dat is dan 3x 180gr.... Nu heb ik een verfvlek op de schroevendraaier gebruikt en heb ik de boel 3 (en een half) keer 360gr verdraaid....

maar dat is makkelijk te proberen.. vraagje aan de experts? Verder open is meer lucht en dus armer of meer brandstof en dus rijker??
Voor de gasschuif is lucht erachter benzine dat is mijn ezelbrug. :-)
 
Aan de kant van het luchtfilter is het een mengsel schroef, aan de andere kant is het een totaal hoeveelheid schroef.

3x halfe slag is prima basis instelling
 
Dus teruggedraaid naar 3 halve slagen....

start dan nog steeds goed... maar slaat behoorlijk terug en klappert als een malle... nu denk ik 6 halve slagen.. dan is de boel stabiel... ploft heel af en toe... maar reageert goed op het gas....
Maar er mag waarschijnlijk wel nog een maatje groter in...

Zo is er in ieder geval mee te rijden... en je hebt maar een fractie gas nodig om stationair aan de praat te houden.

Schrok nog even van het dynamo lampje... dat bleef maar branden... maar die gaat boven de 2500 toeren pas uif.... en dat deed die ook normaal...
Toen ik eenmaal beetje gas gaf.. ik stond te proberen een normale stationair loop zonder geplof te krijgen...
En dan zit je dus eigenlijk continue net te laag voor de dynamo....
 
Als de sproeiers de juiste maat hebben moet je met de mengselchroef de boel zowel te arm kunnen zetten,( indraaien tot ie slechter gaat lopen en ploffen) als te rijk. (Uitdraaien tot ie slechter gaat lopen) Normaal gesproken zit je dan tussen 1 a 2 slagen open.
 
Yep... maar ik denk dat 60 te veel is... en ik had geen zin om te wisselen... blijft nu lopen... dus ik kan naar nijmegen....

Nu kan ik inderdaad merkbaar stellen... alleen is het stelgebied nu tussen de 3 en 4 slagen uit... dus zo schattend op het verschil naar 55? Denk ik sproeier 57 of 58..... en dan langzaam een kleinere hoofdsproeier...
De stationair sproeier loopt alrijd mee een met zo'n groot verschil heb je langzaam kans dat de boel bovenin te rijk staat....

Maar dat zou er op de bank dan weer netjes uit moeten komen.....
 
Als ik het goed begrijp redeneer je verkeerd om. Als je de mengselschoef uit draait maak je hem rijker. Als je dus vier slagen uit moet draaien is je sproeier te klein. Dan zou je naar 62 of zo moeten zodat de mengselschroef maximaal drie slagen uit moet.
 
ben nu naar 55 gegaan... dat is al zo'n verschil.... maar goed... kan vandeweek wel een 60 monteren...
Groter heb ik niet meegenomen...

ondertussen met andere dingen bezig, denk niet dat de buren vrolijk worden als ik in een houten schuurtje 's avonds een guzzi af ga stellen.... Iets met geluidsoverlast enzo....

Draaisels
Bekijk media item 1357562eerste ruwe vorn
Bekijk media item 1357558
De eerste 2 exemplaren...
Bekijk media item 1357559
past best netjes
Bekijk media item 1357561
Bekijk media item 1357560
 
Buitendiameter mag nog wat kleiner, verder vind ik het best goed gelukt, maak er nog 2, dan heb ik een cm voorspanning in plaats van de 15 mm die er nu tussen zit...

Nu zit de standaard stelring op minimum, met een cm aan ringen hoop ik hem in het midden te kunnen zetten dan kan ik 2 kanten op stellen
 
Yep... maar ik denk dat 60 te veel is... en ik had geen zin om te wisselen... blijft nu lopen... dus ik kan naar nijmegen....

Nu kan ik inderdaad merkbaar stellen... alleen is het stelgebied nu tussen de 3 en 4 slagen uit... dus zo schattend op het verschil naar 55? Denk ik sproeier 57 of 58..... en dan langzaam een kleinere hoofdsproeier...
De stationair sproeier loopt alrijd mee een met zo'n groot verschil heb je langzaam kans dat de boel bovenin te rijk staat....
Je maakt een denkfout. Het mengsel onderin wordt bepaald door de combinatie van sproeier en stand mengselschroef, dus bijvoorbeeld sproeier 55 en de schroef 3 slagen uit geeft hetzelfde effect als sproeier 60 en de schroef 2 slagen uit, je zit alleen beter in het regelgebied van de mengselschroef. (Zijn natuurlijk geen exacte waarden, is om je een idee te geven)
 
Gisteravond 60 stationair erin, start nu bijna zonder choke, verder weinig verschil, krijg nog steeds het klapperen er niet echt uit, het zit nu alleen bij een iets hoger toerental en treedt meer op als je beetje gas geeft... Maar goed het start, het rijdt... Verder is het een probleem voor iemand met echt verstand van afstellen..
Begin het idee te krijgen dat echt de hele afstelling inclusief naaldstand en hoofdsproeier wel wat aandacht kan gebruiken. Heeft toch forse impact een andere ontstekings-curve

wel ook gelijk gekeken waarom de km teller het niet deed.... Dat kwam dus omdat die achterin niet goed vast zat.... Vanavond even de laatste remblokken vervangen (rechtsvoor en achter moet nog) inmiddels weet ik ook dat de achterrem ook gewoon werkt...
met het achterwiel van de grond om te kijken of de telleraandrijving werkt kun je ook mooi kijken of de achterrem al wat doet...
 
Die moeten nog steeds redelijk ver uitgedraaid worden.... Het bijhouden en bijstellen van een motor waarvan de basis goed is heb ik nooit problemen mee gehad; maar het echte begin afstellen heb ik eigenlijk altijd laten doen (Ferbrache of Guernsey was voor mij gratis)
Dus daar mis ik gewoon een stukje ervaring en kennis en op dit moment ook een beetje de tijd om er echt voor te gaan zitten........ dit kan nu eenmaal niet in de avond en overdag;'s heb ik andere verplichtingen.........
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen avonden ook niet stil gezeten....

eerst de remmerij maar eens afmaken; in 2 van de 3 klauwen zaten nog steeds de blokken waarmee ik ze op marktplaats gekocht had.

uiteraard is de eerste klauw waarvan ik de blokken wil wisselen de enige waarbij dat allang gebeurd was:
Bekijk media item 1357576
Aan de andere kant viel 1 van de borgpinnetje uit mij vingers......
Bekijk media item 1357574Zijn ook van die handige lekkere grote...

achterkant ging wel vlot...
Bekijk media item 1357579
Even voor de beeldvorming; dit komt er uit..
Bekijk media item 1357580Eigenlijk niet veel mis mee anders dan dat ik geen idee heb hoe oud ze zijn, hoe er mee geremd is en of ze geschikt zijn voor de gietijzeren schijven van een guzzi (mogen dus absoluut niet gesingerd zijn)

gisteravond weer even achter mijn bankie gedoken en de laatste 2 ringen gedraaid, nu heb ik 2x 1 cm extra voorspanning in plaats van anderhalf, en kan ik makkelijk nog iets lichter omdat de ringen per stuk 5mm zijn...
Bekijk media item 1357578
Bekijk media item 1357577
Kortom kleine stapjes, maar we blijven lekker bezig.....
 
Vanavond de ringen even netjes afgerond.... En een lappie eroverheen....

Bekijk media item 1357588
Dan maar effe snel de schokbrekers naar boven gehaald en mijn verenpest apparaat dinges er op los gelaten...
Bekijk media item 1357587Dat past prima....

het hoogte verschil is 5mm
Bekijk media item 1357586
En 2 schokbrekers zijn zo gedaan
Bekijk media item 1357585

En op zijn plaats gefrommeld, voorkant voelt iets minder massief aan en zakt een half centimetertje in onbelast
Bekijk media item 1357584
 
Oke....we hebben met hangen en wurgen Nijmegen gehaald.... rijwielgedeelte houd zich prima... span 1 keer vervelend omhoog in een bocht... maar gelukkig nog genoeg ervsring om de boel onder controle te houden....

Maar de afstelling is prut... grotere stationair sproeier helpt het starten... masr de motor rijd nu bovenin een stuk rotter en is 15-20km voor nijmegen volgens mij gewoon op 1 cylinder gaan lopen als je niet precies het juiste toerental te pakken had...

Maar goed... de wijze mannen zijn er mee bezig
 
En met hamgende pootjes in de auto terug naar Rotterdam.... ze snappen het niet... wat dingen opgelost.. de ontsteking bleek onvoldoende spanning te krijgen omdat deze in de insrallatie was opgenonen volgens tekening (direct in de plaats van de oude ontsteking) en dat was niet goed...verder bleek de choke niet goed te werken...

Dat is allemaal opgelost.. het nog slechtere lopen de laatste 20 km kwam omdat de rechteruitlaatbocht was lisgekonen van de kop...

Ook dat zit weer vast....

Motor start prima... maar zodra de choke eraf gaat of je probeert gas te geven.... nokt de motor ermee alsof ze helemaal geen brandstof krijgt....

Het is raar.....

Maar voorlopig werkt het niet... ze zijn "nu" bezig om de volledige carburateurs uit elkaar te trekken.....

We gaan het meemaken.....
 
Misschien nog wat meer losgetrilde onderdelen, sproeiers ofzo? Komen ze vast wel uit toch. Moet niet te snel gaan natuurlijk 😉.
 
Das waar.... Moet wel weer een paar maanden overheen gaan inderdaad..... Wel dure maandjes dan.... Voor werkplaats tarief....
 
Het klinkt alsof je gewoon meuk in je benzine hebt zitten. Sproeiers doorblazen en weer gaan. Maar dat werkplaats tarief is wel heel vervelend.
 
Meuk is raar, is verse peut... En bij de pogingen van de monteurs om de boel aan de praat te krijgen lag de tank op de werkbank en werd het geheel gevoed met een flesje hangend aan het stuur..... En de carburateurs zijn gereinigd (dat hebben ze zelf gedaan samen met de revisie van het blok......

kortom, ik begrijp er zelf ook geen hol van... Doorblazen van de boel had ik overigens samen met Leo ook al gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan