Het lijkt me idd verstandig de leidingen te vervangen. En de remvloeistof loopt er dan vanzelf uit, kun je die ook mooi verversen...
want als je je remmen tot aan het stuur in kan trekken, dan gaat het niet helemaal goed.
is toch redelijk normaal bij niet-stalen remleidingen? (afhankelijk van de mate van de zwelling)Levensgevaarlijk... Gauw vervangen die leidingen en meteen ook de remvloeistof. ( eventueel meteen ook de remblokken.)
Tis maar hoe je het bovenstaande verhaaltje leest, he GuzOp maandag 25 februari 2002 12:28 schreef jkoehorst het volgende:
Ik heb laatst een GS550 \'78gekocht die 2 jaar heeft stilgestaan.
De remleidingen heb ik ontlucht maar de vloeistof niet ververst.
De remhendel kan ik totaan het stuur intrekken en dan remt het redelijk. Wat me opvalt hierbij is dat je de remleidingen kan voelen opzwellen bij het intrekken van de rem .
kbedoel alleen dat zwellende leidingen an sich niet zo vreemd zijn.Tis maar hoe je het bovenstaande verhaaltje leest, he Guz
In mijn ogen zal ie geen beste noodstop kunnen maken zo...
Ik heb laatst een GS550 \'78gekocht die 2 jaar heeft stilgestaan.
De remleidingen heb ik ontlucht maar de vloeistof niet ververst.
De remhendel kan ik totaan het stuur intrekken en dan remt het redelijk. Wat me opvalt hierbij is dat je de remleidingen kan voelen opzwellen bij het intrekken van de rem .
Betekend dit dat er veel remdruk verloren gaat in de leidingen en dat ik nieuwe leidingen moet kopen? Of zijn er andere alternatieven?
gizzzzzz, Dat wegzetten met dat touwtje om de remhevel heb ik wel eens eerder gehoord, doch ik kan niet begrijpen waarom de remmen dan na een nachtje plotseling beter druk hebben.Als je de leiding kan voelen zwellen, dan is die volgens mij wel aan vervanging toe, en als je hem dan toch vervangt, neem dan meteen stalen remleidingen.
Anders moet je de motor een nachtje wegzetten met ingeknepen remhendel, touwtje erom heen.
Je zal zien dan die dan s\'morgens beter is, maar controleer wel even hoe het is na een paar dagen, anders echt vervangen, zo duur is het niet.
Op maandag 25 februari 2002 23:57 schreef Gizzmo13 het volgende:Sommige zeggen dat door de rem een nachtje op druk te laten staan, je ook nog eventuele luchtbelletjes uit de leiding wegdrukt, maar daar geloof ik weinig van.
is het ook niet zo dat je zo het laatste beeetje lucht uit je leidingen krijgt?Op dinsdag 26 februari 2002 01:18 schreef Gizzmo13 het volgende:idee erachter zou zijn dat de rek uit de leidingen verdwijnt
Volgens mij ook. Ik heb het overigens een paar weken terug ook gedaan na het vervangen van de remvloeistof en inderdaad de voorrem voelde een stuk harder aan.is het ook niet zo dat je zo het laatste beeetje lucht uit je leidingen krijgt?
Je remmen voelen in ieder geval altijd harder aan na zo'n actie.... Is ook een standaard actie bij racers.
Dat heb ik ook gedaan ,dat zie je ook aan het stukje text wat ik van jou meegenomen heb bij mijn vraag, doch waar jij die aanvullende text bij je antwoord vandaan hebt, is mij een raadsel.Wel mijn hele artikel lezen he.
Als je de motor weer een dag of twee wegzet zonder het bandje om je remhevel, blijft de remdruk dan beter?, of is het dan weer hetzelfde als voorheen?Hier nog even het resultaat als je je motor met vastgebonden remhendel een nacht laat staan:
Het help wel iets.
Eerst kon ik de hendel tot aan het stuur intrekken, hij was overal even zacht.
Na een nacht de leidingen on druk te hebben gezet kan ik de hendel tot een paar centimeter voor het stuur intrekken, hier blokkeerd de hendel en kan dus ook pas echt druk worden opgebouwd.
Misschien word het beter als je dit een aantal nachten doet maar dat probeer ik ook maar.
Alvast bedankt, ik ben benieuwd naar de meetwaarden.....Zal eens een poging wagen als ik goede meetapparatuur kan vinden (moet niet te duur worden, ben nog steeds student(vandaar dit onderwerp)).
Als er wat metingen gedaan zijn zal ik de remvloeistof ook eens vervangen en kijken of dat verschil maakt.
Ik heb er ondanks deze leidingen toch een stukje mee gereden en het valt op dat na 2 a 3 keer voluit remmen de remkracht stukken beter word. Na een paar minuten is het effect helaas weer weg. En om dit altijd te doen geeft zo'n raar rijgedrag (Ik zie nu al mensen raar kijken als ik pompend ga remmen voor het stoplicht).
Jeroen