Zwitserland: info

Ik had in Zwits 100 CHF gepind voor kleine uitgaven onderweg.
Het viel me op dat het bedrag heel rap verminderde.

Vwb de campings..................
Afgelopen zomer op 4 plaatsen net buiten CH op de camping gestaan.
nr3. Höchst-Bregenz (A) had ik al genoemd. Ook nr4. Dingelsdorf-Konstanz (D) al aangegeven.
Verder nog camping nr1. vlak bij de Stelvio-Umbrail in Mals (I) en andere camping nr2. in Megève (F)

Oke, beetje uitgezocht, maar het paste op deze manier ook wel prima in de route.
De camping in Oostenrijk kwam vooral doordat ik aan de Bodensee in Zwits niets kon vinden.
Ineens zag ik grenskantoortjes (A) en ben toen enkele km's verder op de camping gaan staan.

De andere 9 campings waar ik ook ben geweeest, liggen verder weg van Zwitserland.
 
Qua info: Hoe is de Gotthard-pas te doen als alternatief voor de tunnel? Wij gaan 31 juli naar Noord-West Italië en Google maps geeft de snelste route via de Gotthardtunnel, maar aangezien we die dag ruim 1200 te doen hebben in het luxe huurkoekblik, kan de pas misschien een alternatief zijn. Of is de San Bernardinotunnel de omweg waard?
 
Reken erop als de Gotthardt-pass wil doen ipv tunnel dat het je zeker een uur extra kost. (en dan bij goed weer)
Bij slecht weer, mist en regen mag je daar nog wel een extra 1/2 uur bij rekenen. Dan ben je daarboven ook niet meer voor je lol!
Natuurlijk bij mooi weer heb je onderweg dan wel prachtige uitzichten.
Aan de zuidkant heb je een Pplaats waar je zo boven op Airolo en het dal in kan kijken. Zekere de moeite waard!

De tunnel is door-de-weeks en 's nachts zeker altijd veel sneller. Met je vignet mag je er gratis doorheen!
In het weekend in het hoogseizoen staan vóór de tunnel, zeker overdag op de snelweg aan beide zijde vaak 10-tallen km's file.

Oplossing: Anti-cyclisch handelen. Maw doen wat alle anderen NIET doen.
In het verleden maakte ik mijn planning met auto altijd zodanig dat ik midden in de nacht door de tunnel reed. NOOIT in de file gestaan!!

Laatste keer ging ik naar Italië met de motor en kwam za-morgen bij het Vierwoudsteden-meer de snelweg op.
Toen kwam ik direct in de file. Maar gelukkig kwamen een paar brul-Harley's voorbij die al meerder motoren achter zich hadden hangen.
We hebben ca 40km tussen de files gefilterd tot bij de ingang van de tunnel. Harley's voorop en op laatst mss wel 100 motoren erachter.
Het gebrul was niet van de lucht. Iedereen in de file wist al een tijd van tevoren dat "WE" eraan kwamen. Alle portieren bleven dus dicht!!
Bij 100 motoren tegelijk de tunnel in. Dan weet je wat er gaat gebeuren! Herrie in overvloed, door ook flink aan het gas draaien!!
 
Ok, wij klappen woensdag eind vd middag of begin van de avond door de tunnel als het goed.
 
Als er files staan kan je soms ook bij Wassen er af en dan bij Gösschenen er weer op. Maar bij lange files wordt de oprit bij Gösschenen richting het zuiden afgesloten, om te voorkomen dat de Kantonstrasse ook volloopt. Bij echt lange files kan het toch ook wel sneller (en veel leuker) zijn om via de pasweg te gaan, dan kan de wachttijd bij de tunnel zo oplopen tot een uur of meer. Dan moet je er met de auto uiteraard ook tijdig af.
 
Dat is wrs wel langer. ik denk dat je over UREN spreekt.
Bij grote drukte gaat het stoplicht bij de Gotthardt-tunnel-ingang in werking voor een goede dosering van het verkeer IN de tunnel.
Volgens mij is dat vooral om de luchtkwaliteit nog enigszins goed te kunnen houden.

Auto's die ik bij oprijden snelweg Vierwoudsteden-meer inhaalde, waren wrs pas bij de tunnel-ingang toen ik al de Tangenziale bij Milano voorbij was....
 
Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk Zwitserland combineren met Oostenrijk en Italië of Frankrijk. Heeft er iemand meer info over dat 30 euro betalen aan een interessante pas in Oostenrijk? Zoals hier boven geschreven? Is dat ook in sommige andere landen zo?
 
Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk Zwitserland combineren met Oostenrijk en Italië of Frankrijk. Heeft er iemand meer info over dat 30 euro betalen aan een interessante pas in Oostenrijk? Zoals hier boven geschreven? Is dat ook in sommige andere landen zo?

In Oostenrijk is dat in elk geval bij de Nockenalm, Timmelsjoch, Gerlospas, Silvretta-Hochalpenstrasse en Grossglockner-Hochalpenstrasse. Meestal moet je rond de 15 euro betalen, de Grossglockner is een uitschieter en kost bijna 30 euro met de motor. In Italië en Zwitserland hoef je voor dit soort passen nooit te betalen.
 
Om kosten te besparen kun je wel naar boven knallen.
Bovenop de pas stop je bij de hefboom en draai je om, en knalt weer naar beneden.
Daarna neem je een andere pas over de berg en doe je vanaf de andere kant hetzelfde?
 
Bij de Timmelsjoch zou dat kunnen, daar staat alleen aan de Oostenrijkse zijde een slagboom. Alle anderen hebben gewoon aan beide kanten een slagboom, dus daar kom je niet erg ver.
 
Bij de Timmelsjoch zou dat kunnen, daar staat alleen aan de Oostenrijkse zijde een slagboom. Alle anderen hebben gewoon aan beide kanten een slagboom, dus daar kom je niet erg ver.
Klopt, van de Timmelsjoch wist ik dat nog, de anderen waren vaag.
Ik heb maar gegokt.

Ik kan me nu herinneren dat bij de Grossglockner de slagboom dicht was, en dat er stond dat winterbanden (en of sneeuwkettingen) verplicht waren omdat er veel sneeuw lag.

Bij alle andere passen weet ik zulke details niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Bij een aantal van die passen is het tolhuisje alleen overdag bemand en staat de slagboom in avond/nacht en vroege ochtend gewoon open. Soms willen de ze slagboom op dagen dat het heel slecht weer is en er toch niemand komt ook nog wel eens gewoon open zetten
 
In Oostenrijk is dat in elk geval bij de Nockenalm, Timmelsjoch, Gerlospas, Silvretta-Hochalpenstrasse en Grossglockner-Hochalpenstrasse. Meestal moet je rond de 15 euro betalen, de Grossglockner is een uitschieter en kost bijna 30 euro met de motor. In Italië en Zwitserland hoef je voor dit soort passen nooit te betalen.

Wij hebben jaar de Grossglockerhochalpenstrasse gereden zonder te betalen. Je moet dan alleen wel voor 06:00u langs de tolpoorten rijden, want dan zit er nog niemand. Je moet vroeg je nest uit, maar er zijn weinig dingen zo mooi als zonsopgang kijken op de Edelweisspitze..

44BD7942-1976-4DE1-8A86-DBD2C81DC64D.jpeg


06906879-04EA-48BE-9CB0-05182132BB22.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen al terug thuis. Prachtig land, alleen inderdaad erg duur. Mooi stukje TET gereden ook. En er lag nog erg veel sneeuw boven de 2000meter.

Heel veel passen gereden: furka susten grimsel tremolo gotthard simplon en ook de nufenen waar ik deze foto getrokken heb.

Zal binnenkort verslagje posten :]

1408751
 
Je moet vroeg je nest uit, maar er zijn weinig dingen zo mooi als zonsopgang kijken op de Edelweisspitze.
Wow...
Ik ben inmiddels aan het aftellen. Nog welgeteld 5 nachtjes en ik kan weer los gaan. Twee weken Zwitserland (huizen gehuurd op verschillende plekken, aan mooie bergpassen), en natuurlijk een paar uitstapjes naar Italië. Kan bijna niet wachten.
 
Weinig momenten zo mooi als op een bergtop bij opkomende zon!!
De vermoeide benen van hiking in de bergen ga je vergeten, maar de zons-opkomsten NOOIT meer!
 
ik heb een vraagje over de tremolo pass, is die nog gewoon open?...kan mij herinneren dat ik er 2 jaar geleden niet over heen kon en moest toen de gothard nemen.
ik bedoel dus de echte "klinker" route.
alvast bedankt !
 
Van mij mogen ze, heb ik liever als die lokale afsluitingen die er ongetwijfeld gaan komen door de geluidsoverlast.
 
Mijn vriendin en ik hebben altijd met originele uitlaten gereden. Net allebei een nieuwe motor gekocht en nu mogen we misschien Zwitserland niet meer in. Gaan ze dadelijk ook goedgekeurde helmen verbieden of straat legale banden. Die type goedkeuring is er toch niet voor niets?
Willen volgend jaar naar Zwitserland, kunnen we dan combineren met een workshopweek. Hopelijk kan dat dan nog....
 
sowieso valt Zwitserland buiten de EU, dus als die verzint dat je een CH keuring op je motor moet hebben ip van een EU keuring dan kunnen ze alles weigeren. Tis wel ver gezocht maar de mogelijkheden zijn er voor de Zwitsers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan